Disember 31, 2008

Apa Ni Banner Kata Lain,Mintak Bayar Lain?

Citer ni jadi baru lg...last friday....aku ni keje kilang kt kaw.perindustrian senai....barulaa dalam 4bulan keje sini...dan nak dipendekkan citer, last friday aku dan 3 org lg membe kilang aku ni nak g lunch la kat airport tu as farewell party utk salah sorg dr kitorg yg abis kontrak keje...aku pon drive la kete dan sampai kat pintu masuk parking tu tergantung banner sebesar alam ( sure orang rabun pon boleh abca la banner tu) tulis parking RM1 per entry...aku pon siap la kuarkan duit singgit...pastu duk tekan2 button ijau nk amik tiket tak function plak button tu...

Dlm 5min tunggu ada la sorg mamat ni maybe pic kat parking tu la kot..dan berikut adalah perbualan kami...: (perbualan mungkin ditokok tambah sebab aku tak bawak voice recorder time tu and otak aku tak berapa nak ingat sebutir2 perbualan tu but maksudnyer sama)

mamat carpark : dik, mesin tu rosak. bayar pada saya je..

aku : laa yeke?patut la tak kuar tiket...lalu aku ponhulur RM1 kat mamat tu..

mamat carpark : eh bukan singgit laa tapi 3hengget...ni resit nyer...

aku : eh, tapi kan kt luar tu tulis singgit per entry nape plak tetibe jadik 3hinggit? **aku ngan muka bengang**

mamat carpark : o0o tu banner jer...tapi RM3 hengget sekarang ni..

aku pon malas nak ckp byk bg je la 3hengget tu kat dia sbb perut aku dah berkrioookk nak makan...

Sepanjang aku jalan dari tempat parking tu sampai la ke dalam airport tu, melambak banner pasal parking tu di gantung...aku bukan berkira sebb kene tambah lagi rm2 utk parking kat airport tu tapi aku rase tertipu sebagai pengguna.

Kalo betul dia letak RM3 as parking fee tak payah laa berusaha nak promote parking tu RM1 per entry...tak ke menipu tu nama nyer?aku rase saje je dia nak ambil kesempatan sebab time musim haji ni kan...sure ramai org datang sebb ade gak jemaah haji yang akan pulang ke tanahair melalui airport senai tu..

Hopefully , pihak pengurusan airport tu amik tindakan sewajarnya.tak salah kalo dia nak kenakan harga RM3 untk masuk parking tu or nak kenekan berapa sekalipun harga (tapi patut2 la letak harga tu), cume jangan la promote benda lain tapi bila nak masuk benda lain pulak....

Komen : Sama ada management airport tu bengap atau aku rasa ko kene pau. Kat Maybank Alor Setar,depan tu ada parking sederet.Bila orang bandaran takde kat situ,mesti ada 2 orang tukang kutip duit parking padahal situ dah memang sah parking free (ni dulu2 la.sekarang aku tak tau camne)

Aku pergi Sg Gabai,Hulu Langat,nak mandi air terjun.Sebelum sampai kat tempat parking ada seorang pakcik tahan,mintak seringgit.Kereta 2 ringgit.Mana ada kena bayar pun situ sepatutnya sebab situ kawasan rekreasi. Aku tanya Pakcik tu "Apasal kena bayar?" dia stare kat aku cakap "Seringgit."

Aku tanya balik "Bukan sepatutnya free ke pakcik?Pakcik ni tukang jaga air terjun ke?"
Pakcik tu stare aku balik dan cakap "SERINGGIT!"

RM30 = RM50.Kali sebulan dapatlah RM1500.Dekat tempat parking adalah 20 bijik motor,15 kereta.RM20 +Lepaslah bagi anak bini makan duit haram.

2 ulasan:

kucai berkata...

pakcik mkn duit haram..
bengap la esk anak dia.
dah pakcik bengap..
makcik bengap..
anak bengap..
jdi la keluarga bengap...

Shafique berkata...

kes parking nie mmg tak akan habis. aku pon tak paham. kalo betol diorang gie nyamar servey ke mesti leh tangkap nyer. sama la mcm kat Megamall Pasific penang nie. Kalo parking kat tepi kena kupon majlis perbandaran. Tapi ada sekumpulan lelaki india kutip duit parking n jual barang2 kilat keta. masa majlis perbandaran lalu semua duduk tepi wat tataw jer. Lepas jer diorang blah mintak singgit. sabtu ahad mana jalan jon kupon parking. dia mintak jer duit aku terus kuar kotak parking maki sekali then blah.