Jun 18, 2013

Adakah Atuk Kau Seorang Paedophile atau Seorang Yang Menghargai Nafsu Dengan Cara Yang Betul?

Kalau kau nak memahami perbezaan mentaliti orang zaman dulu dengan orang zaman pasal perkahwinan mudah aje. Tanya diri kau sendiri, adakah atuk kau seorang paedophile, kerana mengahwini nenek kau ketika dia masih dalam umur yang orang sekarang kategorikan sebagai "under age"?

Itulah yang berlaku dalam zaman sekarang, di mana kita mengkelaskan golongan2 tertantu mengikut peringkat umur sehinggakan banyak benda yang sepatutnya senang, kita susahkan, kerana tak menepati "kumpulan sasaran masyarakat."

Contohnya, kau nak kahwin dengan gadis sekolah menengah..apa pandangan masyarakat terhadap kau? Majoritinya akan kata reaksi negatif aje memanjang padahal...apa yang kau buat tu sebenarnya normal gila satu masa dulu.

Berapa umur nenek kau kahwin? Nenek aku kahwin umur 15...itu pun dia tak berapa ingat sangat dah. Kalau kau fikir betul2, bukannya jauh benar gap generasi kita tu, nenek kau, mak bapak kau, kau...tiga generasi aje dan jaraknya ada la dalam 80 tahun? 90 tahun? 100 tahun? Dalam 100 tahun, masyarakat Melayu dah mampu ubah mentaliti dia daripada kahwin awal ini satu kebiasaan kepada "kahwin awal satu benda pelik."

Padahal, antara benda yang paling digalakkan, dalam agama, adalah kahwin. Dan yang paling menarik, dalam agama, memang ada golongan yang "diwajibkan" kahwin.

Tapi masyarakat sekarang, selain daripada mewujudkan kelas2 peringkat umur; under age, perky age, just nice age, a bit late age, andartu, nenek tua dara..kita juga mewujudkan pelbagai lagi kekangan yang kita letakkan kepada diri kita, kerana kita nak nampak relevan ikut zaman. Nak kahwin, kena ada itu, kena ada ini, kena bagi itu ini.

Cubalah satu hari ada budak sekolah menengah pergi kursus kahwin, aku sure benda tu heboh. Sebab benda tu dalam kepala kita dah set.."tidak normal." Budak sekolah menengah yang join kursus kahwin ni gatal, pervert, air dah naik kepala atau gelaran orang Kedah selalu bagi dekat minah gatal..burit dia gatai.

Tapi pernah ke kita bukak kepala otak kita yang mana tau, dia memang ikhlas nak kahwin awal sebab dia takut dia terbuat dosa? Tak pernah! Sebab kita dah set dalam kepala kita, kalau ada orang cuba buat benda yang tak kena dengan norma masyarakat Melayu sekarang, benda tu niat dia adalah negatif!

Buat kenduri kecik? "Sebab dia miskin, tak ada duit la tu.." Kahwin simple sekadar family dan jiran aje datang? "Kena tangkap basah la tu."

Dan...trend baru sekarang, adalah menyalahkan nafsu. Sebab orang Melayu, kalau jadi apa2 dekat dia, dia kena salahkan benda lain. Dia nak kahwin ramai, sebab nafsu. Dia pervert, sebab nafsu. Dia horny, sebab nafsu. Selalunya ayat ni diguna oleh kaum wanita la sebab nak membuatkan diri diorang rasa best dan suci. Padahal hakikatnya, tanpa nafsu, manusia ni tak ada daya penggerak langsung.

Sebab musabab kenapa dunia ni bergerak, berubah dan berevolusi adalah kerana nafsu. Kenapa kau belajar tinggi2? Kenapa kau kerja? Kenapa kau makan? Semua benda tu berlaku sebab nafsu. Tapi selalunya kalau terjadi benda2 buruk, yang disalahkan, adalah nafsu semata2. Padahal akal juga patut turut sama dipertanggung jawabkan.

Tuhan bagi kita nafsu dan Tuhan bagi kita akal. Semua dikurniakan akal tapi ramai masih tak sedar, ada nafsu jenis baik ada nafsu jenis tak baik. Kenapa orang Melayu bila ada aje jadi benda2 tak elok, dia akan salahkan nafsu, khasnya benda2 yang berkaitan pasal seks? Adakah sebab dalam kepala otak orang Melayu, nafsu = seks. Nafsu itu seks. Seks itu nafsu.

Cuba fikir kalau dalam ikatan perkahwinan ni tak ada nafsu, apa jadi? Rumah kosong, dapur berhabuk, anak pun tak ada. Macam mana nak bersama kalau tengok bini rasa seperti tengok dinding?

Yang paling menakjubkan, kenapa Tuhan jadikan manusia beranak pinak tapi untuk manusia ni beranak pinak, dia kena follow nafsu dia yang paling primal, paling asas? Iaitu seks. Apa pulak syarat Tuhan letakkan dekat manusia sebelum dia dapat memuaskan nafsu serakah dia? Kahwin. Kita semua kahwin sebab nafsu, nafsu yang diaplikasikan dalam cara yang betul, cara yang gunakan akal. Lagipun dah diberitahu jelas pada kita....dalam semua benda yang best dalam dunia, benda paling best, adalah seks.

Mesti ada yang cakap aku pervert....tapi aku bukan ajak kau onani atau zina, aku ajak kau kahwin. Tapi masyarakat sekarang, kita dah buat u-turn, orang yang nak kahwin sebab nafsu, mereka pandang rendah, orang yang tak kahwin tapi berlagak macam kahwin tu lah yang mereka anggap gah.

Sebab dalam kepala dah ingat, nafsu aje...seks.
Tak percaya, cuba googlekan "nafsu."

Padahal kalau tak ada nafsu manusia ni...kita ni hanyalah rangka bernyawa aje la. Akal takde nafsu, tak berfungsi akal ni. Dulu2 bila hidup senang dan pemikiran pun tak banyak pengaruh, kita rely dengan instinct kita. Tapi sekarang ni, bila dah terlalu banyak gadget yang curb your instinct sehingga kita jadi lali membuatkan ramai yang terlupa, manusia memang dibekalkan dengan nafsu dan nafsu adalah satu kurniaan Tuhan yang paling indah untuk manusia jika ia digunakan seiring dengan akal...


22 ulasan:

Hanz Edison berkata...

aku 1st

Tanpa Nama berkata...

researc menunjukkan prempuan yan kawin awal prone to be exposed to marital violence dan also kerana dependent pada usia muda , dia tak pandai nak selamatkan diri dia. zaman dulu ramai wanita yant tak dapat fulfil dia punya potential kerana double standard. saya byk travel dan selalu menyelami culture berbeza2, di Malaysia wanita masi tidak diormati as equal. walaupun kalau nak bandin to India lain cerita. nway, kibod rosak, terpaksa rojak ada uruf tertentu tak dapat taip. my 2 cents.

Shahrul Yusof berkata...

Golongan menentang perkahwinan awal ni, rata-ratanya menggunakan alasan emansipasi wanita secara semberono. Kononnya wanita perlu bebas melakukan apa sahaja tanpa perlu terikat kepada budaya dan tanggungjawabnya terhadap masyarakat.

Pastinya, ia bukanlah emansipasi wanita tetapi adalah merupakan 'komersialisasi' wanita apabila kita melihat wanita dipergunakan sebagai simbol dan pengguna tetap di dalam sistem kapitalis yang memaksa kita membeli dan terus membeli, dan jika ia dapat dilakukan tanpa penentangan dari masyarakat, pengkomersialan wanita telah mencapai objektifnya.

onlajer berkata...

Yeah petang - petang macam ni, macam nafsu nak makan aku tengah membuak - buak adakah kerna perut ku sudah kosong. haha

Tanpa Nama berkata...

Kawan aku kawin ngan budak 15 tahun.. kalau nak ikut budak tu pun tak mau tapi pak dia suruh dah dia tak belajar apa.. so dikawinkan..

ada anak murid kat sekolah wife aku pun kawin semasa masih bersekolah bukan sebab kerananak lawan nafsu tapi dah terbabas.. kena tangkap family ambikkata putus kawinkan.. yang perempuan kira antara murid cerdik gak la sekarang duduk rumah tak tau kenapa dia tak mau sekolah mungkin malu? yang lelaki tak berapa cerdik tapi masih sekolah dengarnya..

Yea, nafsu ni ada baik ada jahat dan bergantung kepada individu dalam mengawalnya. Nak kenal nafsu ni kita lihat nafsu makan.. ada orang makan sikit kenyang ada orang makan bertong2 pun masih tak kenyang..

So lain orang lain keperluan dia.. dan nafsu nih kadang pelik berbeza2 Allah berikan kat manusia.. ada suka makan durian ada suka makan belacan macam tu juga nafsu lelaki terhadap perempuan dan perempuan terhadap lelaki.. :)

Dan nak menghalalkan nafsu ni kena kawin.. tak kira lelaki ka perempuan..

Tanpa Nama berkata...

Nikah kalau dalam Islam :)

Tanpa Nama berkata...

oh, ko la yang duk fap kat depan pagar sekolah rendah dulu eh

Tanpa Nama berkata...

kawin awal ok jer... jgn mcm kes terbaru rogol pastu baru nak kawin, pasal bapaknya tarik balik pertuduhan rogol... apapun untung anak mantot dpat kawin awal bila besar nanti.

AfendySaid berkata...

Benda yang seakan-akan manusia tapi tiada nafsu itu namaya humanoid/robot.
Cuba bayangkan jika manusia tiada nafsu.

Tanpa Nama berkata...

tot,

mana nak cari 'ayam jelita' kat kl ni? agak2 ko, kalau goreng sedap tak? hahaha

Unknown berkata...

salam.

org dulu muda2 dah matang. contoh usamah bin zaid umur 18 tahun dah perang. muhammad al fatih umur 21 tahun perang smpi bukak kota constantinople.

budak sekarang? aku tgk comment anonymous kt blogserius pun dah geleng kepala sambil tanya "ini future generation malaysia ni?"

budak2 yg sibuk pikir bisbis,bisjut, royi,cikgu suraya, depa ni nak dipromote kawin awal? buat naya je.

tarbiyah dah rosak. budak2 skrg rotan pun x bleh. akhirnya jadi sombong sbb x leh tegur, dan in a whole agak useless.

Unknown berkata...

issue dia bukan kawin awal. issue dia mcm mana nk ajar bebudak skrg jadik responsible.

org dulu2 umur muda2 tapi responsible, so kahwin awal tu mmg bagus sgt2 utk kawalan nafsu.

budak skrg2, aku x nak promote kawin muda kt depa. x responsible.

Unknown berkata...

last one, sbb aku dah bising byk, tapi klu x bagi solution aku mcm "anjing menyalak bukit".

zaman skrg, dgn porno meluas, mmg bebudak lelaki air naik kt kepala senang.

ada satu cara, selain dari agama, yg aku rasa sesuai utk bebudak muda.

Kerja. kerja kuat2. cari duit. Buat parttime. Sbb bila ko dah occupied dgn kerja, badan kau terlalu letih utk fikirkan seks.

Agama pun ada jalan dia. Yg solution aku tu, personal opinion.

Tanpa Nama berkata...

Cakap je tak guna. Pilih je mana2 student sekolah bini ko, jadikan dia bini kedua dengan kadar segera. Then, tengok outcome nya.

AkuBukanLelaki berkata...

haih.

Nur berkata...

nafsu makan dan nafsu tido? adoi malaysian byk kot makananan. tak nafsu ke tu? -_-

Sang Merah berkata...

pendapat aku..sbb nya cara org dlu besarkn anak2 berbeza....zaman dlu2 anak2 lelaki umur 6-7 dh diajar macamana nk amik alih kerja si ayah..macamana nk berkebun..berniaga..bila masuk umur 12-14thn dorg dh boleh sara diri n keluarga....y perempuan pulak dari kecik lg dh diasuh untuk menjadi isteri...jaga rmh...family....tu sbb dorg bila masuk umur baligh dh blh kawen trus sbb dorg dh dilatih dari kecik...cara membesar suasana zaman tu mendewasakn pemikiran mereka......zaman la nie 6-7thn sibuk main kejar2..main tablet...main kawen2....msk 14thn mmg kepala dh naik air trus praktik main2 kawen kih3....

Tanpa Nama berkata...

Betul tu dulu umur 12 tahun dah boleh masak dengan maebelousnye :) orang sekarang umur dah 20 atau 30 pun tak reti masak lol.. asik makan kat luar je kayap ler.. :)


Yea yang penting ajar bertangungjawab tu yang penting kalau dah bertangungjawab takda risau kalau depa tak dapat kawal nafsu, diaorang boleh fikir dan akan mintak mak bapak kawinkan diaorang.

Orang sekarang ramai yang sebenarnya tak tahu bertangungjawab ada couple bertahun kawan-kawan smeua dah kawin beranak pinak bila tanya bila nak nikah jawabnya tak tau.. Sebab tak mahu atau tak tahu nak bertangungjawab.

So buat orang perempuan kalau ada BF bila tanya soalan nak kawin bagi macam-macam alasan sila la carik lain.. Ini ciri-ciri orang tak mahu bertangungjawab.

Tanpa Nama berkata...

kahwin bukan semata-mata pasal nafsu. kalau ikutkan hati dan otak, memang nafsu jer lah yang paling utama. tapi bila ko dah kahwin, ko kena lah bagi nafkah kat isteri. bila dah ada anak, kenalah jaga anak tu dengan sebaiknya.

kalau kahwin jer tak payah bagi nafkah dan jaga anak, siang malam layan nafsu senang jerla. aku pun nak

Tanpa Nama berkata...

Anon June 19, 2013 at 11:45:00 AM GMT+8

Memang tapi kalau niat baik insya'Allah tuhan tolong.

Aku dulu bujang takda duit soru pun kadang miss.. lepas kawin Alhamdullilah ada reszeki isteri lepas ada anak satu ada rezeki lagi ada anak lagi ada rezeki lagi..

Alhamdullilah tuhan dah tentukan rezeki masing-masing.. kalau ulat boleh hidup inikan lagi manusia ada aqal..

Masalah orang dah berkejaya ada gaji besar rumah kadang semua lengkap tapi masih tak mau kawin..

Tanpa Nama berkata...

anon atas aku ni. aku percaya juga lepas kahwin rezeki ditambah2.

maksud aku, kahwin semata2 kerana nak melampiaskan nafsu sahaja. bukan nafsu jer dipentingkan, yang lain pun sama lah juga.

takkan nak seks tiap masa x pegi keja cari duit buat bini dan anak makan?

Tanpa Nama berkata...

Jika korang dah jadi mak bapak kelak, ketahuilah, mendengar berita anak bercerai (sebab kahwin awal) adalah lebih ‘murni’ dari mendengar berita anak berzina (sebab lambat kahwin).
Atau, menjaga cucu akibat anak bercerai, adalah lebih baik dari menjaga cucu anak berzina, entah betul ke cucu korang tu?

http://keretamayat.blogspot.com/2013/06/keburukan-kahwin-awal.html