Mei 16, 2012

Cerita Bersih 3.0 Yang Tidak Mungkin Keluar RTM atau TV3

Aku terdengar ada seorang Ustaz muda kena belasah masa perhimpunan Bersih hari tu. Mula-mula aku rasa normal aje la cerita2 dia yang aku dengar, standard la polis belasah sebab polis yang nak pegi situ memang kaki belasah orang. Tapi ada satu point kisah dia yang aku tak pernah dengar lagi membuatkan aku tertarik dan simpan niat nak tanya dia sendiri.

Jadi selepas beberapa kali tertangguh sebab ada komitmen, akhirnya hari Isnin lepas aku dapat la berjumpa dengan Ustaz ni di satu lokasi yang langsung tidak rahsia. Aku nak tau sendiri betul atau tidak apa yang aku dengar ni, jadi ini lah kisah dia. Bila berjumpa aku bajet Ustaz ni jenis muka garang dan badan besar...rupa-rupanya kecik aje orangnya.

Kisah ni kau takkan jumpa dalam TV atau dalam paper Utusan. Oleh kerana masih ramai yang mengambil berat tahap kejujuran seseorang dan lebih percaya kalau seseorang itu bersumpah....

Dengan nama Allah SWT ...apa yang aku tulis kat bawah ni bukan rekaan. Kalau dia tipu aku, aku tipu korang. Tapi lebam kat mata dengan lekuk kat hidung dia dah cukup nak bagitau aku...dia tak tipu. Aku ingat kalau dapat ambik gambar lebam kat badan dia lagi cantik tapi sebab ada orang lain, tak senonoh pulak rasanya kalau seorang Ustaz tiba-tiba bukak baju tapi masih lagi memakai songkok. Apa yang dia cerita kat aku, aku olahkan balik jadi satu cerita supaya lebih senang struktur dia. Benda yang aku akan tambah hanyalah ayat2 supaya sedap dibaca.

Kenapa aku berminat nak jumpa dan interview dia sendiri? Baca lah.

....................

Nama saya Ustaz Burhan (bukan nama sebenar).

Saya bukanlah penyokong Bersih. Saya hanya berniat nak temankan sepupu saya sebab dia berminat nak tau "apa jadi masa Bersih." Dah alang-alang, boleh juga saya tengok dengan mata saya sendiri, apa yang terjadi sebenarnya.

Killing two birds with one stone bak kata orang putih.

Saya dan sepupu saya menaiki motorsikal ke sekitar Masjid Jamek. Kami terpaksa parking jauh sikit dari Masjid Jamek berdekatan kawasan simpang empat di depan LRT Masjid Jamek lalu berjalan ke Masjid Jamek kerana penuh lautan manusia di situ. Tiba di sana pada jam 3 petang. Suasana pada waktu itu terkawal dan tidak ada langsung rusuhan berlaku.

Di tempat kami duduk, kadangkala akan lalu kereta polis Proton Waja berpusing-pusing untuk memantau. Bila dah kerap sangat dilakukan, akan ada la sekelompok dua manusia yang sengaja membaling botol air ke kereta tersebut. Apa yang memelikkan pada saya, mereka dah baling, mereka ajak kami semua baling sekali. Di sebelah saya, ada seorang lelaki berbadan besar dengan baju hitam dah bersedia dengan batu besar di tangan.

Ada seorang petugas Unit Amal menasihatkan lelaki itu supaya tidak membaling batu tersebut ke arah kereta peronda itu tetapi nasihat dia tak diendahkan. Saya hanya tersenyum melihat lelaki itu buat tak peduli saja apa yang dikatakan petugas Unit Amal tersebut. Petugas itu kemudian give up dan sambil dia melangkah di depan saya, dia bisikkan, "itu SB (Special Branch)...jangan ikut dia." Saya pun pergi lah duduk di satu tempat lain kerana saya takut ditangkap kerana saya betul2 bersebelahan dia.

Memang tak lama kemudian, bunyi kaca pecah. Kereta Proton Waja tadi tingkapnya retak. Apa yang pelik...peronda itu tidak berhenti. Dia teruskan rondaan dan kemudian pusing lagi seolah-olah macam tidak apa2 yang terjadi. Mahu cetuskan provokasi dan mahu fabricatekan kes barangkali?

Saya pun terus duduklah di situ bersama sepupu saya sehingga jam 5:30 begitu. Tidak ada apa2 yang berlaku di kawasan Masjid melainkan beberapa orang yang masuk mencari perlindungan akibat gas pemedih mata. Saya tengok dari jauh sajalah apa yang terjadi, bagaimana FRU dan polis "bertempur" dengan peserta.  Ada juga polis yang menangkap peserta perhimpunan yang berkumpul di luar masjid tapi syukur mereka tak berani masuk ke dalam masjid.

Dalam jam 6:30 petang, saya dan sepupu saya mengambil keputusan untuk pulang. Majoriti sudah pun pulang dan yang tinggal hanyalah beberapa kumpulan kecil. Polis dan FRU masih lagi ramai disekeliling. Saya dan sepupu bangun lalu berjalan ke arah motorsikal kami.

Pada ketika itu, saya berselisih dengan seorang lelaki berbaju putih. Dia tanya kami nak ke mana, kami kata nak ambik motorsikal. Lalu dia suruh beredar. Kami sampai di motorsikal kami lalu terdengar perempuan menjerit. Mata terus mencari dan kami nampak seorang perempuan sedang duduk dipegang oleh seorang polis wanita. Dia dikelilingi beberapa orang polis lelaki.

"Bangun! Aku kata bangun!" polis wanita itu mengarahkan wanita itu. Dia masih lagi duduk. Mungkin kerana sudah hilang sabar atau naik minyak, ada antara polis lelaki itu menyepak wanita tersebut.

"Ya Allah!" fikir saya. Cepat2 saya keluarkan handphone dan tangkap gambar mereka dari jauh. Sedar tak sedar kepala saya dipaut seseorang. Lelaki berbaju putih tadi. "Kau ambik gambar aku ? Kau ambik gambar aku?" tanya dia.

Saya ditarik ke arah sekumpulan polis dan dicampak ke atas jalan raya. Bermulalah pesta mereka membelasah saya.Saya disepak di muka,di dada, di lengan dan ada yang memijak kepala saya. Sambil dibelasah ada yang marah dengan saya sebab dia kata saya dah bunuh seorang kawan polis dia. Waktu tu cuma Tuhan saja yang tau macam mana rasanya boot-boot polis hinggap di muka. Saya nampak sepupu saya dari jauh tak berani buat apa-apa.

Datang seorang lelaki berbaju putih berpangkat pakcik peluk saya selepas lunyai saya dibelasah. Lunyai! Hidung berdarah. Telinga terkoyak. Mata...tertutup sebelah. Dia heret saya berjalan. Nak berjalan pun tak mampu waktu tu. Entah berapa das dada disepak sambil terbaring membuatkan dada sesak.

Saya ingat dia penyelamat. Berpangkat pakcik, mesti hatinya lebih mulia. Salah saya. Dialah syaitan, syaitan berpakaian biasa. Saya diheret ke arah Dataran Merdeka oleh polis itu.

Sambil ditarik ke Dataran saya "di-offer" kepada mana2 anggota polis yang berselisih dengan saya. Offer apa? Offer jadi lauk. Jadi sepanjang saya ditarik ke Dataran tiap2 kali ada anggota polis lain , saya jadi bahan makanan mereka. Ada yang menyiku muka. Ada yang tumbuk perut. Ada yang tampar saya. Yang tak boleh lupa, seorang polis melayangkan tendangan yang cukup padu pada dada saya. "Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah.." sebut saya berulang kali.

"Baru sekarang kau nak ingat Allah?" herdik pakcik tu.

Tercampak saya tapi ditarik bangun oleh pakcik itu. Bajunya kotor kena darah dari hidung saya...dia suruh saya cuci sambil maki-maki.

Datang seorang anggota FRU depan saya. Hentak saya pakai cota. Berlari dari jauh datang seorang peguam. "Hey! You tak boleh pakai weapon!" Dia buat tak peduli.

Saya terus ditarik menghampiri Dataran Merdeka sambil adalah sekali dua lagi saya dihentak dan ditumbuk oleh anggota polis. Sampai di sana saya dimasukkan ke dalam bas. Duduk di dalam bas, barulah perasan, dompet saya hilang, cermin mata hilang, handphone saya memang dari awal lagi dah tercampak ke mana-mana.

Saya dibawa ke Pusat Latihan Polis dan di sana mujurlah ada bantuan perubatan diberikan.

Selepas dua minggu, sehingga kini saya masih kehilangan kad pengenalan, saya punya kad ATM tidak ada dan saya tidak ada dokumen peribadi. Kepala saya masih lagi sakit akibat daripada hentakan terus ke kepala, sedikit daging telinga saya masih lagi ada di atas jalan raya dan kadangkala dada masih sesak nafas.

Adakah saya akan masih lagi menyertai perhimpunan?

Ya. Jika ada Bersih 4.0 saya masih lagi akan sertainya bukan setakat sebagai orang yang nak pegi tengok tapi sebagai seorang peserta. Bukan kerana saya penyokong Ambiga tapi kerana selepas apa yang terjadi pada saya, saya berubah. Saya sudah mula tidak mempercayai media kerajaan kerana jelas, mereka berbohong. Apa yang saya lalui langsung tidak sama dengan apa yang dilaporkan. Saya sudah tidak mempercayai kerajaan sekarang kerana membenarkan tindakan sebegitu rupa dikenakan kepada saya.

Saya sudah tidak mempercayai polis. Semua polis saya pandang negatif dan percayalah, saya tidak akan lupa wajah pakcik itu.

Kenapa saya dibelasah teruk separuh mati? Itu semua berlaku kerana secara kebetulan, saya nampak seorang perempuan disepak beramai-ramai oleh anggota polis dan saya cuba dapatkan buktinya.

..............

Ustaz Burhan, selamat hari guru.

Ustaz Burhan adalah seorang Ustaz mengajar JQAF di Negeri Sembilan, berumur 28 tahun. Pernah mengajar di sekolah-sekolah pondok selepas menamatkan pengajian Ijazah sebelum menjadi Ustaz di sekolah sepenuh masa. Ustaz Burhan kini seorang penyokong agenda Bersih dan tidak lagi menonton RTM atau TV3 kerana merasa diperbodohkan. 

87 ulasan:

black flag berkata...

menyirap darah pendekar gua baca ni...celaka btol puak2 ni

Tanpa Nama berkata...

takpe. Allah tau perjuangan kita. Allah tau isi hati kita.

Cik Siti Fairuz berkata...

aku yg ayu-lemah-lembut-gemalai ni pun rasa meremang tengkuk baca. menyirap darah.
prince noob, jom kite gi Bersih 4.0. kena prepare msk gym dulu ni

stormtrooper berkata...

Prince noob n fairuz, please get a room

aku geli dgn org suka publisiti murahan cam korang berdua

for ustaz burhan, I salute your courage to tell us your story
may you stay strong, and keep believing
percayalah, suatu hari nanti suara rakyat yang sebenarnya memimpin malaysia!

mr edz berkata...

aku dah lama dah tau TV3 dengan Rtm memperbodohkan orang. Bukan tu jer PM dengan sepupu dia pun sama. suka membodohkan orang. ingat orang pun bodoh macam dia jugak. bodo punya PM

Tanpa Nama berkata...

panas hati betul aku baca benda ni. kerajaan BN menipu tak sudah2. cukup2lah menipu orang ramai. ingat orang ramai ni punching bag ke? ingat sikit gaji korang dtg drpd siapa kalau bukan rakyat?

su suraya berkata...

budusss,,, aku kalau bukak tv3 atau rtm sakit hati dengar macam dia orang yang kena bantai teruk dengan peserta bersih.sakit hati baca. tolonglah kerajaan tumbang pada fru 13 ni nanti..

"malaysia adalah negara yang selamat untuk dilawati"

pergi mati dengan statement ni. polis yang patut melindungi orang awam pun dah tak boleh pakai. orang-orang macam ni patut campak pergi palestin nun bantai orang Israel sana..

Kaki Merapu berkata...

aku percaya pada keadilan yang Allah akan tunjukkan pada yang bersalah nnt...

Tanpa Nama berkata...

Jika benar apa yang kau tulis mantot-
Ya Allah aku mohon kau turun bala dan laknatmu kepada mereka yang menzalimi hamba mu.... Amin...
-semoga kita semua mendapat hidayahNya-

Mohd Haizam berkata...

selamat hari guru buat Ustaz Burhan

The Return berkata...

"Mahu cetuskan provokasi dan mahu fabricatekan kes barangkali?"

Susah nak kata melainkan kita macam Prof X- boleh baca niat/fikiran org.

"Polis lelaki itu menyepak wanita tersebut. Saya keluarkan handphone dan tangkap gambar mereka dari jauh. "

Mantot, aku tanya kau - adakah kau akan sekadar ambil gambar dari jauh, atau tolong lindungi wanita itu? Mana lagi penting, nak tunjukkan kezaliman polis melalui gambar bukti yg kau snap, atau nak menyelamatkan org yg sedang diseksa depan mata? Jawab jujur please.

------------------------------
Pengajaran 1, yang 'lebih' deserve kena pukul ialah lelaki berbadan besar dengan baju hitam membaling batu besar ke arah kereta peronda akibat tak endahkan peringatan petugas Unit Amal bersebelahan Ustaz Borhan.

Pengajaran 2, media memang TAK BOLEH dipercayai. Adakah kita perlu buat program/perarakan khas bagi membantah media atau ACCEPT, Ya! Media memang TAK BOLEH dipercayai? TUHAN sahaja yg boleh menunjukkan kebenaran.

Kpd Ustaz Burhan. Moga tuan dilindungi Allah.

hanideriyuni berkata...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1zVUeqY5Bm0&fb_source=message

fareed roosli berkata...

Subhanallah....percayalah pada KARMA,apa yang mereka lakukan pasti akan mendapat pembalasan...klau x kena pada mereka,mungkin suami,isteri,anak,kaum keluarga atau sedara mara mereka...KARMA ITU WUJUD,JUST WAIT AND SEE

ABU berkata...

Nasib baik mantot dah bersumpah awal-awal tadi. Kalau tidak saya mesti takkan percaya dengan cerita ini.

Yang buat provokasi semasa Bersih supaya bersih nampak huru hara tu saya masih boleh faham. Tapi yang jual burger dan buat tarian tonggeng bontot depan umah ambiga tu, saya mcm tak dpt register apa benda yang derang cuba buktikan sebenarnya.

Sian ustaz Burhan.

gembira berkata...

mantot,terima kasih untuk post kau yang brilliant ni.aku mmg dah x tgk berita tv3 lagi..

Cik Siti Fairuz berkata...

alaa storm, aku tgh boring kt servis keta ni..camne nk get a room? kehkeh
kesian ustaz Burhan, sabar ye ustaz. lain kali jgn bwk motor pi Bersih, bahaya..-gadis ayu

Prince of Noob berkata...

takpe cerita ni mmg takkan keluar kat tv3 atau rtm, tapi yg pasti akan keluar berlambak2 kat youtube. harap2 pihak kerajaan jgn la pulak sekat youtube lepas ni.

cik siti fairuz ambiga cakap dia takmo buat dah la bersih 4.0. tapi hishamudin rais tukar tiub ckp bersih 3.0 duduk dan bantah, bersih 4.0 pulak turun dan undi.

Tanpa Nama berkata...

tulaa..panas hati beb..dorg tau cakap sbb dorg xpegi..yg pegi tau la kekejaman polis..

Skidrow Cross-Finger berkata...

Read & expand

http://sugar-brain.blogspot.com/2012/05/ceritera-afdhaluddin-zainuddin-beserta.html

AisNy berkata...

next time kalau nak spy... kena laa guna gadjet yg lebih canggih... jgn laa guna HP... kena ready sebelum bersih 4.0

AisNy berkata...

Polis yg buat salah... patut kena dakwa...

Tanpa Nama berkata...

noob boleh terjun gaung dengan blog dia...bawak sekali siti fairuz tu...xabis2 nak promote blog dia tu..
kurang kasih sayang eh?? perlu kan perhatian??

Tanpa Nama berkata...

aku menangis baca kisah ini.

Tanpa Nama berkata...

noob,, aku cakap secara baik k. aku taw kau tak kacau orang and ni negara demokrasi, just action kau sangat annoying, seriously. kalau orang nak baca akan klik gak kat pic kau.. no need to link2 segala..

dekat adb pun kau buat provokasi jugak kan.. bergaduh dengan anon2 lain.. sorry noob ni pandangan aku. aniway aku baca blog ko, bleh tahan and best. aku baca sebab aku nak klik sendiri tanpa melihat link2 biru yang kau buat...

Bakaruddin_abu berkata...

Aku setuju dgn komen the return..
Masalah manusia ni ske sgt jatuh hukum kt org..
Kite pn xtau cte sbb ape pompuan tu kene sepak tp kite buat assumption yg polis tu slh..
Mmg media cm tv3 dan berita harian semua tu xleh pecaye tp terbukti benar ke harakah dan laen2 tu..
Bg aku polis tu pn manusia gak..
Cube korg letak dr korg kt tmpt polis tu..
Dh la xpsl2 kene keje time bersih tu..
Pastu org dtg dok maki derang babi la..anjing la..pencacai kerajaan la padahal ade je yg penyokong pembangkang..
Mane la polis2 tu xtensen..pastu ustad borhan tu plak terkantoi amek gamba mase tu..
Aku rase senior skolah asrama pn akn tabuh bdk2 yg repot kt warden abg2 senior yg isap rokok..
Ckp2la memperbodohkan dr sendiri dgn cbe menegakkan benang yg basah..

enon berkata...

anon 2:50...aku x rasa terganggu pun noob letak link die kat sini..sape nak baca klik link, x nak baca sudah...
mantot tak ckp ape pun ok lah...
mantot, ko kisah?

Tanpa Nama berkata...

selamat hari guru buat Ustaz Burhan

cek P berkata...

keje ape bole pukul2 org nih?
ee sakit ati biler baca..
sng2 pukul org..bangsa sndri plak tu..isk3..

bolekah anda tidur lena selepas pukul ramai org?..
mmg tak tenang seumo idup..
apela nk jadi.. :(

Tanpa Nama berkata...

Allah.. sedihnya..

aku harap keturunan aku, anak2 aku esok-esok tak ada yang berdarah pendekar jenis sukahati belasah orang tak tahu punca macam ni. Belasah pencuri, kaki rogol, x apa.

Astaghfirullah.. nasiblah ada hari pembalasan.

-lilacfla

Tanpa Nama berkata...

encik bakarudin abu,,

saya paham point awak tapi itu bukan alasan untuk satu group yang besar membelasah sorang secara beramai-ramai. perempuan pulak tu

Mantot berkata...

Encik Bakaruddin Abu,
"Senior hisap rokok dekat sekolah vs Budak kaki report."

Siapa yang salah sebenarnya?

PendekarLaut berkata...

Sial la, kalau belasah org lelaki boleh la tahan lg, tp kalau anjing polis tu belasah org pompuan, mmg2 sgt2 x patut..

Kenapa la x de org dpt rakam polis belasah org pompuam...kalau ada, mau kecoh satu dunia...biar terkang2 IGP, menteri2 nk jawab

Tanpa Nama berkata...

enon = noob

bakaruddin abu berkata...

mantot..
tu yg aku cbe smpaikan..
manusia ske menghukum org sesuke hati..
ape yg aku ckp psl senior isap rokok vs bdk ske repot tu bkn nk ckp salah bdk yg ske repot tu..
tp salah senior tu sbb ske menghukum org samela cm polis yg tabuh ustad borhan tu..
bg aku silap ustad borhan tu sbb die xselidik dl pe yg jd before die decide nk amek gamba tu..

ABUYA berkata...

Bakar abu

kalau setakat ambik gambar orang kene pukul tu jenayah sangat ke sampai polis boleh belasah sesuke hati??kalau kita provoke polis pon polis boleh amek tindakan tangkap orang yang provoke dia tu tapi taklah sampai peringkat pukul lauk ramai2..hak polis ke untuk pukul orang yang tak melawan time kene tangkap??

Tanpa Nama berkata...

Bakar Abu
Lepas tgn dah kene ikut mmg ikut suka hati polis ke nk belasah? Penjenayah lepas kena gari pun tak boleh dipukul... inikan rakyat Malaysia yg bukan penjenayah... pukul memukul/buli org yg tak ada daya melawan ni sikap samseng aje.. berani bila ramai...apalagi mangsanya perempuan...
-coma-

berkata...

Tot, macamana nak verify cerita lu ni? Ada contact number Ustaz Burhan tak?

Tanpa Nama berkata...

aku rase mase bersih hari tu patutnya macam ni:
contoh ye,
polis 2000 org
peserta bersih 2000 org,
maka unit amal, 4000 org diperlukan...

enon berkata...

lol encik bakar..hujah anda lebih kelihatan sprt pencacai bn..

yg mnjadi persoalan aku skrg hnyalah nak tau samada cerita ini betul atau rekaan.


p/s:noob ko dah kene fitnah...

yg benar,
enon yg benar

GuaRilek berkata...

bakaruddin abu,

Ustaz tu amik gambar nak buat bukti. Mana tahu lepas tu baru dia nak selamatkan perempuan tu. tapi belum sempat apa2 dah kena rembat, ape citer? kalau aku la, aku pun buat benda yg sama ustaz borhan tu buat. kalau takde bukti macam mana kau nak lawan polis yg terang2 akan nafikan dakwaan kau.

enon berkata...

ni aku noob..

yg benar
enon

p/s- hahaha..sape2 pun boleh jadi sapa2 kat sini

Tanpa Nama berkata...

Haha
Bakar, ko dh berjaya membuktikan yg diorang ni suka membuat konklusi dan menghukum org

suparjo berkata...

hahha btw lari tajuk kejap, noob apa masalah kau ni??? hadoooiii

Prince of Noob berkata...

saya sokong incik bakariddun abu! salah ke gua nak melawan arus?

ustaz burhan ni kira cikgulah mengajar JQAF... so dgn itu saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI GURU buat ustaz burhan...

Tanpa Nama berkata...

Hahahaha..
Sat gi kalau ada masalah..
jangan cari polis na..
polis jahat...
cari ambiga..
hehehehehehe

Tanpa Nama berkata...

apa pulak cari ambiga... carik unit amal pas laa... unit amal pas ni kan macam polis versi pr

anon yg anon berkata...

padan muka. sapa suruh pergi Bersih. Dah tau benda2 mcm tu akan jadi lagi mau try test. org yg meletakkan diri dalam bahaya = BODOH.
Sekian

mamat berkata...

tak semua polis baik dan tak semua polis jahat...aku rasapun mesti ada provokasi juga dari peserta bersih, yg joint bersih tu bukan semua baikpun, dn tak semua jahat juga...tapi kalau korang dah nekad nak joint kena terimalh apa2 risiko yg berlaku sbb korang pergi dgn rela hati...!

Tanpa Nama berkata...

Salam, insyALLAH ustaz segala kesakitan yg ditanggung ALLAH akan balas beribu kali ganda sakitnya kepada polis-polis tu kalau tak di dunia dah tentu di Mahsyar nanti.

Z H berkata...

Ruangan komen kembali dibuka untuk Anon yang penakut nak guna nama dia sendiri sebab takut kena hentam bila nak komen yang bodoh2.

- aku pergi Bersih 3.0 lepas tapi sayang aku tak stay lama, sebab bila dorg dah mula sembut gas pemedih mata, ktorg pun lari selamatkan diri. masa tu kitorg dekat sekitar masjid jamek, last2 kitorg amik keputusan untuk balik terus. officemate aku pergi SOGO, masa tu keadaan sekeliling dah haru biru, dia ingat lagi dia kata masa tu dia duduk makan dekat medan makan pertama kompleks, ada polis2 datang situ tengking2 panggil siapa yang dorg nampak pakai baju kuning, orang dekat situ tergamam je. memang menakutkan officemate aku cakap. siapa yang kata pergi bersih tu BODOH sebab cari nahas, korg la yang BODOH sebab percaya tanpa tengok dengan mata sendiri. kalau ada Bersih 4.0, aku memang akan pergi punya.

adam berkata...

semua pun betul, takde yang salah, pihak bersih betul, pihak polis betul, sama sama menang, tolak sengketa,hidup bahagia, percaya akan ikatan persahabatan akan terjalin antara semua rakyat malaysia, tiada lagi permusuhan, semuanya bermula dengan senyuman.

Oh how i wish Malaysia is like that.

Tanpa Nama berkata...

Zaty hazwani,

Yg ko ni kalo bersih 4.0 ade ko nk pegi ttibe ni kenapa lak?sbb kena tengkikng ngan polis aritu, so ttibe decide g bersih?

kang bile ko jd macm ustaz burhan,mula la ko nk maki sana maki sini..

Ko prasan x Mantot tulis polis tu naik angin sbb ade citer kwn polis dorg mati?

kalo ko jd polis n dgr kwn seangkatan ko mati, xke ko pn mendidih??

-peugeot-

mmg aku nk guna anon so what? berkata...

zaty hazwani, ko x yah la emo x tentu hala. first thing ostaz tu x join bersih yg dia gatai gi dataran buat hapa? tak takut kena sembur gas n air ka? lagi mau raih simpati konon... bila da terkena marah org lain pulak. Kalau ko jadi polis, ko tengok makhluk2 x reti bahasa provoke baik punya, ditambah hari tu ko kena kerah kerja dari malam sampai ke tengahari besok, agak2 ko sambut provoke2 perserta bersih dgn tepung tawar bunga manggar ke,,? ala x yah la
ko nak
iye2 sgt dgn bersih tu, baik ko tulis surat taknouas hati ke SPR dari meroyan x tentu hala.

enon berkata...

peugeot, sbb kawan polis dorang mati, adekah itu tiket nak pukul org awam sesuka hati...lol sempit btl pemikiran ko...mcm mentaliti pencacai bn je..

Tanpa Nama berkata...

sbb ramai yg x puas hati ngan polis, aku ingat nk tulis surat kt najib cadangan negara ni buat undang2 mcm SG. semua lelaki kena masuk national service serve the country. bila ada berlaku kes2 mcm bersih national service kena turun padang jugak. hehehe baru tau lamgit inggi rendah asyik dok condemn polis je. masa tu zaty hazwani akan ngamuk komplen laki dia kena kerja 24 hrs sbb beruk2 bersih buat hal. Hahahahaha!!!

Mantot berkata...

kenapa la yang defend polis ni semua anon2....
malu kot

Elf Man berkata...

Mantot, ko pun sejenis anon jugak. Cuma ada registered Google account je. Kalau betul2 bukan anon, ko tak pakai nick & takde masalah tayang foto ko & bini ko kat blog ko sendiri. Malu kot.

Mantot berkata...

ni ha gambar aku, hahaha

http://cursingmalay.blogspot.com/2009/10/kronologi-landmark-kehidupan-aku-yang.html

shira berkata...

"standard la polis belasah sebab polis yang nak pegi situ memang kaki belasah orang"

bapak aku, bercakap tinggi suara pun jarang. susah benar nak naik darah. bapak aku polis. dan bapak aku kena pergi sana.

what say you mantot?

heh.

polis pun manusia.
dah la hari minggu kena kije.
makan sedap pun tak dapat.
jamah roti je kot.

dah tahu depan tu kandang harimau, nak masuk jugak? bodoh sendiri tu namanya.

Prince of Noob berkata...

alamak kira gua pun sejenis anon jugak lah... anon terhormat.

tapi mmg normal aku perati mana2 org yg nak buat blog yg menyentuh pasal politik mesti guna anon terhormat. malu, or takut maybe. lain kalau buat personal blog yg cerita pasal kehidupan sendiri, anak bini, makan2, photography, kpop, artis, baru guna nama dan gambar sebenar seperti ben ashaari, beautiful nara, budiey, etc.

Tanpa Nama berkata...

Bukan penakut guna anon. cuma akutak mo majikan2 aku yg kaki politik dan suka layan blog2 ni dan pekena kan aku (mentang2 la dia PKR aku tak pro PKR). Kang aku dok kutuk2 sini sekali nampak nama / muka aku..habis le periuk nasik aku. Kalau akukena buang kije ko nak tolong aki cari kije baru ke? Aku nak jaga silaturahim je la ngok. Jgn emo boleh.?

Tanpa Nama berkata...

Dol, setakat letak gambar ko masa budak2, sapa boleh cam tu ko?
Ko cakap kami (anon) malu letak nama / gambar sebenar kami, ko pon apa kurangnya. Entah2 yg komen2 anon yg pro posting ko tu sebenarnya ko tak..?
HAHAHAHA

Tanpa Nama berkata...

enon,

Aku pandang dr sudut psikologi seorang polis tu sendiri..kalo kena kerah kerja dr malam smpai ke ptg esoknya..ko ingt dorg bkn manusia?

cuba ko pikir polis tu borak sesama dorg

"aku dgr info bgth Din 970999(no staf polis) dh meninggal"

"haa, Din Segambut tu meninggal?, ko bia betul? dia satu batch masuk polis ngan aku tu!. Mlm td aku prasan dia bkawal kt hujung dataran sana"

"ha'ah, da meninggal..spital bgth lps handle perusuh, dia sesak nafas,bwk g spital, aku xtau la pe citer lg lps tu, tau2 da meninggal. Innalillah"

"ciba*!, lahanat pny perusuh!syial!(kebetulan mgkn ustaz burhan ade situ, mmg nasib dia malang la, koyak tinge dia)

so, ati da tbakar..polis tu ttibe jd mcm filem Rambo 2 lps awek Vietnam die kena tembak..

hehe

-peugeot-

Syakir Zainol berkata...

Point anon2 di sini; polis boleh belasah org sesuka hati sekiranya ada alasan munasabah seperti kawan polis mati, polis kena maki dan sebagainya.

Mantot berkata...

mungkin juga kalau polis trafik tahan kereta kau dan mintak duit kopi supaya tak kena saman...kau boleh dan dibenarkan belasah polis tu

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakan komen org pro mantot di sini suka bersnagka buruk terhadap sesiapa jua yg tak sependapat dgn mereka. Peace yo

Tanpa Nama berkata...

Mantot,

kalo mintak duit kopi, jgn bagi, biar kena saman pn. samanla. Aku pn penah gak kena cmtu. aku jwb je "nk saman, saman je la Encik, saya x reti nk konar2 ni"..last2 dia bg warning je, saman pn x, duit kopi pn x.

Duit kopi tu soal kedua, Soal pertama, Ko ade buat kesalahan jalanraya x? Kalo ko ikut peraturan, ape kesalahan ko yg polis tu nk penalised?

Polis mintak duit kopi tu mmg salah. Dorg amek rezeki xhalal.

hehe

-peugeot-

Mantot berkata...

memang buruk pun.

bapak anon berkata...

jgn la mrh anon-anon. diorg cuma dibayar upah utk komen di sini sampai mampus. itu saja. ape lah korg ni. aku kalau diberi 3 4 ratus utk komen tang sini pun aku mau je komen smpi korg kalah. bukan susah nk cri makan.

Mantot berkata...

kalau aku ada buat kesalahan jalan raya..apa hak polis nak mintak rasuah dgn aku?

Tanpa Nama berkata...

3-4 ratus? murahnye rege ko bapak anon?

siap ugut bole kalahkan anon2 lg..

kemain sombong ngko ye..

Tanpa Nama berkata...

Polis tu xde hak lgsg..Itu iman dalam diri, kalo dh naik gaji byk mana pn, kalo dh jenis mintak rasuah tu, rasuah jgk..ko jgn bg..aku x bg, sume org jgn bg..

masalahnye ade jenis org suka langgar undang2 (cth la undang2 jalanraya) tp ble ditahan, dorg pura2 mcm xsalah, pastu kena mintak duit kopi, dorg bagi (ni lg 1 masalah, bg duit kopi)..pastu xpuas ati tulis kt blog..

psoalan pertama skali, cuba tny dgn diri ko sndiri..ko de wat salah x?

ble ade permintaan dan penawaran, jenayah tu terjadi.

-peugeot-

Mantot berkata...

Masya Allah..samdolnya kau ni Peugeot.

Kan aku tulis,kalau aku buat salah sekalipun...kenapa polis yang mintak rasuah?

Katakan lah,aku langgar undang2 bawak laju..kena tahan polis.Polis mintak rasuah walaupun aku tak hulur.

Dua2 langgar undang2,kan?

Sapa penguatkuasa undang2?

Tanpa Nama berkata...

yelah, samdol..whatever

sape penguatkuasa undang2?

polis. Ko nk aku jawab ape? nk kena jawab bhw masing2 ade malaikat kiri kanan?@penguatkuasa itu adalh ko?

ko wat salah tp apsal polis mintak rasuah?

Jwpn dia sama la dgn persoalan ko xpuas ati ngan SPR, ngan BN tp kenapa ms perhimpunan ko g rempuh polis plak? Ape hak ko marah org lain tp ko provoke, bantai org lain. Lps tu ble kena belasah balik, tinge dah koyak ko marah polis plak..padahal mula2 ko xpuas ati ngan org lain

penah ko berkempen suh bdk2 (lg2 bdk melayu)daftar mengundi n jgn undi kerajaan skrg?

penah ko kaji knape bdk2 bkn melayu lebih ramai daftar mengundi ble cukup umo 21 bbanding bdk melayu yg thegeh2 kengkunun hero terajang polis aritu?

merusuh salah, terajang polis salah..polis belasah pn salah...so sape penguatkuasa? Ambiga?

aku samdol? hahah, ckp la ape saje, menggelarkan org memang typical Mantot ble xde fakta lagi..

'pencacai', 'ignorekn dia'..tu kn ayat Mantot..

-peugeot-

Tanpa Nama berkata...

Polis yg mintak rasuah tu patutnya saman je ko, tu kerja dia (wlpn aku pn xsetuju nk mnyaman org je kerjanya), tp knapa polis tu mintak rasuah? tu bkn masalah ko, tu masalah iman dia, integriti n akauntabiliti ..dia kena blaja blk..

ko ambik no dia, ko g repot..tp aku rs ko berat ati nk g repot, sbb ko tau sblm tu ko dh bantai speeding..ko tau ko salah..hehe

peace

-peugeot-

Tanpa Nama berkata...

HAhaha aku suka baca komen Peugeot. Depa ni nak menyalahkan org saje. Keluarfatwa haram join bersih, depa kata tu ulama BN. Bila ada keganasan kt Bersih depa kata tu seme pencacai BN buat kacau. La ni ada perhimpunan aman dekt kawasan umah AMbiga nape dia buat laporan polis..? Biar kan je la..itu HAK ASASI manusia unt berhimpun. Pandai pulak komplen. Masa dia buat Bersih hari tu, adadi akira org nak masuk KL tak boleh , org sakit nak gi spital kt Kl jalan tutup, peniaga rugi, barang2 rosak. Ada kira semua tu..? Ish ish sudah2 la...jgn la taksub sgt...

Mantot berkata...

dasar pencacai!ignorekan dia beramai2!aku dah tak ada fakta!

Pihak Mahkamah Majistret telah mengeluarkan keputusan tidak membenarkan orang awam memasuki atau berkumpul di kawasan Dataran Merdeka.

Keputusan tersebut telah disahkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang turut mengeluarkan arahan melarang penganjur BERSIH 3.0 untuk meneruskan Perhimpunan di kawasan tersebut.

Sementara itu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah membuat sekatan memagar dengan menggunakan Pita Kuning di ruang padang Dataran Merdeka sebagai persiapan awal menjelang penganjuran BERSIH 3.0 esok.depan LRT Masjid Jamek?


Kenapa ramai orang kena belasah dekat Masjid Jamek dan ada yang sampai dekat Pudu Sentral kalau kawasan yang tidak dibenarkan hanyalah Dataran Merdeka?

Tanpa Nama berkata...

Kenapa ramai orang kena belasah dekat Masjid Jamek dan ada yang sampai dekat Pudu Sentral kalau kawasan yang tidak dibenarkan hanyalah Dataran Merdeka?


Tu aku xde bukti.

1. Aku xtau sape yg mumule provoke sape. ble kena pukul, dorg mintak simpati. Aku xtau ape yg dorg buat sebelum tu

2. Polis pn manusia, ade kesan psikologi, ble dgr "kwn kita mati", emosi bole jd x terkawal. Wlpn begitu, sepatutnya ni bkn tiket utk blasah org sesuka hati.

3. Last2 polis injured, pendemo injured, matlamat pn ntah kemana. Ble rs matlamat x tercapai lg, dorg plan nk wat 4.0 plak..injured lg ramai.

4. Mantot yakin demo ni bole berjaya wlpn lambat(bdasarkan posting ko yg lepas), silakan. Aku fikir ade cara lain. Tuhan kurniakan kita akal bkn utk fikir demo je cara utk berubah.

-peugeot-

penangmai berkata...

agaknya mantot ni bila dengar anak dara dia nyawa ikan dah kena belasah lepas tu kena rogol dengan jiran sebelah, dia buat rilek je dulu. siasat dulu, nak dapatkan berita sahih dulu.

agaknya mantot bukan pesen terus meluru dan belasah orang yang dikatan membelasah anak dia.

Tanpa Nama berkata...

masing2 nak tegakkan benang basah...geli hati teman..

TumpangLalu berkata...

anoy -peugeot-

1. << Aku xtau sape yg mumule provoke sape. ble kena pukul, dorg mintak simpati. Aku xtau ape yg dorg buat sebelum tu >>

Sebab ko tak pergi bersih, sebab tu ko tak tau.

2. << Polis pn manusia, ade kesan psikologi, ble dgr "kwn kita mati", emosi bole jd x terkawal. Wlpn begitu, sepatutnya ni bkn tiket utk blasah org sesuka hati >>

Dah abis bersih 3.0 cerita pasal "kwn kita mati" xder kaitan ngan bersih 3.0. Yang pergi sibuk lagi nak tangkap org2 bersih dlm FB tu apahal pulak. Psikologi ker psycho

3. << Last2 polis injured, pendemo injured, matlamat pn ntah kemana. Ble rs matlamat x tercapai lg, dorg plan nk wat 4.0 plak..injured lg ramai. >>

Ko dah tau blog mantot nie mmg tak suka BN yg hampeh, buat apa ko masuk dan sibuk komen, apa matlamat ko.?

4. << Mantot yakin demo ni bole berjaya wlpn lambat(bdasarkan posting ko yg lepas), silakan. Aku fikir ade cara lain. Tuhan kurniakan kita akal bkn utk fikir demo je cara utk berubah >>

Haah, betul jugakkan. apa kata kerajaan BN berubah dulu sbb dah tahu rakyat nak berdemo sebab tak suka penipuan dalam SPR. maka takderlah bersih 3.0.

Apa daaa....

Tanpa Nama berkata...

budak sekolah dapat 100
budak u dapat 200
org gaji kecik dapat 500

apa salah kalo duit tue semua masuk dalam subsidi petrol.So semua benda turun

Opps lupa...orang malaysia bila dah naik xkan nak turun...


apa aku mengarut ni...wawawawa...sory mantot

Tanpa Nama berkata...

polis yg belassh ustaz tu memang babi.....di ulangi BABI!!!!! ha..ha..ha..

fara berkata...

aku kesian dekat bapak aku sebab sumber maklumat harian beliau hanyalah utusan malaysia,NST dan media TV3. Beliau sorang pencen-man yang tak kenal internet. Aku simpati.

Tanpa Nama berkata...

manusia dgn manusia apa kesah.
Allah maha Mengetahui.
dua2 salah w/pun x kira pangkat darjat.
s/ada ko betul atau tak
hahahahha
tot tot

Tanpa Nama berkata...

mantot

ko sembang blakang je kemas..depan2 ko bukan brani..xde telur kot?yg pasti..kerajaan dh bg tmpat..korang tak nk ..nk jugak bt rusuhan segala..kalau buat dgn aman..ade ke nk jadi mcm ni?pikiaq la ckit!!!!

Tanpa Nama berkata...

aku tgk cina yg rmai join sekaki..
tapi yg buad huru hara org melayu kita..
apa motif smue ni?aku sedara korg jugak wey..Ya Allah..