Januari 14, 2010

Tujuan Murni Kerajaan Adalah Untuk Membuka Peluang Perniagaan Kepada Orang Melayu

"Ustaz,ustaz!" panggil Amin sambil mengangkat tangan."Haa..apa kau nak tanya?" tanya Ustaz tu.

"Macam mana urusan nak berkahwin ni?Susah ke?" tanya Amin

"Eh,senang aje.Takyah risau.Islam tu kan mudah..." jelas Ustaz tu."Yang paling penting sekali,kita mintak persetujuan wali dan pihak perempuan.Kalau dah dapat tu,yang lepas2 tu ikut aje la rukun nikah ni," sambung Ustaz tu lagi.

"Apa rukun nikah tu?"

"First sekali,engkaulah.Pengantin laki.Pastu pengantin perempuan.Wali dah bersetuju,carik dua orang saksi.Sempurnakan akad,iaitu ijab dan kabul.Ada 5 rukun tu,lengkap semua nya.Senang kan Islam ni sebenarnya.." terang Ustaz tu.

"Habis tu apa yang saya buat kat sini Ustaz?Apasal saya kena pegi kursus kahwin sekarang ni?Apsal kalau saya tak hadiri kursus ni,perkahwinan saya tak sah?" tanya Amin,ikhlas.

"Err...ni sekadar nak berkongsi ilmu...Kita kena pastikan pasangan suami isteri tu bersedia...Ikut law Malaysia...." jawab Ustaz tu tergagap-gagap.

"Tadi Ustaz kata Islam tu mudah aje?"kata Amin.

.......................

Rukun Nikah 
1. Lelaki
2. Perempuan
3. Wali
4. 2 orang saksi lelaki 
5. Ijab kabul

 Rukun-Rukun Lain
6. Pergi kurus kahwin
7. Isi pelbagai borang
8. Berulang alik ke Pejabat Agama banyak kali sebab penerangan yang dibagi biasanya tak lengkap
9. Bermacam protokol yang KARUT
10. Bayar itu ini untuk "yuran proses"

Seperti kata Bapak Mertua aku;
"Benda tu dah mudah ikut Islam,kenapa nak disusahkan?Satu masa dulu itu semua tanggungjawab Kerajaan (Pejabat Agama).Free aje.Bawak duit untuk makan.Takde perlu sijil2 pun.Bila dah diswastakan macam sekarang,dah jadi bisnes pulak kursus kahwin ni,diwajibkan pulak tu.Kenapa kerajaan lepas tangan dalam tanggungjawab 'pembangunan sosial'?Semua benda nak duit....."



26 ulasan:

tubelawak berkata...

kerajaan nak bagi peluang pekerjaan kepada pihak pengurusan, penceramah, kerani-kerani, bla bla bla... nak bantu melayu.. wakakakakaka

silver berkata...

i give you 10 pts = full marks!

'AQILAH berkata...

huh, nak kawen pun susah

Xora berkata...

melayari hidup rumah tangga tu lagi susah. ni baru warm up. Takde hal la.

asrul.mimha.mimda berkata...

kita yg bantu sebenarnya..kerajaan buka peluang je..yang senang dah elok, nak jugak cari yg susah..

bukan nama sebenar berkata...

alaa...berniaga camni je confirm takde saingan bangsa/agama lain...nak wat camno?

ekselen la sape2 pilih masuk dalam sektor ni...ahahaha...prospek nyata...keuntungan terjamin walaupun secara kecil-kecilan (kecil-kecilan ke?)

=)

alonganaz berkata...

ala..apa salahnya kalau kerajaan berniat murni nak membantu ekonomi orang Melayu.Nanti kalo kawen xtau apa2 plak.Kurang2 biar ada ilmu.

alonganaz.wordpress.com

||Aku Pemikir|| berkata...

dah tu..
dah berlambak orang lepasan agama keluar.

penat belajar xde kerja x guna jugak..
pening kerajaan nak rangka tu..
ngehngehngeh

hoya berkata...

la ni kursus kahwin hanya sekadar melepaskan batuk kat tangga.. patutnye kursus kahwin mengajar mcm mana solat dgn btul.. senang cerita suma yang asas esp solat.. sampaikan ada yg baca surah fatihah tak betul lagi sdgkan mur dah 20++.. klu fatihah dah btul solat selama ini apa cite sbb baca fatihah adalah rukun solat... bukan nk bg fail tp nak bg btulkan... itu yg sebaik-baiknya tp bila sume perkara dah dikomersialkan... pegangan ISLAM hanya sewaktu nak nikah sahaja...waktu dah diijabkabul.. sume tolak tepi.. mana taknya.. ada sekali tu aku dan bini aku pg amik kad kahawin dkt pej agama... alih2 no giliran sampai 200++... aku ingt ramai daftar kawin.. alih2 ramai yg apply cerai...

Tanpa Nama berkata...

kursus untuk cerai kerajaan tak nak anjurkan ke

hahahahahahna

M.A.L.A.S @ CPK berkata...

setuju sangat 200%..

nak bercerai? tak sesusah nak berkahwin..

Tanpa Nama berkata...

mudah2an ikhlas bayaran yurannye mantot, dh nawaitu kahwin pun ikhlas gak kerana ALLAH..baru ada barokah dlm rumah tangga..

pikir yg masa depan, rumah tangga, belanja rumah, susu anak etc..

stkt yuran tu, borang tu, prosedur itu ini beselah..supaya nampak hidup biar teratur..

dudae_simboyo berkata...

.

saya suka babal realiti tv diblog sebelum ni....

.

Tanpa Nama berkata...

hoho.. nk cerai lagii byk susah.. kene pergi kaunseling beberapa kali... naik turun court lagi... :)

Tanpa Nama berkata...

i agree with mantot.. hurmm.. tunang i pon asyik bising jer psl hal nie.. nk g situ laa.. sini laa..kelulusan ape ntah.. bla bla bla.. smpi 1 ari tu dia ckp.. malas laa nk kawen!! huhu..

nway.. ape pon.. peraturan is peraturan..cm ne trok pon.. kene ikut jgk.. thats all.. daaa

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) berkata...

haha.

pusing punya pusing punya pusing, last2 nampaknya duit jugak yang menjadi puncanya kan.

ahh dunia akhir zaman. semua nak penuhkan poket sendiri.

termasuk aku. :P

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Amirul berkata...

semuanya dah tertulis.......

Tanpa Nama berkata...

Salam Mantot..Tahniah di atas Perkahwinan anda berdua. Kita lihat isu-isu ini begini, zaman dahulu urusan nikah memang simple sehinggakan byk jgk kes2 yang diterima oleh majlis agama mengenai bakal isterinya tunangan org, bakal suaminya pun suami orang dan ada jgk mslh yg lain2, cuma golongan kta bernasib baik sbb ibu bapa kta dlm golongan yang baik2 urusan nikahnya.
Disebabkan belajar dr kekhilafan lampau maka majlis agama ini membentuk prosedur yang berbentuk mencegah kes2 sebegini dimasa hadapan. Tidak dinafikan ramai yg mengeluh dgn keadaan ulang alik dan mcm2 protokol ditempuh yg melibatkan kos pengangkutan yg tinggi ini bkn disebabkan prosedur tersebut ini adalah maslah orang yang menguruskannya. Kalau kta lihat tidak semua tmpat yg mengalami mslh ulang alik ini. Diharap sdra mantot buang kan tajuk "Rukun-rukun lain" bagi mengelak slh fhm ank2 muda, sbb ia bkn rukun dlm nikah. Urusan mengisi borang ini sbnrnya byk mencegah mslh terutamanya ada pasangan sudah bertunang dgn org lain dikesan.
Saya bersetuju dgn isu2 ini harus dijelaskan dgn masyarakat kita terutamanya dari majlis agama Islam itu sendiri melalui laman web mereka. Mereka harus 'alert' dgn isu-isu ini dan jawab dlm web mereka secara naqli. Saya tidak setuju ia di jwb olh individu yg mempunyai blog keagamaan sbb mereka boleh ditangkap sbb tidak mempunyai tauliah he3..Di harap Ustaz-ustaz di luar sana 'aler' dlm hal2 sebegini. Mantapkan jiwa Belia Islam dengan wadah-wadah yang mereka alami..sekian

Ain.Love.Sweet.Apple berkata...

250% agree. buat orang tak semangat ja fikir prosedur merepek banyak sangat.

haizad berkata...

Assalamualaikum,

Sebelum aku kawen dulu, aku pernah merungut jugak sebab banyak sangat prosedur nak kena go through untuk boleh kawen. Tapi bila aku dah mula start buat, aku rasa benda tu takde la susah sangat. Yang menjadikannya susah mungkin sebab pejabat agama ni tak dapat bagi maklumat secara tepat. Tu yang kadang2 kena ke sana ke sini.

Tapi pasal kursus kawen kene bayar rm80, aku tak berape nak gemar la. Sepatutnya free..huhu..

zakzak berkata...

kursus kawin tu aku rasa berbaloi gak. dpt ilmu agama pasal pernikahan/kekeluargaan, pastu dpt tgk stand up comedian hahaha.perghh 2 in 1 beb.

Tanpa Nama berkata...

haa dah tu nak bagi kerja kat graduate-graduate yang hanya boleh berbahasa melayu tu , ini kira kerajaan dah bagi peluang pekerjaan la ni. itu tu pun tak paham ke?

Umar Zakir Abdul Hamid berkata...

bila kejahilan melampau sedang melanda sebuah/seseorang masyarakat/manusia beginilah jadinya.

yang senang jadi susah.benda kecil diperbesar-besar.

hurm..

islam itu mudah.jangan sebab kita,orang makin jauh dengan islam.jangan sebab kita,agama Allah tidak ditegakkan.

cuba tengok al-quran surah as-saff 10-13..

ada something tuk difikirkan.

Emma McKay berkata...

I learned munakahat for two years in sekolah agama. Kursus kahwin cover for two days. Amazing!

rakyat malaysia berkata...

sbnarnya bagus di buat kursus kawen ni.sbab aku sedar ramai sgt org2 kita yg jahil sket bab2 agama ni.meskipun pengisian tu aku akui kurang n byk lucah2 sket.bagi yg da tau hukum hakam tu kira revise blk la.bg yg xtau tu bole la timba ilmu.sbnrnya syukur jugak la ade kursus2 camni.sbb bukan nya tanggung jwp dorg pn nk ajar kte.patut keja mak bapak n diri sendiri blajo agama.part prosedur tu pn ade baiknya sbb kalo korg prasan byk kes cerai berai ni.so rekod2 tu kena la simpan.kalo tak nt tetiba je laki korg da kawen len.part bahagi harta lg nt jd isu.kerja kawen ni bukan main2.