Kalau kau ikut apa aku tulis dari awal2 lagi...ko mesti dah tau aku cukup marah pasal cukai kereta...tapi ada satu benda yang dari dulu sampai sekarang aku wondering. Kalau kau tengok list harga kereta local, cukai kerajaan agak rendah, dalam range 3 ribu ke 7 ribu....tapi, kenapa....harga kereta Proton Persona kat Middle East RM30 ribu lebih?
Point yang aku wondering?
1. Berapa sebenarnya kos pembuatan sebuah kereta Proton tu kalau diluar dijual lagi murah dari local market?
2. Adakah kereta Malaysia dapat dijual lagi murah di international market sebab rakyat Malaysia yang subsidi kan harga dia dengan bayar hampir double di tanahair tercinta KR1M FR1M BR1M JR1M FL1M ini?
Kepada yang masih menggunakan hujah "tempat lain tax lagi tinggi bro!" atau "Bro!Cukai pendapatan kita rendah bro!" kau cuba kira balik, kalau kau beli kereta non-local paling cap ayam yang paling popular..iaitu Toyota Vios J (atau ada orang panggil dugong)...kau sebenarnya dah bayar/ akan bayar RM20 ribu lebih untuk cukai.
Tak kiralah kau bayar 5 tahun,7 tahun atau 9 tahun..kau still bayar tax Rm20 ribu lebih untuk tempoh installment kau. Tu baru kau seorang.
Pendapatan kau bawah 3 ribu pun kau kena bayar 20 ribu tu bro....patut ke kerajaan kenakan cukai ke atas kau kalau pendapatan kau bawah 3 ribu tapi kau nak pakai Vios sebab kau tak nak pakai kereta local?
RM20 ribu...tu berapa bulan installment rumah? Semua kereta susut nilai. Rumah? Jarang yang ada susut nilainya. Aku bukak tingkap rumah aku, aku nampak Klinik Kesihatan zaman perang dengan nurse tak cukup dan bas yang datang sejam setengah sekali lalu. Tapi bermewah-mewahan dan buat projek mega..kerajaan kita nombor satu.
Dengan Rm20 ribu, berapa orang kerajaan mampu sponsor untuk BR1M dan kemudian claim..itu duit kerajaan?
Berdasarkan pengalaman aku buat kerja dengan kontraktor yang dapat tender2 government ni, sudah pastilah, satu sticker tampal atas LRT atau MRT tu harganya puluihan ribu...untuk satu panel. Kalau ada orang conteng tambah janggut ke tanduk ke...nak replace makan puluhan ribu lagi.
Tukar. Kita kasi tukar sama dia.
Point yang aku wondering?
1. Berapa sebenarnya kos pembuatan sebuah kereta Proton tu kalau diluar dijual lagi murah dari local market?
2. Adakah kereta Malaysia dapat dijual lagi murah di international market sebab rakyat Malaysia yang subsidi kan harga dia dengan bayar hampir double di tanahair tercinta KR1M FR1M BR1M JR1M FL1M ini?
Kepada yang masih menggunakan hujah "tempat lain tax lagi tinggi bro!" atau "Bro!Cukai pendapatan kita rendah bro!" kau cuba kira balik, kalau kau beli kereta non-local paling cap ayam yang paling popular..iaitu Toyota Vios J (atau ada orang panggil dugong)...kau sebenarnya dah bayar/ akan bayar RM20 ribu lebih untuk cukai.
Tak kiralah kau bayar 5 tahun,7 tahun atau 9 tahun..kau still bayar tax Rm20 ribu lebih untuk tempoh installment kau. Tu baru kau seorang.
Pendapatan kau bawah 3 ribu pun kau kena bayar 20 ribu tu bro....patut ke kerajaan kenakan cukai ke atas kau kalau pendapatan kau bawah 3 ribu tapi kau nak pakai Vios sebab kau tak nak pakai kereta local?
RM20 ribu...tu berapa bulan installment rumah? Semua kereta susut nilai. Rumah? Jarang yang ada susut nilainya. Aku bukak tingkap rumah aku, aku nampak Klinik Kesihatan zaman perang dengan nurse tak cukup dan bas yang datang sejam setengah sekali lalu. Tapi bermewah-mewahan dan buat projek mega..kerajaan kita nombor satu.
Dengan Rm20 ribu, berapa orang kerajaan mampu sponsor untuk BR1M dan kemudian claim..itu duit kerajaan?
Berdasarkan pengalaman aku buat kerja dengan kontraktor yang dapat tender2 government ni, sudah pastilah, satu sticker tampal atas LRT atau MRT tu harganya puluihan ribu...untuk satu panel. Kalau ada orang conteng tambah janggut ke tanduk ke...nak replace makan puluhan ribu lagi.
Tukar. Kita kasi tukar sama dia.
30 ulasan:
aku paling nak maki bila ada orang cakap..syukur la..patutnya ko pikir apa ko boleh bagi kat kerajaan bukan apa yang kerajaan boleh bagi kat ko..
tolong sepak terajang makhluk yg cakap macam ni utk aku..
sama2 menunggu Prince of Noob komen sambil dia promote web dia..
aku masih menunggu entry untuk Car Review : Perodua Myvi Part 02.
mata aku sekarang cukup semak bila tengok logo 1malaysia. Dan aku cuba pastikan semua barang aku beli xde logo 1M tu
Pembaziran memang dah banyak pun. Cume soalnya lepas-lepas ini pandai2 lah handle balik sebab hutang dah menimbun.
Janganlah dibagi tender kat orang yang tak sepatutnya. Hasil kerja macam sependar jadinya.
sangat sangat setuju dengan Rai.kerajaan bekerja untuk rakyat, jadi depa kena pikiaq apa baik buruk untuk rakyat.bukan rakyat dok perabih duit bayaq macam2 pastu menteri hidup senang lenang.
sangat sangat setuju dengan Rai.kerajaan bekerja untuk rakyat, jadi depa kena pikiaq apa baik buruk untuk rakyat.bukan rakyat dok perabih duit bayaq macam2 pastu menteri hidup senang lenang.
bro,ape komen ko ttg sykt insurans keta yg hanya cover ikut market price rather than harga yg kita insured klu keta kita hilang dll..last2,owner yg kena byr yg lebihan tu pd bank (padahal keta dh takde)..bg aku ini kejam bro..
tak silap aku insurans..kalau kau nak up kan lagi value coverage kereta kau tak ikut harga market price...boleh.
tapi premium kau la kena tinggi.
Aku teramat suka ngan suma komen2 ni...memng secocok ngan jiwa aku, rasa nak jadi transformer, boleh pi terajang suma makhluk2 sial yang dok mentekedarah diut aku....
love you'all....mmmmmmmuah....kita serupa....kita serupa....
Benda keperluan ni harga kena berpatutan. Dah la teksi ramai pemandu yg tamak pas tu bus banyak yg mennugu dari bergerak tak kira waktu. LRT, kommuter pulak tak extensive.Jalanraya memang bagus tapi asyik kena tol pulak. mcm gini harga minyak murah pun tak guna. Secara kesulurahn nak bergerak kat msia mahal/ tak efisen.
Tutup je industri kerata nasional yg tak efisyen ni. Constrate ngan benda yang kita pandai buat je.Kan open economy. Kalau kita close economy lain cerita.
dr ape yg aku tau..hrge kete proton kt middle east murah sbb positioning. kete tu xblh jual lg mhl dr establish brand kt sne even cost pn da tggi. spec kete pn kne ambk kire jgk. so proton kne tggg kos kerugian tu.which means..korang blh teka kot..:)
Anon yg kata pemandu teksi tamak, sila ambil tahu disebalik kos membawa teksi tu sekali. Lepas tu tu sila ambil tahu berapa terdesaknya ramai pemandu teksi di Malaysia ni dengan kos baik pulih (teksi di Malaysia, pembuatannya kalau oleh Proton mmg agak hampeh), minyak (kalau tak pakai gas lagi teruk), Lesen nak dibayar pada SPAN, PUSPAKOM. Perghh. Kalau kau dengar luahan pemandu2 ni kau tahulah. Samalah utk pemandu bas atau keretapi.
stuju sgt dgn ko Rai..ape ah patut aku reply dgn org2 yg ckp mcm tu? kwn aku pun cmtu, ckp kite kene bsyukur dgn ape yg krajaan dh buat utk kite..omg..aku rase mcm nk terajang je
Henzy.. SPAD..
satu je kesimpulan kenapa harga keta mahal. SEBAB ORANG MALAYSIA BODO.
bro mantot,let say kita tukar gov.masalah ni boleh settle ke?tak penah lg dgr mana2 manifesto mana2 parti nak kurgkan harga kereta/properties.
harga kete mmg mahal di malaysia tapi di normalkan oleh bayaran bulanan yg panjang, sbb tu rakyat mampu pki kete, siap modified lagi.
yg kita semua tak puas hati ialah kita terhimpit dari semua arah.kete mahal, cukai tinggi, kos sara hidup, tol, cukai itu dan ini, tanggung pati, tanggung KERAjaan dll.
marilah kita bersama mantot. TUKAR!
Patut lah...relatif harge rumah dan kete malaysia lg rendah dr indonesia.so menteri masih boleh mitak kite bsyukur la sbb kite lg baik dr indo tu..tp tot aku rase ko pun tau kot dr segi percent cukai proton dan perodua same je ngan vios tu kan.tp umw plk hisap darah.hu..
jangan risau... marilah bersama menyokong Parti Otak Bersatu, dalam manifesto gua gua akan turunkan harga kereta tempatan dan import kalau parti gua menang dan dapat jadik Perdana Menteri
dia mai dah parti buasir bodo noob...ang dengan avatar patrick ang tu sepadan,otak beku
hai abg noob.
i minat la kat u. jom pergi date.
mmuaah. XOXO
Blog noob best pe.
Honestly, sama ade harga kete bole turun if "tukar". xde sape bole confirmkan.. Tp yg pasti, k'jaan yg sama ni la yg buat harga kete tinggi cam lahanat. Nak bg can bape puluh tahun lagi kat kete nasional utk jd competative dgn kete2 lain. Kete Korea yg kalo xsilap aku start lbh kurang sama ngan Proton pon skng dah power / well known.. xhbs2 nak untung atas angin.. Camni la kot golongan Melayu yg bersyukur & rajin berusaha ya...
noob...puiii....jgn menyemak bleh...
Oh betul SPAD.
Terima kasih. HeHe.
aku tak pakai krta malaysia. syukurlah..
org yg pro PR kebanyakannya org yg frust dan keciwa dgn hidup mereka. semua komen maki hamun dan marah2 jew. kesianzzzz...
dasar KERA-jaan mmmg cam tu
sudah2 la tu Doctor. ko dgn ayat ko... understood nape ko pro BN but be open. bknnye nak emo mcm ppuan bile cite bab politik.. muahahaha...
Catat Ulasan