Ogos 05, 2011

Cerpen 04 : Iman Bapa Tidak Diwarisi

Zali memandu kereta pantas.Isterinya Habibah duduk di sebelahnya dengan muka risau.

"Abang,slow la sikit.Laju sangat dah ni.Risau saya," pinta Habibah.

"Alah awak ni,takpe,takyah risau...saya kan pemandu yang hebat.Kan Rahim?" gurau Zali sambil memandang anaknya,Rahim yang sedang duduk di tempat duduk belakang.

"Ha..abah kan hebat bawak kereta!" jerit Rahim girang.

Kereta terus dipandu laju sambil Zali mencilok-cilok beberapa biji kereta lain yang menggunakan lane tengah tapi memandu dengan kelajuan 40km/j."Bodoh la diorang ni!Bawak slow duduk la lane tepi!"marah Zali. Habibah renung muka Zali,"abang!Mulut tu..."

"Hehe!" Zali hanya gelak kecil.

Sebuah kereta entah dari mana tiba-tiba masuk ke lorong yang sedang dipandu Zali. Zali dengan pantas menekan brek kerana jarak yang terlalu dekat. Lewat sedikit,pasti bertemu.Hon ditekan kuat.

"BODOH!" jerit Zali,hangin.

Zali pantas masuk ke lorong tengah dan memecut keretanya.Sampai saja dia ke tepi kereta yang kurang ajar tadi,diturunkan tingkapnya lalu jari hantu ditunjukkan.

"Hoi bodoh!Kau ni ada lesen ke takde lesen? Beli lesen terbang?Bodoh,mangkuk!Anak haram punya Cina!" jerit Zali.Pasangan Cina tadi dengan muka bersalah mengangkat tangan memohon maaf.

"Pundek aa lu!Makan babi!" jerit Zali.Selepas puas,Zali pun kembali menaikkan cerminnya."Cilaka...nasib baik tak berlanggar.Bawak kereta pakai lutut kot anak haram tu?" marah Zali belum reda.

Habibah hanya mampu diam.Dia sudah lali dengan situasi itu. Mahu dimarah,dia tak mahu diherdik kembali.Mahu disokong?Haha.

Tiba-tiba tingkap belakang dibuka.

Rahim menghulurkan kepala ke luar sambil jari hantu dinaikkan kepada kereta entah siapa yang kebetulan berada di sebelah mereka."Cina makan babi!" sambil jari hantu digoyangkan kepada pemandu India di sebelah mereka.

Lelaki India itu jadi bingung sambil memandang Rahim yang cuba buat muka garang.

20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haha, nasib baik rahim xkene langgar dengan motor..wat suspen jer

aleng berkata...

bapak kencing berlari anak kencing lari berganti2..

alien berkata...

ada bakat jadi cam bapak dia
gud3

cikodok berkata...

aku ingatkan kepala anak dia tercabut kena langgar kete laju. adehh

Tanpa Nama berkata...

India tu jawab:
"alo budak, u punya bapak byk bodo la, uncle ni India bukan Cina. dia tak ada ajar kah?? ciiitt musti makan babi ni"

Syud Ridzuan berkata...

bhahahah. terbaikkk!

Tanpa Nama berkata...

kenapa ko streotype kan pemandu dgn anak kurang ajor tu sbg melayu.eku sbg melayu membantah.skrg iklan negatif kene dilakonkan oleh orh mongolia. iklan kat 8tv pun dh kene ban.kata negara demokrasi, tp kena tang btg idung diaorg sket trs melatah.

cik anon berkata...

sori abang mantot,ak xrsa kelakar.biasa ak akn rsa kelakar bca cerpen ko tp ne tak plak.cam xde perasaan.

aku nak butthurt,tak pon sebab cerita ni kisah benar.bestfriend aku sendiri.masa kitorg kecik,aku selalu dgr bapak dia mencarut tem bwak kete.skang dia mencarut sama cam bapak dia.pompuan.

-anon y tak butthurt-

al- ifudin berkata...

kemana tumpah nya kuah kalau bukan ke nasi..

Mantot berkata...

cik anon,
cerita ni bukan cerita kelakar

Jat berkata...

sib baik iman suami tidak diwarisi oleh isteri

ain fathihah berkata...

cerita klise tapi memang banyak jadi dalam masyarakat kita kan. hadui

Tanpa Nama berkata...

Benda buruk mmg cepat menular (meresapi darah daging). Pengetahuan/sikap yg negatif X perlu diajar, ia diwarisi. Org akan selalu tanya 'MakBapak X ajar ke?', skarang nih lg banyak ilmu lg biadap (mcm Azazil yg bongkak).
Drp,
RYSMHP

Tanpa Nama berkata...

Anonymous said...

Ahlan Wa Sahlan ya Ramadhan.
Rebutlah peluang dibulan yang penuh makna ini.
Bulan yang didalamnya ada malam yg lebih baik dari seribu bulan.
Bulan yang didalamnya diturunkan Al-Quran.
Bulan yang Allah gandakan pahala, Doa diterima.
Bulan yang dibelenggu Iblis & Syaitan.

Tapi ape ape pun :

Jangan Pangkah Dacing.

-MatCermin

Tanpa Nama berkata...

aku pelik bile cik anon igt mantot nk wat lawak.....terbaek r mantot...

Macam Betul berkata...

bapa borek ank rintik

Ayyman Rahim berkata...

Hahaha bapak borek anak rintikkk!


www.ayymanrahim.blogspot.com

irriasuqkh berkata...

i love this! semua org kene baca dan muhasabah diri masing2. dari dulu aku nmpk masalah ni dlm masyarakat lagi2 org melayu esp masa Bersih.sorry to say. aku melayu jugak. nak marah org lain sbb buat silap tp diri sendiri pun moral x cukup pergi guna kata2 kesat. tidak ker itu menunjukkan kita ni sama jer dgn org yg buat silap tu? silap org kita nampak, silap diri sendiri kita buta.

Rabiatul berkata...

hahahahaha omg this.

Nur berkata...

Mantot, This is brilliant!!!!