Oktober 17, 2013

Kenapa Mencuri Software Tidak Dilabelkan Sebagai Sesuatu Yang Jahat?

Esok, semua orang boleh update Windows 8 ke Windows 8.1. Kalau kau beli original lah. Yang pakai pirate tunggu la beberapa minggu.

Aku agak beruntung sebab aku sempat beli Windows 8 masa ada loophole jual murah, RM45 sahaja. Kemudiannya bila loophole tu ditutup tapi harga still masih lagi murah, aku belikan lagi satu untuk wife aku punya laptop yang OS nya Windows Vista. Vista, memang suck gila. Macam Windows ME tapi kalau kau ikut dunia ICT ni, kebanyakan orang mengutuk jugak Windows 8.

Aku tak paham kenapa.

Aku ada dua komputer, satu desktop, satu laptop. Jadi laptop aku ada Windows 7 OEM license, desktop aku pakai Windows 7 pirate. Bila aku dengar Microsoft nak release Windows 8 dan semua early adopters dapat diskaun yang agak banyak, aku pun set aje la saving aku sikit nak belikan untuk aku satu dan wife aku satu. Tapi sebab takut bahana Windows ME berulang (Microsoft ada trend di mana semua OS release dia selang seli OK, tak OK, OK, tak OK) aku pun jadikan diri aku bahan eksperimen sebelum aku formatkan laptop wife aku.

Bila baca semua review pasal Windows 8 sebelum release lagi, ramai yang mengutuk, kata mereka, "kenapa kau menyusahkan kami dengan membuang start button dari taskbar dan kenapa nak kena boot OS ke interface yang bukan desktop?"

First time lepas format dan install, aku risau jugak kalau betul benda tu menyusahkan. Masalahnya, aku tak nampak pun apa benda yang menyusahkan sangat. Mungkin sebab orang ramai dah terbiasa ada Start button dan terus boot ke desktop, jadi bila dah tak dapat benda tu, nak adapt balik tu yang agak susah.

Pada aku, once aku bukak aje PC, terus masuk ke Start Screen baru tu, aku dah boleh cek email aku, aku dah boleh tengok news pasal Arsenal yang latest dekat headline, aku dah boleh tengok sinopsis Malaysiakini yang latest, semua mesej Facebook aku dah boleh terus cek tanpa bukak browser dekat People punya apps dan depan mata aku dah ada bermacam2 benda yang auto update, macam 9Gag, World News dan apa2 lagi lah yang aku dan anak aku installkan.

Lagi satu, aku senang nak manage shotcut ke program yang dah diinstall dalam interface baru ni sebab benda tu semua dipersembahkan dalam bentuk grafik, bukannya hanya sekadar ikon dalam bentuk senarai. Memang la nak kena belajar sikit tapi dalam style icon yang lama, kau tak boleh buat icon saiz lain2 jadi kau takleh nak highlight program priority kau.

Kebanyakan isu yang timbul puncanya adalah sebab kita dah terbiasa benar dengan desktop sehinggakan kita takut nak adapt, padahal kalau kau pakai Android ke, Iphone ke dan especially Windows Phone, semua benda tu sebenarnya sama aje cuma cara presentation dia lain.

Memang aku akui ada kelemahan dalam Windows 8, contohnya workflow antara dua interface tu agak pelik dan tak smooth tapi banyak kebaikan dia yang negate benda yang annoying. Copy file dah boleh pause kalau kau nak copy file lain dulu. Windows 8 SANGAT STABLE! Windows Defender kali ni memang functioning. Dan yang paling penting, Windows 8 ni scalability dia agak bagus. Kau letak dekat hardware lama pun still consider smooth dan stable.

Semua masalah ni akan selesai kalau kau tau ada hidden menu dekat bucu kiri bawah skrin yang kau boleh access dengan right clicking.

Jika kau tanya aku, perlukah kau upgrade ke Windows 8?

Jawapannya mudah, kalau kau pakai Windows 7, kau tak perlu upgrade sebab setakat ni, tak ada lagi perbezaan ketara antara dua OS ni melainkan Microsoft buat perubahan ekstrim di masa akan datang. Kau pakai Windows XP, ME, NT, 2000 dan Vista? Lagi bagus kalau kau upgrade walaupun hardware kau still single processor dan ram 1GB. Aku dah try run Windows 8 dekat laptop single processor dan hasilnya, amat mengkagumkan. Compare dengan Vista macam langit dengan bumi. Even Vista punya interface terasa sangat clunky dan obsolete.

Kau dah try Start Menu Windows 8 dengan touchscreen?

Jika kau student, cuba push management Kolej dan Universiti kau supaya subscribe Office 365 untuk fakulti sebab ada program yang bagi semua student Office 365 jika kolej/universitinya subscribe benda ni. Aku rasa tak lama lagi sampailah Malaysia....sebab Office 365 education license, Malaysia juga termasuk dalam benda ni...

Esok, Windows 8.1 akan keluar. Aku macam biasa, akan tunggu dulu seminggu sebelum upgrade sebab mana2 OS big update akan ada bug dia yang kita hanya jumpa dalam beberapa hari. Jadi, aku akan tunggu.

Tapi aku ingin menyeru kepada semua orang, kita kena ubah culture "sebab kita tak mampu, kita bolehlah pakai software pirate.." Support la software original. Kalau kau tak mampu, itu still tak menghalalkan kau mencuri, bro dan sis. Aku pun dah stop beli game pirate beberapa tahun sebab game original sekarang dah murah gila berbanding game pirate. Manalah tau, duit kau beli game pirate tu la sebenarnya duit untuk bawak masuk pelacur2 ke negara kita atau duit untuk run kongsi gelap. Tips aku mudah...kalau kau nak pirate software jugak sebab terpaksa, pastikan kau tak keluar satu sen pun. Jangan bagi duit kau dekat kedai DVD pirate!

Pasal game murah ni, nanti aku ceritakan.

28 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju dgn statement "Kalau kau tak mampu, itu still tak menghalalkan kau mencuri, bro dan sis".. Baik guna open source software yg free daripada download software cracked, torrent etc. Walaupun kadang2 menyusahkan diri sikit, sekurang2nya tak mencuri. Mencuri tu tetap dosa walaupun ko curik dari orang bukan islam..

Unknown berkata...

Saya memang tak mampu jadi memilih untuk guna Linux.

Apa sahaja benda baru yang kita cuba memang akan rasa susah sebab tidak biasa, tapi lama-lama ok la. Macam la kali pertama guna Windows dulu dah pandai buat macam-macam. Berbanding dahulu dengan sekarang, Linux sudah makin mesra pengguna. Mungkin ramai pengguna Android tidak sedar yang mereka sebenarnya telah menggunakan Linux.

http://www.ubuntu.com

Prince of Noob berkata...

trend jawapan zaman sekarang - jangan guna komputer kalau tak mampu beli software ori

Shahrul Yusof berkata...

Aku pun gunakan Windows 8 jugak. Pada aku, overall dia not bad. Cuma device aku yang guna Windows 8 ni yang tak buatkan aku tak selesa nak pakai untuk buat kerja. Pakai santai-santai orait la. Boot time dia pun cepat giler.

Games sekarang ni senang nak dapat yang murah-murah. Biasa aku download via Steam je la. Tunggu time dia punya offer. Time 'Summer Sale' dia baru ni pun banyak je yang big title jual bawah $10.

Tanpa Nama berkata...

Tot...nnt ko buat perbndingan xbox dgn ps3.....aku nk tau yg mna lg best...

AkuBukanLelaki berkata...

laptop aku cabuk,guna window 7 pun sangkut2...haihhh

Tanpa Nama berkata...

Gnome & KDE pon ok jugak malah lebih advance.. Cuma perlu ilmu sikit nak customize.

wenky berkata...

nasib aku baik pasal kompeni aku bkerja tu adalah gold partner dengan microsoft...so dapatlah msdn subcription...lebih kurang 13 tera software dan os untuk didonlod...termasuklah Windows 8.1 ni. Cuma windows ME ngan 98 je xde kalau x silap.

Tanpa Nama berkata...

Masyarakat kita masih melihat perisian sekadar kepingan CD/DVD sahaja yang harganya mungkin RM5-10.

Saladin Convoy berkata...

Respek la Bro, sapot original. Susah nak cari orang Malaysia, terutamanya "Malays", yang mentaliti macam itu.

Tapi memang betul pun, untuk aspek seperti filem ka, lagu ka, games ka, beli yang original. Kalau tak mampu, memang tak payah beli, sebab apa? Sebab itu semua HIBURAN dan bukannya KEPERLUAN, kalau nak jugak, buatlah PILIHAN, pilih filem/lagu/games yang betul² kita minat untuk layan, jimat/simpan duit kita untuk membelinya. Bukannya semua filem yang keluar di dunia ini kita WAJIB tonton, sepertimana mentaliti kebanyakkan orang kita, sebab tu depa sanggup beli pirated movies, padahal kualiti ntahapapa. Simpan duit, beli yang betul² kita minat dah la. Atau download pirated, tapi itu tak digalakkan sebab benda illegal tetap illegal, mencuri tetap mencuri, kalau tak rasa bersalah tu memang berhati kering la orang itu.

Mengenai games murah tu, beli kat mana ya? Steam ka? Atau Desura, GOG.com, Origins? Menarik nak tunggu isu ini dikupas nanti, heheh... :)

Irfa berkata...

sian aku..baca pun dah pening.huhu

Tanpa Nama berkata...

nasib baik aku dapat free je sebab student, xde la pakai pirate punya windows 8. lagipun kalau pakai pirate bukan boleh install apps drpd windows store tu. so, ade kelebihannya pakai original ni. btw windows 8 mmg laju dan function search mmg awesome!

Org ramai takut utk cuba benda baru sbb dah biasa dgn windows 7,windows xp padahal sebelum pakai windows pun diorg kene belajar dulu jugak camne nk guna windows tu.

Tanpa Nama berkata...

Hahaha typical malay ! Support original ?? Dah tu knapa tk pakai barangan original buatan tempatan ! Movie karya2 orang malaysia(filem melayu, cina, india) kalau boleh nk tgk yang pirate , ini kau ckap support ORIGINAL ? Kah kah kah , nmpk sgt typical malaysian ! Support barangan ORIGINAL BUATAN LUAR , Support barangan PIRATE BUATAN TEMPATAN ! Hahahaha

Unknown berkata...

Aku setuju jika kita tekankan penggunaan software original, dan jgn guna software pirate. Tapi, aku tak setuju bila minta universiti dan kolej subscribe Office 365 pada Microsoft, sedangkan, sekarang dah banyak alternative office-suite yg Free and Open-Source (Libre Office dan byk lagi). Aku tak nampak keuntungan kita keluar duit untuk benda yg boleh dapat secara percuma dan halal. Kalau lima tahun lagi, MS release lagi office versi2 baru dan office yg kita subscribe dah outdated, macam mana? Nak keluar duit lagi.

Sepatutnya, kita hentikan semua pembelian Operating Systems dan Office Suites yang mahal-mahal ni. Duit yang kita jimatkan itu, kita bayar gaji pada Software Developers tempatan untuk bantu improve Free Open Source Softwares yg sedia ada, dan tambahkan support dan features utk org Malaysia guna. Kita akan dapat latih local talents, jimat duit, dapat produk percuma berkualit yang semua boleh pakai. Kita juga tak perlu keluar duit byk utk upgrade setiap 5 tahun. Pihak Universiti dan Kolej tak perlu nak keluar duit subscribe Office dari Microsoft; Selagi produk-produk free ni sentiasa ada development, kita dapa updates FREE!!!

Sekadar pendapat sahaja

Jie berkata...

Salam. Saya pakai windows 8 jugak. Masa mula2 memang pening sebab takde start button sedangkan ade je cuma presentation lain. Sekarang dah boleh biasakan diri.

Cuma shortcut yang saya selalu guna dah tak boleh. Cth macam shortcut windows+tab untuk tukar interface (kot? tak retilah term2 IT) takde dah. Untuk jenis saya yang bukak tab banyak2 ni jadi slow bile nak tukar tab.

Tanpa Nama berkata...

Mule2 mmg baran jugak la gune window8 nih... Kne sumpah seranah stiap kli.. Coz asik terslide her bnde yg aq x nak.. Smpi nek fedup dbuatnya.. Smpi la 1 thap.. Aq terasaberuntung guna wndow 8.. Ngeh2 kakak n abg aqsume x ondai gune.. So wlaupun aq x ltak psword Kat lptop.. Dorang x boleh nak slongkr Sgt ape dlm lappy tuh.. Coz Dorang x tahu..

Tanpa Nama berkata...

Aq mmg x la nk bli kan, mlainkn bnda tuh free.. Haha

plain83 berkata...

oh aku tetap ngan windows XP, malas nak format lain...

Tanpa Nama berkata...

Windows xp the best :)

Tapi windows sekarang dah free sekali dalam harga laptop sebagai OEM.. tapi kena tengok gak kadang ada kedai instal pirate untuk untung lebih.. Penguna bukan tau pun.. :)

Curi ke tak curi entah tafsiran dia luas..

Kalau guna untuk kerja untuk bisness buat untung elok dapatkan yang Original.. Sebab keuntungan tu nanti tak berkat..

Tanpa Nama berkata...

tot, since aku rasa, rasa je la, kau ni power gak knowledge IT, boleh x bagi aku solution kenapa laptop aku x boleh detect network unifi aku? aku dah rebus laptop tu, still x boleh dpt gak sedangkan modem unifi sebelah je laptop aku. network jiran2 aku semua ok, bleh je detect. adakah laptop aku sedang berusaha menjadi seorang biyatch?

wanita kesunyian.

Tanpa Nama berkata...

wk,

Laptop ko ada masalah kot? hahaha cuba ko reinstall driver dia.. kalau dia boleh detect wifi lain maka cuba ko godel wifi unifi ko tukar channel dia sebab kemungkina ada channel conflict

- bukan mantot

Tanpa Nama berkata...

eh gua dah lama pakai windows 8.1 tau,not bad la,tp aku tak perasan la apa bug yg akan muncul .. hehe

Mantot berkata...

1. http://192.168.0.1...bukak router kau punya page

2. isi username dgn password (kalau kau setkan)

3. cek Wireless kau apa jenis, wireless G ke N ke

4. cek channel kau

tapi sebab kau kata yang lain boleh jumpa, hanya wifi kau takleh...aku suspek ini problem router kau.

Tanpa Nama berkata...

Haha mungkin wifi unifi tu tak enabled kot..

http://syurgakasih.blogspot.com/2013/06/tutorial-configure-unifi-after-reset.html

http://sawanila.com/v10/2012/03/things-to-do-when-you-got-your-unifi-rg-tmrnd-wifi-router/

Tanpa Nama berkata...

mantot aku slalu pkai adobe punya software CS6 & LR, satu software pun dah beribu. mana mampu nk bli.

Tanpa Nama berkata...

Kamera boleh beli beribu, takan software tak boleh.

Tapi biasa la boleh downlaod free buat apa beli hahaha.. :)

Tu orang macam microsoft, adobe sangup habis duit nak saman cetak rompak ni.. :)

Tanpa Nama berkata...

Wanita kesunyian...(Uisk.) ko campak je jauh2 itu router ganti baru sebelum biyatch itu menjangkiti mu...

Tanpa Nama berkata...

tot kalau kau nak tukr ke window 8.1 tak payah a soon as possible. aku dh try ori punya sebab student kan, banyak benda yang macam tak dapat nak adapt lagi dgn window 8.1 ni. tapi window 8 serious memg awesome!