Ogos 29, 2014

Apa Salahnya Jika Mufti-Mufti Mengeluarkan Album Gangster Rap Berlirikkan Fatwa-Fatwa Negara Kita?

Kau boleh lihat sendiri bagaimana mudahnya kita, orang Islam, diperbodohkan. Orang Islam ni majoritinya agak kurang cerdik dalam bab beragama kerana sentimen perasaan kita selalu ditolak ke sana ke mari, sehinggakan, kita tak tau lagi dah siapa yang Islam dan siapa yang tak jaga Islam.

Kau boleh lihat sendiri kekeliruan di luar negara. Bagaimana terpecahnya Islam kepada dua, Sunni dan Syiah..bagaimana di Mesir orang Islam sendiri berperang dengan orang Islam, di Syria Muslim berbunuh-bunuhan dan berbenci-bencian....

Kenapa?

Dalam negara kita juga, kita berpuak-puak. Ikut parti politik satu hal. Ikut pegangan masing-masing satu hal. Dalam bab politik, dah banyak kali aku dengar dari sumber-sumber yang aku percayai, ada dua orang pemimpin PAS itu syiah. Seorang, kau mungkin boleh agak. Lagi seorang? Tak perlu aku cakapkan di sini. Tapi bila kita lihat sendiri apa yang terjadi kepada Parti Islam Se-Malaysia, aku tak terkejut jika benar dakwaan pengaruh syiah sudah menular dalam PAS.

Adakah aku fitnah? Semalam ada orang kata aku menyebar fitnah terhadap Mujahiddin. Mungkin dia tak baca link yang aku bagi tu yang jelas menceritakan bagaimana jahatnya pihak berkuasa Syria dalam menggunakan perang psikologi untuk memastikan satu dunia anggap, mereka betul dan pihak pemberontak ni salah.

Kalau kau bukak mata dan telinga kau mengenai apa yang terjadi dekat orang Islam, kita ramai berlumba-lumba nak tunjukkan yang diri kita betul. Diri kita adalah "Islam."

Tengoklah sendiri dalam media sosial pelbagai dakwaan yang menyatakan, "oh, Ustaz popular bekas mufti itu Wahhabi. Oh dia tu syiah..oh dia tu tak sunat habis.."

Kita jadi keliru dan akhirnya apa yang jadi dekat kita?

Kita jadi obses dengan cikgu-cikgu agama dekat kawasan terpencil yang dikhabarkan sangat hebat agamanya dan sangat dalam ilmunya. Tapi aku ceritakan apa yang aku dah tengok sendiri, jangan begitu mudah percaya dengan "Ustaz-Ustaz Indie" ni kerana kita tak tahu, apa sebenarnya yang mereka nak. Mereka memang berilmu, aku tak nafi, tapi untuk apa ilmu itu digunakan?

Ada sebuah kejadian yang aku tengok di mana seorang "Ustaz" yang kononnya pandai bab-bab perubatan Islam ni gunakan peluang itu untuk hantar khadam dia (kau pun tau lah apa jenis makhluknya) dan porak perandakan keluarga orang sehingga adik beradik pun langsung tak bertegur sapa. Titik permulaannya sangat simple. Dia demam dah terlalu lama dan segala macam ubat dah dicuba, tapi tak sembuh. Harapan terakhir nak baik? Cuba berubat dengan Ustaz itu.

Habis rosak silaturrahim adik beradik. Apa habuan yang Ustaz itu kehendaki? Tak ada lagi yang tahu sampai sekarang...tapi orang kita, sangat mudah percaya jika seorang "ahli agama" kata, "si polan ni ada berdendam dengan kau. Si polan ni ada sakit hati dengan kau." Nama langsung tak disebut tapi pesakit itu yang pandai-pandai buat kesimpulan sendiri sehingga habis pecah belah saudara.

Aku tak tau apa yang jadi dekat orang Islam negara lain...tapi aku nampak kita, orang Melayu, terlalu banyak hala tuju kita. Terlalu banyak pegangan kita.

Yang peliknya, sesama kita sendiri percaya yang Allah itu lebih dekat dengan kita berbanding dengan golongan Islam lain. "Allah tidak bersama dengan orang itu, mereka sesat..Allah takkan ampunkan dosa mereka kerana mereka syirik menduakan Dia.." Kau pun tau kan macam mana pemahaman kita ni...

Jadi, apa kesannya kepada kita sekarang?

Kau boleh nampak sendiri, satu, kita tak peduli pasal agama sebab agama hanyalah opsyen. Dua, wujud syak wasangka dalam masyarakat kita walaupun kita satu negara. Tiga, sesama kita mempunyai perasaan dengki mendengki. Keempat, yang paling jelas buat masa sekarang, adalah betapa lemahnya kepercayaan kita kepada institusi Islam negara.

Berapa ramai meragui Ketua Agama Islam? Sebab apa mereka meragui Ketua Agama Islam? Berapa orang percaya dengan Fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan? Berapa orang betul2 ikut fatwa? Berapa orang yang meragui JAKIM? Berapa orang yang meragui status halal JAKIM? Siapa tak suka Imam mukim dia kerana dia lain parti politik? Kalau Imam mukim kau hisap rokok yang dah difatwakan haram, layak ke dia jadi Imam? Ni kenapa semua AJK Masjid orang politik? Siapa budak ni yang nak mintak derma untuk sekolah tahfiz kat Kedah ni? Betul ke sekolah tahfiz ni ada?

Yang paling teruk kesannya...adalah apabila benda tu effect amalan kita sendiri. Kes solat dua imam. Kes masjid ikut parti politik. Kes halau keluar orang dari masjid kerana kita percaya dia bukan "Islam sebenar."

Kita hidup terlalu banyak kemusykilan dan setiap hari akan ada saja isu yang membuatkan kita sangsi dengan pegangan masyarakat kita sendiri.

Yang paling menakutkan, ramai orang di luar sana yang berlumba-lumba memberikan kita jawapan yang kononnya didakwa adalah jalan keluar untuk kita dan kebanyakan jalan keluar ni adalah jawapan yang mampu memberikan kau "escapism" yang kau tak pernah rasa lagi. Jalan mudah. Jalan senang.

"Kenapa nak susahkan hati fikirkan pasal agama sedangkan banyak lagi cara hidup yang lebih sihat, aktif dan progresif dapat kau ambil sebagai cara hidup kau."

Berhati-hatilah ya pilih jalan kau, sebab pada aku, pengaruh liberasi mental di Malaysia dah jadi terlalu berpengaruh. Jaga-jagalah dengan apa yang kau baca dekat internet, especially bila laman web pro-pembangkang mula letak artikel2 sinis yang secara sebenarnya jelas dan terang, anti ajaran Islam.

So, berbalik kepada persoalan awal aku; jika sesuatu fatwa dikeluarkan, kau nak ikut atau tidak? Majlis Mufti Indonesia dan keluarkan fatwa fesyen JIlboobs haram dan ramai yang melawan fatwa tersebut. Kita? Fatwa haram merokok tu ada. Tapi yang melanggarnya? Berjuta-juta orang.

Pernah tak kau terfikir, mungkinkah rokok tu sebenarnya alat untuk golongan tertentu gauge masyarakat tu macam mana? Ye lah...kalau sesebuah masyarakat tu tak nak dengar fatwa ahli agama dan sanggup keluar duit untuk Philip Morris dan British Tobacco, kau rasa siapa yang lagi berkuasa sebenarnya?

Dari situ, bila dah tau, mudah gila la diorang nak bawak masuk benda lain..sebab orang tempatan dah tunjuk," pedulik hapa aku dengan mufti dan fatwa dia! Kah kah kah!" Last2...jadilah kita masyarakat yang agama itu, adalah hak individualistik semata-mata. Nak ikut, ikut.

Kalau tak nak ikut?
"Tolong jangan kritik."

Macam apa yang dah terjadi sekarang ni.

Bila ada artis kena kutuk sebab dia pakai seksi sangat dia jawab apa balik dekat pengkritik dia? Kau pun tau, apa diorang akan jawab. "Ini semua haters baik duduk rumah masak nasik ke ada jugak faedahnya..."

ps - gambar Siti Saleha hanya sebagai hiasan.


13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

biasanya masalah bab agama ni timbul sebab belajar dgn seorang jer guru. lebih baik byk guru/ustaz.

ustaz2 ni pun kadang2 bagi hujah ikut akal sendiri jer, takde rujukan, lagi baik kalau disertakan dalil2 sekali.

ramai jugak aku tengok ustaz2 popular yg mengajar agama tapi takde sepotong ayat quran atau hadis pun yg keluar dari mulut dia. mengajar agama mende lagu tu?
kadang2 bila bagi hujah mengalahkan ulamak/imam besar. awak tu ustaz kecik jer, kalau bagi hujah, rujuk laa pendapat ulamak dan imam-imam besar.


Tanpa Nama berkata...

ko ni heran kan apa?

“Sesungguhnya agama (ummat) ini akan terpecah menjadi 73 (kelompok), 72 di (ancam masuk ke) dalam Neraka dan satu yang didalam Syurga, dia adalah Al-Jama’ah”. (ahlus sunnah wal jamaah)
(HR. Ahmad dan Abu Daud dan juga diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu dan juga sama dengannya dari hadits Auf bin Malik radhiallahu ‘anhu)

Huh? berkata...

Mula2 aku baca macam hang ni bagi pendapat bercanggah... sat kata kita tadak ilmu, paihtu nak blajaq kena pulak ustat tak baguih.. dah serik kena tipu, rasa malaih terus hanyut pecaya ikut suka hati.

Habih nak buat macammana? Yang kena tipu ustat tu pon bukan dia tau sebab tu dia pi nk tuntut ilmu... mcmmana dia nk tau dia blajaq benda salah? Oh nak kena 235 guru baru tau kot... silap2 dapat 235 hukum fatwa baru berakai

Blajar ilmu, salah
Ustat kampung, salah
Tak blajaq langsung, salah

La ni apa kata Ketua Agama Islam buat kuliah Maghrib seminggu skali kot2 la kita tak pening2 banyak hala tujuan lagi. Letak live dalam tv baru ok kot

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya senang jer nak detect tak susah, pertama sekali kena faham kita skang dalam fasa terakhir kehidupan iaitu akhir zaman kena tau ciri ciri fitnah dajal...zaman skang tak der yang tak pelik, semua pelik pelik, jadi jangan berduka cita lara eh.. tu normal namanya, ko takan dapat ubah dengan blog ko ni..

dan tolong jangan salahkan ustaz dan ulama...

doktor yang bagi antibiotik pon ko tak marah buat apa marah kat ustaz yang ajar ilmu tapi ada khilaf?..

jln penyelesaiaan Al Quraan dan sunah semua dah ada dalam tu...

nak lebih Spesifik baca lah al khafi

niat untuk bukakan hati...lepas tu ko tau mana betul mana tak, tak yah pening pening..

soalan bonus..

kalau ko skang kat syria ko di pihak mujahidin yang mana ISIS atau FSA?

Isis membawa panji hitam dan FSA membawa bendera Syria?...



Tanpa Nama berkata...

inilah sebab knapa ak murtad

Tanpa Nama berkata...

http://wikiislam.net/wiki/Questions_to_Ask_About_Islam

rantai berkata...

apa kau cerita semua kerja gila .... dan kau pun gila juga ......kah..kah..kah..!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bahaman & Mat Kilau pemberontak

khairi mohamad berkata...

salam,

aku lg. bagus mantot berfikir mcm kau. tak mcm org lain blog tulis mende merepek. walopun org kata ko mcm2, penting kau jujur dan tak bias.

apabila muslim bertelingkah akan satu satu perkara, kata Quran, kembalilah kepada Allah dan Rasul.

Kembali kepada Allah ramai orang tafsir sbg Quran. Tapi, sesetengah 'ustaz indie' memberi makna lain. Kembali kepada Allah means kepada sunnah Allah. Apa itu sunnah Allah? --> logics. hehe.

Dan kembali kepada Rasul --> hikmah.

Apabila keliru gila babi dengan macam macam aliran mazhab dalil ntah apa apa... Quran nasihat, back to logics, dan apply ikut hikmah Nabi guna sepanjang sirah, hudaibiyah agreement, aus khuzraj, etc.

Simple. Ini yg aku paham dari 'ustaz indie' dari amerika laaaa... salah dia salah la aku. yg penting aku throw idea. pk pk kan la.

Tanpa Nama berkata...

nak tengok bias boleh pergi naik kereta mayat..

ha ha!

Don Balboa berkata...

Glad to have found your site. Keep up the good work! DB Product Review

Tanpa Nama berkata...

Yg aku tak paham kenape gambar siti saleha?

eddeved berkata...

bukan semua ustaz macam gitu bro, aku kenal seorang ustaz yang dah ubat aku...ustaz tu kata aku ada masalah...dan masa ustaz tu ubat, habis semua medication aku keluar...lendir kuning sebijik macam ubat yang hospital bagi...ustaz tu tak ada pulak kata orang mana-mana dengki kat aku sebaliknya aku buat kesimpulan bahawa aku salah pergi klinik...aku tak gila maka buat apa aku diinjek ubat untuk orang gila...??

bukan semua ustaz cenggitu bro...ada ustaz yang tak suka pun orang gelar dia ustaz...too trendy!