Ogos 07, 2009

Sila Berikan Respons Anda Mengenai Cerita Ini


Ahmad ke Thailand untuk bertemu teman wanitanya,almaklumlah teman wanitanya,Mai berasal daripada Bangkok.Sungguh gembiralah Ahmad berdating dengan Mai menaiki tut-tut berpusing keliling Bangkok.

Pada hari terakhir sebelum pulang,selepas selesai mengambil kot satu set yang ditempah di sana (kot,kemeja dan seluar slack satu set di sana harganya RM300 sahaja) mereka pun pulang dengan menaiki teksi Toyota Vios kerana kebanyakan teksi di sana ialah Toyota Vios,sebuah kereta orang kebanyakan di Malaysia.Dalam perjalanan pulang ke rumah ibu bapa Mai di Phatong Street,terdapat road block polis Thailand yang menahan mereka.

Polis itu pun meminta IC Mai kemudian memeriksanya.Kemudian,mungkin kerana melihat muka Ahmad yang kelihatan mixed Arab dan Afrika,pegawai polis itu pun bertanya mengenai Ahmad.Ahmad pun menunjukkan passport Malaysia nya yang sudah dicop di sempadan.Polis itupun mengambil passport itu kemudian beredar sebentar.Dapatlah Ahmad lihat polis itu menelefon seseorang.Kemudian polis itu pun kembali kepada mereka.

Polis itupun berkata kepada Mai sesuatu."Mai lai tau,maprek king kung lao wan!"kata polis itu.

"What did he said?"tanya Ahmad kepada Mai yang ketika itu berpakaian menjolok mata Ahmad."He said that you are an illegal here.Your entry data is not in the immigration system.Maybe your entrance data is fraud,"jelas Mai,sambil membetulkan kedudukan bajunya yang sedikit menampakkan cleavage."He have to take you in as you don't have permission to be here at all," sambung Mai dengan muka sedih kerana terpaksa berpisah dengan Ahmad,lelaki idamannya.

"Apa?Aku dah cop la kat sempadan!Bodoh punya polis,kecik2 tanak mampus!"jerit Ahmad kerana yakin polis itu tidak faham bahasa Melayu.Polis itupun menyuruh Ahmad masuk ke dalam trak polis Thailand untuk dibawa ke balai polis Bangkok.Sampai di sana Ahmad diserahkan kepada Investigative Office dan dimasukkan ke dalam lokap sementara menunggu pengesahan daripada Immigresen Thailand.

Iklan tidak berbayar

Hari bersilih hari,masuk hari ke 8 Ahmad terkurung di dalam lokap dengan diberi makan semangkuk tomyam poktek dan dua sudu puding mangga setiap hari.Pada hari ke 9,Investigative Officer itupun datang membuka pintu lokap Ahmad dan menyuruh Ahmad keluar.

"We arr sorrie sir.Your dokument end your data is all legal."kata pegawai itu."Thank you for your time," katanya lalu membenarkan Ahmad beredar dari situ.

Ahmad pun melangkah keluar daripada lokap itu dengan langkah yang bergaya sambil rambut ditiup angin.Dalam kepalanya,dia berfikir apakah langkah tindakan yang perlu diambil seterusnya.Adakah dia patut :

A. Menyaman kerajaan Thailand dan polis Thailand kerana menangkapnya tanpa sebab dan bukti (tanpa usul periksa)

B. Menyaman imigresen Thailand kerana pemprosesan data kemasukan yang sangat lembap.


C. Balik ke Malaysia dan menceritakan kepada media massa mengenai tindakan polis Thailand itu.


D. Saman semua yang terlibat kerana telah mengakibatkan dia kehilangan 8 hari dari hidupnya tanpa sebarang kesalahan dilakukan.


E. Balik ke Malaysia dan ceritakan kepada semua orang kesan yang terjadi kepada dirinya apabila ditangkap tanpa alasan dan bukti


F. Balik ke Malaysia dan lupakan benda ni berlaku.


Aku memerlukan feedback dan pandangan daripada anda.Jika anda seorang peguam atau pegawai imigresen,pandangan anda amatlah dialu-alukan.Dan jika anda,ditangkap di dalam lokap selama 8 hari di sebuah negara asing,apa yang anda lakukan?


29 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saman!! bawak masuk mahkamah dunia kalo boleh.. huhu~

Tanpa Nama berkata...

tak akan senyap ambil tindakan sampai kelubang cacing.

puwa berkata...

A

Buruh berkata...

Susah sangat soalan ko ni Mantot.
Aku pilih,
G -Semua yang diatas

Stan (formerly known as Lopsided Oreo) berkata...

jawapan saya ialah D. It's human right.

Natasha berkata...

bukan ke 2nd of kena tangkap dah boleh call embassy??? should call malaysian embassy there.

Mantot berkata...

aha,kalau kau tak diberi peluang utk call embassy camne?

Tanpa Nama berkata...

yang jenis bodo je kot dok diam. embassy ape gune? konon nk sinis la..tapi tak jadi...try again. Alasan "kalau"' tak bole pakai ye....ape2 pun bole jadi bila perkataan "kalau" tu ade

Tanpa Nama berkata...

Jawapannya..."Jangan pegi ke Thailand".

Aizat berkata...

Aku pilih H- Saman Imigresen Thailand pastu kawin ngan Mai

Tanpa Nama berkata...

Biasalah buat tak de je ucap terimakasih ucap "keep up The good work" kat thailand gov,pasal cuma lapan hari ja kena tahan,makan bagi oklah...u all pikir kat malaysia camna jangankan kena lokap kena panggil sebagai saksi pun boleh mati,apa lagi kalau kena tahan lokap macam (on death row) soal berapa lama kena tahan 8 hari kira oklah ada sini dekat 7 tahun kena tahan,pasal salah tuduhan kena tangkap kira ok diorang minta maaf, kat sini suruh ambil belonging ja terus pulang diorang tak cakap apa2,so jawapan saya "F"

sepol utusan berkata...

A bro konfem!

mantul berkata...

jawapan saya S = ikut kemampuanla, kalau byk $$$ bule arr buat memacam, nak saman ke, wat press conference ke, tak pun kawin lari ngan Mai.. klu tak dok diam2 jela..ikut rasional sket tot!

humanbeing berkata...

dptkan khidmat nasihat guaman yg arif sblm bertindak since kite asing kat situ n xtau sistem die camne

act i agree wif natasha in da 1st place, tanggungjawab embassy untuk take care of us.

dan kalau embassy pun termasuk dalam list agency yang ignorant, masukkan dalam list yang boleh dijadikan tertuduh. best!

*kaya la lawyer cam gini*

serombongAngin berkata...

F!! For sure...

Korang tau x, ni thailand bro...kalo ko x jalan masa dgr lagu negara die je, mau kena penampar kat polis die...ni 8 hari je bro rugi, bukannye 8 tahun...ada satu country tu smp berbelas tahun bro, org sokong lg, siap suruh kekalkan lg. klu buleh smp nak tmbh lg tahun hukuman bro...

dhla siap mintak maaf lg, say thank you...gile bro nak caro polis berbudi bahasa cm tu. ada satu country tu, org tua pn die pukul ngn cota, tendang b**tot lg.silap2 kdg2 lebam mata pun ada...

alahai, pebenda nye nak bincang2 psl human right ni...takat hilang 8 hari pun nak berkira. dpt makan free lg. tomyam poktek beb! ada udang, ketam, ikan lg...xyah nak saman2 la, mau bertahun klu nak naik court pun. and lom tentu bleh menang beb.org lain smp lebam, x makan, xleh jumpa family, smp bertahun2 kt dlm lokap x bising pun. baru 8 hari dh nak berkira ke...huahuahua...

DaRk AnGeL berkata...

Suruh si serombong Angin nih jadik Ahmad kejap...

Tanpa Nama berkata...

Cani tot, Imigresen mane2 negara pun ada kuasa nak tahan foreigner ikut sedap derang. But then, derang WAJIB inform Embassy pasal penahanan kita. And, kita ada hak untuk contact Embassy kite.

Memandangkan mende dah lepas, paling-paling pun buat la laporan kat Wisma Putra, Bhg. Konsular. Paling2 yg Wisma bole buat pun hantar note tak puas hati je la kat Emb. derang kat KL.

Lagi satu, kat siam mmg byk kes cani beb. Tahan lepas tu bebas lepas bbrapa ari kene tahan tanpa apa2 kesalahan.

-yem

Mantot berkata...

aha,bagus2.

jadi,twist ending utk cerita ni :

Terbalikkan Malaysia dengan Thailand dalam cerita tu,apa pulak pandangan anda mengenai Imigresen Malaysia dan Polis Malaysia?

(Aku saje je tuka cerita sket sbb aku dah agak mesti ramai yang akan hentam polis Thailand.)

Fakta sebenar cerita ni,Mai datang Malaysia,kena tangkap masuk lokap,Ahmad pening kepala separuh sasau.

Apa pulak komen anda?

Tanpa Nama berkata...

jawaban ku senang saja. tepuk dada tanye selera. tepuk sebelah tangan takan berbunyi, cubit peha kanan, peha kiri terasa, sapa makan cili die terasa pedas, dan off course, hangat-hantak tahi ayam..

Tanpa Nama berkata...

ouuuhhh hehehe cerite aku still sama. same applies here.the least they can do...buat aduan kat emb dia..kalo emb dia amik berat, derang akan buat aduan kat imigresen/wisma.

still, ending dia sama jugak mcm yg aku cakap.sad to say, but thats all bang.

-yem

Miss Blueroses berkata...

saye jawab B

3rdmarch berkata...

my answer is D...

Sarah berkata...

Saya setuju dengan Yem.

Saya sendiri pun pernah alami waktu di luar. Registration dalam passport dan visa saya tak sama alamat. Sudahnya ada satu malam, polis datang apartment saya dah bawak saya dan 2 housemates ke balai. Macam hampeh je rasa waktu tu. Tapi kami terus call embassy secepatnya. Sebab yang salah dalam kes tu ialah immigresen negara tu. Sempatla duduk 3 jam di balai. Nasib baik tak humban masuk lokap. Mungkin sebab kitorang comel2. Ngahaha. So, bila embassy dimaklumkan, ada wakil datang berserta wakil immigresen negara tu yang bekerja di Embassy og Malaysia. So, dia terangkan, settlekan document baru dan 3 jam lepas tu kitorang boleh balik dah.

Moral of the story, pergi mana2 pun kita ni, simpan la nombor embassy kita di tempat tu walaupun kadang tu macam hampeh je orang embassy kita buat kerja. Tapi paling habis, kita tahu nak rujuk ke sape bila hal2 macam ni jadi.

Tanpa Nama berkata...

isk..cik sarah..teruk sgt ke org emb kita?kat negara mane time tu?

-yem

Sarah berkata...

Yem, tengok pegawai yang bertugas jugak la. Waktu penggal awal2 dulu, semuanya komited dan sangat membantu budak2 student yang tak handal lagi dalam selok belok undang2 kat situ. Macam kes saya tu, semuanya masih pegawai2 lama yang menjadi pioneer kat situ. Tapi yang baru2 punya pegawai ni sangat kurang membantu. Diorang pulak yang bergantung pada student. Bila ada Malaysian yang mintak tolong, diorang memang hesitate untuk membantu. Hehe. Hal macam ni jadi sebab pihak embassy sendiri rasa yang student kenalah reti nak handle hal2 sendiri termasuklah hal perundangan tapi bagi pihak student (rakyat Malaysia di luar) tu pulak, mestilah ada hal yang kita perlu rujuk ke embassy semula kan. Bukan semua benda kita boleh redah nak selesaikan sendiri. Actually, hal2 macam ni berlaku di mana2 je. Heheh. Negara mana tu saya takleh sebut. Satgi Mantot kenal saya. Huhu. *peace Mantot* (^_^)v

mr. hafis berkata...

jawapan gua.

mansuhkan ISA.

Tanpa Nama berkata...

i was in ahmad's shoe back in early 2007 but different country. almost 2 weeks...

akuroaizawa berkata...

Kalau aku la,Suh polis 2 support penginapan 5star kt thai slama 8 hari untuk 2 org..aku ngan mai..sdiakan spa skali ek..ermm..

Mantot berkata...

BANAYK CANTIK KO 5 STAR!