Januari 29, 2010

Filem-Filem Untuk Mat Bunga atau Sesiapa Yang Ingin Menangis

Minggu lepas,sambil tunggu nak ambik isteri aku dari kelas dia,aku bukak la TV tengok apa yang ada,takde benda sangat nak dibuat.Sebab hotel tu takde Astro,aku tengok aje la apa yang ada.Bukak TV2 tengok ada drama Melayu tajuk dia "Mat Bunga."Layan aje la,best jugak sebenarnya.Layan punya layan punya layan,makin lama drama tu membuatkan aku sedikit "terkena." Cilakak,drama ni kutuk orang macam aku ke?Beza "Mat Bunga" dalam cerita tu dengan aku hanyalah:

1. Hero dia pegi gym,aku selalu jalan tepi gym
2. Hero tu pandai berkawan dengan kaum hawa,aku pulak tidak langsung reti

Tapi persamaan dia banyak.Jadi,sebab aku malas nak tulis benda berat-berat,kat sini aku senaraikan untuk lelaki-lelaki yang ingin "melembutkan" sedikit hati mereka;

..................

COUNTDOWN FILEM-FILEM CINTA/KASIH SAYANG YANG MAMPU MEMBUATKAN AKU SEBAK SAMPAIKAN TERPAKSA KUNCI PINTU BILIK BILA TENGOK 

Chasing Amy



Filem kedua yang membuktikan pada aku Ben Affleck boleh la berlakon jugak.Kisah seorang pelukis komik yang gilakan seorang gadis yang bersuara nyaring yang mempunyai kisah silam yang sangat menjijikkan.Walaupun hujung-hujung tu macam nak habiskan cepat tapi emosi dalam filem ni agak realisitk kerana latar belakang wataknya yang bukan dibuat2 dan hanyalah seperti orang kebanyakan.Filem ni menujukkan yang cinta tak boleh dipaksa.Kalau dipaksa macam mana pun,tak berhasil jugak.


Brokeback Mountain




Iye,aku tau cerita ni cerita cinta sesama jenis tapi memang sedih gila filem ni dengan endingnya yang menyayat hati.


Million Dollar Baby/Gran Torino




Clint Eastwood adalah specialist jika perlukan karakter seorang lelaki tua yang garang tetapi berhati suci.Million Dollar Baby digerakkan oleh Hillary Swank tetapi Gran Torino adalah milik Clint Eastwood sepenuhnya.Dua-dua sedih gila.


What's Eating Gilbert Grape?


Ada sesuatu yang sangat istimewa melihat Leonardo Di'Caprio menjadi seorang kanak-kanak spastik yang hensem.Johnny Depp pula menjadi seorang abang yang tersepit sama ada mahu membesar sebagai abang atau mahu membesar sebagai seorang ayah.

Kuch-Kuch Hota Hai



Walaupun aku tak mampu nak layan lagu-lagu dia (aku forwardkan aje) tapi jalan cerita filem ni agak seronok diikuti.Shah Rukh Khan berlakon sangat poyo sampai kadang2 naik menyampah tengok tapi filem ni digerakkan oleh Kajol dan Rani Mukherjee.Bermula dengan penceritaan pada masa tersebut kemudian disusuli pula dengan flashback dan kembali semula penceritaan apa yang terjadi selepas itu,jiwa dan perasaan aku bergolak galik setiap kali melihat Rani Mukherjee memakai pakaian seksi.Membuatkan aku selalu terfikir; "Adakah mampu aku menggantikan cinta pertama aku yang sangat seksi dengan orang yang lain yang tak berapa seksi?"

Cold Mountain


Impian seorang isteri menantikan saat suaminya kembali ke pangkuan setelah bertahun menunggu dengan setia.Lakonan yang sangat hebat daripada Nicole Kidman dan khasnya Renee Zellwegger sebagai seorang perempuan yang memberikan semangat kepada Nicole Kidman untuk meneruskan hidup ketika menanti Jude Law pulang ke pangkuan.

Kabhi Kushi Kabhi Gham



Sebuah cerita kasih sayang keluarga yang terbelah akibat cinta.Susah betul nak kawal perasaan bila mak Shah Rukh Khan terasa macam anak dia dah dekat dengan dia kat shopping kompleks tu.

Frequency



Siapa-siapa yang sudah kehilangan ayah tercinta,sila lah tengok cerita ni untuk mengingatkan kepada diri kita betapa besar kehilangan kita.Walaupun tak logik tapi bond yang ditunjukkan Dennis Quaid dan Jim Caviezel sangat2 menyentuh kalbu.


Jerry Maguire



Tah berapa puluh kali aku ulang tengok cerita ni.Ada sekali aku tengok kat ofis,bila ada rasa2 nak "ter-syahdu" sket aku terus lari keluar hisap rokok.Setiap kali aku tengok cerita ni,perasaan yang sama aje akan muncul.Berani berubah,berani bertindak,yakin dengan diri sendiri dan belajarlah mencintai orang yang mencintai kita.Babak bila Tom Cruise balik rumah dan carik bini dia "Where's my wife?" dan keluarlah Renee Zellwegger dari dapur dengan muka yang sangat comel,berlinangan air mata kat pipi.Aku suka gila Renee Zellwegger berlakon!

Aku tau aku jiwang.
Kutuk lah aku.

20 ulasan:

. berkata...

mananya jiwang mcm ni... tu namanya hati lembut.... haha! mudah terkesan..

farhana berkata...

ee jiwang yurk tak leh terima..wakaka

Tanpa Nama berkata...

suke lelaki yg berjiwa sensitif macm mantot nie..
sebab kalo tgk filem2 yg sedih berdua leh kongsi tisu pastu xlah kene kutuk kalo nangis hahahaha..

misz izza berkata...

suke lelaki yg berjiwa sensitif macm mantot nie..
sebab kalo tgk filem2 yg sedih berdua leh kongsi tisu pastu xlah kene kutuk kalo nangis hahahaha..

buruhKasar berkata...

yang ko bangga² mengaku ko nangis tengok cerita jepun tu ko tak listkan ke?
ape tah name polaris ke ape.

Mantot berkata...

aiseh..gua lupa

yem berkata...

mantot pondan.

fly me to polaris.

btw tot, grave of the fireflies ngan wicker park x msk ldlm list ke?

buruhKasar berkata...

wicker park aku tengok ngan ko yem, mantot tak join kot time tu. cerita tu bukan tahap nangis, cuma tersentuh je, ke ko nangis yem?

ko dah tengok wicker park ke mantot?

great expectations?

Tanpa Nama berkata...

mantot.. aku tau dlm byk2 tu brokeback mountainla faveret ko kn.. kuikuikui

Tanpa Nama berkata...

omg.. aku tgk ok cerita 'mat bunga' tu.. mksudnye kau tau la eh setiap maksud kaler2 bunge..? wow!

Gayah Lawa berkata...

hee..best apa drama "MAT BUNGA" tu.. Pulak tu Remy Ishak yg berlakon...
Perghhhh...suka!!

Tak pe Mantot jdi jiwang bukannya salah pun ..
Gayah pun jiwang gak.. Jiwang Karat!! Heee.....

Tanpa Nama berkata...

gilbert grape, jerry maguire, cold mountain.

awesomeness

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) berkata...

hahaha, shah rukh khan sebagai student kolej amatlah tak terkesan di hati aku.

yem berkata...

joe:aku tersentuh sket la nak2 time lagu scientist kat airport ahhh meremang bulu roma nok.

Tanpa Nama berkata...

jerry mcguire masuk dlm list "ulang tayang setiap hari kalau aku masih seorang spinster pada umur 30 thn"

brat2104 berkata...

hurm.. suka citer frequency.. mmg best.. try la tgk gak pay it forward..

jerry maguire juga sgt best..

tp sori la.. xleh terima citer kuch2 hota hai dan kabhi kushi kabhi gam..

anyway, watak mat bunga tu ok.. kalau ada lg laki camtu, aku pon nak pinang.. cuma aku xleh blah part dia tabur bunga kat tilam n hidu bunga bagai nk rak..

Mat Pintu berkata...

kita srupa...uhuk2...

blog gua pun main jiwang gak http://rockcintan.blogpsot.com

killthepervert berkata...

tot...jom buat production rancangan survival skills mcm ala2 man vs. wild tp versi untuk malaysia saja...jemput le abg2 ex komando kite yg kot skang ngah xde keje kasik tips sket...buat rancangan bersiri,setengah jam siaran pn jadik le...dari dok wat cite melayu drama yg skrg nih tgh boom la sgt...ko tau kot ape versi nye kan.at least ade la option masyarakat cam aku ni nak tgk tv malaysia...keh3...susah?tahu...bajet xde...meniru?ahahaha...ntahla, biar org kate meniru janji kite mampu...dari dok tgk drama mengarut2 tu.laghaaaa..keh3...

hahaha..saje je la merapu tot..jgn maraaa....

Unknown berkata...

sila tengok citer the blind side. sangat terkesan.

Tanpa Nama berkata...

what eating gilbert grape.best.nanges!