Oktober 16, 2013

Apakah Dibenarkan Pihak IPT Melabur Guna Duit Biasiswa dan Pinjaman Pelajar?

Sejak dari zaman aku belajar sehinggalah sekarang ni, ada rumours kedengaran pasal pihak IPT pegang duit loan/scholar budak2 sebab diorang nak invest dalam fixed deposit.

Selalunya pada side budak2, diorang marah sebab pihak IPT tak clearkan duit diorang cepat2 jadi diorang takde bantuan kewangan pada satu tempoh masa. PIhak IPT tak kira IPTA atau IPTS pula menggunakan alasan perlukan masa untuk clearkan semua benda yang perlu direkodkan untuk pastikan tidak ada kesilapan dan kekurangan (atau terlebih bagi) sebelum pass study loan/scholarship dekat student.

Adakah ini satu rumours atau adakah ini satu common practice yang diamalkan oleh pihak IPT?

Tak ada pihak yang bernai mengaku memang diorang sengaja simpan duit student untuk invest kan? Siapa berani mengaku memang carik nahas la. Tapi sebenarnya, semua benda tu berlaku. Buktinya ada tertulis dalam Laporan Audit Negara yang baru aje diwartakan.

Dalam tu ada kes loan/scholarship MARA yang telah dikeluarkan tapi tidak pun didistributekan oleh pihak IPT atas bermacam-macam sebab. Pihak IPT sendiri ada menjawab semua isu yang timbul dan kebanyakannya atas sebab permohonan pelajar2 tersebut untuk menyambung pelajaran tidak diterima oleh pihak Universiti luar.

Jumlah RM5 juta lebih scholarship/loan MARA yang diperuntukkan, hanya RM1 juta lebih dapat disalurkan membuatkan RM3 juta lebih yang tak dapat dikeluarkan itu diletakkan ke dalam bentuk investment dengan nilai faedah 2.75% keuntungan.

Aku malas nak pertikaikan apa yang pihak IPT ni buat.....sebab kalau selama ni kau tertanya2 ada ke tak pihak IPT gunakan duit study loan/scholar kau untuk investment, jawapannya, ya, benda tu memang berlaku. Pihak IPT akan ambil peluang untuk guna duit kau sebagai modal investment. Sengaja hold payment atau terpaksa hold jadi digunakan sebagai temporary investment (sebab ada peluang invest), itu semua bergantunglah kepada pihak pengurusan universiti. Tapi aku tak terkejut la kalau ada pihak IPT ni gunakan duit student untuk buat rolling investment. Ye lah...sekali dapat juta2...2.5% daripada sejuta dah berapa?

RM25 ribu untuk RM1 juta. Bayangkan kalau jumlah loan./scholarship yang disalurkan RM5 juta untuk satu batch. RM125 ribu untuk sebulan. Bodoh2. Dua bulan?

Persoalannya yang aku nak timbulkan di sini adalah ; jika pihak universiti tidak meminta kebenaran pihak pelajar dan pihak penaja yang mereka akan melabur wang peruntukan loan/scholar; apa status wang pelaburan itu? Adakah pihak pelajar layak untuk mendapat rebate jika wang mereka digunakan untuk pelaburan oleh pihak IPT? Layaklah. Duit pelajar kan yang digunakan untuk pihak IPT invest?

Kalau kes hold duit student semata2 untuk invest ni, selagi yuran tak dibayar, selagi tu lah scholar atau loan itu milik pelajar dan sponsor, kan? Bila dah jadi wang yuran barulah duit tu jadi hak milik pihak IPT.

Jika kau ambik pelaburan ASB menggunakan loan, status pelaburan kau haram. Aku dah tulis pasal ni banyak kali. Apakah status pelaburan yang diamalkan oleh kebanyakan IPT menggunakan duit scholar dan duit loan ni? Memang la duit tu akan dipotong oleh pihak IPT tapi ......kau sure ke dibenarkan melabur menggunakan bukannya hak kau?

Tak percaya cek Laporan Audit Negara bahagian Persekutuan. Dalam tu ada disebut kes tu berkaitan duit scholarship/loan MARA berjumlah RM5 juta lebih.

A common practice, do by everyone, doesn't mean it is right to do it.

8 ulasan:

Shahrul Yusof berkata...

Halal dan haram hidup zaman sekarang ni bercampur aduk. Bab pendidikan pun sama je. Education kat Malaysia ni memang diwujudkan bukan berdasarkan keperluan rakyat dapatkan ilmu, ni memang terang-terangan nak kaut untung buta-buta dari student.

Dah la sistem kita ni memiskinkan rakyat. Membodohkan lagi dengan sistem pendidikan. Memang resipi negara-negara penindas agaknya. Mempunyai rakyat yang miskin dan bodoh. Sampai kiamat perintah pun takkan ada rakyat yang mampu bangkit.

-thethinker- berkata...

silap tuu.... 2.5% ialah RIBA utk setahun , simpan 1 bulan kena bahagi 12 . Tapi tetap HARAM juga .

Tanpa Nama berkata...

Secara teknikalnya ianya masih dibawah pengurusan IPT sebab duit belum sampai ke tangan pelajar. Jadi bukan la duit pelajar dan pelajar ada hak ke? hahaha..

Jadi IPT bahkan IPTA mengambil kesempatan dari duit pelajar ini untuk membuat keuntungan.

Itu la masalahnya bila duit disalur kepada IPT bukan terus kepada Pelajar.

Duit loan aku dulu pun ambil masa juga nak dapat. Padahal IPTA dah pegang pon MARA dah salurkan. :)

Well apa nak buat dari duit simpan dalam akaun tak buat untung baik laburkan kan walau masa terhad hehehe.. :)

Apapon IPT/IPTA patut berterima kasih juga la sebab dapat mengambil peluang ini membuat sedikit keuntungan :)

Bukan IPT/IPTA saja la.. company pon kalau boleh hold sampai akhir bulan baru bagi gaji.. hahaha.. sama je la.. motifnya nak untung..

Jie berkata...


Hal duit lambat masuk sebab IPT invest tu memang sakit hati untuk student yang survival hidupnya bergantung pada study loan.

Tapi, lebih menyakitkan hati bila tengok student yang guna duit PT untuk beli Samsung Note II (saya baru baca entry student tu beberapa hari lepas).

Guna study loan untuk beli gadget bukan keperluan? Tak boleh dicerna akal fikiran. Untuk student macam ni, lebih baiklah duit tu disekat lama sikit.

Tanpa Nama berkata...

memang betul.bukan sahaja di uni,juga dimaktab2 perguruan.OS 14000

bayaran elaun adalah sepatutnya clear pada 8hb setiap bulan.tp jarang sgt studnt dapat pada tarikh itu.bila tanya HEM,dilawakkan pulak rungutan itu.

kalau disebabkan sbb takut duit habis beli gejet la,topup la,cc la.its a lame bloody stupid excuse.

nasik pun beli dgn duit.dan org yg beri alasan macam tu sudah ada 5juta dalam akaun banknya atuk dia kasik.

Tanpa Nama berkata...

ok, ni first time aku dengar isu ni.

jahanam betoi.

Tanpa Nama berkata...

X pernah tahu pulak ttg 2... But teringin nak tahu, haram ir x sbenanyer ape yg dbuat oleh pihak ipt/ipya nih... Tp kalau ikut pndpt sy... Jika plaburannya itumndpt tdak mnyebabkan kelewatan utk pelajar dpt loan,. Maybe x kan jdy msalah bgi plajar.. But, bile lmbt, mmg sakit.. Pernah lalui sndri.. Nsib baik Aya. Tnggung sikit2 wktu x dpt lgi...

Tanpa Nama berkata...

aku dulu belajar polipd..start sem jer trus duit kuar...ada member di poli lain tunggu berbulan2 baru2 dapat.... maknanya memang sume tu atas pengurusan satu2 ipt...