Jun 11, 2013

Tak Ada Ke Cadangan Kerajaan Nak Robohkan Tugu Negara Sebab Tugu Negara Ni Penderhaka?

Kadang2 aku tidak faham, kenapa pemerintah nak sangat tekan rakyat. Nak diwujudkan akta-akta yang kadang2 tak masuk akal, macam "Akta Penderhaka.

"Hukum mereka yang menderhaka dengan Sultan, Raja," jerit mereka yang pro sambil pakai seluar pendek main futsal.

Daripada diorang bertekak nak wujudkan Akta Penderhaka ni, baik diorang bincang apa nak buat dengan Tugu Negara. Menyemak aje dekat tanah kita ni. Kalau ada pameran patung dalam rumah Malaikat tak nak masuk, salah ke kalau aku anggap, Malaikat tak nak masuk tanah kita sebab kita ada tugu ni? Benda binaan berbentuk patung yang mempunyai objektif untuk orang ramai memperingati sesuatu kejadian tertentu..hukumnya apa tuan-tuan dan puan-puan? Sila rujuk Fatwa Jakim.

Benda dah haram, kenapa perlu kekalkan, kan?

Boleh ke kita mintak dirobohkan ramai-ramai? Atau sebelum robohkan, kita kena mintak kebenaran Ketua Agama dulu? Kalau aku suggest kita pakat ramai2 buat memorandum mintak dirobohkan Tugu Negara...kenapa aku rasa akan ada orang cop aku penderhaka dan bakal jadi mangsa Akta Penderhaka kalau akta tu lulus?

Kenapa kadang2, oleh kerana tak nak jadi penderhaka dengan Tuhan kau dianggap menderhaka dengan pemimpin.Padahal dalam dunia ni...satu2 nya derhaka yang kau jangan buat adalah derhaka dengan Tuhan. Kalau kau tak derhaka dengan Tuhan kau takkan derhaka langsung dengan siapa2 pun kat dunia ni.

Betul tak?

Tapi dunia sekarang ni, derhaka dengan mak bapak diorang sensasikan dan tayang dalam TV suruh orang ramai tengok dan layan. Derhaka dengan Sultan dan Raja kalau boleh diorang nak tangkap masuk penjara, supaya tak ada orang lain terpengaruh dan turut sama.

Aku pun tak tau apa sebenarnya tujuan diorang.

Apa-apa hal pun, Tugu Negara kasi roboh dulu la kerajaan! Berapa lama lagi nak simpan peninggalan British kat bumi Malaysia ni? Kasi roboh dulu kalau betul nak tegak akidah Melayu. Maybe memang kita sedang dilanda bala besar kot..jambatan roboh, masjid roboh, bangunan roboh, stadium runtuh...tapi Tugu Negara tetap kekal berdiri megah.


33 ulasan:

Mr Sylarius berkata...

Tugu Negara tu dibina oleh British, sebab tu tak roboh. Cuba kalau main hulur kat sub-con, pastu kat sub-con lagi sampai 4-5 sub-con, sure 3 tahun buat tangan tugu tu pun dah tertanggal.

Forskning Beta berkata...

aku marah betul dengan artist yang derhaka dengan mak tu. kalau lah dia tahu rindu tak ada mak macam mana?

Rompa berkata...

Ko ade saka rimau kan? Apedehal akta penderhaka..

nurulachal mamat berkata...

Dato Haron Din dh pernah tegur.. syirik. tp harem diambil berat,.. buat guane..

Tanpa Nama berkata...

Ala banyak benda derhaka tayang kat tv.. Derhaka kat Tuhan agama banyak dari seksi meksi orang Islam sampai la berpeluk berjoget menyanyi bagai... derkhaka kat mak ayah ada tunjuk lagi derhaka kat sultan.. punada macam cerita hang jebat lol..

Tun Mahathir dulu nak lupuskan kuasa2 raja-raja apa dia buat ialah dia guna media massa.. tayang kisah-kisah kisah-kisah buruk raja kat surat khabar.. cerita keburukan raja macam sultan mahmud mangkat dijulang kat tv akhirnya berjaya juga wujudkan mahkamah raja-raja dan hilangkan umnuniti raja-raja.. :)

Dia takpun dikata derhaka malah dapat Tun dari agong/sultan lagi.. selepas dia bersara.. :)

lol.. :) mana lagi besar derhaka melupuskan kuasa imunity/kekebalan atau sekadar post mengata raja&agong kat media sosial..

Yea kalau nak buat akta derhaka maka kita mulakan untuk Tuhan dulu.. baru untuk manusia.. :) kalau kita utamakan tuhan insya'Allah tuhan lebih sayang dan bagi kita keberkatan kan.. manusia ni belum tentu dapat apa..

Tanpa Nama berkata...

Biar derhaka tuhan. jangan derhaka Sultan. Ini contoh terbaik Melayu Islam.

Tanpa Nama berkata...

bro mantot cuba komen sikit ucapan najib kat majlis pembukaan pertandingan Tilawah Al-Quran peringkat negeri malam tadi. sorry komen off topic cuma nak tahu your opinion regarding his speech last night. Coz as for me, banyak benda yang dalam ucapan dia tu bertentangan dengan apa yang dia buat terutama bab mengeratkan kesatuan ummah. Cuba komen sikit.

Tanpa Nama berkata...

Ha...kt klntan dh jd lma dh...jmbatan sltan yahya ke 2 lmbat nk siap..2007 lg smpai hr ni xsiap..akibat jual projek...dh la ada retak skit...pastu bg alasan nk tmbah besi nk bg kukuh..bodo pnya alasan..susah nk ajar org tua yg bodo dn suka mngungkit jasa dia...fhm2 ja la org tua tu sape....

Tanpa Nama berkata...

Yg tu melayu umno.....yg songkok tnggi keris bagai...klau depa ni nk mgamok tabur je dedak cap projek....nnt jinak la..

Tanpa Nama berkata...

Akta penderhaka ini patut wujud bukan untuk hukum orang komen sultan multan....

tapi alangkah baiknya akta penderhaka ni diwujud untuk hukum pemberi kad pengenalan palsu dan semua yang terlibat dalam projek kad pengenalan palsu ni... termasuk la bekas PM yang notorious tu.

Ini lah antara penderhakaan paling besar buat sorang rakyat sesebuah negara.

banyak kesan sosioekonomi akibat pemberian kad palsu... sekolah sekolah dipenuhi anak anak pendatang sama ada yang ada ic palsu ataupun yg takde, hospital habis pun penuh dengan pendatang, kenderaan awam jugak penuh dengan pendatang...

aku cuma sokong akta penderhaka ni kalau untuk dakwa dan hukum kesalahan bangsat bangsat macam ni...

kalau setakat kesalahan komen 'menghina' sultan ni seme apa jadahnye...

Tanpa Nama berkata...

ha ah....mudah sgt bg ic.....aku pnah smbang dgn org islam thai...tiba2 dia tnya khabar politik kita..aku jwb mcm belah thai gak...ada gaduh skt2....gaduh politik...pastu dia tnya aku xpg ke kt glmbang merah kt rntau panjang kelantan..aku jwb x...dia ckp meriah...ramai yg sokong umno...ada gak org kmpung dia dpt wat ic sini...aku xtau cita ni tipu ke x....tp hr tu 2 org cita bnda sma....

Tanpa Nama berkata...

hang tu yg bodoww... jambatan dah lama siap la doww.. dah buka dua line bersambung dgn flyover doww.. aku selalu ulang alik kelantan aku tau la doww.

ok dowww.. bukan mcm jambatan kedua p.pinang runtuh... projek yg di.banggakan ameno. kah3...


Prince of Noob berkata...

aku sokong akta penderhaka. semua org Islam yg menderhaka kepada perintah Allah taala akan dikenakan tindakan, camner... ada bran?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum, Tuan..

Kini sudah 2013, mengapa masih berfikiran kolot?
cuba fahami konsep tugu negara itu, lihat mnengapa negara2 maju membina tugu sebagai mengingati sesuatu 'event' supaya mudah disampaikan dengan cara yang ringkas.

apa beza melukis sesuatu yang abstrak untuk menyampaikan sesuatu seperti 'seni' kontemporari hari ini yang dikatakan lebih 'syaria compliant' dengan menggunakan medium menegakkan tugu sebagai tanda aras Malaysian fallen heroes?

ianya sesuatu yang ilmiah jika diambil dari segi nilai positif.

Tanpa Nama berkata...

Sultan tu manusia juga macam kita. Ada buat salah silap juga. Tak salah ditegur kalau buat salah. Aku sangat risau bila ada seorg mufti tu kata Sultan tu "Bayangan Tuhan" di dunia ni. Takut2 ada yang tak berilmu terus terima bulat2 statement tu terus tergelincir aqidah. Ya Allah ...peliharalah iman dan aqidah kami..

Tanpa Nama berkata...

pada Anon yg kat atas nih...
June 12, 2013 at 2:44:00 AM GMT+8
W'salamWBT...
-membuat patung berukiran manusia (3D) adalah haram dalam agama Islam..yg ni toksah nak pertikai lg la..simple jer..even tugu burung helang yg kat langkawi tu pun dah isytihar haram...reti?
-banyak cara lain lg klu nak sampaikan mesej sejarah secara ringkas bro...yg haram tetap haram...matlamat tidak menghalalkan cara..ni pun dah blaja...
-negara maju mana yang saudara rujuk? negara Islam yg bukan Islam...? kena paham dulu bro rujukan tu...
-abstract ni adelah suatu aliran @ pendekatan seni yg cuba menidakkan pergantungan kepada imejan2 yg berbentuk 3D...yg agak teknikal sikit nak cerita tp pembuatan karya abstrak bukan suka2 tapi ade nilainya...
-Wallahua'lam..


Mantot berkata...

Encik Anon,
Aku bukan kolot.

Tapi Tugu Negara tu mmg haram.
Aku pakai smartphone

Tanpa Nama berkata...

Batu nisan pusara Islam pun haram kan?

Tanpa Nama berkata...

Batu nisan pun ada rupa org ke?seram

Tanpa Nama berkata...

apsal ko tak cakap patung besar buddha tu pun harus dimusnahkan jugak. tu pun harooommmmmmmmmmmm lagi besar kat kelantan tu hah.


semua benda haram, macam mana nak hidup???

islam kunun. blah la

Tanpa Nama berkata...

Buat la akta ape pn.
Sume nie mmg xleh pakai.
Manusia nie mmg terlebih pandai.
Buat undang² sndiri, akta sdri tp sume xcapai matlamat.

Undang² n akta yang nabi bawak xnak plak implement.
Da confirm leh setel sumer masalah manusia nie.

Ntah la.. malaysia².
Boleh land.

Tanpa Nama berkata...

sebelah ja la baru siap......apa bnda la ko ni.....

Tanpa Nama berkata...

way to go mantot......!!!!!!!

wan k berkata...

betul gak tu.. takkan duit pemandu kereta bagi dengan "understanding" tak saman sebab dia bawak laju pun haram jugak.... payah la nak hidup camni...

-thethinker- berkata...

"Anonymous said...
apsal ko tak cakap patung besar buddha tu pun harus dimusnahkan jugak. tu pun harooommmmmmmmmmmm lagi besar kat kelantan tu hah."

ada orang Islam pii sembah patung buddha tu ke ? biar pi laa depa yg bukan Islam nak sembah berhala.. hissh .. takkan nak jadi cam taliban afganistan ..

ni haa.. tugu tu , tiap kali hari pahlawan pi lawat tugu macam lawat kubur , PM ISLAM beb .. bole ke ?

Tanpa Nama berkata...

Pakat ke la dgn US utk runtuhkan Tugu Negara sebagaimana Amerika tumbangkan Patung Sadam. USA kan pejuang Islam?

Tanpa Nama berkata...

Ape maksud ko ni sengal

ko sokong patung buddha kt kelantan tu ke?

Tanpa Nama berkata...

ya.. jom kita petisyen semua bentuk tugu dan patung besar2 tu kita robohkan..yg paling nampak tugu negara..patut malaikat tak masuk key ell.. patung dewa kat batu caves..patung malaikat tak masuk selangor.. patung budha kat kelantan patutmalaikat tak masuk kelantan

Tanpa Nama berkata...

Yg haram tetap haram. Tak payah cakap susah hidup ke, kolot ke, asyik sume bende haram ke.
Selagi ko hidop kat dunia Allah dan percaya pada Allah, sepatutnye ko perjuangkan agama Allah, bukan perjuangkan undang2 manusia.


Kalo ko cakap kolot, susah nak hidup, ko same je mcm cakap Allah tu kolot. Ko tak rase ko dah murtad ke bile cakap macam tu? Bodo tare mane.

Kene ingat, setiap bende yg dibuat, ingat balik perkataan 'niat tidak menghalalkan cara'. Jadi kalo niat tu baik camane pun, tapi perlaksanaannya melanggar konsep n syariat islam, tetap bende tu haram.

Tanpa Nama berkata...

Si bodoh dengan alasan bodoh.patung buddha tu adalah satu aspek yang berkait dalam agama budha.kita sebagai umat Islam tak boleh sesuka hati robohkan perkara berkaitan rumah ibadat agama lain.masa penaklukan kota Mekah pun Rasullullah S.A.W tak musnahkan rumah ibadat agama lain malah menjamin kepada sesiapa yang berlindung didalamnya.tugu negara dibuat bukan atas dasar anutan mana mana penganut agama.hadoi la.

Tanpa Nama berkata...

siapa yang meruntuhkan berhala di sekeliling kaabah dan kota mekah?

siapa juga yang meruntuhkan berhala Lat yg terletak di taif?

dan atas arahan siapa?

Tanpa Nama berkata...

mereka yang bodoh suruh runtuhkan berhala-berhala ni ada cakap kena runtuhkan rumah ibadat ke anon pandai 9.14 am 14 jun?

rumah ibadat dan berhala perkara berbeza

Tanpa Nama berkata...

Pe lak x leh? Nabi ibrahim pnah musnahkan patung yg dsmbh oleh kaum dia kn?lupa?