Mei 22, 2014

Jika Semua Cina dan India Balik ke China dan India, Apa Lagi Sebab Aku Nak Sokong UMNO?

Aku cukup suka tengok video orang BN mengamuk tak tentu hala. Memudahkan hidup orang. Senang tak payah berkempen nak tukar Kerajaan.Aku cuba memahami kenapa makhluk-makhluk tersebut boleh wujud tapi kadang-kadang kita terpaksa terima hakikat, ada orang yang memang dah ditakdirkan masa depan dia adalah menjadi "samseng" dan kita tak boleh lawan hakikat itu.

Kerajaan BN boleh canang pasal pelbagai cerita pasal kebaikan diorang tapi aku sure, ramai orang yang tak ikut sangat politik akan nilai keberkesanan pentadbiran kerajaan melalui orang-orang yang jadi penyokong diorang.



Dua hari lepas, aku menjelaskan yang aku cukup takjub kenapa bila aku sebut ahli UMNO, aku terbayang lelaki dan perempuan gempal. Tapi bila aku membayangkan penyokong UMNO.....aku membayangkan orang-orang samseng, orang2 tak berapa educated dan penulis2 yang sama seperti Papa Gomo.

Dan dah beberapa tahun aku menulis, masalah imej itu masih lagi berterusan. Come on UMNO! Cuba kaji kenapa kau tak dapat attract orang-orang professional sertai kau? Cuba kaji kenapa orang2 yang nak sertai kau adalah orang-orang yang nak menggunakan politik sebagai jalan mudah nak cepat kaya semata-mata?Itulah yang aku nampak pada penyokong UMNO. Ramai yang menyokong UMNO kerana nak ada peluang cepat kaya.

Dalam kes video di atas, aku tak tau lah apa yang membuatkan dia puas hati benar dengan Kerajaan Barisan Nasional sebab nampaknya seolah2 dua orang dalam video tu ;

a. Tak berapa berpelajaran
b. Tak berapa berkemampuan
c. Mengalami kesempitan hidup

Adakah aku kurang ajar jika aku menulis sedemikian rupa? Dengan mempunyai pendidikan sivik yang sangat basic pun kita tau aksi yang dibuat kedua2 orang dalam video tu (termasuk mamat yang pakai helmet tapi takut orang nampak dia siapa tu) adalah perbuatan yang kurang bermoral.

Apa nak jadi UMNO? Apa nak jadi? Macam mana kau nak repair UMNO tu sendiri? Bila sebut aje UMNO, aku terbayang kan hierarchy dia camni ;


Senang cerita.....jika Dyana Sofea adalah ahli UMNO, aku pasti, apa yang dia tengah buat sekarang ni adalah tengah tolong kempen untuk calon BN lengkap dengan baju kurung dan kain pink sambil tersengih2 bergambar selfie beramai2 dengan Puteri UMNO yang lain.

Ini adalah beberapa persoalan yang aku ajukan kepada semua ahli sayap UMNO. Berapa lama kau nak tunggu? Takkan kau tak ada cita-cita? Kau jadi ahli parti politik mesti sebab kau ada impian kau sendiri, kan? Adakah dengan style kepimpinan UMNO sekarang ni kau rasa impian kau boleh terlaksana atau kau akan sekadar jadi ahli2 tempelan UMNO? Tak ke kau rasa you can do better than orang2 atas yang dah berkurun kat situ?

.................

Kenapa kadang2 aku....seorang Melayu.........malu nak mengaku yang keluarga aku sebenarnya, sangat kuat UMNO dia zaman sekarang ni? Borak ngan kawan2 aku yang pro UMNO, balik2 ayat diorang nak buat duit. Nak main golf. Nak beli kereta mewah..........

Persoalan aku kepada orang2 macam aku setiap hari adalah ;

1. Apa yang menariknya UMNO pada orang macam aku?
2. Adakah dengan keadaan sekarang aku akan galakkan anak aku join UMNO?
3. Adakah aku akan bagi kalau anak aku nak jadi Puteri UMNO?
4. Kenapa aku takde rasa bangga dengan UMNO sekarang?

Ada something yang sangat2 salah mengenai fundamental dan imej UMNO itu yang nampaknya, tak ada orang dalam UMNO yang cuba nak perbetulkan. Jadi akhirnya yang kelihatan pasal imej UMNO? Semua yang terkandung dalam video di atas. Itu imej UMNO zaman sekarang! Betulkan dulu itu.

Imagine beginilah; Jika tiada orang Cina dan India di Malaysia, apa dia UMNO pada orang Melayu? Bagaimana UMNO nak berjuang untuk Melayu dalam kelompok Melayu?UMNO mesti berubah. Buat permulaan, terimalah yang Melayu tak semestinya kena sokong UMNO sahaja. Aku dah boring dengar alasan tu bila berdebat dengan orang2 tua yang semangat UMNO nya kuat.

13 ulasan:

azimrepaxx berkata...

ooo yeahhh suare abam due orang tu kuat nyee

Tanpa Nama berkata...

Lagi aku serabut ble blik umah salahkan politik pembangkang ble bisnes x maju.. Owh mennn.. What going on this life.. Owh my englishhh.. Shittt... Sptotnya berdoa agar dibukakan pintu rezeki.. Adkah kerana aku hnya tahu bhasa melayu bermkna aku org umnok?

Unknown berkata...

Gua suka dengan statement lu bila sebut pasal "jika Dyana Sofea adalah ahli UMNO"

Tanpa Nama berkata...

KJ sahaja pemimpin muda yang diberi peluang utk naik ke atas.. tu pun sbb menantu pak lah..

Tanpa Nama berkata...

Apa nak heran dgn org2 mcm ni...sejarah Hang Nadim dah ceritakan ttg peel org2 mcm ni.Kene terima hakikat mereka akan ada sampai kiamat

Unknown berkata...

Just nk buat tambahan.. Badan gempal, cermin mata ade kaler2 mcm tinted..

Tanpa Nama berkata...

orang tua tua yang kuat semangat UMNOnya, ko tanya je orang UMNO tu, bilakah parti UMNO ini ditubuhkan. Mesti they all jawab 1946. kih kih kih... pastu bagitau orang orang tua ni, UMNO tu dah diharamkan,dah berkubur, takde lagi, ni UMNO baru tubuh pada 1988, daftar ... mesti tersipu sipu malu orang tua tu.

Tanpa Nama berkata...

Umngok dah jd parti nenek kebayan tahap pikun.
Bunyo nafas pusss pisss puss pisss jer tanda oksigen masih ader.tang lain dah pupus n lumpuh.otak???heheheh da lama berselut karat n mampos.cuma x kafan n kuburkan ajer.tak sanggup.pasal geli bila berhubing kait dgn makhlok umngok neh.bley jd suwey keh keh keh

Tanpa Nama berkata...

Akhlak ahli umno;
1. Pengundi profesional dan golongan muda berpelajaran akan lari.
2. Tkkan dapat sebarkan dakwah islamiah.
3. Memburukkan imej melayu dn secara tak langsung burukkan imej agama islam.

Tanpa Nama berkata...

http://www.newageislam.com/radical-islamism-and-jihad/ideological-roots-of--islamist--terrorism--options-before-moderate-muslims/d/87129

Unknown berkata...

Sokong

Tanpa Nama berkata...

Kalau semua cina balik China.. Pakat kits kalah badminton la... Umno Perkasa Dan isma harus minta kuota single n double mesti melayu.. Kalau tak nanti international ingat Malaysia semua org cina. INI hak kita jadi perseorangan pertama.

Lili berkata...

aku tak suka samseng.
tapi aku benci, geli dan menyampah orang yang gemuk, berpeluh-peluh, terjerit2 bajet samseng. kalau samseng umno lagi berganda2 menyampahnya. tipikal samseng umno, mesti cakap "jangan kurang ajar, celaka, blah." kalau nk halau org cina, mesti cakap "i cakap u ........".