Ogos 04, 2014

Film Review : Guardians of The Galaxy

Guardians of The Galaxy (GOTG) agak asing pada aku kerana aku tak pernah tahu pun kewujudan komik tu.

Mungkin ada ramai diluar sana yang akan mengaku "Ya, aku adalah comic nerd dan aku cool kerana aku dah tau pasal komik2 rare ni sebelum kau" tapi aku ingin berterus terang di sini, aku langsung tak pernah tahu pasal komik ni, jadi kalau kau nak kata aku tak paham dan tak mengerti backstory dia, aku tak peduli langsung pun.

Pada aku filem ni tak best langsung. Tah hapa-hapa dan buang masa aje tengok.

Filem ini mengisahkan mengenai sekumpulan penjenayah yang terpaksa bersatu menentang ancaman anasir yang ingin menakluki dunia (tipikal storyline barat...) hero mesti orang putih dan awek yang berbangsa lain pun boleh jatuh hati dengan orang putih sebab dia orang putih.

Dengan watak tambahan seorang (sebatang pokok?) yang bernama Groot, rakun kecil yang mulutnya tak henti2 bercakap bernama Rocket dan typical muscular character yang dilakonkan oleh ahli gusti....ini dengan jelas menunjukkan semuanya..tipikal, tipikal, tipikal.

Tipikal Marvel punya storyline. Aku tak berapa suka Marvel yang baru dan femes ni kerana aku lagi prefer Marvel keluarkan filem2 berstatus sederhana seperti sebelum ini. Aku cuba senaraikan semua filem Marvel yang aku rasakan jauh lebih baik berbanding filem2 Marvel era 2011 ke atas ni;

1. Daredevil

Pada aku, ni lah filem terbaik Marvel setakat ni dengan lakonan mantap Ben Affleck sebagai seorang buta yang mempunyai sixth sense.

2. Punisher 1 and 2

Dah tengok filem Punisher? Kau kena tengok. Kau bayangkan filem Marvel2 yang baru2 ni, kau buang semua komedi dia dan kau jadikan ia filem serius yang berat dan moody, itu filem Punisher.

3. Catwoman

Ye ye, Catwoman adalah karakter DC, tapi pada aku, Catwoman adalah filem yang jauh lebih baik berbanding dengan Guardian of the Galaxy.

Seolah2 ada berlaku perubahan mentaliti pada semua filem Marvel selepas Iron Man yang cuba mewujudkan sebuah filem komedi slapstik yang ringan, tiada mesej dan tidak ada intinya. GOTG seolah2 dikarang agar menjamu penonton dengan cliche dan selepas itu cliche dan selepas itu ditambah lagi dengan cliche supaya penonton jadi dungu.

Dan itulah yang bakal berlaku pada penonton di Malaysia ni yang setiap hari kebelakangan ini berkobar2 ajak orang save Gaza, save Palestine, boikot barangan Israel dan pelbagai mesej kemanusiaan yang lain lagi, tapi bila kena tang dia, dia hanya buat apa yang dia rasa dapat buat. Dia suruh orang boikot tapi kerana tarikan nak menonton filem Guardian of The Galaxy ni terlalu kuat, dia tewas.

Padahal semalam baru aje dia share brochure produk berkaitan Israel yang perlu diboikot dan dengan jelas dan terang dalam brochure yang dia share tu ada logo Disney. Tapi orang2 Melayu macam ni dia pretend dia tak nampak logo Disney tu sebab pada dia "apa salahnya, aku sorang aje..orang Melayu lain mesti tolong boikotkan untuk aku..."

Dungu. Tapi itu baru satu level dungu.

Ada yang lebih teruk lagi. Macam mana orangnya tu?

"Orang2 yang berkobar ajak orang boikot kemudian dia suruh kau beli barangan lain kalau kau dah ada barangan yang berkaitan Israel ni. " dengan ayat "Ish apa ni kau pakai telefon Nokia ni! Israel ni! Gi la beli telefon lain!" kata dia sambil muncung-muncung bibir menjuih nak menunjukkan dia lah pemboikot paling hebat.

Ni lah dungu nombor dua. Kalau kau dah beli, kau bukannya boleh "un-beli." Yang kau suruh orang pegi beli baru barang2 tu kenapa makcik oi? Kalau kau dah ada barang elok, kau pegi buang, kau membazir. Apa yang kau patut buat adalah gesa orang supaya jangan beli lagi lepas ni.  Kita dah jadi funder kepada banyak syarikat berkaitan Israel melalui medium hiburan kita tanpa kita sedari. Aku tak boleh ajak kau "Woi jom ambik balik duit kita masa kita gi tengok filem Avengers hari tu woi!"

Tak mati pun kalau kau tak gi tengok Guardians of The Galaxy dekat wayang.  Tak mati pun kita kalau kita tak tengok filem Avengers 2 nanti dekat wayang.

Yang mati, tu ha, orang Palestine. Takkanlah hanya bila Palestine diserang baru kita nak boikot tapi bila Palestine tak diserang, kita pulak ramai2 berebut jadi funder kepada diorang. Manalah tau, memang macam itu cycle dia? Mungkin kita la funder Zionist selama ni dan pada masa yang sama, kita kutuk diorang? The perfect crime?

"Stop attack >  buat movie > bagi orang enjoy > kutip billion duit > bagi Israel > kembali attack > fund habis > Stop attack...."

Repeat sequence.

Kalaulah dunia ni tak mendambakan apa yang Hollywood cuba jual hari2, kau rasa macam mana dunia kita sekarang?

ps - aku main2 je pasal filem Daredevil dan Catwoman tu best. SUCK GILA filem tu...dan aku tak tengok pun lagi filem ni.

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku sedang cuba boikot produk Israel and dah lama bebenar aku tak tgk wayang sbb aku tgk online free. kahkah.

kalau shopping, lama gak la aku dok perati barang2 kat rak tu untuk memastikan dia takde relation dgn Israel. Kalau tak sure, jgn beli langsung.

benda boikot2 ni, kita kena educate diri sendiri drpd educate org lain. kalau bab nak trigger awareness tu bagi aku x salah pun. buat dalam cara yg kau mampu. tak mampu toksah buat..tu antara kau dgn tuhan lah.

Tanpa Nama berkata...

Aku pun jujur percaya. Tiba-tiba... dem.

Tanpa Nama berkata...

Alaaa baru nak bash part kau kata Daredevil dengan Catwoman best. Hahaha

Hafiz Hafizol berkata...

Nasib baik kau tarik balik kata-kata kau yang cakap Catwomen best tu kaka

mamut berkata...

Daredevil & Catwoman?? Really?? OK. Taste org lain2 kan.

Prince of Noob berkata...

marvel lepas dah kena beli dengan disney dah lain macam sikit, tapi cerita batman dan robin zaman dulu2 memang kelakar, mesti ada adegan panjat dinding lepas tu ada orang bukak tingkap, padahal diorang bukannya panjat pun dinding tu tapi merangkak atas lantai

Unknown berkata...

"Mungkin kita la funder Zionist selama ni dan pada masa yang sama, kita kutuk diorang?"

Tim Humble cakap benda sama.
Kita kutuk Yahudi dalam masa yang sama kita terlibat dalam sistem kewangan riba diasaskan oleh mereka.

http://www.youtube.com/watch?v=7H-gZcS37ms&feature=youtu.be

Tanpa Nama berkata...

Berdegar-degar mahu boikot produk Yahudi tetapi langgan pakej penuh Astro yang memainkan saluran TV milik Yahudi

Tanpa Nama berkata...

Kalau nk tgk Movie aq nanti tunggu yts.re upload baru aq download,dekat situ semua movie blurray dics dgn saiz fail yg kecil...trylah.. dowload pkai torrent saja itu salah satu cara aq nk boikot wayang yahudi..tapi kena tengok juga hahaha...

aku hulur bantuan kat Gaza tapi aku tak kecoh kat FB berkata...

Ada lagi, bangang level ultimate! Jual tshirt ada logo save gaza, tapi bila org taknak beli, terus dia cop org tu tak prihatin. Lepas tu ada jugak yg post gambar mayat kecai kecai kat FB tapi bila kawan2 taknak 'like', dia start perli2. Hehehe mcm2 peel laa melayu ni.

Tanpa Nama berkata...

Kick-Ass adalah cerita superhero yg paling best sebab hero dia tak super. Cuma orang biasa yang bersemangat.

Tanpa Nama berkata...

Ko da donlot Game of Thrones ke blom man tot? :P

Shawani berkata...

aku ingat aku sorang ja tak suka filem guardians of the galaxy ni.. mula2 aku nak tengok gak tapi lepas tengok poster kat panggung wayang tu, aku rasa macam tak best ja.. lepas tengok trailer filem ni pun, macam tak best ja.. baik tak payah tengok.. sebab aku ni jenis ikut instinct.. haha.

or diorang tu memang tak pandai guna ilmu marketing strategy sampai2 aku jadi tak berselera nak tengok?

typo berkata...

takpe, janji ada filem2 bujang lapok kat tv1 setiap bulan...

Tanpa Nama berkata...

Baru nak label ko gila sbb cakap Daredevil ngan Catwoman best. ==' nasib baik ko tarik balik statement. anyhoo, aku kena baca dua tiga kali pasal isu boikot ko ni, either aku susah nak paham sekali baca, atau point dan ayat ko agak berterabur. lol. haha

Tanpa Nama berkata...

gaza dan palestin dah jadi trend. orang sokong, kita sokong. orang boikot, kita boikot. semua kerana trend. sedihnya. kat gaza baru seribu lebih terkorban. kat syria, etc, dah beratus-ratus ribu jadi korban, kenapa takde yang concern? lebih trendy kalau sokong gaza ke? kalau bab double standard, orang kita la nombor satu. kan? kan?