Oktober 12, 2013

Kau Takkan Mampu Jadi CIkgu Yang Baik Kalau Mulut Kau Dikunci dan Tangan Kau Digari Serta Anak Murid Jadi Bos


Dalam senarai tu, yang aku tak pernah kena hanyalah ; 

Row kiri : 1,2,4,11
Row kanan : 1,4,6,9

Duster melayang kena muka? Pernah.
Kena rotan sampai berdarah? Pernah.
Diorang tertinggal satu benda yang aku rasa sepatutnya layak masuk ; 
kena pumping atas tar jalan. Boleh mencederakan.

Pengalaman kau macam mana?
Atau kau adalah generasi yang dilindungi oleh pekeliling ni?

43 ulasan:

aLEEamanina berkata...

-Pulas telinga almost everyday, sampai luka (koyak sikit).
-Buat kerja sekolah atas lantai.
-Baling buku ke luar kelas.
-Kena rotan
-Dibaling 'duster'
-Berdiri depan bilik guru sambil pegang cardboard "Saya fail Add Maths!"

Tapi perasaan waktu lihat cikgu tersenyum apabila aku dan adik aku berkata, "Cikgu, kitorang dah jadi Engineer!"
Priceless.

Terima kasih, cikgu-cikgu kami.

Tanpa Nama berkata...

inilah zaman dimana pelajar menjadi raja n ibu bapa sbg dayang. cikgu pula? hamba abdi mungkin.

dari cikgu tingkatan

PELiK berkata...

Kena rotan dekat tapak tangan dengan pembaris kayu yg panjang gila babeng tu sampai patah. Rilek

Berdiri atas kerusi/meja pastu nak duduk kena hafal sifir. Rilek

Cubit? Ketuk? Gunting rambut? Rilek

Kalau balik mengadu kat mak/bapak? "Padan muka kau. Kalau aku tu lagi teruk kau kena".

Tanpa Nama berkata...

Kena didik ikut nabi ajar..

Syu Haha berkata...

Faktab. Ape nak jadi. Bila anak jadi setan salahkan cikgu. Aku banyak banyak tu berapa kerat je tak kena. Keluar sekolah bersyukur jadi org sebab cikgu. Lepas ni kalau mak aku paksa jadi cikgu gak aku cakap tak nak kalau aku tak boleh denda budak budak macam semua denda tu

Master Yoda berkata...

duster, rotan, permanent marker (3 objek yg akan gua bagi kat cikgu2 anak gua nnt),

duster - baling je kalau tidoq dlm kelas

rotan - hayun je bila degil (jgn sampai patah, berbirat tu biasa la), penting tuk sahsiah

permanent marker - conteng kat muka, pastu suh diri atas kerusi, hafal sifir 1 -9

kesemua hukuman di atas, gua lalui dan Alhamdulillah, gua bukan academician kangkung tuk masa ni...sekian

gua masih percaya sistem disiplin yg lama kat sek... enough said

BdK_pUnCaK berkata...

Pergh. .. sungguh x bestnye jadi cikgu skrg, silap2 sbelum umur 40 dh masuk hospital gila sbb pendam perasaan..

S. Faezah berkata...

manja sangat budak-budak sekarang ni

Tanpa Nama berkata...

nanti latihan askar pulak tak boleh ada hukuman... hak asasi manusia, kena jaga semua tu...

Jie berkata...

Salam.

kiri : 3,5,7,9,10
kanan : 2,3,5,7,10,11,12

dukun berkata...

apit cina.seksaan purba yg terbukti sejak peradaban manusia 4000 tahun dahulu

taruh pensel celah2 jari dan saksikan otak bengap berevolusi menjadi bijak

hanafijaafar berkata...

Cikgu add math aku power, main pulas puting tetek...

aku rasa siapa2 yang kehilangan puting tu mungkin sebab cikgu aku.

rozem berkata...

Berdiri atas kerusi dan kene rotan sebab xingat sifir...dan pernah junjung kerusi...tp lening anak sifirpun xingat

rozem berkata...

Berdiri atas kerusi dan kene rotan sebab xingat sifir...dan pernah junjung kerusi...tp lening anak sifirpun xingat

Tanpa Nama berkata...

bila ibu dan bapa terlalu sayangkan anaklah konon

Hujan Malam berkata...

kalau ada anak nanti nak paksa diorang hafal sifir, sekolah sekarang dah tak praktikkan tu semua, kalau dulu, siap kena panggil baca sifir kat perhimpunan

aslina majid berkata...

Sweet gila kena denda masa zaman skolah dulu... At least ada benda nak cerita kat cucu cicit nanti. Tak pon ade bende nak dikenang time reunion.

ryan berkata...

aku tak pernah kena row kiri no.4.
row kanan no. 4,6,8.... tapi ada hukuman yang lebih bagus untuk mematangkan aku bahawa alam remaja itu singkat. Terima kasih cikgu.

CikguManong berkata...

Budak sekarang berapa orang je yg hafal sifir.. Semua pakai kalkulator. 1+5 pun pakai kalkulator. Tu pun fail math..

Tanpa Nama berkata...

Kene tariu sideburn. Cubit lengan. Rotan . Bdiri atas krusi kne hafal sifir. Cubit perut. Ketuk ketampi. Bku dibaling keluar klas. Bku kne hmpuk atas blakang.

Tanpa Nama berkata...

Gua cikgu dan gua masih amalkan sistem ortodoks..parents dtg letak keychain 3line mau kasi gua goyang...gua suruh simpan keychain dlm poket..crita anak saja bro..tak payah bukak pantun adik beradik jual nama ayahanda..haha..tkena brade tu..

Tanpa Nama berkata...

Penah sorang budak sekolah x de lesen motor langgar kereta wife aku. Dia main keluar simpang terus x berenti dah. Bila aku confront bapak dia, bapak dia salahkan cikgu sebab gagal didik anak dia jadi baik. Memang terbaekkk punya alasan.

Tanpa Nama berkata...

Aku penah ke gunting rambut depan ramai². Cukur misai dpn ramai². Rotan tapak tgn smpi 3 hari bebirat lebam, kene pelempang cikgu kuat giler. haha... cikgu buat tu sume sbb dieorg nk aku jadik org. Thank to all of them. Sayang anak tangan² kan.. Rotan je anak klau xsolat pas 10 thn. Nabi yang akn tangungjwp nnt sbb tu yang nabi suruh buat. xbuat, kt la yg kene menjawap

Buluh.

Carlos Santiago berkata...

paling celaka aku kena dgn rotan bapak besar. skali kena dh mcm kena rejam.. fuhhhh...

Tanpa Nama berkata...

hampir smua dh kea kcuali no6 belah kanan

Tanpa Nama berkata...

Dari semua komen yang diberikan, boleh dikatakan tiada seorang pun yang menyalahkan cikgu-cikgunya kerana memberi hukuman. Malah ada yang menunjukkan rasa syukur kerana hukuman itu memberikan kesan yang positif pada diri.

just azura! berkata...

nanti parents kata "penat aku beranakkan anak aku, selamba je nak piat/cubit/pukul/ rotan anak aku? aku pun tak buat macam tu!"

tak rasa ke generasi sekarang sayang anak lebih?

NowPhal berkata...

Ni semua nak melayan pihak minoriti yg berkuasa je. Bila dah bengap, nak memaksa ramai2 bengap sama2 dgn depa. Depa nak anak depa jadi lembu, paksa anak orang lain ikut jadi lembu jugak

Tanpa Nama berkata...

Aku skolah asrama penuh. so dulu ada warden pompuan skolah aku suka suruh bebudak girls ni jalan mcm itik. mcm sial. masa tu kecohla jugak sampai kitorang buat research jalan itik dpt memudaratkan peranakan. hahaha. klakar nak mampus. aku skolah zaman2 late 90's.

yg lain jgn ckpla..kena rotan ngan pembaris kayu yg panjang tu smpi patah pembaris tu, kena cubit piaw2 ngan HEP, kena berdiri luar kelas (malu gila sbb aku hot masa tu), semua dah rasa dah.. skolah rendah aku lagi brutal cikgu2. siap tempeleng2 smpi melayang2 bebudak kena tempeleng, kena ketuk(bahasa lain, luku kepala dgn buku lima cikgu, ahh..sweet memories...

bebudak skng mmg losers. siapa mak bapak diorang skrg?

kita lah.

Tanpa Nama berkata...

Mesti ko hot sgt kn mase jln itik dlu..

Rugi aku 1 skola ngan ko..hish ruginye

Tanpa Nama berkata...

hahaha..kalu ko 1 skolah ngan aku mesti ko tau nama cikgu pompuan tu.hahaha..

Tanpa Nama berkata...

Jalan itik hahaha.. macam cikgu Zaiton je? eh tul ke? atau banyak cikgu salud enda jalan itik hahaha..


Tanpa Nama berkata...

budak2 zaman sekarang ni poyo lebih...sekolah lg dah pandai yg bukan2...upload gambo kat fb,bangga leh wat lovebite kat pasangan2 masing2...tp kena denda dengan cikgu,repot mak bapak...
takat kena hempuk dengan cikgu tu biasa la dik,klu x xdenya jd engineer aku skang ni...puiihh...

fansuri hassan berkata...

Eyyyy!!!!
Skrg pun lg berjaya la diaorg.
Berjaya merosakkan wlau ade degree hebat.

Tanpa Nama berkata...

Aku cikgu.tapi semua benda kat atas aku tetap buat kat anak murid sebab perangai sorang2 macam apa ntah.mak bapak dorang takde lak datang tak puas hati ke apa.aku cuma rasa buat boleh,tapi jangan melampau,cukup buat dia rasa sakit.ada sekali 2org murid pau duit murid lain,aku tak cakap banyak terus call parents dorang tunjuk bukti,saksi dan mangsa biar dorang tau perangai anak dia mcm mana.menangis anak branak insaf kena saiko ngan aku.

Tanpa Nama berkata...

batch 2011 masih lagi merasa semua ini..

yang tak pernah kena row kiri no 3..
yang lain semua dapat..

budak tamat sekolah 2011

Ami Scott berkata...

I'm a parent...anak yang sulung darjah satu...aku siap pesan kat cikgu dia jangan manja-manja kan anak aku sangat...kalau dia buat salah hukum je ikut yang bersesuaian dengan salahnya....kalau tidak dia tak akan jadi orang malah akan jadi mahkluk evan's,hudson dan segolongan dengannya

Tanpa Nama berkata...

sy penah kena semua..
stakat pembaris panjang, lali dah..
tap x penah berdendam ngan cikgu..
nk bgtau kat mak/abah, lagi nahas kot..
penah sekali adik sy mengadu dia tak hafal sifir 6, paip getah jamban mak kasi kat dia skali ngan sy kena sbb adik bengap n ada abg yg tak nk tolong..

paling rare, cikgu kasi sanding siap pengapit kat perhimpunan sebab kantoi couple dulu..
sungguh nostalgik..

nurul berkata...

ada gak org kena jalan itik cam aku. kalau pusing kelas sendiri takpe gak. ni kena lalu kelas org. bukan gagal test/exam pun. cikgu aku suka buat pop kuiz. mula2 diri atas meja, dpt jwb diri atas kerusi plak, pastu atas lantai, pastu baru boleh duduk. kadang nasib aku tak baik. belum habis kuiz masa ngajar cikgu tu habis. kena jalan itik gak siap junjung buku lalu depan kelas org. tapi subjek tu semua budak kelas aku dapat A ok. rasanya kelas yg cikgu tu ajar mmg semua dapat A pun. A yg markah 90++. takat 80 tak main la. masa ni sekolah kg je bukan asrama penuh pun. TQ cikgu.

Tanpa Nama berkata...

aku kena lempang sampai pekak kejap telinga kiri aku...hidup je ni ha...takde plak nak report2...bangang budak2 skang...telur kecik...buat jahat ramai2 berani la...buat sorang2 tengok...

aslina majid berkata...

Bab sanding mmg rare. Skolah aku pon mcm penah wat dulu... Haha

Tanpa Nama berkata...

Ada jugak cikgu yang ikut hati belasah pelajar,aku setuju rotan,denda suh lari2,berdiri atas kerusi,dan psiko emosi ikut level...tapi ada jugak cikgu yg amik kesempatan lepas tensen masalah kt student..pukul murid gila kaw,anak sendiri cubit pn x mau..aku sekolah teknik vokasional,sapa pernah sekolah teknik or vokay,mesti ada cikgu gila kaki pukul..haha

Tanpa Nama berkata...

aku dulu kena cubit dkt konek sampai terkeluar kepala konek x pe pun