Januari 27, 2011

Menteri Pelajaran Adalah Sepatutnya Orang Paling Pandai Kat Malaysia..


Aku harap korang dapat baca artikel kat atas.Member aku letak kat Facebook.
Mungkin dia berasap kot sebab dia cikgu.

Satu masalah besar dalam Kabinet negara kita adalah bila diorang ni,yang pandai-pandai,bijak-bijak,ada Degree,ada SPM,ada SRP ni tak dapat mengasingkan politik dan pentadbiran negara.

Pada diorang,pentadbiran negara PERLU dipolitikkan.Satu benda bangang yang diamalkan baik oleh menteri BN takpun wakil Pakatan Rakyat.Sewaktu dalam Parlimen,apa perlunya berdebate pasal lubang jubur Saiful Bukhari?Tak perlu....tapi pada Parlimen Malaysia...itu adalah jauh lebih penting berbanding berbincang pasal macam mana nak mengukuhkan ekonomi rakyat dan negara.

Setiap kali Dewan Rakyat bersidang,usul yang dapat dibentangkan dalam satu hari amatlah terhad tapi kebanyakan masa tu habis untuk berpolitik dan result dia kita dah boleh agak....apa yang BN usulkan,Pakatan bangkang..apa yang Pakatan usulkan..BN bantah.Kalaulah ada seorang dr BN sokong usul Pakatan,dia pengkhianat,kalau ada wakil Pakatan sokong usul BN,dia kaki kencing.

Bodoh punya sistem demokrasi.Macam mana nak achieve democratic balance kalau minda ahli Parlimen tak boleh bebas dari segi kepartian?Dalam Parlimen sepatutnya tidak ada istilah kau parti itu,aku parti ini,ANDA MEWAKILI KAWASAN DUN ANDA...bukan parti.

Jadi,berbalik kepada artikel di atas...seorang Menteri Pelajaran yang sepatutnya otak dia jauh lagi terpelajar berbanding orang lain ,masih lagi mengaitkan politiking dengan karier seorang guru.Dalam sebuah artikel mengenai etika seorang guru,tidak ada perlunya disebut nama parti yang mendapat 2/3 majoriti dalam kabinet untuk mengingatkan guru2 parti mana yang "perlu" disokong. "The BN government has question the loyalty of teachers..." WTF...

Pakcik Muhyiddin,
Anda TPM.Anda juga Menteri Pelajaran.Bila anda bertindak sebagai Menteri Pelajaran,tidak sepatutnya ada perasaan anda Menteri Pelajaran Barisan Nasional sebab...mana2 ahli Pakatan Rakyat dalam Parlimen JUGA adalah sebahagian daripada Kerajaan Malaysia.Cikgu2 yang tak sokong BN juga adalah sebahagian daripada tenaga kerja Kementerian Pelajaran. Tapi diorang tak suka.Pada diorang,kau kerja dengan mana-mana Kementerian,kau mesti sokong BN.

Selagi mentaliti beruk tu tak diubah,selagi tu lah akan makin ramai nak kerajaan diubah.Salah ke cikgu pangkah PAS?Salah ke cikgu jadi wakil PAS? Tak salah.Haram ke gaji cikgu yang tak setia kepada Barisan Nasional? Kalau dia tak buat kerja dia,haram la kot.Waktu kelas gi minum ke,haram la.

Aku wish Menteri-Menteri kita ni mampu berfikir jauh lebih pandai,lebih matang dari kita. Tapi sayang....agenda berpolitik diorang jauh lebih kuat daripada nak bekerjasama mengelokkan Malaysia.Sebab tu aku memang takkan pilih dacing.Sebab cara diorang memerintah mencerminkan sifat "join us or against us."Jubor la mentaliti macam tu.

Dacing suck.Timbang tak rata.

26 ulasan:

zX berkata...

tau takpe le bro...

mr edz berkata...

banyak sungguh orang bangang jadi menteri macam ahmad maslan

AzmanV2 berkata...

thats y undi aku undi rosak, bg aku, takde sape yg betul2 nak menjadi WAKIL KEPADA RAKYAT! Masing2 dengan agenda politk masing2. fuck

Farah berkata...

---- 2/3 majoriti dalam kabinet untuk mengingatkan guru2 parti mana yang "perlu" disokong. " ---

Hakikatnya ahli politik masih tak faham peranan ahli politik yang patut SERVE the rakyat. Ni tak, disuruh SEMBAH ahli politik mengalahkan raja. X(

Riochan berkata...

benda ni smpi ke sudah aku xkan phm..aku pnh dga org ckp sape2 org gomen yg xundi BN umpama mengigit tangan yg menyuap.WTF?

Yg bg org gomen mkn/gaji tu kerajaan,bkn BN..diulangi duit kerajaan, bkn BN.nilah mslh bile pentadbiran negara disamakan dgn BN..hatta kalu Pembangkan memerintah pon duit tu stil duit kerajaan.

SMART berkata...

kpala mmg terkonkong dgn dakyah masing2, utk mmperkuatkn kuasa n tarik kuasa..bla mau bebas lol.. harap ada yg ikhlas demi rakyat..

pastu duk sibuk kes liwat yg lepas 10tahun lepas duk korek lg..ppuan tu sorg. daripada sibuk kes lepas bek tgk kes nie..

sorang rakyat kita sudah hampir give up dgn kerajaan..

http://utoprax.blogspot.com/2011/01/tiga-belas-tahun-anak-dilarikan-bekas.html

yetzack berkata...

dekat malaysia semua benda kena jadi politik.sidang parlimen dah serupa macam kempen pilihanraya.

sekarang ni lagi terok.rosmah mansor sebok jadi menteri pelajaran..

syahmi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Obama pun ucap terima kasih dekat cikgu-cikgu dalam ucapan State of Union 2011. Shame on you Muhyiddin.

Aslina berkata...

mcm pakcik teksi aku naik aritu la. kemain lagi fanatik ngan parti dia...

pastu bleh plak ajak aku sembang politik. bila aku cakap aku support "orang yang boleh percaya buat kerja dan ikhlas tolong rakyat" dia dah bajet aku sokong BN. walaupun aku ada tambah tak kira apa parti dia.

aku rasa tak salah kot aku bagi pendapat tu pasal sebenarnye mana2 parti pun ada yang jenis bleh buat keja ada yang tak. ada ikhlas ada tamak.

tapi mentaliti dah tersepit la. entah la dorang ni. pikir parti dan asal poket penuh.

pakcik tu siap nak gaduh ngan aku lagi. LOL

eszol raar berkata...

tu tajok article je bro
article nye x tnjuk pon
xtaw la die suruh support apa kan

btw,cikgu skrg da boleh berpolitikkan

tapi x dinafikan kerajaan itu misuse their power to force govt servant to vote for them

faker~

Alexia Aqram berkata...

siapa suka muhyiddin?

muhyiddin who?

free compass berkata...

sebenarnya 'menteri pelajaran' ialah si rosmah mansor. rambut kembang macam bulu pubis.

Somebody from Egypt berkata...

Dacing is absolutely suck.

Db Cooper berkata...

ok bro, pertamanya, gua suke pendapat lu nie, ada benarnya lu berkata-kata sedemikian,

tapi lebih manis, kalau lu berkata-kata hal-hal yang serius seperti ini dengan mengetepikan emosi, maka tidak terjadi berat sebelah.

jika kita pandang parlimen sebegitu, kita perlu pandang diri kita sendiri, cara hidup rakyat kita sendiri, sebab apa yang ada di parlimen itu, itu lah malaysia. tak lari jauh perbezaannya.

memang adat, ada sifat dalaman manusia ini yang suka membangkang, nampak kesalahan orang lain berbanding melihat kebaikan yang dilakukan, dan disebabkan sifat ini juga lah, apa sahaja benda yang baik dibuat akan dipandang jahat.

gua berkata nie bukan menunjukan gua menyebelahi mana-mana pihak, gua neutral.

berkata-kata memang lah mudah, melaksanakan tak tentu lagi mudah, apabila bebanan, tanggungjawab, desakan yang dipikul, penyelesaianya adalah berlainan.

gua lupa nak log in blog,
name gia dbcooper.

Biqque berkata...

pangkah bn, tak kena...kalo pangkah lain, harus la cikgu2 tu kena ye dak? ini ke namanya demokrasi...

Kap berkata...

semua sebab duit.
kepala setan.

Tanpa Nama berkata...

jadi bung mokhtar dapat zizi ezete

jadi anak mb perak, jejai dapat nora.dapat fasha.

jadi anak mb kedah, dapat raja azura

jadi menteri, azmi dapat normala samsudin

jadi nazir razak dapat norjuma

jadi sabri yakob, boleh jadi dafi okey...

jadik muhyidin, boleh jadi najwa..

pembesar dan hiburan tak boleh dipisahkan.... he he he

azmie berkata...

memang la menteri ngan semua konco bn pandai belaka.....pandai klentong, pandai mnipu, pandai merembat tanah, pandai mengoral, pandai meramas, pandai meraba, pandai mencuri duit zakat, pandai menggadai tanah wakaf

Tanpa Nama berkata...

sibai la pandangan berat sebelah apenye... parlimen malaysia jadi parlimen berok sebab berok2 negare tu gak yang bawak culture berok!! haha

zacrin berkata...

menteri bodo..n sokong n jilat bontot menteri ag bodo..politik malaysia sgt mcm hanjeng..suck ahh BN

Raden berkata...

thats y undi aku undi rosak, bg aku, takde sape yg betul2 nak menjadi WAKIL KEPADA RAKYAT! Masing2 dengan agenda politk masing2. fuck

saga, percaya atau tidak... undi rosak antara penyumbang kemenangan BN...

Master Yoda berkata...

Kah kah kah..tp kekdg cikgu2 sek pon lagi BN dr ahli politik BN tu sendiri...

Percayalah, situasi ni wujud...Kelakar siot...Kesian org yang ade mentaliti mcm ni

Nak undi, undi calon, bukan PARTI...

Dasar mane2 parti klu korg bace, ade crtain2 tu elok, tp pelaksanaannye oleh ahli2 tu mcm cilaka sket...Yg ikut 100%, lu blh kire pakai jari je...Yg len sume atas niat AL-FULUS wal MONEYUN...

Tak kira la ape parti pon,percayalah...Perbykkanlah pergaulan korg ngan ahli parti KERIS, BULAN, ANAK MATA, ROKET dll...Last skali, mesti back to AL-FULUS wal MONEYUN...

Nak ade perasaan sekelumit keikhlasan dlm perjuangan, mungkin ade tp tak SERAMAI yang niatnye AL-FULUS wal MONEYUN

Tanpa Nama berkata...

Leila Trabalsi Ben Ali VS Rosmah? Ada persamaan? Tolong komen mantot he3..(ko jugak jd mangsa)

ZieSakura berkata...

aku hangin kot sbb aku xlama lagik nak jadik cikgu..bukan ke kita bebas undi ke?apejadahnya nk politikkan jugak semua perkara..rasa tergugat lah tu, sbb dah kurang orang undi..

Tanpa Nama berkata...

hanya kerana duit, manusia sanggup buat apa saja ~ ni la perangai yahudi, tapi yahudi tu dia tak ada langsung niat nak hancurkan bangsa sendiri, diorang hancurkan bangsa lain, tapi dekat malaysia ni, melayu gaduh sesama melayu hanya sebab berlainan fahaman politik dan pasal bisnes pun ada jugak, aduhai melayu ku ~