Februari 21, 2014

Idea-Idea Yang Mungkin Lebih Baik Berbanding Pemberian BR1M

Esok orang2 yang layak dapat BR1M akan dapat duit diorang. At least itu satu improvement berbanding beratur panjang2 macam peminta sedekah dan buat majlis gilang gemilang semata2 nak bagi BR1M dekat orang ramai. Walaupun begitu, aku still rasa BR1M tak patut dijalankan kerana BR1M adalah bukti kita adalah negara membangung yang mempunyai masyarakat bertaraf hidup tidak berkualiti.

Untuk sebuah negara yang digembar-gemburkan bakal menjadi negara maju lebih awal dari sasaran awal, BR1M bukanlah simbol kepada kemajuan. BR1M adalah simbol kepada betapa teruknya kita perlukan duit untuk hidup. Pada aku, ada banyak lagi cara yang kerajaan boleh lakukan untuk menaikkan taraf hidup orang ramai dengan cara yang lebih murni dan tak menampakkan sangat yang masyarakat kita terpaksa tadah tangan ambik duit. (atau untuk BR1M 3.0 ni, tunggu duit masuk dalam akaun)

Jika kau buat kajian sikit, sesebuah negara maju akan mempunyai kadar kutipan cukai yang tinggi dan selalunya kita boleh nampak duit tu datang balik kepada masyarakat, tapi bukan dalam bentuk wang tunai macam BR1M ni tapi lebih kepada insentif dan bantuan yang sebenarnya bukan sekadar membantu dari segi kewangan, tapi secara tak langsung membantu create budaya. Budaya bermasyarakat.

Itulah satu benda yang BR1M tak wujudkan. BR1M hanyalah pemberian duit yang tak ada soul, tak ada jiwa, tak ada pengisian. Aku melihat BR1M hanyalah sekadar pemberian duit untuk membeli undi sambil sedikit sebanyak meringankan beban orang susah. Apa yang BR1M sumbang kepada jiwa masyarakat? Tak ada apa. Kepuasan sekejap ada duit dan bila habis duit tu, habislah. Kau dapat duit kau balik kau spend...habis....kau hepi sebab kerajaan bagi kau cash.

Itu level negara susah punya pemikiran....pemikiran masyarakat sempit dan kita adalah masyarakat yang sangat sempit pemikirannya. Buktinya, BR1M adalah senjata politik yang sangat berkesan memancing undi kerana masyarakat kita lebih nampak short term gain berbanding long term. Begitulah juga kerajaan sekarang kerana mereka terpaksa bertarung untuk survival mereka sendiri jadi mereka pilih short term punya benefit...

Aku ada cadangan kepada kerajaan agar pemberian BR1M ni dihentikan dan digantikan dengan beberapa langkah yang aku rasa bukan sekadar membantu indirectly financial orang ramai malahan mampu create culture Malaysian yang lebih cantik.

1. Pemberian bantuan kewangan kepada bayi baru lahir untuk tempoh 6 bulan atau setahun pertama

Negara maju, jika kau dapat anak, kau tak payah risau langsung kos nak tanggung anak tu 6 bulan first. Pampers? Provided. Gaji? Jalan. Cuti untuk bapak? Ada. Tapi di Malaysia, orang kaya ke orang miskin ke, kalau kau lahir dekat hospital awam, kau akan dapat satu pek pampers yang dalamnya adalah 6 keping pampers yang aku sure esoknya habis. Pihak kerajaan boleh kerjasama dengan pihak swasta provide free pampers kepada bayi baru lahir untuk 6 bulan ataupun pihak kerajaan sendiri boleh provide pampers 1Malaysia yang dijual.

Even kalau tiap2 ibu dibekalkan dengan pam susu pun aku rasa sangat membantu sebelum ibu dibenarkan discharge. Takyahla yang medela mahal2 tu, cukup sekadar pam tangan manual. Yang paling penting, pengenalan kepada cuti bersalin untuk bapa perlu ada kerana untuk keluarga2 yang tak bernasib baik, yang anak yatim piatu...siapa nak tolong jaga mak yang baru bersalin ni?

Kau pernah tengok perempuan kena ceasarean berak?

Secara tak langsung, ini akan membantu menggalakkan orang ramai supaya dapat fokus kepada keluarga. Sistem yang ada sekarang ni lebih kepada "kau dah bersalin, pandai2 la kau jaga walaupun kau tak mampu."

2. Bantuan sara diri untuk yang hilang pekerjaan

Ni antara benda yang cukup merunsingkan aku. Kau tengok law kita, jika ada pekerja kena let go, dia tak ada apa2 protection financially (melainkan dia kerja GLC atau MNC yang ada VSS) jadi dah la tak ada kerja, tak ada duit. Terpaksa perompak dan peragut.

Apa yang kerajaan boleh perkenalkan adalah bagi bantuan sara diri kepada puak2 ni selama 3 bulan dengan bayaran gaji minimum dengan syarat, dia dah bekerja selama sekian2 tempoh dalam company tersebut sebelum dia dibuang atau dilepaskan. Tak kiralah dia masalah disiplin atau prestasi tak elok sebab itu bukan pokok pangkalnya.

Kita cuba nak elakkan diorang ni dari terjerumus buat jenayah sebab kalau kau ada masalah disiplin kat tempat kerja, tendency untuk kau buat jenayah amatlah tinggi. Kenapa bagi 3 bulan? Sebab itu adalah timeframe agar dia dapat survive sebelum dia dapat carik kerja lain. Lepas 3 bulan, pandai2 la. Tapi at least, dia ada time untuk adjust life dia balik.

3. Mangsa jenayah dan kemalangan perlu pengangkutan

Bayangkan kau punya kenderaan kena curik. Dah jumpa pun polis akan tahan berbulan lamanya sebelum kau boleh ambik balik. Jadi sementara kenderaan kau tu kena tahan, apa kau nak buat? Tak masuk lagi yang eksiden dan kereta sangkut kat bengkel berminggu lamanya hanya sementara nak tunggu adjuster datang.

Kita akan dibiarkan aje la terkontang kanting sambil tiap2 hari gelabah macam mana nak cope. Nilah waktunya kerajaan boleh hulurkan bantuan dengan memberikan penggunaan pengangkutan awam khas secara percuma atau ada diskaun kepada diorang ni. Bagi lah diorang touch n go yang dah direload untuk penggunaan public transport selama sebulan dan bila habis sebulan, kalau tak setel jugak, kena gi agensi, reload balik untuk bulan berikutnya sehinggalah setel masalah.

At least tak ada la bergantung tak bertali macam apa yang terjadi sekarang, kan? Sayang la jugak kerajaan kalau kerajaan buat camtu. Barulah nampak keprihatinannya kan?

............

Kerajaan nak ambik hati rakyat, memang bagus. Aku suka. Tapi cara dia selalunya agak tak kena kerana macam aku sebut di atas, ia kosong. Sekadar gesture takde makna. Kerajaan nak cuba jual keprihatinan diorang dekat orang ramai pun susah sebab orang macam aku skeptikal. Tapi kalau kerajaan cuba implement benda2 yang aku listkan ni, pada aku better....sebab orang2 tu memang memerlukan bantuan teramat sangat. Diorang bukannya sekadar tunggu duit extra masuk....diorang memang perlukan pertolongan!

Masalahnya, setakat ni, kerajaan tak dapat touch golongan macam ni. Aku tak tau kenapa...mungkin strategist politik kerajaan lebih suka buat benda2 yang tak ada makna macam BR1M. Nak bagi duit, bagilah tapi dengan BR1M ni pada pandangan aku, tak membina negara.

Kerajaan kena perkenalkan dasar2 yang mampu create culture dan subculture yang bukan setakat raih undi malahan membantu rakyat DAN melahirkan kesan positif kepada orang ramai. Orang dapat duit BR1M tu untuk apa? Macam2 benda diorang buat, positif atau negatif tak kisah. Boleh beli arak dengan BR1M? Boleh! Berjudi dan beli sport toto? Boleh! Tapi kalau dibagi bantuan dekat orang yang betul2 memerlukan bantuan, ini akan create budaya dan masyarakat yang lebih baik sebab bantuan tu akan digunakan ke arah jalan positif selalunya.

Aku ada beberapa idea lagi tapi aku malas nak tulis sebab aku nak bangkitkan kalau aku terjumpa Najib. Kalau kau ada idea lain, sila nyatakan. Mana tau ada orang kerajaan yang baca dan cuba perkenalkan.


19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Najib cakap..br1m bleh bg makan tok 1 tahun pe..kihkih

Tanpa Nama berkata...

bgus gak idea tu..aku pon xstju ngn BR1M sjk awl2 lg dprknlkn..nmpk xberbaloi pon ngn jmlh BR1M tu brbndg kos yg kian mningkt,xtrun2..cdgn yg dberi blogger bgos tp klo wat mcm yg dcdangkn,kne gak perangi abis-abisan rasuah n ketidak telusan dlm pgrusan..sbb klo bntuan gni dprknalkn,komfem rmai amik ksmptn sbb msyrkat kite ni msh rndh nilai murni n thp pmkiran mreka..

Unknown berkata...

gua rase lu dah bleh jd wakil rakyat da , ada akal , nice one bro

Tanpa Nama berkata...

bab bersalin tu sesapa cuba bersalin kat hospital kerajaan pastu next time plak bersalin kat hospital swasta...kena simpan duit duluarr... rasailah perbezaannya....

Tanpa Nama berkata...

cakap banyak pulak mantot cadangan apa la... tp bab kutuk kerajaan dia no. 1... pigidah

amir berkata...

wlaupn kita smua love pm..at least,baca dan fahami

lydia berkata...

aku pernah menyuarakan benda ni dalam grup wassap kawan2. But kawan-kawan puak2 Tut akan reply, "Sampai bila nak bergantung kepada government. Nak senang, usaha sendiri. Tengok Org, Ca ya nun alif... They move on. Regardless harga barang naik atau turun."

Tanpa Nama berkata...

pendidikan percuma

Tanpa Nama berkata...

Selepas setengah abad di bawah BN, menteri BN kata orang Melayu masih perlu bantuan.
Cam tu, something wrong la.

Tanpa Nama berkata...

aku nak pendidikan percuma...
...


aku amek BR1m..tapi aku tak sokong BN..
yeehaa

Hanz Edison berkata...

benda ni bukan bermaksud yang kita kena bergantung dgn pemerintah. tp ini SOAL HAK, cuba paham ni btol. pemerintah dh amik duit rakyat banyak, sbg rakyat xkn kita x dpt return dari cukai. pemerintah tu apa maksud dia kalo korang pahamkan. wakil rakyat kan. apa guna wakil rakyat tp tak buat kerja untuk bantu rakyat. kalo mcm tu baik xpayah nk ada pemimpin sbb tak membantu.

Tanpa Nama berkata...

Mamat-mamat yang buat komen negatif tu aku rasa mereka tu baru nak kenal dunia sebab mereka tidak pernah merasa bagaimana kehidupan harian yang tidak pernah digugat dengan pelbagai kenaikan yang sengaja direka cipta oleh pemerentah yang tidak perihatin dengan teguran rakyat, apa yang berada difikiran menteri yang dilantik hanya tutup mulut rakyat dengan apa cara sekali pun jika mahu kekakan kuasa yang ada, BR1M dibuat sebab kuasa hampir hilang ,sebelum itu pelbagai cadangan dan teguran telah dibuat, bak kata pepatah jika hendak menolong yang susah jangan beri ikan tapi belikan padanya pancing agar dia dapat berusaha untuk jangka panjang ,fikirlah sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Lain kali jangan tido siang. Kan dah bermimpi.....

Tanpa Nama berkata...

give a man a fish(br1m), he can survive for a day. teach a man how to fish, he can survive the rest of his life.

Tanpa Nama berkata...

nak bagi, bagi ler tapi cara cakap dapat BRIM tu mcm cukup tampung hidup setahun cukup menyakitkan hati aku...

buat ler iklan Brim dapat membantu hidup anda untuk bulan ni, baru ler betul..

Tanpa Nama berkata...

sama la kita.......gimme five baby !

Tanpa Nama berkata...

kalau dekat UK cukai or VAT sangatla tinggi, but in return, facilities, services, memang terbaik. saya rasa rakyat kita kena buang budaya "spoon feed", semua benda nak kena suap.sepatutnya kena belajar cara nak survive dalam ekonomi yg makin teruk.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong bab bersalin tuh.
private compny y supply benda ni dah terlebeh kaya raya tersangat2 dah.lalu highway tu kalau boleh semua kena ketepi.jalan tu dia punya.-kata kereta org2 ini.
aku dah rasa ceaser nak berak seyh..
serik sgt.
tp tetap nak anak.anak tu harta akhirat.
aku lagi sokong kalau dapat provide doktor perempuan utk bersalin.
aurat terjaga weh.
ye doktor memang tak cukup-tapi mcm dlm rancangan one born in minutes-uk tuh.
bukan doktor y sambut.tp bidan yang terlatih.
itu pon dapat tambah peluang pekerjaan.

Tanpa Nama berkata...

Sokong Bro mantot.

Aku tak rasa dalam tempoh 6 bulan lagi kita boleh jadi negara maju.
tengok penerima Brim ni,berapa ramai?

Tak silap,hampir 70% kan, betulkan kalau aku silap.

Kalau dah ramai, mampu ke kita jadi negara berpendapatan tinggi?
dalam tempoh kurang 6 tahun?

Kalau la duit brim tu dia guna untuk stabilkan petrol,gas,barangan keperluan asas,
lagi okay rasanya.

Harapkan menteri-menteri yang ada,
idea 1 pun tak leh pakai.adoyaiii..