Februari 17, 2014

Demi Kerja, Sesungguhnya Manusia Dalam Kerugian

Aku dalam proses transition dalam hidup aku. Aku dah sedar hidup aku akan kekal stable tapi stagnant kalau aku teruskan hidup aku sekarang ni. Ada masanya aku fikir, lagi 10 tahun kalau aku tengok balik apa yang aku buat sekarang, adakah aku akan gembira dengan apa yang aku dah buat?

Aku hantar surat resignation aku hari tu. Kena reject. Kau bayangkan kalau kau hantar surat resignation kena reject mesti kau hepi sebab kau rasa dihargai, tapi aku tak rasa hepi. Aku rasa benda tu beban. Aku rasa cara hidup kita di Malaysia ni tak betul sebab kita terlalu bagi banyak masa kepada kerja sehinggakan ramai yang lebih pentingkan karier berbanding anak-anak.

Aku tak pandang gaji yang dibayar hanya sebab skill yang kau ada. Dia sebenarnya bayar masa kau. Ramai antara kita yang stuck dengan rutin 9-5 redah trafik jam hari-hari. Aku nak lari. Aku nak main muzik. Aku nak menulis. Aku nak jadi Imuda. Untuk generasi baru, Imuda bukan nama besar tapi untuk orang baya aku, Imuda adalah artis serba boleh. Berlakon, menyanyi, melukis, menulis. Dari kecik aku nak jadi macam dia apatah lagi bila aku tengok filem Mat Gelap. Dari situ rasanya aku teringin nak jadi pelukis kartun dulu.

Aku dapat jadi pembuat kartun tapi entah kenapa aku rasa cita2 aku tak kesampaian lagi. Bila aku susah hati dengan kerja aku, aku selalu teringat balik dua tempat lain yang aku pernah mengajar dulu. Aku pernah mengajar kelas 3 orang budak Cina yang sangat2 appreciate ilmu yang dia dapat dan benda2 camtulah yang membuatkan aku nak terus jadi cikgu ni.

Aku jugak pernah mengajar 2 kelas 30 orang budak Melayu yang hanya separa aje kelas dia berminat dengan apa yang dia ambik (seni reka grafik) padahal diorang student business tapi bila diorang sambung belajar, diorang sambung Ijazah dalam seni rekaan. Agak bangga jugak la aku kalau2 aku yang influence diorang ambik jurusan tu....mungkin aku perasan kot? Haha. Aku mengajar beberapa tempat dari 2004 dan dua memori tu la yang aku ingat sampai sekarang. Nampak benar bread butter job aku suck ass gila sebab tak banyak bagi aku everlasting moment...

Aku kerja sekarang ni pun hanya untuk duit. Nak bagi anak makan. Banyak benda aku kena hold semata2 nak ada income stable tiap2 bulan. Banyak gila benda projek yang aku buat sekerat jalan hanya sebab aku balik aje kerja terus tertidur lepas tidurkan anak aku. Masa aku ada hanyalah pada waktu malam.

Tapi kalau aku tak tidur malam, esoknya aku kena pegi kerja balik.
Mana larat nak buat semua.

Dah berapa helai surat warning aku dapat dan dah berapa kali aku kena panggil jumpa management. Aku buat bodoh aje la. Aku dah tak peduli sebab aku rasa dah sampai masanya aku nak siapkan idea animasi aku yang dari dulu duk dormant. Aku nak buat video ajar budak2 solat dan aku nak buat aniation keretapi sebab aku tak tau kenapa anak aku berminat betul dengan keretapi sekarang ni.

Dulu waktu aku kecik2, aku pernah dengar Ustaz dekat masjid cakap "kalau kita solat, kita salah aje arahkan badan kita ke arah kiblat, lari aje berapa darjah, badan kita tu dah mengadap benda lain yang terletaknya beberapa ratus kilometer dari Kaabah.."

Jadi selama ni tiap2 kali aku solat, aku takut2 nak solat. Dua minggu lepas, aku tengok video Ustaz Azhar Idrus terangkan pasal kiblat. Rupa-rupanya benda ni mudah aje. Kalau kau tak nampak Kaabah, asalkan kau dah alignkan badan kau dengan kiblat, syarat dia sebenarnya dah cukup. Jangan risaulah lari berapa degrees berapa ratus kilometer dan sebagainya sebab kau kena yakin dalam hati....

Kau tak nampak Kaabah depan mata jadi kenapa perlu susahkan hati nak kena betul2 accurate kau punya arah Kiblat? Asalkan dah mengadap betul, yakinlah dengan arah kiblat kau tu. Mudah sebenarnya benda ni tapi tah mana ajaran yang menyusahkan orang nak solat.

Dalam bab kerja, aku tanya kau jujurlah.....kalau kau terpaksa menipu dan berbohong dalam urusan pekerjaan, sebab ada arahan suruh menipu, hanya semata2 nak memuaskan hati upper management kau, apa yang kau akan buat?

Be a team player dan berbohong atau cek balik dan kenal pasti ke mana arah kiblat kau?

Sebab dalam bab kerja ni, kadang2, kiblat kita jadi sangat tunggang langgang kan? Dah tak tau mana satu betul mana satu salah, asalkan kita remain a team player sehinggakan punggung yang diarahkan ke kiblat semata2 nak sembah Tuan Manager yang bakal tentukan performance kau.

Fuck this culture. 

26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

akau masih belajar lagi tapi apa yang aku nampak org bekerja seperti yang kau tulis balik rumah x masa sendiri dan untuk keluarga.Kehidupan apa mcm tu sepatutnya kehidupan mestilah seronok dengan apa yang kita lakukan.
P.S Mantot kau kerja kat mana?

Tanpa Nama berkata...

akau masih belajar lagi tapi apa yang aku nampak org bekerja seperti yang kau tulis balik rumah x masa sendiri dan untuk keluarga.Kehidupan apa mcm tu sepatutnya kehidupan mestilah seronok dengan apa yang kita lakukan.
P.S Mantot kau kerja kat mana?

THE Unknown berkata...

tah arr bro..
saya skang nih rasa macam lemas rimas stuck ngan kehidupan skang nih..
rasa tak cukup akan sesuatu..
saya nak jer kemas barang keluar melangkah jelajah dunia..
takyah fikir apa apa pun..
haizz.

Tanpa Nama berkata...

kenapa aku rasa mcm kenal kau ya..?

mirul berkata...

terima kasih banyak banyak bro.
ada jugak orang yang sama fikiran dengan aku rupanya.ayat akhir kau tu memang buat aku fikir panjang.


"Sebab dalam bab kerja ni, kadang2, kiblat kita jadi sangat tunggang langgang kan? Dah tak tau mana satu betul mana satu salah, asalkan kita remain a team player sehinggakan punggung yang diarahkan ke kiblat semata2 nak sembah Tuan Manager yang bakal tentukan performance kau."

benda ni memang buat aku dilema sebab kadang kadang memang akan jadi situasi macam ni memandangkan bidang yang aku kerja ni memang penuh dengan dugaan dan tipu helah.

Tanpa Nama berkata...

sebab tu aku resign dan jadi cikgu.sebab aku harap sambil aku kerja aku boleh dapat pahala ilmu yang dimanfaatkan.amin.

GTR berkata...

Kat opis tu, aku menyampah gile dgn orang yang kaki angguk sebab nak kejar KPI die. Lepas tu menyusahkan orang lain nak kene tipu data.

Fuck this Culture

Tanpa Nama berkata...

fuck this culture too.....

Tanpa Nama berkata...

fuck this culture too.....

Tanpa Nama berkata...

omputih panggil situasi ni 'mid life crisis'.

selamat Berjaya....

Tanpa Nama berkata...

Ko ni comel ar mantot.

Please..pursue your dreams.

cik siti fairuz berkata...

Crisis kita sama, tapi takde la plak aku nk jadi imuda... hahaha

Amy berkata...

Apsal pulak reject surat resignation tu...? akak rasa ni mesti kes kau pandai buat keje...dan orang yang reject tu sebenornya tak pandai buat keje..pasal..bila kau berhenti sapa nak buat apa yang kau pandai buat..
selalunya macam tulah..apatah lagi kalau dapat bos yang kaki bodek...pandai membodek ajelah, keje bukan reti pun...

Sekarang ni, akak nasihatkan kau mantot..buat aje apa yang kau fikir nak buat, yang buat kau rasa bahagia..rezeki Allah yang tentukan..
Orang yang ada kebolehan macam kau ni...tak perlu terikat dengan rutin 9-5 tu...jadilah apa yang kau suka asal tak menyalahi agama dan peraturan hidup sementara ni dah cukup bagus...SELAMAT BERJAYA !!! Aamiiin...!!!!

Mantot berkata...

aku nak jadi rockstar!

Tanpa Nama berkata...

poyo lah ko ni... fuck this culture bagai lah... ntah apa2... kalau semua org pemikiran mcm kau nak jadi imuda je, mmg negara xkan maju la... at least cuba influence org lain utk jadi bill gate, mark zuckenberg, linus torvalds, steve jobs, albert einstein, ibn sina & lain2 cendekiawan, pencipta & pemikir. so utk post kali ni, nora bg 0 bintang, sbb sampah sgt

Tanpa Nama berkata...

from feudal serf to spender, this wonderfool world of purchase power ... everlasting nothingness

Annakholat Atastokhdevishizar berkata...

Ko bukan sorg je yg fikir mcm tu. In fact, ramai lelaki yg dh berkeluarga rasa hidup mereka kosong kerana terperangkap dgn kerja dan tak boleh nak buat kehendak mereka kerana takut pendapatan utk anak2 terjejas.

Kalau ko nak jadi mcm imuda, rockstar bagai, jgn ler kawin n ada anak. Kalau ko stay single, ko boleh buat apa yg ko suka, bukan buat apa yg org suka.

But i guess, its too late huh?

Tanpa Nama berkata...

tot..
ko buat aku jd ragu2 balik.
aku bru submit resume untuk naik pangkat..yg aku perap qualification aku bertaun2sebab aku nak spend masa ngan husband n tgk anak aku besar..
aku nak blk keje husband amek n sama2 g amek ank...


tapi dr segi kerjaya aku..
aku selalau dipandang rendah.
org ckp aku bodoh.
ade hi-qualification tp msih jd kuli batak.


acane..

Tanpa Nama berkata...

As Salam Tot,

Status, Berkahwin atau bujang bukan penghalang untuk buat what you do best.

What makes it different is your self esteem atau keberanian and dare to make the change.

People will always talk, life will always trap you and pull you down, that's the challenges.

Aku sendiri pun sedang bergelut dgn kehidupan. aku juga punya cita2 yang sama dgn kau. aku ingin jadi rockstar.

jom mantot, kita buat band. we'll experiment music together.

Tanpa Nama berkata...

Salam Mantot..


Rase hidup nie macam dalam penjara ke mantot? hehe. Memang patut pn rase mcm tue.

Dunia Itu Penjara Bagi Orang Mukmin Dan Surga Bagi Orang Kafir. Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu ia berkata, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Dunia itu penjara bagi orang mukmin dan Surga bagi orang kafir.” (HR. Muslim no. 5256)
Imam an-Nawawi rahimahullahu ta’ala berkata, “Maksudnya, setiap mukmin itu terpenjara di dunia, karena dia dilarang mengikuti hawa nafsunya dan mengerjakan yang haram dan makruh, bahkan diwajibkan menaati perintah Allah jalla wa ‘ala yang merupakan perkara berat bagi dirinya, tetapi apabila dia telah meninggal dunia, hatinya tenang karena akan memperoleh imbalan dari Allah subhanahu wa ta’ala.” (Syarah Muslim 18/93)

Ok... Ko nk rase best, aku leh bg tau camner.. InsyAllah.

-Angkut²-

Tanpa Nama berkata...

satu lg post kisah hebat diri sendiri minta dipuji.... mantot mantot... what a loser...

Lynna Ghani berkata...

As for me, dah selamat tender resign January this year..mmg kamikaze jer aku resign..balik kg utk keja sdri....after pikir pjg and istiharah..this week dah last week kerja (yahoooo).....mmg susah nak decide after 15 years keja makan gaji....tapi bila pikir pjg2 duit ni kalau kejar tak kemana jgk....dgn living cost yg meningkat kat bandar besar, kerja mcm separuh gila pon, tak senang2 jugak...then yg paling aku tak suka masa utk bersama family esp dgn mak aku mmg tak cukop..dah la dia makin lama makin tua....yang penting, kalau ko set niat berhenti kerja tu dgn betul, insyaAllah akan dipermudahkan segala urusan....good luck,Mantot....semoga dipermudahkan....:)

hime s berkata...

aku pun nk benti kije n buat mende yg aku suka tapi x mampu, byk tanggungan. bak kata neil gaiman bila ada org tnya cane nk kejar impian bila ade keje 8am-6pm,ada femili,anak etc etc, dia ckp sleep one hour late or wake up one hour earlier everyday and do what u like. so tgh usaha le ni..

muhammad hatim berkata...

taktau la tot , kau dah kawin , aku bujang lg , so takde la byk pk cm kau , aku rilek je , g keje balek keje , ada impian yg tinggi , aku aku tak suka pk panjang2 . takut dapat penyakit wahan . anyway good luck bro mantot

Tanpa Nama berkata...

hamba abdi zaman moden... berapa ramai yang benar benar jadi Hamba Allah

Tanpa Nama berkata...

Bodohkah kau ni? Mantot galakkan orang kejar ape yg diorang minat. Buat ape yg diorang minat n jdkan itu karier. Klu org minat it,ade rezeki boleh je jd mcm bill gates,bebal. Disebabkn kau ni cume nora yg kaki kite njoyyyy, sbb tu lah otak kau limited. Sakit hati aku kang berbintang2 pulak kepala kau