Ogos 11, 2011

Cerpen 07 : Rumah Di Atas Bukit Bhgn 1

Joe memandang rumah di atas bukit itu."Kau rasa ada ke orang tinggal dalam rumah tu?" Rahman melihat ke jam tangan yang dipakainya.

"Ada..kau tunggu kejap lagi.Sekarang dah 7:25,tepat jam 7:30 nanti,lampu depan tu mesti terbukak.." jawab Rahman mengharapkan kawannya bersabar.Mereka menunggu seketika.Hari makin gelap membuatkan suasana pada senja itu semakin sunyi.

"Aku rasa tak sedap hati..." tegur Joe. "Come on Joe,kau kata kau nak cuba-cuba jadi penyiasat misteri..." tawa Rahman.Joe hanya mampu tersengih.Menyesal rasanya bila dia cakap besar yang dia tak takut dengan benda-benda misteri.

"Kau tunggu kejap lagi...nanti tepat 7:30 kau tengok aa,lampu depan tu akan menyala dan dia akan terus berkelip-kelip sampai la tepat pukul 12 malam...aku perasan benda ni dari dulu lagi..." Rahman memulakan bicara.

"Kau dah usha lama ke rumah ni?" Joe menyoal.

Rahman menoleh kepada Joe,"dah lama..aku perasan dah 3 tahun..senang aku nak tengok.Rumah ni memang nampak dari tingkap bilik aku..apa yang aku perasan...tiap-tiap...."

Penerangan Rahman dipintas.Joe buntang mata melihat mentol depan rumah itu yang berwarna kuning sudah menyala."Tepat 7:30 sharp!" Rahman menjeling jam tangannya dan kemudian terus merenung rumah itu.

"Kita dah duduk sini dari pukul 4:30 petang.Kau sendiri nampak langsir tak pernah terbukak..takde orang keluar...dari tadi kita tunggu takde langsung apa-apa jadi.Tapi kau tengok..lampu menyala.Tiap-tiap hari macam ni.." bisik Rahman.

"Man..gua nak balik.Aku tak nak kena tuduh ceroboh rumah orang.." Joe mula gelabah."Yo,yo,yo!Apa cerita ni bang...teman la aku,aku dah kaji rumah ni lama..jom la selesaikan misteri rumah tu" pujuk Rahman.

"Kau tak payah risau...takde orang..." Rahman pandang Joe untuk meyakinkan kawannya."Habis,siapa yang on kan lampu tu?" tanya Joe.

"Itu la misteri yang kita kena siasat ni!Kata Rahman.

Mereka melangkah kaki memanjat jalan bertanah yang menuju mke rumah itu.Suasana tiba-tiba jadi sangat sunyi.Lampu kuning itu terus menyala seolah-olah memanggil mereka berdua.Kaki mereka mula melangkah.

21 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1st ke?

♥CIK SHA♥ berkata...

siri penyiasatan pulak ke? sambung lagi nak tahu kesudahan..

Laici berkata...

apa mangkok2 ni dari hari tu lagi main sapa 1st...duduk diam2 la kalau tak reti nak komen..

aleng berkata...

ni dah masuk cite lain ke mantot?

cite diana minat kt daniel yg kaki pompuan tu dh abih ke?

Cik Sizu berkata...

smart home system kot..dah set 7.30-12 bukak lampu..

mr edz berkata...

cerita rumah rosmah ada?

iamBIG berkata...

CEPATTT.....nak BAHAGIAN 2!!!!

Keladi Masak Lemak berkata...

Laici emo pagi2..wakaka..biarlah org berbahagia dpt tulis 1st XD

ibu syafiq berkata...

hmmm...nih msti umh 2 wt setting lampu 2 on 7.30-12 kn...?hehek...

Tanpa Nama berkata...

GEMPARR DI FACEBOOK NAJIB

Sham Azahar
Salam Ramadhan, saya ingin bantuan darri pihak Dato Seri untuk menyelesaikan masalah Air Kpg. Nangar dibawah DUN 39 ( YB DR Murni Suhailli ) Parlimen P.207 Igan ( Datuk Wahab B. Dollah ). Semengak lebih dari 3 tahun sudah berlalu Kpg. kami masih ketinggalan dari segenap kemajuan. Hanya janji tinggal janji yang di luah luahkan oleh Pihak YB (BN) yang meneraju kawasan kami. Paip ada, Air tak ada. Kami terpaksa membayar Bill Air tanpa Air. Untuk kepastian pihak Dato Seri sila rujuk Utusan Borneo 10hb. Ogos, 2011 . T/ kasih.

seasick82 berkata...

cam cerita m.night shyamalan...

Tanpa Nama berkata...

ni cerpen ke 7 la tot. bukan 6 kan..

Ayu berkata...

aisehmenn.. sambung la plakkk...

kyo_9 berkata...

Utusan Borneo?

Tanpa Nama berkata...

# Jangan Pangkah dacing.

-MatCermin-

raWda tOmey berkata...

huhu..
mstery gler..

Tanpa Nama berkata...

Tak best la cerpen je. Cite la pasal murtad. Cuba komen sket video nih:

watch?v=rPaa9I3walk

Tanpa Nama berkata...

tp pasal murtad nih masa bn kt sgor pun dah ada kan?

makcik berkata...

kyo_9: utusan borneo tu sabah sarawak la tu

Özgür Çek berkata...

yang cerita razali tu lg best..

Harith Z. berkata...

lampu kelip2 nak raye la tu.