November 27, 2008

Tesco Xtra Tidak Menghormati Tanda Harga Jualan

Pengadu - Encik Khairul
Pihak Bertanggungjawab - Management Tesco Xtra

Lokasi - Tesco Seberang Jaya ,Pulau Pinang


Salam Mantot

Aku nak cerita sikit pengalaman aku di Tesco Extra Seberang Jaya, Penang. Dalam bulan Oktober lepas aku saja la ronda-ronda kat Tesco Extra ni, pastu ternampak la harga Huggies Pull Up Pants (hang tak kawin lagi kan Mantot, tak payah la beli Huggies ni sebab hang pun takleh nak guna) yg sangat murah, RM10.90. Biasanya harganya dalam RM12 lebih untuk 12 keping ni. So aku pun ambik la 2 bungkus masukkan dalam troli, bila lalu dekat alat scan harga barang aku pun scan la Huggies ni, tapi harga yg keluar tak sama dengan harga yang di pamirkan iaitu RM11.99. So aku patah balik ke rak tu dan ambik gambar harga yg di pamirkan, aku attach sekali gambar tu. Bila sampai kat kaunter nak bayar, minah kaunter tu scan harga 11.99 & aku tanya apasal tak sama dengan harga dekat rak & aku cakap aku tak mau bayar dgn harga tu, aku nak bayar ikut harga dekat rak. Dia pun kalut la panggil satu mamat pi check harga kat rak & mamat tu datang balik dgn tag harga tu. Mamat tu cakap memang betul lah, last2 minah u kata dia tak boleh buat apa & panggil customer service dtg & cakap suruh aku bayar ikut harga scan & lepas tu pi claim belen kat counter customer service. Ok la, settle satu kes.

Seminggu lepas tu aku pi lagi sekali & kali ni harga susu Dutch Lady 4 5 6 cuma RM19.90. Murah weiii....selalunya RM23.50. Aku ambik 2 packet & pi scan sebab teringat kes minggu lepas tu. Yang keluar RM 22 lebih. Tak ingat exactly harga dia. Lupa nak ambik gambar resit tu. Bila pi bayar scan harga lain & aku bertengkar lagi, tapi kali ni supervisor kat counter tu buleh tukar pulak ke harga ikut harga di rak. So aku nak ingatkan kat sapa2 yang berbelanja di pasaraya besar supaya check balik harga barang yang ada offer terutama di Tesco Extra Seberang Jaya. Banyak yang tak betul.

Regards. Khairul.

Komen - Aku tak sure Tesco ada tak buat polisi ikut harga display,macam Jusco aku sure ada sebab ada notis dekat cashier tulis diorang akan hormati harga yang tertera dekat display.

Mungkin diorang buat silap ataupun lambat nak updatekan tag harga display.Aku dah lama tak pegi Tesco,dulu aku rajin gak pegi Customer's Day Survey diorang.Jumpa management diorang (customer ni dipilih,lebih kurang 25 orang,aku tah camne baik ngan manager Tesco Puchong dulu jadi pegi je la,dapat baucer dan hamper)

Aku rasa ni ikut tempat jugak kot.Macam Tesco Puchong aku tengok ok,masih teratur.Tesco Ampang...berterabur.

Aku rasa mana2 supermarket/hypermarket sepatutnya hormat dengan harga display tu,benda tu patutnya dijadikan polisi semua kedai yang menawarkan khidmat jual beli ni.

1 ulasan:

bona berkata...

ni taktik kalau nak bebelanja di mana-mana Tesco. aku tau ni sbb aku pernah kerja kat situ. promosi semua Tesco bermula pada hari rabu. beli barang hanya antara hari rabu-jumaat. kalau sabtu dan ahad beli barang yang promosi sahaja. taktik Tesco ialah menaikkan harga barang yg tiada promosi pada weekend. sapa2 yg window shopping di Tesco pada weekend ada harapan kena sembelih.