Oktober 24, 2008

Mari Cakap Utara Bab 01


TIPS-TIPS UNTUK BERCAKAP UTARA

First sekali,cakap utara ni cara cakap dia memang kasar.Kadang2 menghampiri kurang ajar pun ada.Dengan penggunaan bahasa yang agak keras dan suku2 kata yang ditambah bunyi "~GH" atau "`K" dihujung.Ini membuatkan ayat2 yang dikeluarkan berbunyi lebih kasar dari biasa.

Cthnya:Ayat baku biasa -
"Aku selalu kena tampar dengan Rosmah sebab aku tak basuh pinggan,dah la kena kutuk,kena perli,aku bagitau kau"

tapi bila diutarakan ia akan berbunyi-
"Aku ni selalu sangat la kena tampagh ngan Rosmah sebab aku tak basuih peinggan,dah la selalu kena peleceh habak hang."

Jadi,dari pembacaan anda di atas,sudah pastilah ayat utara tersebut berbunyi seperti seorang yang marah2 dan ayat baku biasa itu seperti seorang yang sedang meluahkan perasaan.

Kesimpulannya,kalau nak cakap utara,anda mesti bercakap dengan penuh perasaan,expresi muka kena betul dan pastikan lidah anda tu keras sikit.Okeh,pelajaran untuk hari ini :

Ayat Utara Hari Ini :
"Hang ni pasaipa merenyam sangat Rosmah oi!Yang hang pi kacau laki orang tu pasaipa?"

Hang - Kau,Awak
Merenyam - gatal dan gilakan lelaki,suka tarik perhatian lelaki
Pasaipa - Apa pasal?

"Aku dah cemuih habih dah dengan umno ni,mau ja aku rojoh rojoh depa dengan pedang samurai"

Cemuih - Tak suka lagi,bosan
Rojoh - Tikam,tusuk (boleh juga disebut "Tojoh")
Depa - Mereka

"Pak Lah ni awat la ketegei sangat,dah la perangai lok lag,nak jugak jadi perdana menteri"

Awat - Kenapa
Ketegei - Degil
Lok Lag - Kurang cekap,kelam kabut

Jadi,cuba kita buat pulak satu ayat lengkap menggunakan perkataan utara yang baru dipelajari hari ini.

"Khairy,hang ni pasaipa nak jugak jadi ketua pemuda,hang merenyam sangat ka,gila kuasa ka,kami semua dah cemuih habih dengan perangai hang yang lok lag tu.Awat la hang ketegei sangat?Nanti depa rojoh hang dengan screw drier baru padan muka hang!"

Hoh!Memang penuh ekspresi bahasa Utara ni!
Sangat sesuai untuk menyuarakan ketidak puashatian anda.

Selamat mencuba.

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tot...aku nak habag kat hang


bukan "KEDEGEI" tapi "KETEGAG"

eddie berkata...

LOL.....hahahahahahahahahaha.....memang baguih ayat tu

Tanpa Nama berkata...

oit. ketegaq la weh. ni mana mai ketegei plak ni. orang kodiang pun tak kata lagu tu aih.

fatin nurliyana berkata...

erm...hahah,,
agak mendalam n bmakna ayat2 utara yg blajaq nih..
sindiran yg halus..eheh
tapi, atat2 utara ada yg salah la..
ado lak ketegaq p kata ketegei..
jauh bebenor munyiknya..
pepepon terus berblog ye..

tapi sedikit perbincangan tentang kekasaran bahasa penang nih, may i share sumthing.. (althought i'm not sure adakah boleh discuss sal tjuk nih..haha)

yela, org nampak macam kasar..tapi kasar ka? tapi la kan, rasanya bahasa melaka agak kasar(jangan marah ye dak2 melake..juz wanna share sumthing, bcoz my roomate pon mlaka)..1st time kenal agak terkejut..pasal penggunaan perkataan..tapi maksud diorg lain..lembut je..macam penang, mungkin korang nampak kasar, tp yg sebenarnye lebut di dalam..ahaks, tetibe puji dak)

contoh: "kuang ajar betol"..iskisk..1st time dgr.."kuang ajar sangat ke haku nih"kata di dalam ati je..tp rupa2nya maksudnya bergurau..
winkwink..
so setiap tmptnye ade keunikannya..
Peace no war..best blog..

fatin nurliyana berkata...

erm...hahah,,
agak mendalam n bmakna ayat2 utara yg blajaq nih..
sindiran yg halus..eheh
tapi, atat2 utara ada yg salah la..
ado lak ketegaq p kata ketegei..
jauh bebenor munyiknya..
pepepon terus berblog ye..

tapi sedikit perbincangan tentang kekasaran bahasa penang nih, may i share sumthing.. (althought i'm not sure adakah boleh discuss sal tjuk nih..haha)

yela, org nampak macam kasar..tapi kasar ka? tapi la kan, rasanya bahasa melaka agak kasar(jangan marah ye dak2 melake..juz wanna share sumthing, bcoz my roomate pon mlaka)..1st time kenal agak terkejut..pasal penggunaan perkataan..tapi maksud diorg lain..lembut je..macam penang, mungkin korang nampak kasar, tp yg sebenarnye lebut di dalam..ahaks, tetibe puji dak)

contoh: "kuang ajar betol"..iskisk..1st time dgr.."kuang ajar sangat ke haku nih"kata di dalam ati je..tp rupa2nya maksudnya bergurau..
winkwink..
so setiap tmptnye ade keunikannya..
Peace no war..best blog..

October 26, 2008 2:57:00 AM MYT
Delete

crayon berkata...

awat teghok sangat loghat utagha hang?? ahahaha.. tudia laa dok KL lama2 sgt.. ni loghat kaw2 punya

naharam goh Khairy,yang hang ni nak jugak jadi ketua pemuda awat tatau??,hang meghenyam sangat ka? gila kuasa kot nO~ kami semua dah cemuih habih dengan peghangai hang yang loQlaQ tu.Awat la yang hang ketegaQ sangat ni habaQ mai? Nanti depa GHojoh hang dengan screw dreba baru padan muka hang!"

naharam = expression untuk menunjukkan tidak puas hati @ meluat @ tak suka..

Mantot berkata...

laa..dia ada dua,ada orang sebut ketegag,ada orang sebut ketegei.dulu2 mak aku marah adik beradik aku,dia ade pakai ketegag,kekadang di pakai ketegei.

boleh jugak digantikan dengan "BEBAN" - cara sebutan E pepet

Che underscore Lee berkata...

merenyam? aku sebut meghela kot..
basuih tu blah Peghelih sini aja sebut weih..
sama ngan kasuit hehe..
bangga aku jadi org utara!

Che underscore Lee berkata...

ouhh naharam tu sini ada guna gak..
aku ingat asai dia "anak haram" kot hehe..

acik oren berkata...

kena belajar lebih lagi nih bahasa utara
leh menang kawasan pak lah ni kalau mantot bertanding..
hikss

wankedah berkata...

betui , tok aku dulu dulu kata ketegei... tapi dah hilang lagi semua pakat ketegaq

Tanpa Nama berkata...

Oi hang pun ketegaq jugak.pro kerajaan memiang mcam ni.perangai segupha macai.ayooo cincaiiii.mcm baguih sgt.eeeuuaaapuihhhh