Disember 11, 2013

Mana Akhlak Kau Kerajaan Malaysia?

Bila kita bukak suratkhabar, semua berita tu ada yang kita baca ada pro dan kontra dia. Khasnya berita politik ni. Kau baca Utusan, kau akan nampak pelbagai berita yang mengagungkan UMNO dan sumbangannya kepada negara. Aku rajin baca The Star jadi nampak lah betapa giatnya orang2 MCA ni nak jadikan Malaysia sebuah negara liberal. Aku jugak rajin baca Harakah bila aku balik kampung jadi dalam Harakah, semua yang buruk adalah Barisan Nasional dan semua yang elok adalah pemimpin PAS.

Dalam hidup kita sendiri, kita selalu ada dua pihak yang pakar agama tapi hujahnya dan faktanya lain. Ada orang kata ASB haram tapi mufti kata ASB harus. Azhar Idrus kata kita wajib lawan kerajaan Barisan Nasional tapi Fathul Bari kata kita kena akur dengan kerajaan dan sabar jangan melawan.

Akhirnya, semua keputusan kita terpaksa decide sendiri. Bab agama sendiri pun kadang2 kita tak sure nak pakai yang mana satu. Kesannya dah boleh nampak jelas ramai yang fed up dengan pertelingkahan pendapat antara ahli agama, ramai jugak yang let go aje agama. Tak tau mana satu nak ikut. Nak buat keputusan pun takut-takut mana tau tersilap langkah.

Kalau lawan kerajaan sekarang, nanti ada pakar agama kata "selagi kerajaan ni tak buat benda yang zalim macam suruh kau jangan solat atau minum arak, kau wajib patuh dia" lalu dibacakan hadis dan hujah yang menyokong pendirian diorang. Tapi satu side lain kata "pemerintah sekarang ni zalim kerana tindakan mereka banyak menekan rakyat dan menyusahkan rakyat" kemudian keluarlah ayat2 yang menerangkan perlunya menentang kerajaan Barisan Nasional.

Hidup pun jadi takut-takut. Takut salah langkah. Takut terlawan apa yang agama tuntut tapi diri sendiri tak tahu mana satu yang agama tuntut sebab ramai pihak keluarkan pendapat ikut pendirian masing-masing.

Susah hati kan hidup camtu? Ramai yang susah hati buat tak peduli pasal agama dan fuck it, lets enjoy the life. Slogan diorang ni "kenapa perlu susahkan hati kita dengan masalah2 camtu sedangkan peluang kita hidup ni hanya sekali.."

Aku tak tau sama ada aku sorang aje ke benda ni berlebih2 sikit tapi pada aku, tak salah sebenarnya kita susah hati tu. Macam kau pegi makan. Mungkin untuk orang bukan Islam atau Islam Pada Nama Shj. diorang akan bedal aje apa yang dihidangkan kat diorang tak kira sumber dan tempat. Tapi sebab kita Melayu Islam, kita nak makan kena ada was-was ni. Kita takleh nak makan aje apa benda yang kita dapat. Even duit sendiri kita kena pastikan mana sumber dia dan dari mana datangnya sebelum kita gunakan.

Ada pelbagai pemahaman yang sekarang ini amat gemar mengajak manusia hidup tanpa rasa risau dan ambil kisah tak ambil peduli. Carefree attitude. Sebab orang yang carefree attitude ni tak peduli dan tak ambil berat jadi mereka adalah target market yang sangat efektif untuk diterokai potensinya. Mungkin sebab itu kot pemikir2 berfahaman carefree ini mahu lebih ramai orang carefree di dunia supaya makin mudah mereka kawal dunia.

Buat benda2 penting jadi nonsense supaya mereka boleh jadi benda2 penting itu. Macam gosip hiburan. Cuba tanya budak Melayu pasal politik, dia mungkin akan jawab tak minat dan tak kisah. Cuba tanya siapa menang AF haritu.....dia akan bagitau dari awal sampai latest. Masyarakat yang bodoh camni akan tak peduli pasal benda lain dah...especially agama.

Bila kita dah tak peduli agama, kita dah tak peduli halal haram. Bila kita dah tak peduli halal haram, kita akan sapu aje apa yang diorang provide untuk kita. Kini orang Melayu sendiri seolah-olah diperbodohkan supaya kita rasa fed up dengan agama, buat tak kisah, pedulikan semua benda bullshit berlaku dan enjoy the life. Hantar anak masuk pertandingan menari dalam TV dengan harapan dia dapat popular dan anda dapat bangga ada anak yang talented.

Enjoy the life dengan cara barat. Seks, perempuan, arak, wain, huha-huha. Sehinggakan perempuan sendiri tak sedar mereka tak lebih sekadar object of lust tapi disogokkan dengan slogan girl power. Makin kecik baju, makin tinggi semangat girl power. Bullshit gila semua tu. Modesty is the best form of girl power. Tapi pemahaman mereka mengatakan jika perempuan dipaksa, diwajibkan untuk berpakaian labuh, itu adalah satu form penyeksaan, penindasan.

Mangsanya, adalah ajaran Islam. Islam kuno. Islam out dated. Islam menghalang wanita bersuara. Kalau kau perasan, target diorang wanita dan mereka mahu wanita rosak dulu. Sebab untuk kawal lelaki2 ni, mereka perlukan wanita. Sex sells. Lelaki takkan nak berhibur kalau tak ada wanita yang sudi jadi bahan tatapan.

Dengar sini, mereka tidak akan stop selagi semua gadis Islam tak pakai bikini dan embrace culture mereka. Mereka tak akan stop selagi lelaki Islam tak rasa bangga dapat tidur dengan ramai wanita. Mereka tak akan stop selagi kita, orang Melayu percaya yang was-was, berhati-hati dan berjaga2 dalam hidup ni perlu untuk menjaga maruah kita. Mereka nak kita hidup tanpa syarat.

Mereka mahu kita hidup tanpa halal haram ni.

Walau bagaimanapun, masalahnya berbalik semula kepada orang Islam itu sendiri. Kadang2, hanya sebab perbuatan tokoh2 Islam sendiri yang meruntuhkan Islam, tak perlu pun campur tangan anasir dakyah hidup carefree ni. Balik semula kita kepada persoalan asal ; ASB Harus atau Haram? Azhar Idrus atau Fathul Bari? UMNO atau PAS? Hudud atau Undang2 Sekarang? Syiah, Wahhabi atau Ahli Sunnah Wal Jamaah?

Pokok pangkalnya, semua itu personal choice. Tapi kita masih lagi perlukan ilmu untuk jawab semua benda tu bila kita confuse. Kau bukak Quran kau cuba carik jawapan tapi kau masih lagi perlukan ilmu yang cukup dalam untuk paham Quran. Kau cuba carik jawapan untuk betulkan persoalan kau tapi kau sedar, ilmu kau ni hanyalah level cap ayam aje. Sebab itu lah majoriti kita rely dengan Ustaz2 ni..even UMNO sendiri rely dengan Jamil Khir, Fathul Bari, Zulkifli Nordin dan Kazim Elias...jadi takyahlah malu.

Hujah yang kau akan dapat adalah berdasarkan pendirian tukang cakap tu dan akhirnya, nak tak nak, kau sendiri kena decide. Selama ni aku cuba carik jawapan pasal benda ni. Aku cukup takut salah buat pilihan. Mana tau Fathul Bari betul? Memang wajib kita sokong BN atas kenaikan harga elektrik? Mana tau memang wajib kita sabar dengan kenaikan harga barang yang menggila dan duduk diam2 tanpa melawan.

Aku takleh bagi jawapan tepat apa yang kau perlu buat, tapi kita ada satu contoh manusia yang sempurna. Sebelum kau buat sesuatu, tanyalah diri kau, "adakah Rasulullah akan buat benda ni?"

Kau akan jumpa jawapan dia.

Sebelum kau angkat tangan beramai2 laki perempuan dekat Perhimpunan Agung UMNO, tanya diri sendiri,"Adakah Rasulullah akan pegang tangan lalu diangkat tangan pemimpin wanita UMNO bukan mahram dia untuk meraikan Islam?"

Adakah Rasulullah akan membenarkan isteri dia bersentuh-sentuhan dengan lelaki lain untuk meraikan kebangkitan Islam?

.................


Kepada Ulama' pendokong pahaman UMNO, ingin aku bertanya;

Jika seorang cikgu sekolah tidak mahu memberikan kerjasama pada hari sukan sekolah kerana t-shirt yang dibekalkan oleh pihak sekolah tidak menutup punggung, berlengan pendek dan menampakkan bentuk tubuh sedangkan dia seorang yang berpakaian jubah dan tudung labuh, perlukah dia ;

a. Membantah keputusan sekolah tersebut dan datang dengan jubah dan tudung labuh?
b. Akur dan pakai sahaja t-shirt tersebut?

Mungkin respon kau adalah pihak sekolah kenalah pastikan t-shirt tu ada pilihan, tshirt style muslimah pun perlu disediakan. Persoalannya, jika pengurusan sekolah sendiri tidak peka mengenai benda tu, perlu atau tidak mereka ini ditegur atau guru ini hanya perlu bersabar dan menurut sahaja perintah sekolah.

Isu itu pun berbalik kepada pihak sekolah bukan? Sekolah perlu menyediakan yang terbaik yang meliputi semua aspek dan tidak ada pihak yang dianaktirikan. Betul? Tak ke sama dengan situasi kerajaan sekarang...kerajaan perlu menyediakan kemudahan yang terbaik yang meliputi semua aspek dan tidak ada pihak yang dianak tirikan.

Tapi lihatlah kaedah yang digunapakai kerajaan sekarang. Adakah ada pihak yang dianak tirikan? Ada. Selalunya Cina. India. Orang Asal. Melayu penyokong Pakatan. Seluruh Sarawak. Kelantan. Dalam isu kenaikan itu ini, kenapa perlu rakyat dibebankan? Dalam isu Proton dan industri automotif negara, kenapa perlu rakyat disusahkan?

Adakah Rasulullah akan berbuat sedemikian? Tak! As long as kerajaan cuba bertindak adil, takkan ada orang persoalkan kerajaan, masalahnya, kerajaan sekarang ni nampak benar tak nak berlaku adil. Adakah susah nak berlaku adil? Memang la susah. Hidup cara Islam ni susah sebab kita ada guideline yang kena ikut. Kena adil, kena bersih, kena betul.

Itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan bukan? Untuk sebuah negara yang majoritinya Muslim dan baju muslimah adalah sesuatu yang rare, ganjil dan bukan pakaian semua Muslimah sehingga perlu dilabelkan "baju Muslimah."

Jika sebuah negara perlu dibangunkan dengan menekan serta menyusahkan rakyat dia dan kemudian ditutupi dengan pelbagai alasan bisnes dan ekonomii, konon2 nya rakyat takkan paham, Islam kah negara itu? Apa yang rakyat paham adalah hidup mereka susah kerana pengenalan dasar kerajaan. Itu aje. Keluarlah teori macam mana pun pasal ekonomi tapi kalau orang ramai rasa susah sebab tindakan kerajaan, tak ke itu menunjukkan pakar ekonomi hanya tau bergebang pasal ekonomi tapi the economy itself is out of their hands?

KIta terlalu gemar ambik benda moden, cara updated zaman sekarang sebagai benda betul tapi persoalannya, kenapa kita makin lama makin hebat teknologinya, kita makin hilang akhlaknya?

Bantuan banjir pun dah jadi program raih undi.
Apa nak jadi dengan orang kita ni?

Kau rasa, kalau kita amalkan sistem politik 100% Islam, menteri2 sekarang ni nak ke jadi pemimpin kau? Itulah persoalan yang kau perlu fikirkan. Pemimpin ni, kalau dia tak ikhlas, janganlah kau ambik dia jadi pemimpin kau.

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bab wajib taat pemimpin : Fathul Bahri kena paham, Malaysia mengamalkan demokrasi. Kritik, kutuk & troll goverment tak patut dikira melawan. Kalau aku tak setuju harga minyak naik pun, Najib still PM aku. Aku bayar jugak harga minyak, xseludup dari luar.

Rakyat yang professional akan paham peranan sebagai rakyat walaupun berbeza pendapat. Rakyat yang tak paham konsep ni boleh tengok dari tepi dan diam. Rakyat yang tak produktif, berinternet walaupun diupah buat kerja, jatuhkan maruah negara & timbulkan kacau bilau tu sebenarnya melawan.

Tanpa Nama berkata...

bagi saya .. kehidupan manusia aka rakyat dibawah pimpinan satu pemimpin negara hanya akan bahagia sekiranya pemimpin itu memimpin berlandaskan syariat islam. bila dijiwa setiap pemimpin dan rakyat itu dapat memahami dan melakukan apa yang dituntut oleh syariat, maka kehidupan itu menjadi indah...

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya kita sendiri kena buat keputusan, kenapa nak biarkan orang lain buat keputusan untuk kita?

Kalau nak melabur dalam ASB, melabur je lah. Pada aku memang harus kalau melabur macam biasa, boleh jadi haram kalau guna loan ASB untuk melabur.

Key word ialah 'boleh jadi'.

Macamlah pelaburan lain tu tak ada kemusykilannya jugak? Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)? Yang iklan kata patuh syariah tu?

Padahal antara senarai hartanah yang dilaburkan melalui AHB termasuk Menara Bank Bumipuera yang depan Sogo tu dan Tesco Seri Alam. Dan kalau menara bank dengan Tesco tu, memang sah ada bercampur dengan benda haram (riba' bank dan jual arak etc...)

Master Yoda berkata...

tepat pd sasaran Tot...

Tanpa Nama berkata...

boleh buat perhimpunan agung padahal rakyat dah dalam keaddan teruk.Boleh dia bergembira dengan geng2 dia sendiri.Ingat semua rakyat Malaysia ni macai ke.Kerajaan lepas pilihan raya ,aku boleh senaraiakn kebrukan dan kesan kerajaan bn .Banyak x terhingga

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa dah taknak duduk kat Malaysia ni lagi... Tapi aku nak pi duduk kat mana????

Tolong aku Mantot... hantar aku pi Brunei!!!

Tanpa Nama berkata...

Star
sebagai org awam yg tak belajar lebih mendalam,tak boleh juga ikut rasa-rasa saja.Kita kena baca dan teliti hujah2 dan dalil2 yg dikemukakan setiap pandangan tu. Kemudian pilih pandangan yg kita rasa yakin tepat,bukan yang menyenangkan kita semata-mata.
Pandangan peribadi saya, selalunya,kalau ada keperluan untuk bertanya tu maksudnya ada sesuatula tu. Akhirnya, kita semua kena rajin.membaca dan menambah ilmu. Tak bolehla asyik jadikan "tak tahu" sebagai alasan. T____T
Nota:SSM meletakkan had kadar 33% industri haram utk pelaburan.

Tanpa Nama berkata...

sc kata asb tak patuh syariah, dalam list dia tak asb.fatwa kata harus pasal nak jaga kemaslahan umat islam, so aku tak labur kat asb, aku masuk mutal yang syariah compliance lol.

Tanpa Nama berkata...

SC pun bukannya betul sangat.

masa tu ada dia buat list, dalam 88% drpd saham dalam bursa Malaysia dikira syariah compliant.

http://stocksmalaysia.blogspot.com/2013/10/list-of-shariah-compliant-securities-by.html


Tanpa Nama berkata...

Star
SC bukannya betul sgt kerana senaraikan 88% saham bursa Malaysia?tak faham apa masalahnya.mohon pencerahan.

Tanpa Nama berkata...

Star
Akhir zaman,tak terlibat riba pun akan terkena debu2nya =(
Tapi terpaksa buat sehabis baikla.Contohnya,ada takaful kenalah opt for that walaupun tetap ada masalah.Pinjaman islamik compared to konvensional.Pendapat sayalah. Usaha gunakan alternatif yg diberi pemerintah.Paling minimum.

Tanpa Nama berkata...

Jangan jadi pemalas. Baca betul2. Link pun dah ada. Kat situ dah tulis apa syarat supaya syarikat dikira syariah compliant. Dah suap tinggal nak kunyah, itu pun pemalas.

Melayu oh melayu.

Tanpa Nama berkata...

Saya suka cara penulisan anda.....