Oktober 18, 2008

Hari Raya Di KL Sentral Part 3 - "Kakak Mulut Becok"


Pukul 8 malam.Keretapi aku pun sampai.Waktu tu aku dah konfiden balik sempat bermain2 mata lagi dengan seorang awek yang agak ayu.Tapi dia terpaksa kontrol2 sebab mak dia ada sebelah dia.

Aku pun naik la tren aku,gerabak S3,kelas Superior.Sebelah aku takde orang (sebab dia tak naik kat KL).Kanan aku sepasang kapel India tengah makan KFC dan depan aku sekumpulan awek-awek.Aku takde bende nak buat aku tengok je la apa yang orang lain buat.

"Alaaa...sayangnya.Bestnye si Noni ni! (bukan nama sebenar)"kuat jugak dia cakap sambil menekan henset,mungkin baru bace sms kot.Member dia tanya "Apasal ngan Noni?"

"Malam ni TV tunjuk Nana Tanjung 2.Ruginya takleh tengok."bagitau dia.Errkk...aku terkedu sket.Kamon la!Nana Tanjung?WTF?Terlepas tengok cerita "Prof" Razak Mohaideen?Buat KENDURI KESYUKURAN!

Orang belakang aku ada seorang kakak umur 30 an.Sebelah dia sorang makcik.Kakak tu mula2 tanya makcik sebelah tu,balik mana,anak berapa orang,bla bla bla...Aku malas nak layan sangat.Dah la cakap kuat2.Lama jugak la diorang berborak2.Tiba-tiba makcik sebelah tu tanya,"Suami nya mana?"

Jeng jeng...tiba-tiba mood kakak tu jadi lain.

"Suami saya tu kak,dia bukan peduli sangat dengan kami ni."

"Saya aje la yang jaga anak-anak ni.Ni saya nak bagitau akak sket,suami saya tu ada orang lain.Dia memang tak hirau dah dengan kami ni,mentang2 dah dapat orang baru."

Makcik tu angguk dan cakap "Betul tu."

"Masa memula kawin dulu,punyala romantik.Lepas 3 tahun,habis.Dah la sekarang dia takde kerja.Kena buang.Boleh jugak dia kawin lagi sorang."

"Masalahnya kak,saya nak cerita sket.Suami saya ni,bila dia takde duit baru la dia carik saya.Duit dia tah habis dekat mana pun saya tatau.Balik rumah jumpa saya pun sebab nak mintak duit je."

Makcik tu angguk dan cakap "Ak aah."

"Ingat saya ada duit ke?Dah lah nak raya ni,kita kan banyak pakai duit.Nak beli baju untuk anak2,nak beli barang2 rumah,nak buat kuih.Boleh ke dia datang mintak duit dengan kita ni?"

"Saya selalu pesan dengan anak-anak saya,syurga tu di bawah tapak kaki ibu.Memang itu aje la saya pesan dengan anak-anak saya.Lelaki kak,memang suka buat perangai.Kita layan macam mana pun kalau dia nak kawin lagi satu bukan kita boleh buat apa pun.Makan hati aje la."

Makcik tu angguk dan cakap "Dah nak jadi...."

"Kan memang dalam Quran pun cakap syurga bawah telapak kaki ibu.Memang mak ni lagi mulia dekat anak-anak.Takpelah kak.Dia ingat kita takleh hidup kot takde ni.Biarla dia.Padan muka dia.Biar dia rasa."

"Alhamdulillah lah kak.Semenjak dia kawin lagi satu ni,Tuhan banyak tolong saya.Dulu kan kak,gaji saya RM600 lebih je.Tapi sekarang ni saya buat direct selling ni kak,Alhamdulillah Tuhan tolong.Dapat la jugak Rm1500 sebulan."

Makcik tu angguk dan cakap "Memang Tuhan tolong."

Mungkin Makcik tu sendiri sedang berfikir,"Aku tadi tanya dia mana laki dia aje,habis semua benda aku tau,gaji dia aku tau,hal-hal rumah tangga dia pun aku tau."

Aku dah tahan nak dengar lagi dah.
Malu rasanya aku jumpa orang macam tu.Walaupun seburuk mana pun suami dia,jangan la nak bukak aib diri sendiri dan cerita kuat-kuat camtu.Memang la syurga tu bawah tapak kaki ibu,tapi tu untuk ANAK-ANAK DIA.

Syurga dia?
Bukan ke bawah tapak kaki laki dia?

Pengajaran Cerita :

1) Kalau nak kutuk laki,jangan kutuk masa orang ramai.
2) Jangan ajak orang lain mengumpat laki anda
3) Dalam keretapi,ada orang yang nak tidur,hormat la sket
4) Jangan tengok filem Razak Mohaideen

Kakak,aku simpati dengan apa yang jadi tapi ada sebab kenapa dalam filem ke drama ke,bila scene nak mengumpat,dia akan buat scene tu kakak-kakak,makcik2 ni duduk kat tangga rumah sambil tolong sikat kutu orang depan dia.Sebab kat situ takde orang lain yang dengar.

Kalau dalam keretapi tu bukan mengumpat namanya,tu dah memburuk-burukkan suami dekat khalayak ramai. Dah lah aku takleh nak tidur,kaki aku tak muat dekat seat,sakit gila kaki.Layan je la drama swasta cerita kakak tu.

Nasib baik dia turun lepas Taiping,ape tah nama stesen tu.Aku pun sampai kat Alor Setar lepas 12 jam perjalanan.Berayalah aku untuk tahun 2008.


Tiada ulasan: