Februari 15, 2008

Karya Fantasi :2 Hari Selepas Pembubaran Parlimen Malaysia Di Alam Ghaib

Suasana Gua Ghaib agak mewah,disinari dengan lampu-lampu chandelier yang diimport khas dari Malaysia.Hantu Galah sedang menggunakan laptopnya yang dihadiahkan Abdullah Badawi selepas kejayaan membantu Abdullah Badawi dalam pilihan raya lalu.

Dia pun membuka akaun emailnya hantugalah@gov.com.my dan tertera "1 Email Baru Diterima"Tekun dia membaca kandungan emial tersebut sambil diperhatikan oleh pembantu setianya ataupun Personal Assistant-nya,Hantu Susu yang mempunyai body berukuran 36-24-38

"Hai pengikut ku semua,dengar sini,aku nak buat pengumuman!"kata Hantu Galah

"Ya boss!Apa announcement nya?"tanya Toyol penuh minat.

"Begini,tadi,kawan karib ku e-mail,"kata Hantu Galah.

"Siapa kawan karib boss itu?"laung sekumpulan Langsuir yang sedang rancak bermain gitar tong.

Sambung Galah,"Abdullah Badawi,Perdana Menteri Malaysia.Dia kata,pilihanraya dah dekat."

"Lambat betul inform,aku tak sempat nak ready la boss,"kata ketua kepada Langsuir

"Hoi!Kau kena paham,kita kan pakai Streamyx,jadi normal la e-mail sampai lambat 2 hari,sabar je la,at least ada gak kompeni yang nak bawak masuk internet ke sini"herdik Galah.

"Okeh!!Aku nak semua golongan kita bersedia!Sekarang aku nak bahagikan kawasan."laung Hantu Galah lagi.

Lalu pembantu si Galah,Hantu Susu pun mengeluarkan sehelai scroll yang telah dicop dengan logo Kerajaan Islam Hadhari dan ditandatangani oleh Khairy Jamaludin.Hantu Susu sedikit pelik kenapa bukan Abdullah Badawi yang menandatangani scroll tersebut tapi dia diamkan saja takut nanti bermacam pulak persoalan timbul.

"Okeh,suku sakat Hantu Stokin dengan Penanggal,korang take care bahagian Utara.Korang punya matlamat,Kedah ngan Perlis kita kasi sapu.Untuk bahagian Pantai Timur pulak,aku akan hantar heavyweight-heavyweight aku,Hantu Bungkus dengan konco-konco dan juga Si Pelesit.Kali ni,aku nak korang rasuk peti undi tu betul-betul,Abdullah Badawi ingin menang itu Kelantan balik.Sebagai bonus,korang boleh pergi rumah Nik Aziz dan lepak kat rumah tu,aku bagi kebenaran khas.Hahahah!"

"Belah Selatan lak,aku rase takde masalah.Toyol ngan Pocong boleh cover.Kat situ,Abdullah Badawi nak sapu bersih licin sampai takde apa-apa lagi"

"Sabah ngan Sarawak,aku kena hantar yang bole terbang jadi sapa nak volunteer?"

Adalah beberapa Hantu yang angkat tangan.Antaranya ialah Tuju-Tuju,Hantu Raya dan Rafidah Aziz.

"Hah,Hantu Raya,kau jaga belah sana!"

"Okeh boss,kawasan last.Bahagian Tengah ni,"bisik Hantu Susu.

Si Galah lalu termenung sejenak.Humm,dengusnya.Dahinya berkerut berfikir.Otaknya sudah sarat dengan bermacam-macam masalah yang harus difikirkan.

"Sekejap lagi tertidur la tu,"bisik-bisik kedengaran di kalangan Hantu-Hantu tersebut.Dua saat kemudian Hantu Galah terlelap lena,siap mengalir sedikit air liur dari tepi bibirnya lalu jatuh 40 kaki dari atas menitis lantai.

"Perangai sama macam member baik dia,meeting ke ape ke mesti tertidur,buat aku rugi lagi,"kata Pocong sambil menghulurkan wang RM10 kepada Hantu Paku kerana kalah betting sama ada Hantu Galah akan tertidur ke tidak.

"Baiklah,aku sambung,"kata Hantu Susu melantik diri sendiri sebagai Pengerusi Majlis.

"Untuk bahagian tengah,kita tak payah hantar wakil,sebab wakil kita memang dah ramai kat sana.Semua boleh kata dah senang lenang goyang kaki kat ofis sebelah Masjid Putrajaya tu.Harap diorang hati-hati jangan sampai terpijak lantai Masjid tu,"Hantu Susu bercakap dengan nada meyakinkan seperti seorang Wakil Rakyat menjelang pilihan raya

"Pasal elaun ke overtime ke jangan risau,itu semua Kerajaan Malaysia akan tanggung,"tambah Bendahari Kewangan,Cik Pon.

"Tuan Pengerusi,bagaimana pulak dengan kawasan Rembau nanti?"tanya Harimau Jadian.

"Apsal kau concern dengan Rembau pulak?"tanya Hantu Susu.

"Itu kampung saya dulu,"kata Harimau Jadian sambil teringat kembali memori lama di Rembau.

"Rembau kau jangan risau,Abdullah Badawi sendiri mungkin akan hantar Hantu dia sendiri ke sana"bagitau Hantu Susu.

"Hantu apa boss?"tanya semua.

"Hantu Punya Orang"kata Hantu Susu disusuli dengan riak wajah kagum semua hantu kerana sedar "Hantu Punya Orang" adalah spesis yang paling licik dan hebat memperdaya.

"Ready semua.Pilihan raya kali ni kita kasi tolong habis-habisan!Kita Lawan!"jerit Hantu Susu

"Kita Lawan Bila Kita Confirm Menang,"sahut semua,mengakibatkan dinding gua bergegar kuat membuatkan Hantu Galah yang terlena terjaga.Dia membuka mata yang sedikit merah dan merenung suku sakatnya yang kaget memandangnya.

"Dah habis ke meeting?Semua boleh balik ye,"kata Hantu Galah sambil menguap.

Tiada ulasan: