Mei 06, 2010

Kisah Tony Martin,Seorang Petani dan Penternak Veteran Di Sebuah Ladang

Tony Martin adalah seorang petani dan peladang di Norfolk,England.Minatnya mengumpul barang antik membuatkan rumahnya penuh dengan barangan antik.Tetapi Tony mengalami satu masalah besar di kawasan ladangnya apabila sudah terlalu kerap berlaku kecurian barangan di rumahnya dan juga jirannya..Kes-kes kecurian sudah pun selalu dilaporkan tetapi pihak polis tidak langsung mengambil apa2 tindakan.

Perasaan takutkan pencuri itu mendorong Tony Martin menjadi seorang yang obsesif.Fokusnya mudah,niatnya kini hanya untuk menangkap pencuri itu,apa cara sekalipun.Jadi,Tony mengubahsuai rumahnya.Tangga rumah dijadikan perangkap untuk pencuri,Tony sentiasa tidur dengan senapang di sisinya.Masalahnya,senapang itu tidak sah,tiada lesen.Tony pernah mengalami kes tertembak seorang pencuri yang sedang mencuri buah epal di ladangnya,mengakibatkan dia kehilangan lesen senjata api nya.

Tony Martin sudah terlalu lama bersabar dan dia sudah bersedia.Mungkin kerana tidak tahan apabila sudah 3 kali rumahnya dimasuki pencuri dan perabot antiknya hilang,dia menunggu detik dendamnya berbalas.

Sehinggalah satu malam di mana dua orang pencuri kecil-kecilan masuk ke rumah Tony Martin dengan niat ingin mencuri setelah terdengar mengenai sebuah rumah di ladang yang penuh dengan barangan antik. Brendon Fearon,29 dan Fred Barras,seorang remaja berumur 16 tahun adalah mastermind kepada rompakan itu.Sejenak saja mereka masuk ke dalam rumah Tony,mereka terkejut apabila disergah oleh Tony.Cubaan melarikan diri melalui tingkap tidak berhasil apabila Tony melepaskan tembakan menggunakan shotgun.Brendon cedera di kaki dan Fred terkena tembakan di belakang,mengakibatkan dia meninggal on the spot.

Apa yang kelakar?
Berita kematian seorang perompak menjadi kecoh dan Tony Martin dipanggil ke mahkamah untuk dibicarakan.Apa resultnya?Dia dihukum penjara seumur hidup atas tuduhan membunuh dengan niat.Apa yang menyedihkan,selepas Brendon Fearon mengaku bersalah memecah masuk ke dalam rumah Tony dengan tuduhan untuk mencuri,dia dikenakan hukuman penjara 3 tahun sahaja.

Apa yang lebih kelakar lagi?
Wujud pula sokongan daripada golongan tertentu di Britain yang mengesyorkan supaya Brendon Fearon,pencuri yang ditembak di kakinya tadi menyaman Tony Martin kerana mengakibatkan dia kehilangan keupayaan untuk bekerja dan mata pencarian selepas ditembak..Brendon Fearon pun mengambil cadangan pihak-pihak itu lalu menyaman Tony Martin 50 ribu pound

Ada ke yang lagi kelakar?Ada!
Keluarga remaja 16 tahun,Fred Barras yang ditembak mati oleh Tony Martin meminta tuntutan ganti rugi atas kematian Fred Barras.Penyokong-penyokong Brendon Fearon pula meletakkan reward kepada sesiapa yang dapat membunuh Tony Martin.

Tapi Tuhan tu adil.
Selang 4 tahun selepas itu,Brendon Fearon dimasukkan ke penjara semula untuk kali kedua kerana didapati mengedar dadah.

Pada 2003,selepas hampir setahun menjalani hukuman penjara,hukuman Tony Martin diringankan menjadi "membunuh tanpa niat" membawa kepada hukuman 5 tahun penjara daripada penjara seumur hidup.Tony kemudiannya dibebaskan selepas 3 tahun dalam penjara atas alasan berkelakuan baik dan juga atas desakan orang ramai yang menganggap perbicaraan mahkamah itu tidak adil.

Bacaan Mendalam
Independent UK
Kronologi Peristiwa BBC UK
Tony Martin Wiki

Moral cerita ini,
perbicaraan mahkamah mampu membuatkan seketul tahi bertukar menjadi seketul emas dan sebaliknya.Jika kes ini terjadi di Malaysia,apa reaksi anda?Adakah anda merasakan Tony Martin over react kepada kejadian tersebut atau anda akan bersimpati dengan keluarga pencuri itu yang kehilangan anak mereka?

18 ulasan:

ashraf berkata...

ni mcm ala2 kisah polis maen tembak2 plak hahaha

SHE berkata...

DYORG XDE POLIS KE? ERK..ERK..ERK...KLU PEROMPAK...SUH JE POLIS TEMBAK...HMM...

afiqsiddhartha berkata...

Er.first?

Aqram berkata...

bagi gua. Tony Martin adalah hero.

akuKah.. berkata...

tak bersimpati pon dgn keluarga pencuri tu..

reds4life berkata...

bro...nie sume berkaintan dgn undang2 dan mahkamah manusia...mmg susah nak lawan undang2 buatan nie wpun kita baik xpenah buat jenayah...

kalau nak lebih detail pasal cite ko nie bleh tgk filem felon ngan law abiding citizen...

ninaneno berkata...

tembak salah. tak tembak pun susah hati.

mangsa lain-lain.

haih.

dilemma betul.

lain kali suh je tony martin buat perangkap ala2 perangkap tikus. tiap kali pencuri masuk umah dia... terus terkurung. esok antar pi balai. setel.

Tanpa Nama berkata...

yess, due2 pihak pon salah...

gary berkata...

aku rasa, lebih kepada mengakui kesilapan. pride & honesty.

bukan menegakkan benang yg basah.

mr edz berkata...

jalankan hukuman hudud... bila di sahkan mencuri potong tangan di khalayak.. semoga menjadi pengajaran... tapi ada pilak yang kata hukuman tu kejam.. sapa kita nak pertikaikan hukum Allah dalam Al quran.. yang mana kejam peragut yang meragut hingga menyebabkan suami seorang wanita mati atau orang yang meragut tu kena potong tangan?

Obefiend Weiland berkata...

britain ini aneh sedikit

tahun lepas seorang lelaki inggeris berbangsa pakistan dihukum penjara 3 tahun kerana merembat kepala seorang penjenayah dengan kayu kriket. penjenayah tadi masuk kerumah dia, acu pisau pada anak bni dia dan kemudia ikat dia. ntah macamana dia dapat lepaskan diri. kejar satu kampung dan hambat kepala

penjenayah ini sekarang hilang mobiliti pada tangan kanan. dia dipenjara 3 bulan kerana misdemenour

you see undang-undang ini aneh.

tapi ada sebab

tak mahu ada vigilantism bro.kang jadi macam kes di klang dulu. mamat inosen mampos dituduh kaki sekodeng. skang bini dan anak dia apa kes? tukang blasah lepas pasal tak cukup bukti

on the surface nampak macam tak adil.

tapi its makes sense

kyo_9 berkata...

Allah Maha Adil..
Dalam kes nih, penggunaan senjata api menjadi isu besar hanya kerana pencuri tuh sendiri x memiliki senjata api.. pengajaran buat mereka yang berfikir..

hmm, tp sewaktu Tony kt penjara, agak2 berapa ramai pencuri yg pecah masuk umah dia ek? (笑)

Tanpa Nama berkata...

kat mesia pun samo, yg curi juta2 lepas, yg curi sebuku roti kos lapa dihambat....

Tanpa Nama berkata...

hubungan yang baik dengan tuhan menjamin nasib yang baik.

Tanpa Nama berkata...

senjata tony tu berlesen ker..kalau takder lesen,salah tony tembak sesuka hati..tapi kalau tngok la..dah memang tak syak kawasan tuh banyak berlaku kes kecurian,knp pihak polis (polis lagi..) tak ambil tindakan..rondaan ker..

anthony berkata...

nasib baik la undang2 kat msia ni masih blh pkai... hidup 1 malaysia!

usop berkata...

ape yang kelakar lagi? budak 15 taun speeding mati ditembak dan penembaknyer walaupun da tau tapi maseh tak ade pape yang jadi

ninaneno berkata...

hahahh...senang citer kan... macam statement obe tuh... da kata britain ni aneh, tapi sebab dulu2 british penah jajah sini, tak sepasal je ikut segala law dorang.

dalam kes ni pun memang law sana teruk. orang yang salah tu siap boleh plak pegi saman mangsa pasal mengakibatkan kecederaan pada penjenayah.

siot betul pemikiran.

rasa2 kan undang2 dalam quran dah cukup lengkap/adil dah. kenapa tamau ikut pakai ah??

eh, lari topik ke?