Ogos 27, 2009

Meletakkan Bumbung Mengalas Biasan H2O Ketika Petir dan Kilat Sabung Menyabung


Telah terlalu lama aku protes sehinggakan ramai yang tak percaya dan tertanya2 kenapa aku masih naik motor.Dah hampir 11 tahun aku menunggang ala-ala mat rempit sehinggalah satu hari ketika aku sampai di rumah kakak aku,mak aku kata aku busuk.

"Nak buat camne mak,naik motor.Tengah panas,memang la berpeluh..hehe," jawab aku menghalalkan bau busuk aku sambil mak aku hampir muntah dan pitam.

Semenjak kejadian itu aku merasakan aku perlu memandu kereta apatah lagi bila raya menjelang tiba.Tiap2 kali raya aku selalu mengalami dilemma,nak naik keretapi selama 12 jam ke kampung atau menunggang berseorangan sambil ditemani angin di lebuhraya sepanjang 450km.Aku pernah mengalami peristiwa dekat Petaling Street selepas turun dari bas sewaktu aku belajar dulu jadi bas ekspress adalah satu bentuk pengangkutan yang aku takkan naik lagi.

Jadi,tahun ini,aku telah mencari sebuah kereta secara serius.Bukan untuk nak tunjuk mewah atau nak angkut awek merata-rata,tapi sebab lama kelamaan aku rasa makin susah nak angkut barang makan dari Jaya Jusco pakai beg dan aku sudah semakin bosan melepak di bawah jambatan setiap kali hujan,membuatkan kadang-kadang aku dimarahi bos sebab terpaksa kansel kelas.Camne cikgu nak mengajar kalau cikgu basah kuyup dalam kelas.Ada lah sekali aku masuk kelas dengan baju basah kuyup.Terketar2 aku dalam kelas membuatkan segelintir pelajar tergelak2 manja.

Sebulan lepas,merayau aku merata-rata mencari kereta.Kereta yang mana aku carik?Banyak.Tapi semua kereta yang kononnya dikategorikan sebagai "kereta rakyat" (kononnya).Ada beberapa syarat yang aku fikir perlu ada dalam kereta yang aku akan beli,yang paling penting,safety kena kukuh.

Ini adalah hasil result survey aku :

1. Proton Savvy dan Perodua Viva
Dua2 kereta ni aku tak boleh masuk.Aku terpaksa tolak.Bila aku maksudkan tak boleh masuk,maksud aku adalah betul2 AKU TAK BOLEH MASUK DALAM TEMPAT DRIVER.Kaki aku tertolak gear,aku duduk dalam keadaan yang sangat tidak selesa. (Savvy - RM43,000;Viva Elite - Rm42,000)

2. Hyundai Getz
Aku suka design dia.Tapi banyak owner komplen minyak kuat tak padan dengan enjin.Ciri-ciri safety ok tapi harga agak mahal.(Getz - RM56,000)

3. Proton Persona
Saiz ok,features tak ok.Baseline model adalah model yang sangat2 basic.Hanya lebih kuasa enjin dan ruang boot tapi jika dicomparekan dengan Myvi Premium,Proton Persona baseline seolah-olah sebuah kereta yang sangat kosong.Proton Persona SE pulak walaupun serba lengkap tetapi harganya agak melampaui batas seorang yang berpendapatan sederhana macam aku.(Persona - Rm46,000,RM50,000 dan RM56,000;Persona SE - RM60,000)

4. Proton Saga SE
Aku bandingkan harga Saga biasa dengan Saga SE dan kesimpulan aku hanyalah APA KEJADAH YANG DIFIKIRKAN PROTON?Setakat cat bumbung hitam dan letak leather seat nak markup 5 ribu harga Saga biasa.Dengan safety features yang tak wujud dan kereta yang terlalu barebone,jika ini adalah visi kereta rakyat dari Proton,Proton tidak akan berkembang lebih jauh.
Paling menyedihkan,barangan plastik dalam kereta Saga SE ni pada tangan aku jauh lebih rendah kualitinya berbanding motor Jepun aku.

Yang paling mengejutkan aku bila aku duduk dalam Saga SE ni,steering dengan seat driver tak sama alignment dia.Membuatkan aku terpaksa bengkokkan sket badan aku ikut alignment steering kereta.(Saga SE - RM46,000)

5. Hyundai i10
Aku dah try masuk,saiz kira ok la,besar sket dari Viva dan Savvy.Interior yang berkualiti dan safety features yang cukup lengkap.Cuma enjin 1.1 membuatkan aku berfikir harga nya sedikit mahal.Aku suka design dia tapi owner dalam forum Hyundai komplen kereta ni cekik minyak.(i10 - RM48,000)

...........

Payah nak beli kereta kat Malaysia ni.Apa yang aku paling kecewa adalah kurang penekanan pengeluar2 kereta kita kepada safety features macam ABS+EBD dan air bag.Kerajaan sepatutnya melobi pengeluar2 kereta nasional supaya menjadikan peralatan2 keselamatan sesuatu yang wajib.Jika wujudnya kenaikan kos,mungkin kerajaan bolehlah menggunakan wang-wang yang dibelanjakan untuk aktiviti2 tidak berfaedah seperti Monsoon Cup atau Rosmah Mansoor's Shopping Spree sebagai subsidi untuk memastikan semua kereta nasional dilengkapkan ciri2 keselamatan.

Cuba tengok negara-negara maju di mana semua kereta wajib mematuhi tahap keselamatan yang dikeluarkan oleh kerajaan.Apatah lagi di negara kita ni di mana kebanyakan pemandu memandu seolah-olah jalan raya abah mereka yang punya,faktor keselamatan adalah sesuatu yang perlu dititikberatkan oleh kerajaan.

Kenapa tidak ada langsung desakan kerajaan untuk memastikan kenderaan yang digunakan oleh rakyat Malaysia benar2 lengkap keperluan keselamatannya?

............

Jadi,tanpa berfikir panjang lagi,hanya ada satu aje model kereta nasional yang memenuhi aspek2 keselamatan dengan harga yang aku rasa aku mampu.Perodua Myvi Premium.

Jika dicomparekan kereta keluaran Proton dan Perodua,boleh dikatakan Proton masih lagi jauh ke belakang dari segi value for money.Mungkin kereta Proton kelihatan murah tapi harganya murah kerana terlalu banyak kelengkapan yang tak ada (dan sepatutnya perlu ada).Ramai yang membeli Proton kerana itu sahaja yang mampu beli tapi sampai bile kita nak berpuas hati dengan itu aje?Kualitinya pula?Wallahuallam.Aku ada member yang ada sedikit terdetik menyesal membeli Saga.Ada juga kejadian yang berlaku dekat Puchong di mana sebuah kereta Proton Saga tersadai tepi jalan sebab drive shaft jatuh atas jalan.

Proton sebagai lambang kebanggan negara sepatutnya menjadi contoh kepada pengeluar kereta nasional lain.Keluarkan Proton Saga yang lengkap dengan safety featuresnya dan juallah dengan harga yang sedia ada.Mungkin kos akan naik dan keuntungan akan berkurangan tapi jika mahu dilabel kereta rakyat,pentingkanlah rakyat.Kan slogan 1Malaysia Rakyat Didahulukan?

Tidak ada kereta nasional lain yang memeberikan aku nilai terbaik kecuali Perodua Myvi Premium.Safety lengkap dan saiz interior yang mampu memuatkan aku.Kekurangannya berbanding Saga SE adalah saiz boot dan enjin yang kurang sket tenaganya.Aspek2 lain,Perodua Myvi jauh lebih baik.

Sori Proton.Aku dah booking Perodua.

Mungkin kalau kualiti dan value tu meningkat,aku akan sokong kereta Proton.

27 ulasan:

berkata...

Myvi untuk 5 tahun pertama kira ok lagi la kan? Tapi lepas 5 tahun, bila nko dah ada 2,3 orang anak, mana nak sumbat Tot? Lelaki yang pentingkan safety macam nko mesti nak anakanak nko duduk dalam child safety seat sorang satu kan?

Boot kecik, seat belakang pulak design macam belakang naga (seriously, kalo nko pernah try duduk seat belakang Myvi, mesti nko faham), macam mana ni?

Takkan nak beli kereta baru 5 tahun sekali Tot?

Yong berkata...

Takpe lah. Beli je kete yang mike mampu takat ni. 5 tahun lagi myvi mungkin dah rosak sana-sini. Kos repair dah melambung. Mike trade in beli baru. Lainle mike nak simpan myvi tu jadi collector's item.

Mareishia berkata...

MyVi setakat ni x mengecewakan lagi utk aku n family...sbb berbajet kecik maka aku memilih MyVi dan aku rase ini antara pilihan yg tepat..perjalanan blk aloq staq sgt cemerlang dgn kereta ini..aku sokong ko beli MyVi Premium...

Sre berkata...

aku beli myvi masa 2006.. full spec RM49xxx

so far semua nye ok.. kecuali switch cermin tingkap.. 4-4 switch termasuk main switch selalu prob.. dh 2 kali tukar tp same jugak..

ape nak buat.. kete rakyat kan..

jgn lupa tukar alarm nanti.. kete aku dah kena songkek dgn pencuri mane ntah.. front bonnet sng sgt nak pecah.. dah le alarm bunyik hon.. sape nak kesah?

zzztidola berkata...

tot,

kalau nak safety & spacious, beli je la volvo 850 ke, 940 ke... memang la kete lama, tapi harga tak la mahal - bawah 20k.

kos selenggara je yang jadi isu.

kau bayangkan kalau pakai kete volvo gi ngajar... fuh macam pengetua zaman kau sekolah tot :)

ghafur berkata...

aku setuju dgn byk2 artikel kau, tapi yg ni aku kureng sket. aku rs kalu ikut kualiti, mmg perodua better. tapi kalau safety, aku rs proton jauh better dr perodua. Mak mentua aku pakai myvi, aku dok slalu jugak pakai. MMg rs melayang2 jugak bawak, rs cam floating compare to Saga yg aku beli. kalau kau define safety tu pd EBD & BA je, pastu extra 7 ribu kau kene bayar compare to saga,aku rs cam tak berbaloi dgn boot yg sempit.Dengan kestabilan waktu bawak saga + 1 airbag ,aku rs sgt2 selesa dan rs macam kereta aku on track je.Kalo bawak Myvi, sume tau camne kn.Ko bayang, kau bawak motor pakai helmet, lengkap dgn protection guard sume, tapi motor kau tak balance bila bawak.

Anyway, tu duit kau, terpulang kau nak beli yg mana satu ye tak?
aku just share experience dgn kereta yg aku ada ni.:)

*maybe ko kene comparekan saga SE dgn MYVI SE, Saga Premium dengan Myvi Premium, baru dpt tgk perbezaan yg sgt ketara.:)

Faizul berkata...

Tolong jangan hentam kromo sebarangan. Kalau nak compare safety antara PROTON & PERODUA, anda silap sama skali. PROTON lebih emphasize safety dari PERODUA. Jangan hanya tengok safety berdasarkan EBD+AIRBAG semata-mata. Struktur kereta, material yg di pakai, thickness pillar & sbgnya juga memain peranan.

Saya tahu & saya berani cakap kerana berdasarkan pengalaman kerja saya. Saya pernah bekerja di kedua2 syarikat tersebut.

Saya setuju apa yg ghafur ckp. Mmmg tepat.

Walau apa pun, duit kamu. Ajal maut pun urusan Allah, kereta safe mcmana pun, kalau dah ajal..ape boleh buat kan?

wassalam

Tanpa Nama berkata...

emo plak orang2 kat atas nih..

wey, bayar bulan2 berapa myvi premium ?

Unknown berkata...

mantot,

kau kumpui duit lagi sikit beli bmw x3. hehehe kawan aku bawak abg dia punya.jadi aku tumpang la naik. mak oiiii ada 7 airbag dlm tu wa cakap lu. keta jepun pun tak lawan hehehehe

Tanpa Nama berkata...

http://kereta.info/perodua-myvi-vs-proton-new-saga-blm-review-comparison/

Tanpa Nama berkata...

http://kereta.info/perodua-myvi-vs-proton-new-saga-blm-review-comparison/

dayat berkata...

kalau aku tot..
aku tak bli kete mesia..
hehe..tp myvi amat menarik...
nnti bole resing ngn honda buruk aku

Mohd Izwan Ismail berkata...

kebanyakan proton confirm pakai mcpherson.

abs? apa guna anti-locking kalau pakai sime tyre / astar300 ka? nct3 / nct 5... mesti skid jugak... ni serupa takpayah abs/ebd la..rugi saja... satu lagi, disc brake myvi is prone to heat, senang flex, susah nak skim

safety is about considering an all round features.. tak guna kereta kita ada such technology tapi pengedar bagi tayar cap ayam waktu keluar kedai..

tapiii... going for p2 is a suicide kalau nasib tak berapa baik.. sebab sparepart dia amatlah mahal..

apa2pun.. macam komen diatas, handling is a must upgrade tot.. ataupun simpan sikit lagi.. amek waja.. best option above all (at least for malaysian branded cars la)

Ainee Cumi berkata...

minyak motor sebulan (RM1sehari)=RM30
minyak kereta sebulan (RM10sehari)=RM300
PENJIMATAN=RM270

baik pakai motor..
beli kereta simpan untuk balik kampung atau hari hujan je..

=D

Mantot berkata...

Cerita pasal thickness lah,structure kereta lah..aku pun tau semua tu.

kalau btol proton safety sangat,kenapa safety features yang lain tak dimasukkan sekali?

Dah tau kereta kukuh,kenapa tak dikukuhkan lagi?itu aje point aku.nak bergantung sangat dengan features "Lotus Handling" nya sedangkan benda2 lain mmg Proton jauh lagi teruk dari Perodua kan?

Takkan handling dan structure aje kelebihan Proton?Kualitinya mana?

Emo pulak aku.Salah ke aku bantai Proton ikut pandangan mata aku?Yang nak defence sangat tu apsal?

Aku bukan Professional Car Reviewer atau Car Tester.Aku cakap ikut apa yang aku nampak dan rasa.

nik berkata...

ha, jawab proton sucker, jawab!
proton ke perodua ke, dua2 pon kereta mesia yang tungkik, kualiti suntat compared to kete import...
aku tak pakai proton atau perodua, aku pakai kete import sbb aku tahu kete mesia suntat!
tot, ko sabo lg sikit, up duit lg sket, amek kete import...bape bajet ko?

sepol utusan berkata...

nik, dh lame aku xdgr perkataan suntat nguahahhahahaa...

saga aku dh bergegar kat drive shaft, dgr2 lak ade saga drive shaft tercabut aku dh cuak nehhhh...

2bulan pki cap radiator tecabut air kering head bengkok mmg babi punya technician, ni lps servis

6 bulan pki gearbox crack, technician babi gak punye hal tmpt yg same, pundek nk slhkn aku... kate aku pki ganaz, DOL ni saga bkn subaru impreza aku nk henjut!

ade warranty aku menang kes 5k uuuuuuuuu mane aku nk cekau bayau!

ni dh menyanyi gendang rabbani kat dpn aku xtau mende yg bunyi jgn enjin menari dh mmg MUKA DEPAN PAPER KAMPENI AKU aku letak story neh.......

meme tgh EMO dgn PROTONGONG!

AIZAT ARIFFIN ZAINAL berkata...

dude, kualiti proton dah jaoh lebih bagus dari perodua. nampak dan rasa tak memadai. pengalaman aku dah lebih dari cukup buktikan perodua dah tak sehebat dulu.

1st month viva 1.0ezi -
1.radio malfuntion
2.suis auto tingkap malfuntion. dah 3kali hantar sc.
3.kabin masuk air bila hujan
4.workmanship bahagian chasis suck. ketara sangat kesan2 welding.
5.door handle patah. hantar sc. patah lagi.

aku rasa saga/pesona far more value for money than myvi. tatau la myvi akan terbabas bila kena angin lintang kat highway nanti. aku dah beberapa kali nyaris2 kena dengan viva. hahaha..

Tanpa Nama berkata...

jgn bazir duit beli kereta nasional.beli je volkswagon beetle yg lame tu..lg power.

ghafur berkata...

anyway, soklan mantot knapa proton tak letak kelengkapan yg macam myvi ek?

aku rs maybe ramai jugak tertanya2 knapa MYvi pada harga 43k, takda dual airbag, abs dan sume kelengkapan2 keselamatan? knape? msti sbb nak cut cost kan? so kalau saga dlm harga 40k, still ade airbag, lagi stabil,kerangke lg mantop, tak rs lg berbaloi ke?

Aku rs mmg saga nak target utk kereta rakyat, tu sbb letak harga bawah 40k. kalo myvi letak bawah 40k, ape yg dpt? at least saga ade byk ciri2 keselamatan yg lg penting dr abs, brek saga aku rs better dr abs myvi(pengalaman aku)

anyway mantot, tak semestinye kau kutuk kereta nasional, kau tak boleh beli. ni sume salah kerajaan, rasuah sana sini,mmg suffer la proton. at least diorang da improve byk .

aku respek kau as kau nye blog ni sgt rasional.aku damba blog kau..tapi mak aku nye komen lg rasional kut pasal kete myvi ni. katenye myvi ni lg praktikal utk dlm bandar, lg smooth.tapi bawak jauh2 lg selesa la persona/saga,lg stabil,lg besa, rs berat..tak mudah melayang.

lu pikir la sendiri hehe..

*aku still prefer myvi jugak if aku nak belikan utk mak aku, sbb mak aku bawak tak luar kawasan kl/selangor pun.taste masing2...

Din berkata...

bro tot aku rse baik ko pilih honda la..lagi baik dan bes bile guna..safety feature pon lbh baik..tp klu keta msia aku cdkn gen2 ngan waja cps..bkn campro ye..

ghafur berkata...

safety paling gempak amek volvo la. mesti tak mati nye la walaupun dah ajal

dayat berkata...

mcm haram..pakai volvo kompem tak mati eh...kire malaikat maut tu tunggu ko tercampak kwar kete..tp ko tk tercampak coz body volvo keras..

muahahhaha...takpe tot..
diorg tatau ko ade 3 bijik kete nanti..1-myvi 2-kete tunang ko 3-"kete utk di bawa di mlm hari dlm bilek je"

xordy berkata...

between myvi and persona, better persona. tapi betul la, persona SE sangat2 overprice. so amik persona H-Line. 56k. safety spec? myvi ada abs, tapi 2 wheel abs, sebab myvi takde brake disc belakang. persona 4 wheel abs. so, secara logic which one is better? tak explain lagi pasal boot space yang super luas dari myvi yang harga lebih kurang sama. kalau nak cakap fuel comsuption, mmg myvi lagi bagus la, sebab myvi 1.4 je, persona 1.6.

p/s: airbag takkan deployed kalau seatbag tak pakai.

anginLintangBusuk berkata...

amik je la kete second hand...klu pndai pilih, dpt rege murah...amik kete import. dh ko kata kete nasional x bgus, yg nak beli jugak tu wtpe...just do it without complain, or dont...pd aku better dont...honda city (not the latest version) rege dh below 50k. vios pun skrg dh bleh dpt below 50k...cntik pun cntik, rege pun murah, tahan plak tu, safety features apatah lg, nk kmbang idung ckit2 pun buleh...SO?

AIZAT ARIFFIN ZAINAL berkata...

setuju dengan xordy.

nak cakap pasal safety features, ada airbags tapi chasis tak kukuh tarak guna jugak. kepala selamat tapi kaki hancur. vice versa.

fact - chasis savvy over-engineered kerana chasis itu sebenarnya direka untung tampung saiz body saga blm.

Tanpa Nama berkata...

if proton ke perodua jual kereta mahal specs ala kadar.. tetap Malaysian beli gak. maka selagi ada demand nak watpe tambah cost sediakan specs yg bagus2?? tak ke?

even honda ke toyota pun mahal giler. orang ramai blame gov bagi tax la. tapi cuba fikir kenapa kereta korea leh lagi murah? tax diorg berbeza ke? selagi ada demand so sebagai peniaga apa yg penting wat untung ;)