September 11, 2012

Polemik Negarawan Tahi Lembu

Kita selalu dengar pemimpin kita claim diri mereka negarawan tetapi amat kurang kelihatan sifat negarawan yang ditonjolkan dalam diri diorang, tak kira lah dia orang kerajaan pusat atau belah pembangkang. Contohnya ; masa sambutan kemerdekaan 31hb hari tu.

Anda ada nampak pemimpin pembangkang kat situ? Tak ada. Beberapa persoalan akan timbul dalam bab ni;

1. Adakah diorang tak dijemput?
2. Adakah diorang dijemput tetapi tak nak hadir?
3. Adakah diorang nak datang?
4. Adakah diorang nak datang tapi BN kata takleh?
5. Adakah orang PAS tak nak datang sebab ada aktiviti maksiat yang menyamar sebagai "aktiviti belia sihat?"

Itu bukannya sambutan yang berkait langsung dengan politik. Itu adalah sambutan kemerdekaan yang melangkaui politik.

Dan hal ni macam mana pun akan kembali kepada kerajaan memerintah, kerana mereka adalah organizer kepada sambutan tersebut. Ada siapa tahu, adakah pemimpin BN ada menjemput pemimpin pembangkang datang sama2 menyambut sambutan kemerdekaan?

Jika tak ada aku boleh nampak kenapa. Sebab politician amat takut orang lain yang tak sehaluan (even yang sehaluan sekalipun) dapt exposure lebih daripada dia. "Kenapa aku perlu ajak ketua pembangkang berdiri sebelah aku dalam TV yang mana siarannya ditengok oleh ramai rakyat Malaysia?"

Dan itulah sebabnya kenapa sampai bila2 pun, kita takkan ke depan. Mungkin kita akan jadi "negara maju" tapi kita masih di takuk lama. Otak kita masih lagi stuck dekat zaman dulu.

Selagi kerajaan yang memerintah tidak dapat membezakan mana satu acara politik dan mana satu acara Malaysia, kita akan kekal sebagai sebuah negara berinfrastruktur "mewah" tapi dengan pemikiran orang ulu kerana hanya orang ulu yang berfikiran sempit dalam bab politik ni sehingga tidak dapat membezakan mana satu bab politik dan mana bab nasionalisme. Contoh orang ulu, Rais Yatim. Mana lagi kau nak jumpa pemimpin tak malu suruh rakyat balas budi dalam lagu kemerdekaan?


DAH LAH LOGO BURUK KEPALA BANA.

Dan daripada aku tengok sambutan kemerdekaan sampai sekarang, tidak wujud langsung kerjasama antara kerajaan pusat dan pihak pembangkang dalam sambutan kemerdekaan yang dirayakan tiap2 tahun, aku tak pasti pihak mana satu yang ego atau kedua-duanya ego. Tapi...aku mengharapkan kalau BN tumbang, pihak kerajaan pada masa itu akan menghulurkan tangan mengajak pihak pembangkang yakni BN supaya turut serta dalam sambutan kemerdekaan tiap2 tahun.

Sudah berpuluh2 tahun kita tahu BN takkan berubah mentaliti mereka.

Mungkin kau akan persoalkan, kalau pembangkang jadi kerajaan, nak ke diorang ubah mentaliti politik diorang supaya tak jadi macam BN? Jawapan dia...kita dah tau apa yang BN boleh provide. Kita tak pernah tau macam mana caranya pihak pembangkang pulak memerintah.

BN takkan berubah....kenapa kita tak nak ubah? Mungkin semua punca masalah seperti letak jubor atas gambar Najib atau pijak gambar Najib atau berak atas gambar Najib akan berkurangan kalau BN dapat terima, walaupun pembangkang berlainan ideologi, Malaysia ini semua orang punya.

Bukan BN dan UMNO yang punya.

20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

harap2 mcm tu la.entah2 masalah ni bukan berpunca dari mentaliti bn tp mentaliti melayu.kalau pakatan ditakdirkan memerintah dan perkara sama yg berlaku,entah apa lagi pilihan yg kita ada...

Unknown berkata...

yang benar yea, semangat patriotik tu xda....

Tanpa Nama berkata...

sokong pendapat anon kat atas.

macam masalah mentaliti melayu. tgk pengikut pembangkang pun x lah telus sgt niatnya. sama2 buat kacau jugak, lepas tu saling tuduh menuduh,

aku lebih gemarkan pimpinan yang majoritinya muslim. Dalam pembangkang nama2 besar islam tu dah senior, kalau x ada mereka ada ka pe?lapis yang boleh diharapkan tanpa melayu sebagai majoriti dalam kerajaan, kedudukan islam tergugat jugak.

harapan aku orang umno bertaubat, kembali ke fitrah dalam urusan pentadbiran dan seharian, dan orang pas berlapang dada. Sama2 teraju negara. kita alu2kan orang bukan islam dalam negara kita macammana Rasulullah tak pernah tidakkan hak mereka.

Prince of Noob berkata...

dalam iklim politik kita sekarang, apa sebenarnya pilihan yg kita ada? BN dan PR, itu sahaja, tidak seperti dulu di mana ada BN, PAS, DAP, Semangat 46 dan lain2. walau ada yg kata hanya umnolah yg boleh menyelamatkan org melayu apa semua, adakah melayu itu sgt lemah sehingga selepas 55 tahun merdeka masih lagi perlu dibela umno? tapi bagi aku tak salah tukar kerajaan, at least ada check n balance, BN pun mendapat pengajaran dan tidak merasa diri mereka superior sepanjang zaman. tengok negara2 maju pun mereka selalu bertukar2 kepimpinan politik, mula2 parti A, diorang tak buat kerja tukar parti B, lama sikit tengok mcm bangang je tukar A balik, tengok byk sangat rasuah dan salahlaku tukar B balik... dan negara mereka jauh lebih maju pun. kita dah 55 tahun merdeka, tapi pernah diperintah hanya oleh sebuah parti sahaja... adakah kita takut sangat untuk berubah?

Tanpa Nama berkata...

like..

Unknown berkata...

payahla mentaliti penakut..kalau bn da tau da dapat br1m, ada kedai 1malaysia, kedai tudung 1malaysia.. bantuan itu ini..duit gula gula banyak..lagi lagi orang felda..

tapi pembangkang entah entah dia jual malaysia kat yahudi ke komunis ke..matii laa..

mampus la sampai mati kena bodohkan je..Allah da pesan..dia takkan mengubah nasib sesuatu kaum sampai mereka berubah sendiri.. tak payah duk harap pemimpin nak berubah..tu diluar kuasa kita.. kuasa kita adalah ubah mereka.. kalau pembangkang tak ok kita ubah balik..

berubah tak tau ok ke tidak.. tak ubah memang confirm kena tindas.. ikut la nak pilih mana..

Tanpa Nama berkata...

UBAH LA ...sebab tu negara mesti ada pembangkang..keterbukaan dalam politik...dan tak payah tekan /ugut ..gunakan perkataan membela melayu..memang dah 55 tahun x terbela pun..yang terhasil cuma samseng politik melayu....sistem jalan raya teruk korek tampal..dah berapa ramai pakcik mati tertumus bila motor masuk lubang balik dari surau...bandingkan ngan singapore..sistem prasarana kita.. sistem pendidikan..x kan 55 tahun ini je yang malaysia mampu jadi..

Unknown berkata...

aku rasa ni kali pertama kau cakap benda bernas prince of noob!

Prince of Noob berkata...

ikut entry la... kalau entry serius aku serius la... kalau entry merepek aku merepek la...

oooo kau ke anon yg selalu kutuk aku tu hahahaha

Tanpa Nama berkata...

sudah la noob..ada je entry serius tapi ko buat lawak bodoh yg kunun klakar...

Tanpa Nama berkata...

Akulah si anon tu wahai Noob Tenuk, macamlah aku tak tao, biler ko nak bagi idea yang bernas sket, habis dekat satu hari ko baca blog2 yg ada entry kaitan, pastu kumpulkan semua point2 tu dan nampak cam point dari diri ko yg sebenar.

Jijik cara ni, ptui...

cik siti fairuz berkata...

Noob punye komen hari ni best. Apa dia ckp tu psl "perasaan/ perasan(lebih tepat) menjadi superior spnjang zaman" mmg terbaik.

plain83 berkata...

noob bg komen bleh pakai, kna bantai dek pasukan anon..noob bg komen merapu, laaagi lah kna bantai dek pasukan anon..kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

Mmg patut pmbangkang tak dijemput. Sebab mereka ni makhluk biadab lagi kurang ajar dan suka buat kacau merosakkan majlis org...just like their leader. Ehh...suka hati kerajaan la nk jemput ke tak. Ko ingat kalau pembangkang memerintah diorang tak buat benda yg sama ke. Bongok

Tanpa Nama berkata...

eh...emo pulak anon atas ni...
balaci be end ker...

Tanpa Nama berkata...

Emo pulak anon atas ni. Baghal pkr ke

Tanpa Nama berkata...

selalunya aku skip comment si noob tu..hahah

Prince of Noob berkata...

serius laah sangaaaaaaaat... nak serius masuk blog serius la

punchdrunk lovesick berkata...

aku bukan orang PR n aku ada gak meluat ngan sesetengah pep
mimpin PR,,tp banyak@
2 komen kat cni,komen September 11, 2012 8:23:00 PM GMT+08:00 yg paling bangang!!!! gua benci orang bangang!!!!

Tanpa Nama berkata...

Kalau betul la PR leh wat jemputan ke atas lawan politik... memang perubahan besar la dalam Malaysia nih...

BN dan UMNO tak relevan la dengan nasional sekarang nih... tak dak faktor X....