Januari 12, 2010

Sayembara Pantun : "Melayu dan Letupan Bom"



Aku hari ni balik rumah,
Security guard borak meriah
Apa dia cakap aku tak petah
Orang luar yang jaga rumah

Aku ingat nak pegi makan
Singgah kedai makanan Melayu
Apasal lauk nampak tak sakan?
KONONNYA kedai makanan Melayu

Berapa ringgit semua ni kak?
6 ringgit semuanya bah!
Gadis muda berpangkat kakak,
Nak tersasul tersebut rupiah.

Jalan-jalan kat kawasan pembinaan,
Mana tau jumpa harta tertanam,
Dulu ni tempat kerja si Leman,
Sekarang ni penuh orang Vietnam

Gadis Melayu inginkan kawan,
Jadikan boifren tempat berteman,
Penat mencari orang tempatan,
Bangladesh jugak macam Shah Rukh Khan

Habis mana lelaki Melayu?
Apa mereka buat di siang hari?
Bawah jambatan mata pun kuyu
Dapat dadah sengih berseri

Perempuan pulak senang nak jumpa
Silalah ke Dataran Merdeka
Naik motor punyalah gembira
Punggung nampak satu Malaysia

Orang Cina jual DVD,
Orang India tercabut sendi,
Orang Melayu apa peduli,
Lapar?Pegi pau kat Pasar Seni

Oi kerajaan ku sayang,
Bangunan tinggi pandai kau pacak,
Lampu Putrajaya bertiang-tiang
Tapi Melayu jugak yang haprak

Agama aje Islam,
Perangai macam haram.
Sanggup tak tidur malam,
Kau bom buat apa jahanam?

6 ulasan:

khair 3rd berkata...

malaysia dah serabut

Amirul berkata...

malaysia yang serabut atau melayu yang serabut?

melayu layu,
melayu suke meniru,
melayu layu,
melayu senang tertipu,
melayu layu,
buat sesuatu tak ukur baju,
melayu layu,
terlupa pada yang SATU,

melayu mahu maju?
ubah pendirian dulu,

sepol utusan berkata...

meLAYU... ssh nk kate tot

deusXmachina® berkata...

memg haprak tul org yg g attack church 2
dan org yg kecoh2 psl isu penggunaan nama Allah tu

erk888.blogspot.com

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) berkata...

ayat last tu jugak yg paling berbisa.

Umar Zakir Abdul Hamid berkata...

sebenarnya apabila menyentuh soal melayu kat malaysia sekarang ni,pada saya,sampai tahap saya dah meluat/loya dah.betul..

agama islam ditinggalkan... berhibur kita-lah juara... dalam universiti pun berhibur gak... semua aktiviti pelajar mesti ada tema hiburan..bukannya membina minda.. then bila sebut pasal akhlak.. memang kita aa juara gak dalam kemerosotan akhlak (tak perlu banding orang lain.kita ini beragama Islam.patut kita yang paling bagus.yang bijak gi compare dgn orang laen tu buat ape) .

tu la
kesimpulan
hurm..