Ogos 18, 2011

Cerpen 11 : Semua Orang Boleh Jadi Perdana Menteri

Cikgu Azman melangkah masuk ke dalam makmal komputernya.Dia menekan suis projektor untuk dinyalakan.Selesai,jarinya pantas menyelongkar beg galasnya mencari thumbdrive 8GB nya.Dia mencucuk thumbdrivenya ke port USB.Folder "Gambar Pemimpin" yang ada di dalam,disalin ke atas Desktop komputer.

Murid-muridnya berpusu-pusu masuk ke makmal.Cikgu Azman terus menukar raut wajahnya.Pada dia,bila berhadapan dengan murid,dia perlu kelihatan garang.Baru murid hormatkan dia.Teta[i apa yang bagusnya,dengan keluarga sendiri,Cikgu Azman tidak pernah mahu tunjuk garang.Muka garang in khas untuk sekolah,fikir dia.Cikgu yang paling adalah aktor yang paling sempurna.Itu pegangan dia.Psikologi seseorang cikgu perlu senantiasa lurus.Walaupun ada masalah di rumah, di kelas cikgu perlu berlakon segalanya baik-baik sahaja.

"Selamat pagi semua!Saya dah janji dengan awak semua,hari ni kita akan berkenalan dengan pemimpin-pemimpin negara kita sekarang! Jadi sebelum saya mulakan, boleh saya tanya, siapa Perdana Menteri negara kita?" tanya Azman kepada muridnya.

"Datuk Seri Najib,Cikgu!" kata sekumpulan murid.

"Hoi! Bukanla! Bapak aku kata Rosmah Mansor Perdana Menteri kita!" kata seorang budak lain.

"Bapak kau bodo!Bapak kau bodo!" pekik sekumpulan pelajar.

Cikgu Azman hanya menggelengkan kepala sambil tersenyum. Dia sudahpun menjangkakan perkara sebegini akan berlaku."Murid-murid,Perdana Menteri kita ialah Datuk Seri Najib bin Tun Razak. Isteri beliau,Datin Seri Paduka Rosmah Mansor.Jelas kan?"

"Cikgu,cikgu,kenapa Datin Rosmah pulak yang selalu keluar TV?" tanya seorang murid perempuan,Cikgu Azman sudah juga menjangkakan soalan itu sudah keluar. "Dia selalu keluar TV sebab Datin Seri Rosmah adalah salah seorang daripada penggerak utama pembangunan wanita dan kanak-kanak di negara kita ni.."

"Cikgu,boleh tak saya jadi perdana menteri bila saya besar nanti?" tanya murid paling nakal dalam kelasnya.

"Kenapa pulak tak boleh?Boleh aje.Siapa-siapa pun boleh jadi Perdana Menteri.." Azman menjawab,tenang.

"Oho!" sahut satu kelas itu.

"Cikgu, kalau betul camtu,kenapa Perdana Menteri kita ni semua sedara mara diorang aje?" Cikgu Azman terdiam.Otaknya buntu,macam mana dia nak jawab soalan pedas itu.

"Kenapa awak cakap macam tu?" tanya balik Azman nak melengahkan masa.

"Ye la..bapak saya kata kita orang biasa mana ada peluang nak jadi Perdana Menteri..." jawab seorang murid lain.

"CIkgu,cikgu,bapak saya kata..dulu Perdana Menteri kita...Tun Hussein Onn,pakcik Perdana Menteri kita.Lepas tu Tun Razak,bapak Perdana Menteri kita. Sekarang ni Datuk Seri Najib,anak Tun Razak.Orang kuat dia,Hishamuddin Tun Hussein..sepupu Perdana Menteri...lepas ni anak Perdana Menteri pulak naik ganti abah dia.." jawab seorang murid lain memberikan bukti.

"......Err....mana ada. Siapa-siapa pun boleh jadi Perdana Menteri.Tak semestinya Perdana Menteri mesti datang daripada keluarga diorang saja.." jelas CIkgu Azman.

"Aku nak jadi Perdana Menteri bila besar!" seorang murid melompat dari kerusinya."Aku pun nak jadi Perdana Menteri bila aku dah besar! Boleh jadi kaya! " jerit seorang murid lain.

"Aku pun!" sahut yang lain.

"Aku nak jugak!" jerit seorang murid perempuan.

"Kau tak boleh! Kau boleh jadi isteri Perdana Menteri aje," marah seorang budak lelaki lain.

"Dah,dah,duduk semua.Bagus la awak semua ada cita-cita besar.." beritahu Cikgu Azman kepada kelasnya."Sekarang..ini gambar siapa?" tanya Cikgu Azman sambil menekan mouse.Gambar Datuk Seri Najib dipaparkan.

"Ini gambar Datuk Seri Najib 1Malaysia!" jawab satu kelas serentak.

"Ini pulak siapa?" tanya Cikgu Azman,lalu menayangkan gambar Tan Sri Dato' Seri Khalid Ibrahim,Menteri Besar negeri tempat dia mengajar.Satu kelas senyap tanpa sebarang jawapan.

"Tak tau cikgu.." jawab seorang murid memecahkan kesunyian.

24 ulasan:

Zinedine Zaiddin berkata...

semua kenal Najib je..ke kenal Rosmah lagi berbanding Najib?

mr edz berkata...

aku mahu jadi PM jugak

SpanaR berkata...

haha..kalo betul ni situasi kt skolah, buntu aku sbg cikgu nak jawab

LS berkata...

Rosmah adalah PM kita yg sebenar.

(the naked writer) berkata...

diskriminasi media....ptuihh

Adlilatun Nur berkata...

Huhuhu... Muka MB selangor jarang2 nak masuk tv...

Master Yoda berkata...

Cube tunjuk muka MB Kedah (Ust Azizan)...hehehe, silap2 org anggap atok sape2 ntah (Yg ni lagi jarang kuar TV)...

Kalau tak baca Harakah,takde le nak kenai...

Tanpa Nama berkata...

i LOLed hard at "Hoi! Bukanla! Bapak aku kata Rosmah Mansor Perdana Menteri kita!"

Tanpa Nama berkata...

Klu PM lain aku tau ada hubungan kerabat (diraja, bangsawan, anak beranak dll) tapi, mcm Tun Dr. M and Pak Lah? ada sesiapa tau dak?

fuad ansari berkata...

pelik jugak kalau budak2 tak kenal MB negeri sendiri.. mesti ada something wrong ni.. (",)

Solid Planet berkata...

entry yg bernas..
pening kepala chegu tu nak menjawab

Tanpa Nama berkata...

Cikgu kenapa MB kelantan tk tukar2 cikgu?Sesape pun boleh jd PM tp tkleh jd MB kelantan ke cikgu?

Tanpa Nama berkata...

Macam mana nak MB Kelantan nak tukar, hari2 boleh ronda2 dengan s class. Negara Islam - Negara Kebajikan = Karpal like

Tanpa Nama berkata...

"Ampunkan kami wahai penunggu church! Ampunkan kami wahai penunggu church!" Khalid Sumbat

Tanpa Nama berkata...

bodo sial entry ni..ptuih

SpanaR berkata...

troll2 anon..hahaha
kesian xde tempat luahan :D

org yg sama ni.komfem punyer

Adlilatun Nur berkata...

Pastu mesti nak guna nama anon... Huhuhu

Tanpa Nama berkata...

gile huduh minah kt atas ni..tukar la gmbr cantik skit

Tanpa Nama berkata...

aku anti la ngan spesis yang jual muka kat net ni.. ish ish..disgusting

seasick82 berkata...

harap2 mamat anon nie terbukak hati nak bepuasa...aminn.

Tanpa Nama berkata...

harap2 mamat seasick82 terbukak hati utk tk fitnah org tk pose...aminnn

sebaiber berkata...

mana nak kenal skolah mana leh letak gambar MB...ptuihh..penakut ka apa..

sebaiber berkata...

anon butthurt ka? hahaha...

mr.q berkata...

hahahaha...anon/umno cybertrooper butthurt...hehehe..comment anon mmg byk,tp sorang je yg comment sume ni,bru nmpk byk sket~