Mei 23, 2014

Gadis Lari Rumah Kerana Ayah Suruh Solat

Kangar: Hanya kerana ditegur supaya bersolat, seorang remaja perempuan berusia 18 tahun tergamak melukakan hati bapanya apabila bertindak keluar dari rumah keluarganya di Bintong, di sini, sejak Khamis lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah hari, Sharifah Atiqah Syed Azharudin yang juga anak sulung daripada dua beradik menghilangkan diri tanpa membawa pakaian mahupun wang.

Bapanya Syed Azharudin Syed Bainy, 42, berkata pada malam sebelum kejadian, dia ada memarahi Atiqah kerana tidak menunaikan solat menyebabkannya merajuk lalu memberitahu ibu tirinya Siti Zubaidah Abdullah, 44, mengenai perkara itu.

Menurutnya, anaknya sebelum ini menetap di Kuala Lumpur bersama ibu saudaranya sebelum tinggal bersama mereka selama dua minggu sejak awal bulan ini.

“Memang saya menegurnya kerana tidak bersolat selain perwatakannya yang begitu sosial bersama rakan-rakannya menyebabkannya mungkin merajuk lalu keluar dari rumah.

“Namun, saya terkejut kerana dia tidak pulang semula ke rumah pada petang kejadian sebelum diberitahu salah seorang rakan isteri bahawa Atiqah ada datang berjumpa bagi mencari kerja untuk membeli tiket bas tanpa diketahui tujuannya,” katanya.

“Saya merayu orang ramai atau sesiapa terserempak dengan Atiqah dapat menghubungi talian 012-4104286 atau 012-4875231,” katanya.

Ketua Polis Daerah Kangar Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berkenaan dan kes diklasifikasikan sebagai orang hilang.

...................

Kita cuba tengok benda ni dari perspektif gadis tersebut menggunakan pemikiran zaman sekarang ;

1. Itu hak dia nak lari
2. Siapa kita nak judge dia?
3. Kalau dia lari dari rumah kerana tanak solat, itu adalah kehendak dia sendiri.
4. Siapa ayah dia nak paksa-paksa agama dekat dia?
5. Pahala, dosa, syurga, neraka itu hak Tuhan jadi apa pasal ayah dia nak sibuk?
6. Gadis bertudung bukannya baik sangat!

Jadi dalam bab ni, menggunakan cara berfikir zaman sekarang, ayah dia la yang salah sebab ayah dia tak sepatutnya memaksa anak dia solat. Ayah dia kena hormat dan terima yang anak dia ada fikiran dan pilihan dia sendiri. Cara hidup setiap manusia adalah berbeza jadi ayah dia kena la terima hakikat yang jika anak perempuan dia tak nak solat, paksaan hanya akan menyebabkan benda lebih buruk berlaku jadi sebaiknya, biarkan sahaja anak anda tak solat.

Woah! Rasa macam pengikut dajjal pulak bila tulis benda-benda camtu! Makin ramai sebenarnya pemikir2 yang sealiran dengan dajjal sekarang ni. Kalau kau tak percaya kau tengok la betul2. Orang2 camni senang nak kenal.

Dia pasti akan justify yang apa yang ayah dia buat tu salah kerana pada diorang agama, khasnya Islam, adalah choice, sama ada nak atau tidak ikut, hanyalah antara dia dengan Tuhan semata-mata.

Semua benda antara dia dengan Tuhan.
Orang lain jangan sibuk!

15 ulasan:

typo berkata...

ini baru 2014, tahun2 akan datang lagi banyak dugaan & cabaran untuk membesarkan anak.
diharapkan semua ibu bapa akan terus memainkan peranan untuk mendidik anak2 dengan baik.

Tanpa Nama berkata...

Aku harap bdk ni mampus je kt tepi2 jalan.

Tanpa Nama berkata...

Bersangka baik. Mungkin cik atiqah sedang dalam haid namun tidak diketahui bapanya. Dalam masa yang sama, dia juga menghadapi tekanan perasaan setelah lama tidak tinggal bersama bapa kandung ataupun sejak kehilangan ibu kandung.

Muhammad Taufiq berkata...

Astagfirullahalazim, makin menjadi2 sekarang ni :(

Tanpa Nama berkata...

Bagi nikah je....

Tanpa Nama berkata...

sama2 kita doakan budak tu berjumpa ustazah2 fb utk membimbing dia ke jalan yg benar.

Tanpa Nama berkata...

Tot,

aku nak tanya pendapat
kau pasal calon DAP
Dyana yang terang terang
tak sokong hudud..

harap kau dapat
bagi pendapat tulus
iklas kau..

aku tanya, jangan hentam
aku pulak

Tanpa Nama berkata...

Setujuuuuuu

Tanpa Nama berkata...

Kalau di Sweden, bapanya masuk penjara sebab suruh solat.

Tanpa Nama berkata...

Sekarang ni ramai orang abuse the word 'bersangka baik' untuk justify perkara perkara bodoh.... Tu salah satu cara pemikiran zaman sekarang.

Sedangkan bersangka baik atau husnozon ni ada batas dan caranya..

Bapak jugak aku ni berkata...

kalau si anak sedang haid,haruslah memberitahu si bapa yang beliau sedang haid,bukan bertindak menghilangkan diri sebegitu saja..

Aku bapak pada sorang anak perempuan 7 tahun..aku pun taktahu apa benda dalam pikiran anak aku..

walaupun seorang bapak,tak mungkin beliau mempunyai kuasa psikik utk tahu isihati setiap anak2 beliau..kalau ada bapak sebegitu,bgtau aku..aku nak juga berguru dengan beliau

sekian,terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Kes Pertama : Pencuri masuk rumah...jgn diapa2kan pencuri itu...kita kena sangka baik...mungkin satu hari dia betaubat dan taubatnya di terima Allah...kita pun belum tentu terselamat dari api neraka...pencuri pun ada yang mengucap...
kes kedua : anak tak solat...bersangka baiklah..mungkin di akhir kalamnya beliau mengucap dan diampunkan segala dosanya..lagipun dosa solat antara dia dengan Allah..kita doakan sahaja lah...
Kesimpulanya : Kita tak perlukan pihak berkuasa menjaga keamanan, kita tak perlu mahkamah...duit dapat dijimatkan HANYA dengan BERSANGKA BAIK...semuanya selamat...percayalah

-HanaMichi- berkata...

aku doa bapak dia tabah..
aku doa untuk semua orang yg ada anak. semoga anak dia tak susahkan dia dan heret ke neraka...
tp dengan syarat mak pak dia kn elok ar.

Tanpa Nama berkata...

problem society kita ni mlas mbaca...every family kat malaysia ni mesti ade bku guide tuk raise anak...jage anak ni mcam jage worker la kalo btol man mnagement die anak akan mnjadi....

Tanpa Nama berkata...

Ngam. Betui. Saya setuju. Apa dah jdi zaman sekarang. Adakah kita ikut cita rasa anak..??? Bila lagi lah masa nya untuk menegakkan kebenaran?? Kalo ikut je ckp anak... Smpai mampos pun tak nak solat.

Wahai penjaga sekalian. Jgn lah tunduk akan kebatilan. Bertaqwalah kamu & tegakkan yg HAQ!