Januari 21, 2014

Kajian Terperinci Akan Dilakukan Untuk Menentukan Harga Sebutir Kacang Rebus dan Tidak Puas Hati Dengan Vitagen

Earlier in his speech, Najib also said he has instructed the Ministry of Domestic Trade and Consumer Affairs to determine how much sugar is used in an average glass of teh tarik, a popular milk tea drink.

According to him, Putrajaya will then calculate a reasonable price for a glass of the drink favoured by Malaysians, which the public could use as a guideline to compare with prices at restaurants.


............

Translation : Dalam awalan ucapannya, Najib juga mengarahkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna menentukan jumlah sukatan gula yang diperlukan dalam segelas teh tarik, sejenis minuman popular.

Menurut beliau, Putrajaya kemudiannya akan melakukan perkiraan untuk menentukan harga yang sesuai untuk segelas minuman kegemaran rakyat Malaysia, kemudiannya boleh dijadikan kayu ukur perbandingan harga dengan harga di restoran.

..........

Kalau kau tak percaya ini adalah kerja Kerajaan kita, kau boleh baca artikel penuh di sini. Kerajaan kita memang betul2 concentrate dan fokus effort diorang dalam membantu rakyat tau...diorang lah kerajaan paling caring dalam dunia malahan kasih sayang mak abah kau tak sama macam kasih sayang Kerajaan BN ni dekat kau, so...tolonglah bersyukur wahai Melayu.

Memang Kementerian kita ni agaknya terlalu canggih sistem diorang sehinggakan boleh melakukan perkiraan gula dalam teh tarik ni. Sebab aku seorang rakyat yang baik dan cuba berbakti untuk negara, aku juga berharap agar KPDNKK juga turut sama melakukan kajian terperinci ke atas harga barangan yang aku paparkan di bawah.



GILA KAU LESS SUGAR LEBIH HARGA, PADAHAL LESS SUGAR LA HARGA MURAH, KAN?

Adakah kenaikan harga Vitagen berlaku kerana ;

1. Gula sudah dikurangkan jadi laktobasilus perlu ditambah?
2. Packaging berbunga memerlukan kenaikan perbelanjaan?
3. Packaging bersalut emas memastikan produk premium?

Aku harap Kementerian kita dapat menjawab pertanyaan aku ni sebab aku pelik trend kat Malaysia, makanan yang sihat akan dijual lebih mahal berbanding makanan yang kurang sihat. Kat mana2 kau pegi pun sama.

Walau bagaimanapun, dalam hal lain, aku cukup pelik pasal minuman susu kultur ni. Kita tau manusia adalah ciptaan sempurna yang dah tak payah nak modify apa2 lagi dah. Tapi kenapa aku disyorkan minum vitagen untuk membantu proses penghadaman? Dari sekolah dulu lagi Vitagen dan Milo dipromote habis2 an sebagai "supplement" kepada badan. Kenapa aku merasakan semua itu bullshit aje semata2? Placebo aje kot semua ni.

Sejak bila pulak kita disyorkan minum kuman sedangkan kuman tersebut tak perlu pun kan? Kita dah ada ada air liur dan kita dah ada chemical reaction dalam perut. Mintak tolong kerajaan jelaskan kenapa vitagen dibenarkan masuk ke sekolah2 untuk dijual kepada budak2 sekolah.

Masa aku dulu kitorang siap isi borang beli vitagen, listkan nak beli perasa apa. Sekarang ni aku tak tau la ada lagi ke tak kempen tu. Mungkin dah tak perlu kot buat camtu sebab semua orang dah terima "minum vitagen = menjaga kesihatan."

11 ulasan:

Unknown berkata...

Mantot,
Yg "Less Sugar" tu lebih mahal oleh kerana sebuah makmal dibina untuk mengkaji bagaimanakah kandungan gula sediada dalam Vitagen itu hendak dikeluarkan. Dan effort untuk keluarkan gula sediada itu juga merupakan penyumbang terbesar kos Vitagen "Less Sugar" menjadi lebih mahal.

Irfa berkata...

ada lagi, anak aku penah wat balik borang pesanan vitagen nih
dan kat taman aku ada je van kecik masuk jual vitagen pakai speaker mcm paper lama tu
3 pek rm10
aku xbeli pun
rasa cam mahal je

Tanpa Nama berkata...

Malaysia memang pelik...air mineral lagi mahal dari minyak petrol....

Tanpa Nama berkata...

Mantot,

kurang gula tu maksudnya dia guna sugar substitute, macam gula equal.
Gula equal lebih mahal dari gula biasa.

Kurang gula, rendah lemak, semua ni marketing gimmick saja.

Tanpa Nama berkata...

PM kata kurang gula baik untuk seks,jadi vitagen less sugar equivalent to Tongkat Ali

Tanpa Nama berkata...

WTF putrajaya kira harga teh tarik!???

Tanpa Nama berkata...

korang try oder milo kosong atau milo biase kat kdai mamak. mase bayar try check.. hehe. gerenti tekejut.

Tanpa Nama berkata...

haha..aku lalu jgak zamn bli vitegen isi borang....

Tanpa Nama berkata...

Teh tarik buh gula ka?
Selalu tengok buh susu pekat saja.

Tanpa Nama berkata...

Mantot,
Cuba ko try buat comparison ingredient between vitagen less sugar dgn vitagen biasa. Kalau ko perasan ada sukrosa, glukosa, ape2 'sa'. Kalau x silap aku, itu merupakan kandungan gula. Kalau sama kandungannya dalam 2 jenis vitagen ni. Nampak sangat pengguna kena tipu.

P/s : kalau aku salah, bagitahu ek.

Tanpa Nama berkata...

bukan nak promote vitagen ke ape, tp lactobacillus tu mmg bagus utk sistem penghadaman. dia adalah "bakteria baik" atau istilah sainsnye probiotic... bende ni mmg terbukti scientifically. dan sesiapa yang ade masalah peghadaman, even doctors pn suggest minuman susu kultur hidup ni, xsmestinya vitagen saje... btw, sebenarnya, badan kita banyak bergantung kepada pelbagai spesis kuman2 baik ni, termasuklah dlm sistem penghadaman kita yang bukanlah bergantung kepada chemical reaction semata-mata... :)