Mei 24, 2012

Lawak Parlimen Hari Ini

Pada suatu hari di Parlimen...

Seorang ahli persidangan bangun berdiri untuk berucap nak cuba impress Perdana Menteri, Najib Razak yang ketika itu bersidang sama.

"Ada seorang ayah yang berpendapatan rendah yang memberikan kepada 3 orang anaknya seratus seorang. Kemudian ayah dia mereka mencabar 3 anaknya supaya memenuhkan bilik mereka dengan RM100 itu. Siapa yang berjaya, dia dapat warisi akan berikan dia motor cabuk ayah dia la....."

"Anak pertama pulang membawa beberapa belas guni kacang polystyrene sehingga habis duit Rm100 tapi dia gagal memenuhkan bilik itu. Anak kedua pulang dengan membawa beberapa puluh kotak kosong yang dibeli dengan RM100 tapi dia juga masih gagal memenuhkan bilik itu."

"Anak ketiga pula membeli sekotak lilin. Dia ambil sebiji pinggan dan kemudian diletakkan lilin itu di atas pinggan lalu dinyalakan lilin itu di tengah-tengah bilik itu. Terang benderang lah bilik itu disinari cahaya lilin itu. Akhirnya ayah dia puas hati, anak ketiga dapat mewarisi motorsikal ayahnya...."

Dengan wajah bangga, dia memandang Najib Razak yang sedang duduk di tempatnya. "PM kita,wakil Pekan...sifatnya sama seperti anak ketiga itu. Beliau pandai dan sangat geliga apabila melakukan sesuatu benda kerana apa saja yang dia buat walaupun susah, dia fikir jalan nak mudahkan. Dia nampak apa yang orang lain tak nampak. Dia buat apa yang orang lain tak terfikir nak buat...seolah2 macam cahaya lilin tadi yang menerangi hidup saya dan kita semua. Salam 1Malaysia."

Gamat dewan bersorak.

Kedengaran dari belah pembangkang suara menjerit, "lilin...seringgit sekotak....paling mahai pun..2 ringgit. Mana hilang 98 ringgit? "

(aku copy dari mana tah aku tak ingat)

38 ulasan:

rehaljingga berkata...

so true!

Nurul Syuhada berkata...

98 tu kos pentadbiran...hahaha...siyes kretip citer neh..!!

SembangKongkang berkata...

98 itu untuk nk wat tambang gi mahkamah perancis

kisah hati berkata...

98ringgit tu tambang kos perjalanan untuk membeli lilin tersebut..

enon berkata...

yeahh!

Tanpa Nama berkata...

RM98 tu kos beli mancis made in france..ha..ha..ha..

Tanpa Nama berkata...

RM98 tu kos beli mancis made in france..ha..ha..ha..

EQUILIBRIUM berkata...

Salam 1Malaysia,

Saya pernah terbaca dalam blog politik cerita ini. cuma mahu bertanya adakah ini perkara benar berlaku atau hanya lawa2 kedai kopi? Jika benar amat menyedihkan cara pemimpin BN berfikir dan membuat kerja. ambil mudah dan anggap semuanya senang, tapi adakah benda yg kau penuhi itu berbaloi dgn belanja dan memnuhi apa yg dimahukan?

Tanpa Nama berkata...

kesian hangpa ni semua kena laga

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah, best!

wakil BN akan bangun dan ckp, 98 ringgit lagi akan digunakan untuk terangkan 49 blik lain.

kid

NenetPenne (NP) berkata...

belanja untuk rakyat skit jer tapi belanja untuk diri sendiri..mewah gituh..

eh tapi kan, kalu i jadi ahli parliment lelaki dalam gambar tu, i buat2 bertumbuk walhal nak skodeng ahli wanita tu pakai spentot kaler apa...ha ha ha..mcm pervert pulak...

Tanpa Nama berkata...

rm 98 tu dia baru nak pulangkan kat ayah dia, tapi ayah dia suruh buat isi minyak motor, sbg hadiah. cerita tu tak habis lagi ni.

Syakir Zainol berkata...

lawak ni mmg brilliant lah... tak tercapai dek minda & IQ orang pemimpin UMNO mcm ni..

Emogiler berkata...

98 ringgit lagi 2 ringgit bayar daftar satu syarikat konsultan. lagi 96 ringgit bayar kat syarikat konsultan tu.

Emogiler berkata...

98 ringgit lagi 2 ringgit bayar daftar satu syarikat konsultan. lagi 96 ringgit bayar kat syarikat konsultan tu.

maru berkata...

interest jugak aku nak tau, kalau anda yang diberikan rm100 ringgit tu, anda beli lilin sekotak untuk terangkan bilik, baki rm99 tu anda buat apa?

zaminc berkata...

Patut hangpa tgk akan kecerdikan PM kita tuu.. itu yg mantot cuba nak sampaikan, kan Tot kan?

Han Ibn Suib berkata...

ada jugak insan yang tak paham cerita ni ye.. hehehe..

Laici berkata...

KAH KAH KAH,
lawak...lawak pedih ni,

to anon yg ckp kami kna laga,melayu berpecah, hangpa mmg bodo, penakut dan sempit ilmu...kami cuma nak yang terbaik utk masa depan dan pentadbiran yg adil dan tulus,

ingat aku suka sangat ka anwar? aku nak pembaharuan, bukan nak sokong pembangkang semata2..kalau kerajaan BN skrg sanggup buat pembaharuan dan buang segala sikap kroni dan rasuah, tak ada sebab kenapa aku taknak sokong

Prince of Noob berkata...

this supposed just to be a joke right?

Tanpa Nama berkata...

Moral of the story...bodek lebih. Smpi jilat tangan rosmah uwekkk

Tanpa Nama berkata...

yeah....word with blue colour is a joke....get a life noob....

EmoGiler berkata...

Kalau ayah suruh beli barang bagi duit, baki aku bagi kat ayah aku balik. What else do you expect.

onlajer berkata...

kalau aku tak payah keluar sesen pun bilik itu boleh penuh,penuh dengan udara

Tanpa Nama berkata...

ko paling cerdik onlajer

naqib faiz berkata...

camsial lawak. hahahahahhahahaha..mengampu macam babi

Master Yoda berkata...

98 dah gi ke china doll? just my 2 cents...LOL!!!

Balqis Riza berkata...

terbaik weh!

maru berkata...

Thats really sweet. I wish everyone is as like you. Especially if you are honest.

gorjesbanyakcakap berkata...

mantot, aku sarankan hang pi masuk bertanding.. kasi tumbang depa nih

Tanpa Nama berkata...

kesian hangpa ni semua tak habis2 kena laga

Tanpa Nama berkata...

Tinkosong

Tanpa Nama berkata...

sokong laici

Tanpa Nama berkata...

Kesian.. People are easily impressed dgn tin kosong..
Apa sumbangan korang kat diri sendiri & malaysia..
Parti mana yg bersih dr kroni & rasuah?? Wa nak tau gak!!
Put ur brain in gear b4 u put ur mouth in action..
:) chill..

Tanpa Nama berkata...

ahhh anon atas ni bising je.. gua masuk wataniah.. nyawa tu gua bagi utk negara malaysia.. lu apa taw.. puihh hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

brilliant!! XD
-adila

-ainatiqah- berkata...

haha. nice one. :)

Irfa berkata...

kelakar la lawak tu.makan dalam wooo