September 10, 2013

Kenapa Wujudnya Perbezaan Jurang Ekonomi Antara Malaysia dan Singapura Yang Kecik Ya Amat?

Berita pertama ; 

KUALA LUMPUR – Pelakon Diana Danielle Danny Beeson (gambar), 17, tidak akan mendaftar menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) hari ini. Pelakon berkenaan membuat rayuan supaya diberi kelonggaran untuk menangguhkan penyertaannya dalam program itu yang sepatutnya bermula hari ini selama tiga bulan.

Penangguhan itu dibuat kononnya kerana Diana terikat dengan kontrak penggambaran sebuah filem berjudul Kecoh Betul. Menurut pengarah filem itu, Baldev Singh, syarikat produksi White Merpati Entertainment yang menerbitkan filem berkenaan telah berurusan dengan Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) dalam mendapatkan kelonggaran bagi pihak Diana.

Permohonan itu dibuat minggu lepas setelah Diana terikat dengan perjanjian penggambaran filem arahannya dari 22 Disember sehingga 22 Januari depan. Alasan penangguhan Diana itu tiada langsung dalam peraturan PLKN. “Kami terpaksa berbuat demikian kerana segala perancangan telah diatur sejak awal. Bagaimanapun, Diana tetap akan menjalani PLKN,” kata Baldev ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Sementara itu, JLKN telah meluluskan permohonan penangguhan Diana itu. Ketua Pengarah JLKN, Datuk Abdul Hadi Awang Kechil ketika dihubungi semalam mengesahkan pihaknya sudah meluluskan permohonan berkenaan.

Berita Kedua :

KUANTAN: Singapura bakal kehilangan penjaga gol utama ketika menentang Thailand pada perlawanan kedua mereka di Kejohanan Pestabola Merdeka di Stadium Darul Makmur di sini esok. Pembantu jurulatih K. Balagumaran berkata Muhammad Syazwan Buhari, 23, telah dipanggil balik untuk menyertai Program Khidmat Negara.

"Kami tidak mempunyai pilihan, tetapi akan menurunkan penjaga gol ketiga (Neezam Abdul Aziz) ketika menentang Thailand," katanya kepada pemberita.

.............

Ketentuan Allah barangkali?

Hanya orang yang ada jawatan mampu mengubah ketentuan Allah?
Sebelum ada yang kurang pandai membaca serang,
isunya bukan pasal Diana Danielle.

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lakonan atau sukan yang lebih penting unutk negara?

Tanpa Nama berkata...

kalau xtau apa2 pasal plkn...baik ko diam je....

Soulfly berkata...

hoooohooooohooooo baik punya perli dalam penulisan kali ini.

Kena faham betul2 maksud cerita kali ini. Perlu digali (bak kata Kak Ogy)...

Tanpa Nama berkata...

Hahaha Mantot

Nak dengan taknak je.. :) kalau berusaha sehabis baik tak berjaya maka tu boleh la kata ketentuan Allah.. :) Selagi takda usaha takat belek Quran redha ini ketentuan Allah.. tak guna juga sebab terlepas ayat yang kata “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

Pasal kenaikan minyak dan segalanya rasanya perlu lebih ketelusan.. betul ke subsidi 63sen tu sekali dibandingan dengan ron97 murah ron97 3sen lagi pulak hahaha.. baik bagi subsidi ron97 aje.. lol. Terus malam itu juga ron97 sudah dinaikan untuk cover kenaikan ron95 huhu..

Kita salu diperbodohkan minyak kita lebih murah dari minyak kat negara lain.. persoalan sama ke kos pengeluaran minyak dinegara kita dengan negara lain? dari segi cukai kos penyulingan, penyaringan dan bahan yang digunakan serta kos-kos lain yang terlibat?

Kalau nak kira kos sama dengan negara lain kenapa harga barang berbeza-beza di merta tempat didunia.. Kalau pergi kat US pun harga Minyak tanpa subsidi berbeza-beza di antara tempat juga pengeluar minyak.

Tapi yang pelik di negara kita minyak dari pengeluar mana pun harga dia sama? Apa sebenarnya penjanjian antara kerajaan/petronas dengan syarikat minyak2 ni? dan yang lebih penting betul ke diskaun atau subsidi 63 sen tu?

Kalau malas nak berfikir terima je dengan redha macam Ustaz Fathul Bahri cakap haha.. hati pon senang :) cuma bila takda duit atau susah tu pon redha juga yea.. Mana tau kesuguhan dan keredhaan kita Allah ganti dengan nikmat yang tak disangka-sangka yang turun dari langit.. atau dapat rezeki terpijak emas berlongok2..

Tanpa Nama berkata...

Qarun yang Allh takdirkan bagi bagi harta melimpah ruah pun berusaha juga kalau tak berusaha mungkin dia tak mewah sampai harta terpendam kat dunia semua dinamakan harta dia hahaha..

Tanpa Nama berkata...

kerajaan malaysia lembik

Lili berkata...

"Majulah Filem untuk negara"

Tanpa Nama berkata...

perli ustaz fathul bari - ularmak umnu

Mr Freak ; gatal tengkok mu berkata...

musti ada yang skimming
pastu tulis komen lepas nih..

Prince of Noob berkata...

jangan kata pemain bola singapura, psy tu pun kena paksa pergi military service

Semut Api berkata...

Emmm, apa yang aku nampak...apa yang mantot
cuba sampaikan adalah...
kalau Malaysia
nak maju macam Singapura,
walau apa kes sekali pun,
kenalah patuhi peraturan yang
telah ditetapkan dan segala
campurtangan kuasa pihak-pihak
tertentu lebih-lebih lagi ahli
politik tidak akan dilayan
sama sekali.

So maknanya...setelah sesuatu
undang-undang itu di buat...ianya
tidak boleh dipinda sesukahati
mengikut kesesuaian keadaan tanpa kebenaran parlimen...atau dalam
kata lain... "CAKAP BIARLAH SERUPA
BIKIN".

Tanpa Nama berkata...

Aku mula ingat dia tanguh plkn sebab bersalin rupenya pengambaran :)
Sukan tak boleh pula tanguh yea..

Ala plkn aje pun kalau atlit boleh menyerlah apa salahnya bagi tanguh, ramai lagi budak nak pi plkn.

Tanpa Nama berkata...

PLKN singapore tu untuk askar simpanan memang tahap askar pun latihan.. PLKN kita macam pengakap je tahapnye macam pergi rekrasi.. hahahaha.. so boleh la tanguh2..

Tanpa Nama berkata...

hahha....plkn sini kan main kemah2..aku g aku tau la