Disember 03, 2012

Aku Rasa Tak Perlu Melayu Itu Wajib Islam

Ramai orang berbicara pasal kes murtad tempohari lepas Nurul Izzah bangkitkan isu. Aku sendiri tak berapa paham macam mana pandangan Nurul Izzah tu sendiri tapi bila isu tu timbul, membuatkan aku terfikir satu benda. Aku tak sure sama ada ini benda yang sama atau tidak.

Secara jelasnya, selepas berfikir panjang, aku sebenarnya merasakan seorang bayi yang dilahirkan TIDAK PATUT di "Islamkan" sehinggalah usianya mencecah 12 tahun.

Sebelum korang attack aku kata aku penyokong murtad, fikirkan dulu satu benda; Kau Islam mesti dah lama, bukan? Tapi bila first time kau ucap dua kalimah syahadah? Bila kau sedar kau itu Islam? Kebanyakan kita mengaku diri kita Islam, sebab dalam IC kita tulis Islam. Dalam surat beranak kita tulis Islam. Secara protokolnya, kita Islam...kalau orang tanya kau, "kau Islam atau tidak?"...kau keluarkan surat beranak atau IC kau..dalam tu tertera kau Islam.

Tapi, siapa sebenarnya yang Islamkan kau? Mak bapak kau atau peraturan? Aku rasa, ramai antara kita ini Muslim sebab itu peraturan nya. Kita Islam Compulsory. Mak bapak kita lahirkan kita, jadi sebab mak bapak kita Islam, kita automatically jadi Islam. Setuju ke benda tu? Aku setuju...tapi ada syaratnya.

Mak bapak ni pun kadang2 tak boleh harap sangat. Sebab tu la kita boleh tengok ramai gila budak Melayu kaki teguk arak, kaki clubbing, kaki pempuan, suka blowjob boifren....itu semua salah siapa?

Salah mak bapak. Sebab apa aku kata salah mak bapak? Sebab memang salah mak bapak lah. Kalau anak kau jadi jadi huru hara, kau takleh nak salahkan orang lain. Kau kena salahkan diri sendiri. Selalunya alasan kita dengari, pengaruh rakan sebaya, pengaruh barat, pengaruh duniawi dan sebagainya tapi sebenarnya, macam mana pun back to the root of the issue, salah mak bapak.

Di sinilah asasnya point paling penting kenapa aku rasa, kita perlu jangan daftarkan seorang Melayu sebagai Islam sehinggalah dia berumur 12 tahun.Ramai orang Melayu huru hara sebab mereka itu "Islam daftar." Bukan "Islam asuhan." Ramai mak bapak kat luar sana yang anggap, sebab dah daftar anak itu Islam..Islam lah dia sampai besar.

Jadi, apa faedahnya kalau kita tak daftar anak sebagai Islam sehinggalah dia 12 tahun? Pada aku, tanggungjawab untuk membesarkan anak supaya pengaruh anak yang akan pilih sendiri apa agama akan jatuh dekat mak bapak, bukan undang2, bukan protokol, bukan compulsory Islam.

Kalau mak bapak itu Islam, mestilah dia nak anak dia pilih Islam,lah kan? Jadi dia la yang kena pastikan anak dia membesar dan suka dengan Islam. Kalau tiba2 anak dia tak suka Islam macam mana? Nasib la. Anak kau. Kau yang besarkan dia camtu, kalau dia suka Kristian, bukan salah dia. Salah kau. Anak tu kan macam kain putih, kalau dia suka jadi atheist, itu maknanya kau lah yang train dia jadi atheist.

Dengan tidak mendaftarkan anak kau sebagai Islam secara official, kau hanya ada satu option, pastikan anak kau membesar dengan cara Islam........supaya bila cukup umur dia nanti dia sendiri nak registerkan diri dia sebagai Islam. Bukannya salah pun kalau dalam IC takde tertera dia Islam tapi dia still solat 5 waktu. Allah tak terima ke kalau dia solat tapi dalam rekod Jabatan Pendaftaran dia masih belum Islam?

Bayangkan, best apa kalau bila anak dah 12 tahun, dia kena gi Pejabat Agama, ucap dua kalimah syahadah depan Imam, buat satu majlis doa selamat dan rasmikan pendaftaran anak kau dalam rekod officially, dia Muslim.

Bukankah itu lebih bermakna? Just for the record sebab rekod itu masih lagi penting, takleh la nak biarkan takde record ye tak?

Kalau dah dari kecik kau decide anak kau itu Islam, kau train la dia mengucap apa semua. Allah bukannya terima syahadah ni kalau ucap depan Imam dan ada dalam IC aje, kan? Even orang bukan Muslim, kalau dia tergerak nak masuk Islam, dia ucap syahadah dan simpan rahsia tu sorang, dia juga seorang Muslim bukan? Ramai orang bukan Islam yang sebenarnya sudah hidup macam orang Muslim lama sebelum mereka jadikan benda tu official.

Adakah mereka bukan Muslim sebelum menjadikan benda tu official walaupun sebenarnya dengan Allah sendiri mereka dah mengaku Dia itu Tuhan mereka?

Jadi, pada aku,kalau kau tanya, adakah perlu pendekatan drastik macam ni? Aku rasa perlu. Sebab makin lama makin ramai yang nama aje Islam tapi tak peduli nak gentel2 awek depan orang ramai.

Sebab apa kita jadi camtu? Sebab ramai di luar sana golongan "Islam protokol" bukannya "Islam Asuhan." Cara hidup barat, tapi agamanya Islam. Ramai antara kita ini officially Islam dalam rekod dalam Jabatan Pendaftaran tapi dengan Allah, dengan diri sendiri, kita 50-50.

Beban meng-Islamkan anak selama ini tidak pernah jatuh 100% ke atas bahu mak bapak sebab sebagai Melayu, compulsory kita Islam. Cuba kita buang peraturan itu dan kita tengok apa yang jadi dekat masyarakat kita.

Kita berbangga dengan frasa, "Asal Melayu,Mesti Islam" tapi kalau peraturan itu tak ada, mampukah masyarakat Melayu maintain ke-Islaman mereka, bila beban meng-Islamkan anak, jatuh dekat cara hidup mak bapak?

114 ulasan:

azhar berkata...

Berhati-hati bro bagi pandangan. Seelok-eloknya bukan gunakan akal semata-mata sebaliknya rujuk kepada mereka yang lagi 'alim. Saya x berani nak bagi pandangan cuma kalau mereka yang 'ariff lagi mengetahui bole kongsi di sini.

Merok berkata...

Islam itu pada agama. Akhlak mereka saja yang tak betul, boleh dihukum.

Kalau diislamkan masa 12 tahun, tut tut mati umur 11 macam mana. Tak dan masuk syurga. At least islam, kena seksa pun still masuk syurga walaupun berbillion tahun.

hanafijaafar berkata...

get some popcorn, everybody. comment section is going to be a blast.

KatakPisang berkata...

The Watercolour - Kalau 11 thn x baligh lg masuk syurga ape? Kalau dah baligh, dan die dah pilih islam tp blom register, rasenya boleh masuk syurga.. tak tau plak kalau kat padang masyar nanti kene check registration ngan JPN..

Mantot - Tp bahaya in case kalau die mati sblm register, dan ada org dari agama lain(ayah, mak, datuk, dll) declare nak tanam dia cara agama lain.. Kalau ada rebuttal, tolong explain..

Tanpa Nama berkata...

Tot, post ko kali ini agak membebankan otak aku.

bagi aku, anak itu officially lahirnya islam kerana dikandung oleh rahim seorang yang telah mengucap 2 kalimah syahadah.kenapa? Setiap bayi yang dilahirkan fitrahnya adalah Islam. kerana permanian itu sendiri berlaku secara sah (berakad,Ijab dan kabul) diantara 2 org muslim. kalau secara tidak sah (luar ikatan perkahwinan), asalkan pembawa bayi adalah seorang Islam, maka bayi itu juga adalah Islam.

kalau dikandung oleh non-muslim yg hanya memeluk Islam selepas anaknya itu dilahirkan, maka aku bersetuju dengan peraturan baru kau itu.



Fara Abdul berkata...

aku dah utarakan pandangan sebegini x lama dulu, dan macam biasa kebanyakan org kita masih tak boleh keluar dari kepompong MELAYU MESTI ISLAM. cakap x boleh tafsir agama pakai akal lah, kena tanya org alim lah. agama dan kepercayaan adalah hak individu, apsal nak suruh org lain fikirkan utk diri kita? apakah kita ni budak2? org alim pun kalau dia tafsir pakai apa? sy pasti dia x pakai kepala lutut.

Allah suruh kita guna akal. banyak ayat2 Quran menyuruh kita berfikir contoh ayat 6:78, 36:62 dan 67:10. tup tup ada pula fahaman yg diajar oleh guru kata x boleh guna akal nanti sesat. kalau Allah kata 2:170, 7:28, 5:104, apakah kita nak juga ikut cakap tok2 guru jgn guna akal? sekarang Tuhan kita siapa? tok guru atau Allah?

Allah dah terangkan org2 yg malas berfikir dan mengikut saja cakap org lain adalah seperti haiwan ternakan spt ayat 8:22 dan 25:44. kalaulah apa yg tok2 guru tu ajar salah, apakah mereka dipersalahkan? Allah takkan terima finger pointing di akhirat sedangkan yg mengamalkan Islam itu sempurna akalnya. refer 17:36.

aku faham apa yg ko nak sampaikan. takde maknanya islam hanya pada nama dan rekod kalau diri sendiri x amal ajaran Islam. yg sedihnya, masyarakat kita perjuangkan Islam pada rekod, bukan Islam pada amalan sebenar.

parents bertanggungjawab didik anak mereka. bukan harap register surat beranak dan IC je Islam. nak anak tu jadi muslim, didiklah betul2 sejak dia kecil. of course, mak bapak kena jadi muslim yg diinginkan dulu baru dpt didik anak dgn berkesan.

masa mak bapak ajar anak x lama. bila anak tu dah besar panjang, dah sempurna akal dan ditakdirkan pula dia nak murtad, mak bapak dah x boleh nak buat apa lagi melainkan nasihat. ini sebab kepercayaan bukan paksaan. Allah dah cakap dlm ayat 2:256, 4:137, 6:149, 10:99, 18:29.

penting bg setiap muslim faham apa yg Allah suruh dlm Quran. bukan tunggu tok guru ajar saja.

Tanpa Nama berkata...

bontot.. ehhh.. mantott..
jgn main ckp je bab2 islam ni even ko try nk being sacarstic pun. jga sikit akidah tu.
aku marah ni.. aku sgt marah..!!!!
islam ni ada 2. ko islam sb mak bpak ko islam & ko islam sebab ko peluk islam. simple.
kalu esok2 org tnya anak ko agama ape, agak2 dia nk jwb ape? "ntah la, sy tak tau lagi, umur 12 thn bru sy decide".
or mayb org tnya ko "anak ko islam ker tak?"

haisshhh... tau la nk get attention ngn topik2 mcm ni, nk increase traffic kt blog.
tapi agak2 la kan..

haishhh.. ntah la, kdg2 org belajar tinggi pn, otak mcm kt lutut jgak.

-ida ali(silent reader)-

Tanpa Nama berkata...

Awal2 lahir pon baby dah diazankan oleh bapak die kan.. so, awal2 lagi baby dah diraikan dgn care islam.. maaf, sye kurang ilmu, or baby x diazankan pon xpe setelah lahir?

maya berkata...

mantot, dalam banyak-banyak blogger, aku paling menyampah dengan kau. tapi aku setuju pandangan kau dalam hal ni.

Tak, aku tak setuju dengan daftar islam time umur 12 tahun. Itu agak bangang.

Aku just tak faham kenapa orang nak memperbesarkan isu murtad. Kenapa kalau melayu kena jadi islam? Kenapa kita memperbesarkan isu murtad?

Kalau dia murtad, itu dosa dia la. Kalau halang dia jadi murtad tapi dia still hidup macam bukan muslim jugak buat apa.

mr edz berkata...

melayu tak semmestinya islam tetapi setiap anak anak kecil sebelum baligh semuanya adalah ISLAM. aku dengar kuliah satu ustaz.

Tanpa Nama berkata...

maksud mantot, meme kalo anak yg dilahirkan oleh orang islam agamanya islam; dgn syarat ibu bapa + anak tu mengamalkan/mempercayai amalan/akidah islam. Kalo anak tu dah dididik jadi muslim dan sayangkan Islam, mesti anak tu akan pilih islam akhirnya..

Kalo skang ni, byk Islam atas ic je tapi tak pun mengamalkan ajaran islam. Nak mengaku jadi orang Islam gak ke tu?

tanjat boboi berkata...

Tot, ko tak layak nak kasi pendapat.

Tanpa Nama berkata...

Allah dah kata umur 7 tahun WAJIB pukul anak kalau x sembahyang... WAJIB la bagi ibubapa Islam mengajar anak sembahyang umur 7 tahun.. Sbb dalam solat adanya kalimah syahadah.....

Tanpa Nama berkata...

tapi bagi aku lah bagus jgk mantot nih buka cite macam nih... sebab memang dah tanggungjawab mak ayah perlu beri penekanan dalam ajaran ilmu islam... dan xlupa jgak tanggung jawab suami sebagai ketua keluarga... kalau lah mak ayah tu xbetul dlm kehidupan sebagai orang yg beragama islam..hurmm kesian lah kat anak-anak yang dia warisi tu.

Sang Merah berkata...

Anon December 3, 2012 3:09:00 PM GMT+08:00

WAJIB la bagi ibubapa Islam mengajar anak sembahyang umur 7 tahun...
MENGAJAR ITU WAJIB BAGI IBU BAPA...

persoalan disini...bagaimana jika ibu bapa y tidak mengajar anaknya solat? dan sehingga dewasa anak itu tidak kenal solat..tidak pernah mengucap syahadah...rukun islam x pernah amal..apakah anak itu masih islam??

Tanpa Nama berkata...

Mendidik anak itu tanggungjawab ibu bapa. Anak anak itu amanah dari Allah. Sememangnya benda yang paling berat adlah amanah.. jadi. Sila jalankan amanah Allah dengan sempurnanya..

Tak perlu nak islam pada ic atau nak tunggu 12 baru mendaftar kot.. itu cuma undang undang dunia.. who cares..

-N-

Tanpa Nama berkata...

Harap2 korang yg bagi komen nih sume.. akan buat apa yg patut sebagai tanggungjawab seorg islam, tanggung jawab sebagai seorang suami, isteri, ahli keluarga, sahabat. Jangan setakat komen je hebat.

Tanpa Nama berkata...

aku kadang meluat orang compare muallaf dengan melayu islam contoh nya kata "kau ni nama je Islam tapi tak solat. kau tgk ah hong tu, sejak masuk islam, dia lagi alim dari kau. kau tak malu ke dia yg muallaf tu lagi alim dari kau yg memang dari kecik islam?"


bagi pendapat aku, ah hong tu lebih alim kerana beliau menemui hidayah, beliau menemui islam lah agama yang dia cari. apa bila kita dapat apa yang kita cari, kita akan hargai dengan sepenuh nya

umpama kau anak orang kaya, celik2 mata je bapak da jutawan. so kau hidup mewah. "laptop i calar lak, i nak beli baru lah"

yg kawan kau ni plak miskin/sederhana...laptop da calar balar, berkali2 format, tapi "eh,elok lagi ni laptop ni...banyak bantu aku buat assignment"

Ujie Othman berkata...

asasnya mudah: Islam adalah AGAMA & Melayu adalah BANGSA. Cuma menurut perlembagaan Malaysia (kalau tak silap): Melayu mesti beragama Islam. Yg tu mungkin ada kesilapan.

asas lagi satu: kalau bkn Islam memang bebas pilih agama. Tapi sekali kita Islam, tiada lagi pilihan. Jalan mati.

sejujurnya saya rasa pendapat awak ni agak merbahaya utk bacaan umum. Perlu berbincang dgn yg pakar (agamawan). Tak boleh bincang dgn org tahap ilmu biasa2 je.

Byk perkara kita bebas berfikir, tapi bkn semua perkara kita bebas utk tulis. Ada yg sesuai setakat sembang biasa je, sbb penulisan itu mampu meracuni pemikiran pembaca. Yg penting pemikiran & penulisan mesti bertunjang ILMU agama.

Jgn marah ya, pendapat saya jek ni. :)

Tanpa Nama berkata...

i'm looking at being born as orang Islam is a gift. whether or not this gift is being enforced on people from the day they were born, well i guess some people won't know what's good for them til they lose it.

i sure feel glad that i am gifted with this religion, even though i struggle everyday to complete my solat. flawed, but i am thankful sbb lahir sbg Muslim. hope i can finally battle my inner demons and become the right kinda Muslim. Hope you guys too.

Tanpa Nama berkata...

Cakap jangan ikut akal aje. Cuba juga rujuk al Quran. Salah satu hujah yang aku terfikir adalah semasa nabi Ibrahim meninggalkan anaknya dan Siti Hajar di tanah gersang Makkah.

Mengapa pulak nabi Ibrahim berdoa kepada Allah supaya menjadikan keturunannya tetap mendirikan solat (bila mendirikan solat maknanya secara automatik adalah Islam?) Baginda baru ada anak tapi mengapa baginda mendoakan keturunannya?

Kalau ikut logik akal ko, kenapa aje nabi Ibrahim tak doa kepada Allah supaya anak dan keturunannya mendirikan solat (menjadi islam) selepas umur 12?

Bahaya pemikiran begini! Apabila sesorang anak itu menjadi Islam melalui ibubapanya, maknanya Allah telah memberi nikmat islam tanpa anak itu bersusah payah dan Allah jualah yang memberikan hidayah.

Kenapa kita pulak yang nak menentukan seseorang itu patut kafir sedangkan Allah dah memberi hidayah melalui ibubapa? Tugas anak pula adalah untuk mencari iman!

nadz ruslan berkata...

Bagi aku biarlah kau islam pada nama, janji kau islam. Nikmat islam ni, tak terhingga. Tambah lagi kalau dapat nikmat iman.

Selaku bakal ibu, aku nak anak aku islam sejak dari satu sel, dan aku didik dia sebagai islam, dan aku xkan benarkan dia jadi bukan islam.

Asuhan anak dari bujang bro, Anak dalam perut pun mak dah kena ajar dia ngaji.

Your post ni, hang kena rujuk ostadz betauliah

anastasia aisyah berkata...

untuk first time saya tidak setuju dengan anda. Mungkin perlu baca artikel atau tanya yang lebih pakar tentang pengislaman dari nasab

Best In The World berkata...

'Asal Melayu,Mesti Islam'..kalau macam tu,adakah ini bermaksud orang2 Arab yang beragama Islam itu adalah Melayu?Mohon penjelasan.Terima Kasih :)

Tanpa Nama berkata...

aduh...mantot dah ulas pnjg lebar pun ade yg masih tak faham?

1. ajar anak kenal, hayati, perform islam. bukan cakap aku islam ko mesti islam...tapi tak ajar tak bagi tahu tak bagi contoh teladan...
islam bukan pada kad pengenalan tapi pada ruh, akhlak & perbuatan...

Tanpa Nama berkata...

Kalau menyokong Melayu murtad, engkau berasa lebih besar dari Allah. Islam menyuruh bunuh orang murtad, engkau boleh pertikaikan, kira powerlah ketepikan Allah.

Mantot berkata...

orang murtad wajib bunuh...end of story.

tapi kau takleh terus bunuh.

dan tak ramai sbnrnya dalam malaysia ni yg layak nak bunuh.

pencintabumi berkata...

yg lain aku xnk komen. Takut silap. Tp yg aku stuju n stuju sgt satu je. Salah mak bapak. Institusi keluarga adlh tmpt paling ampuh unk merwat penyakit sosial dan jiwa.

Tanpa Nama berkata...

Mengapa harus Melayu Islam itu harus dibunuh?Kenapa Tuhan Islam itu sendiri tidak terus secara automatik mencabut nyawa mereka yang murtad?Saya tidak percaya yang Tuhan itu sekejam itu,manusia itu sendiri yang membuat undang2 sendiri dan menghalalkan perbuatan mereka menggunakan nama Tuhan.Memalukan.

Mantot berkata...

maksud aku..last sekali tu..

tak ramai sbnrnya yang layak jadi "tukang bunuh" tu.

aku clearkan sbb aku takut ramai yg salah paham. punyalah pjg aku tulis, ada yg kata itu ada yang kata ini,kau kata aku sokong murtad.

Tah mana datang, aku tak tau.

mcm ni lah senangnya...benda2 psl ajak bunuh org murtad ni last resort aje. org melayu kita ni dgr aje murtad...BUNUH!MESTI BUNUH!

gi la bunuh.

aku nak jugak tau apa akan jadi dkt kau.

kita tgk la balik masa tu,apa relevannya agama dalam undang2 Malaysia.

Mantot berkata...

benda psl bunuh org murtad ni, walaupun bunyinya agak kejam..betul ni cik/bang.

http://zaharuddin.net/aqidah-&-kepercayaan/155-jawapan-kekeliruan-penentang-hukuman-murtad.html

kenapa Tuhan tak cabut saja nyawa? Mungkin aku boleh jawab soalan kau dengan satu soalan lain, kenapa Tuhan susahkan diri Dia dan biarkan manusia ni pelbagai agama?

Kan lagi senang kalau Tuhan buat SEMUA MANUSIA ni Islam?

Jadi, berbalik lah kita kpd persoalan asal...Kenapa kita ada kat dunia?

Kita ada kat dunia ni sebab dunia ni lah ujian dekat kita. Semua orang ada equal chances pemberian Dia. Even orang murtad sendiri ada chance yang serupa.

Jadi kalau Dia tarik aje nyawa sapa2 yang murtad, Dia dah tarik balik chances org tu utk redemption.

Ahmad Arba'in Ali berkata...

i clearly got your point. very clear.
apa yg kau bentangkan td tu sebenarnya solusi, mcmana nak bendung kemusnahan akhlak umat islam sekarang. ikut apa yg ko tulis, kiranya sebelum umur budak tu 12 tahun, budak tu bebas berfikir dan bebas memilih agama mana yg dia nak anuti lepas umur dia 12. jadi ini akan jadi satu "ghost factor" utk mak bapak lebih menitik beratkan ajaran agama islam pd anak2 mereka supaya anak mereka pun islam macam mereka. aku kata "ghost factor" sbb itu macam satu ancaman pd ibu bapa, sbb siapa yg nak anak mereka murtad? kan? oleh sbb ghost factor tu, kau anggap mak bapak akan lebih serius didik anak dgn ajaran islam kan?

haha. bodohnya kau. nilah org kata thinker, tp fikir tak habis. fikir atas dasar, tak menyelam. dalam bahas inggeris, org pggil "stupid bafoon".

kau fikirlah, kau nk gunakan threat macam tu pada mak bapak, guna ghost factor mcm tu. ok macam mana klu mak bapak dia dont give a fuck pun tntg agama anak dia? so automatically budak tu akan lost, dan x mungkin jumpa islam lgsung. sbb dibesarkan atas dunia liberal. at least klu sistem bodoh kau tu tak diperkenalkan, dia tetap islam even just atas ic, dia sedar dia islam, n somehow dia akan cari apa makna islam tu.

imagine yg sistem bodoh kau ni dah dijalankan selama 50tahun, dah sebati dgn society. so nnt the fresh birth baby, go to school, bercampur dlm dgn budak2 lain yg beraneka fikiran, dan hidup dgn sistem bodoh kau ni, dia mesti still ada dalam kepala, "Aku berhak berfikir bebas, aku berhak pilih agama, tak semestinya aku nak ikut agama parents aku", even parents dia tanam macamnapun nilai islam dalam diri budak tu, benda2 tu tetap ada dlm kepala dia.

masa tu memang terpecah-pecah lah umat islam secara populasi, sbb our new born baby x semestinya inheritate islam parents dorg.

so sistem kau ni akan melahirkan satu generasi2 akan datang yg hidup bertuhankan pemikiran semata, berfahaman liberal secara total, sebab dah ditanam sejak kecil.

Tanpa Nama berkata...

aku paham.mantot is being desperate to put burden on teaching islam as way of life to malay parent.as atas logik,bukan islam xmasuk surga(no offence) dan sayangkan anak,parent akan rasa ajar agama is compulsory.sedaya upaya supaya anak dia masuk surga juga.

Tanpa Nama berkata...

bodoh.

Tanpa Nama berkata...

Okay bro, i'm greatly didn't agree with ur system -_-

Tanpa Nama berkata...

Lahir dalam keadaan Islam adalah anugerah paling indah buat saya (:

Saya rasa kalau dari kecil saya bebas tiada pegangan agama dan umur 12 tahun boleh memilih agama secara rasmi, saya rasa saya akan sesat :'(

Dan bacaan ni bagi saya tak sesuai dijadikan bacaan umum sebab mungkin dapat mempengaruhi orang dekat luar sana. Ehmm agak krontroversi entri ni.

Tanpa Nama berkata...

Semakin halus mereka berdakwah utk mencemari minda kaum muslimin muslimat.Umat akhir zaman kian berani mencabar hukum Allah.Al-quran kian kerdil berbanding dgn Phd,Masters,Honours,Diploma atau sebagainya yg dimiliki kaum bijak pandai.

Tanpa Nama berkata...

haha...aper2 la korang nyer comment..btw..good discussion!!
instead of buat syarat utk anak2 keluarga islam ni, lepas 12 tahun baru register, aku cadangkan better kerajaan yg mengaku islam buat peraturan kepada ibubapa melayu yg beragama islam ni...kena mendidik anak2 mereka, tahu solat..tahu hukum2 asas dlm islam sebelum anak2 ni baligh. so kira bila anak2 ni baligh, jabatan agama islam boleh buat test mcm spm la...tgk anak2 ni lulus ker tak...klau lulus, baru boleh register islam dlm ic, klau x lulus, kena ulang test sampai lulus. so, kerajaan boleh bagi previllage or special treatment pada anak2 yg lulus test n berdaftar islam ni...mcm bantuan biasiswa ker, rumah cost rendah ker...bantuan rakyat 1islam ker...
dengan cara ni...baru mak bapak melayu, cina or agama lain ni bersemangat nak jdkan anak2 diaorg islam...bagi mak bapak yg dah sedia islam tu..kira advantage laa, boleh ajar anak fast track n ambik test awal....
ker guaner mantot?

Stealing The Show berkata...

MANTOT...apa yang kau maksudkan dengan redemption?Seperti yang kau kata,sekiranya Tuhan mencabut nyawa seseorang Islam itu sesudah dia murtad,secara tidak lansung Tuhan telah menarik chance untuk mereka redemption?Bagaimana pula kau menjelaskan jika seseorang itu murtad haruslah dihukum bunuh sesudah murtad,bukankah itu secara lansung kau cuba untuk menghalang orang itu untuk redemption?Mohon penjelasan.Terima Kasih :)

zer berkata...

Bahase yg ko gune ni mcm bahase nurul izzah jgk la tot.bahaye bacaan umum teman rase.teman x setuju dgn pendapat ko.mgkn ade solusi lain.cth nye dlm ic x pyh letak name bangsa.letak islam ngan x islam je..

Nazsabrina Iman Zulfikar berkata...

Anak ibarat kain putih...ibu bapa lah yang mencorakkannya. Tapi saya kurang setuju utk tunggu bayi itu umur 12 baru diislamkan sekiranya dia lahir di golongan orang islam.

Contohnya katalah salah satu dari parents si ayah atau ibu adalah mualaf..bila mereka bercerai dia kembali ke agama asal...apa yang terjadi pada anak itu?

Melentur buluh biar dari rebungnya. Seharusnya dari kecil lah dia patut didedahkan tentang Islam.

Namun itu hanya pandangan saya. Saya tak bermaksud untuk menimbulkan kemarahan mana-mana pihak. Sekadar menyuarakan pendapat saya.

Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Mantot ni aku rasa time reply komen pon da meraban.da kalah dgn suggestion sndr tp still lg rs diri tu nk menang.aku xdelah alim sgt tp aku agreed dgn most comment kt atas ni.time budak2 aku xpenah solat sbb duduk ngan maid je.parent aku cbok xde ms nk titikberatkn agama anak2 die.da masuk u mcm budak br nk up plak mcm2 aku buat.tp skrg bile lame2 aku sedar aku ni islam.slow2 aku berubah balik sbb aku sedar aku ni lahir sbg ISLAM.aku nk knal agama aku sndr. aku pon nk mati sbg islam.klu ikot ko pny rules nih agaknya smpi skrg aku fikir takpe kot x berubah.sbb parents aku islam jd aku islam.tp gaya hidup aku yg pilih sndr.nk insaf pon sbb aku sndr.bak kata commentator kt atas anak2 yg kena cr iman sbb parents da sediakan laluan.takat umo 12thn bkn nye mcm prof yg boleh kaji pasal something esp agama dgn mendalam then ko expect die akan pilih islam sbb die yakin dgn pilihan die?klu mcm aku nih gamaknya skrg aku da jd kristian kot sbb aku ade kebebasan memilih agama aku lps umo 12thn even aku lahir islam.aku faham ko nk suruh ibu bapa bg penekanan islam kt anak2 dgn mendalam tp konsep ko xkena lgsg.

Tanpa Nama berkata...

sependapat dgn pandangan arbain.islam walaupun senipis kulit bawang sekurang2nya akan masuk syurga walaupn pahala sebesar zarah.and once a muslim 4ever a muslim.tu yg akan safeguard iman kita nanti.

kalau sistem ko diguna pkai insyaallah akan ramai yg sesat dan jd free thinker berdasarkan akal semata2.kalau aku bkn lahir islam aku tak tau la cmne aku skarang.dan sbb aku sedar aku org islam la aku ada inisiatif utk mendalami sedikit sebanyak tntg islam walaupn kdg2 solatpn tak cukup.

in conclusion, point ko mmg merbahaya.even org yg tak semayang dan masuk neraka pun boleh tarik jiran2 masuk neraka sekali dgn alasan tak paksa dorg pg semayang.ko sggup tggung dosa org yg tersesat kalau sistem ni dibuat?

minta maklum balas mantot tentang komen2 yg bertentangan dgn pandangan dia.sini banyak reader.perlukan pencerahan.ni kan perbincangan.

btw, berkaitan dgn nurul izzah aku dgr sendiri dr mulut dia.dia kata lebih kurang mcm ni la 'dalam islam mengatakan tiada paksaan dalam beragama dan patut diamalkan sama rata terhadap org melayu jua'.apa yg dia maksudkan aku xtau la tp kalau ikut kefahaman aku lantakla org islam tu nk beragama apa.mungkin cara penyampaian xbetul kot.allah je yg lebih mengetahui.

Prince of Noob berkata...

aku pernah mendengar dari seorang ilmuwan agama lebih kurang macam ni bila ada org tanyakan pada dia pasal muallaf yg masuk islam atas dasar kahwin, tapi lepas kahwin tak pun hidup cara islam, pakaian masih tak tutup aurat dan lain2, lebih baik tak payah masuk islam. jawab ilmuwan tu, dia cakap hidayah tu milik Allah, mungkin dia belum lagi terima hidayah dari Allah, sama juga dgn kebanyakan melayu Islam ni, tapi jgnlah keji dan menjauhkan diri dari mereka hanya kerana mereka tidak mengamalkan islam dgn sebetulnya, sebaliknya dekati mereka dan berdoalah untuk mereka. walaupun mereka begitu, at least sebelah kaki mereka dah dalam islam, dan kalau mereka mati, mereka mati sebagai seorang muslim, masih lagi berpeluang masuk syurga selepas menerima balasan dan azab. kalau mati sebagai kafir, nauzubillah... langsung tak dapat jejak ke syurga.

so dalam hal ini, hati orang tiada siapa tahu samada seseorang tu sebenarnya masih islam ataupun sudah hilang akidahnya, namun aku tiada isu dengan perlembagaan sedia ada yang sudah menggariskan undang2 yg seorang melayu itu adalah islam, at least dapat memelihara bangsa melayu itu sebagai seorang yg lahir islam dan mati islam. andai kata tiada undang2 perlembagaan tu, dalam konteks negara kita aku tgk mungkin akan menjadi lebih teruk seperti negara indonesia. wallahualam...

your friendly neighborhood - Noob

Tanpa Nama berkata...

*skip semua komen kat atas

Berat ni bro ko utarakan pendapat ko ni. utk org yg tak berapa terbuka, susah nak terima. utk org yg tak berapa nak faham, nnt die ceduk point ko ni, lain jadiknya.semua org tak fikir mcm ko. tp yg mcm org ckp la kan, kalau tak suka tak payah baca/sokong rite?

kdg2 aku rasa makin lama penulisan kau ni makin susah sikit aku nak terima. hehe

adila

Mat berkata...

Mohon pencerahan.

Confirm ke kalau mati sebagai orang Islam, kita dijamin masuk syurga? Bagaimana pula dengan manusia2 yg mengaku Islam, tapi tidak beramal? Apakah perkataan Islam kat IC kita tu boleh dijadikan tiket untuk masuk ke Syurga?

Sistem Mantot ni pon berisiko besar. Sbb kalau ikutkan trend zaman sekarang, makin ramai remaja Islam bawah 12 tahun tak akan register sebagai orang Islam. At least kalau mereka ini dilahirkan dan surat beranak mereka tertera perkataan Islam, akan timbul rasa takut utk menukar ke agama lain (murtad).

AmenoWorld berkata...

Fahamkan betul2 penulisan ini. Ada point yang dia ingin titik beratkan. Konklusi dia.. ==> Kita berbangga dengan frasa, "Asal Melayu,Mesti Islam" tapi kalau peraturan itu tak ada, mampukah masyarakat Melayu maintain ke-Islaman mereka, bila beban meng-Islamkan anak, jatuh dekat cara hidup mak bapak?

Mantot berkata...

"Mantot ni aku rasa time reply komen pon da meraban.da kalah dgn suggestion sndr tp still lg rs diri tu nk menang."

Ni lah org Melayu Islam, bagus. Aku baru balik ni haa. Bukan sbb aku kalah la, takutlah, apa lah.

Kau cerita pasal kisah kau, terima kasih. Tapi aku ada soalan...(Maaflah kalau cam kurang hajar ke)

Sekarang ini aku takut ada orang salah paham proses "Meng-Islamkan" tu.

Aku dah tulis terang2, kalau mak bapak dah decide anak dia Islam (sbb warisi dari keturunan) eloklah dia Islam, kan?

Adakah dia tidak Islam selagi dia tak tulis dlm surat beranak, dalam IC? Tak. Dia Islam, sbb dia dah lahir Islam. Sebab mak bapak dia dah decide camtu.

Janganlah confuse antara Islam dalam rekod dan Islam dalam amalan.

Kenapa mak bapak berani tinggal anak tanpa didikan mcm kes kau? Sebab dia dah tau kau Islam la. Tapi dalam Islam dah wajibkan kena pukul anak kalau anak tak solat masa umur dia 8 tahun.Mana bapak kau time tu? Kenapa dia tak jalankan tanggungjawab dia?

Bz,kata kau.
Dia dah rasa selamat. Sebab dia dah tau tinggalkan kau mcm mana pun tanpa didikan,kau Islam.

(Aku mintak maaf byk2 kalau kau rasa aku kutuk parents kau tapi sbb kau sudi cerita dan kebetulan pulak mmg sama cerita kau dgn isu aku)

Ikhlas aku tanya, kau takde rasa rugi ke kau insaf hanya selepas zaman kau U?

...........

Mcm aku baca...ramai tulis, Islam, mesti masuk syurga (walaupun jd buih kat syurga shj). Islam, mesti selamat dunia akhirat...

Kau nak kata kat aku kalau hidup kau dunia ni kau tinggal Islam tak apa...sebab kau memang dah Islam? Masuk neraka dulu takpela...last2 nanti masuk syurga.Sebab lahir2 kau dah Islam...jadi automatically Allah accept kau?

Mana ada. Walaupun kau Islam nak tak nak kau kena struggle buat apa yang Dia mintak.

Mentaliti tu lah yang kita kena ubah...sebab kalau kau tengok,budaya Melayu yang dah jadi satu benda normal adalah "bila dah tua2 baru teringat masjid."


...........

Dan berbaliklah kpd point sbnr aku.Ramai orang yang bangkang aku kata aku salah,pendapat aku bahaya.

Bahaya sebab apa?

Sebab nanti jadi huru hara katanya, kalau letak beban ni pada mak bapak, pada anak-anak.

Kenapa?Tak yakin ke dgn masyarakat kita?

Kalau kau tak yakin, aku tanyalah, kenapa? Sebab ilmu mak bapak ni semua tak sama.

Tapi back to basic. Kalau mak bapak dah Islam, Insya Allah dia nak anak2 dia Islam. Takde orang Islam nak anak dia jadi kafir.

Cuma skrg ni aku tanya aje la, adakah orang Melayu yang Islam ini, berani mengabaikan Islam...sebab diorang dah tau diorang Islam?

Mungkin ya la kot sebab korang takut benar kalau dalam surat beranak,dalam IC tak tertera agama apa bayi tu jadi korang takut dia pilih agama lain.

Kenapa perlu rasa insecure?

Mcm kau tulis lah, "mcm mana pun parents tanam dalam diri budak pasal Islam kalau dia nak tukar agama lain mcm mana?"

Skrg kau cuba bygkan apa yang aku bayangkan...

Kalau mak bapak dah tanam dari awal,dari kecik ajaran Islam,ikut apa Nabi suruh buat, kenapa perlu risau dia nak tukar agama lain?


Abenawe MacNeil berkata...

berpeluh beb baca post ko ni.

walaupun aku paham idea yg ko utarakan dlm post ko ni maybe nampak as a solution nak melahirkan org2 melayu yg betul2 amalkan ajaran islam dgn baik..

tapi in the same time idea ko ni create satu "escape-hole" bagi org2 melayu yg tak paham islam tu sendiri untuk tidak mengamalkan islam tanpa sebarang rasa bersalah...dan aku rasa orang tak akan rasa obliged to give their child didikan agama, for reason anak2 diorang boleh pilih agama diorang by umur 12 tahun baru dia boleh officially choose what religion they want to believe in..

trust me, benda ni akan create many complicated faith crisis dalam family tu sendiri...

camne kalo bapak ajak anak dia gi smbahyang kat surau, tapi budak tu just reply "rileks ah bapak, amat umur belum 12 tahun lagi..dah cukup umur, dah daftar kat pejabat agama nanti amat ikut ah bapak pegi surau" dan bapak tersebut tak boleh nak cakap apa...

macam ko cakap dlm post ko dulu, nak amalkan hidup sbg seorang muslim yg baik bukan senang..bukannya ada switch bole on/off jadi orang islam kan?

walaupun betul tanggungjawab parents untuk didik anak diorang, tapi apa yg ko suggest ni akan create satu tanggapan bahawa being a muslim is OPTIONAL, even if u are born to a muslim father & a muslim mother...kalo apply solution ko dlm realiti sekarang, even kalo parents dah bersungguh sungguh didik anak2 diorang dgn ajaran islam yg baik pun, budak2 tu akan ada satu mindset yang "aku bebas nak beriman dgn agama apa pun bila dah besar nanti"

parents have the right to teach their childrens about islam...

but in the end bila dah umur 12 tahun dia diberikan hak untuk pilih agama apa pun, tinggal nak register kat jabatan pendaftaran aje sama ada parents suka ke tak..

kata kunci kat sini adalah tanggungjawab & tuntutan sebagai seorang islam...

ko rasa budak umur 12 tahun bole nampak ke semua tu?

aku tak rasa budak umur 12 tahun cukup wise & matang untuk pilih agama anutan dia pada usia macam tu..

aku harap tindakan drastik mcm ni hanya tinggal idea aje, bukan untuk diapply dalam masyarakat kita



Tanpa Nama berkata...

kdg2 asuhan mak bapak dah cukup sempurna.. tp bila da besar remaja tetap bole terpesong.. cmne tu..? ikut pengalaman aku sendiri.. mak bapak aku mmg dah bg ajaran agama yg betul.. takde yg kurang.. diorg ajar aku tentang islam cukup sempurna.. tp bila aku umur 20-an hidup sendiri jauh dari mak bapak, aku lalai dan lupa dosa pahala.. aku buat bende yg tak sepatutnya yg mana sikit pn diorg taktau.. tp alhamdulillah.. now aku da berubah sikit demi sikit ke arah jln-Nya.. pd pndgn aku la.. ni sume bergantung pd diri org tu sendiri.. masa kecik2 bg aku dah mmg jd tanggungjwb (wajib) mak bapak islam kan anak nya.. tp bile da besar baru itu jadi tanggungjwb masing2.. bg aku la.. diri kita ni sendiri yg bole pikir dan tau nk bezakan jalan mana yg nk dipilih.. kenapa nak salahkan mak bapak..? apa yg jadi pada aku, setitik pon aku tak salahkan diorang.. jd aku tak setuju bila ko katakan kalau org tu buat maksiat murtad etc adalah salah asuhan mak bapak.. sbb aku jd mcm tu bkn sbb diorg tp sbb diri aku sendiri.. ramai je yg tau bende tu slh tp tetap nk buat jugak kan.. so tu slh siapa.. slh mak bapak ke slh sendiri..?

plain83 berkata...

Aku..bersyukur aku ni Islam secara baka, dan aku sangat bersyukur dapat sepasang parents yang baik, caring dan tegas dalam mendidik aku secara Islam. Kalaulah, kalau..suatu hari nnt aku tersasar (mintak simpang), aku tak akan salahkan mak bapak aku, sbb bg aku mereka dah jalankan tanggungjawab mereka dengan baik. Aku akan salahkan diri aku sendiri atas kelemahan jiwa aku sendiri, bukan orang lain. Semoga Allah Taala sentiasa melindungi kita..amin.

Aku tak layak utk syurga, namun tidak pula aku sanggup utk mengharungi neraka. Sama-sama kita meningkatkan ibadah kita ^^

Tanpa Nama berkata...

pendpt ko pun sama bodoh dgn pendapat menteri2 yg bodoh. apakata nt anak ko jgn letak islam dlm ic dia sehingga 12 tahun. pastu bila org tnye nape xde ISLAM... ko jawab anak aku belum ada agama lagi... hopefully dy pilih islam..

via pembaca senyap

Tanpa Nama berkata...

Pengomen semua,takyahlah komen byk2 lg.Mantot tak akan ubah pendirian dia pon.BTW mantot,walaupun ko sgt beriman,nape ko nak kutuk "Ko tak rasa rugi ke ko insaf hanya selepas zaman ko U".Well at least dia sempat bertaubat.Sapa ko nak persoalkan bende yg antara dia dan Allah sahaja yg tahu.
Didikan mak bapak ko agaknya suh jd riak kut?

hanafijaafar berkata...

aku nak komen dgn analogi yang ringan sikit, jadi kita bukak bab tudung.

ada orang akan rasa tak selesa bila ada yang bertudung tapi tudungnya tak sempurna, tudung singkat, tudung jarang, tudung terselak2.

memang kita nak menuju ke arah tudung yang sempurna, kita harap semua orang dapat pakai tudung macam yang disarankan agama, tapi realitinya tak semua orang perempuan pakai tudung dengan sempurna kan...

apa-apa pun, tudung yang tak sempurna tu lagi baik dari tak pakai tudung terus, sekurang-kurangnya ada jugak bahagian aurat yang ditutup.

bangsa melayu ni, dah beberapa ratus tahun diislamkan pun, baru 20 hingga 30 tahun lepas cuba nak pakai tudung, zaman tok nenek kita ada ke yang pakai tudung dengan sempurna? kalau ada, berapa ramai?

sama la dalam hal akidah, dah beratus tahun pun bangsa melayu jadi bangsa yang Islam, berapa ramai lagi yang buat benda syirik, perkara yang merosak akidah...

bagi aku, elok buat perlahan-lahan. kalau benar satu perkara baik tu belum sempurna, adalah tetap lebih baik dari tiada.

btw, aku sokong komen Ahmad Arba'in Ali

Mantot berkata...

Jadi, katakanlah kalau aku tweak apa yang aku utarakan ni ; Mak bapak takyah register langsung agama anak. Apa pandangan kau?

Aku gi kerja dulu. Hari ni bz sket. kalau aku tak respon..bukan sbb aku pondan.

Unknown berkata...

Aku setuju entri kali ni. Sangat bersetuju. Tugas ibu bapa tujukkan apa yang terbaik, ajar bagaimana untuk berfikir. In the end biar anak tu decide. Kalau berjaya tunjukkan Islam agama yang terbaik dan anak memilih Islam berdasarkan asas yang kukuh takkan jadi Islam yang cepat melenting macam hari ni.

Tak perlu register pun takpe. Cuma bila mereka nk officialkan agama mereka baru register.

Memetik kata Margaret Mead “Children must be taught how to think, not what to think.”

misz aisya berkata...

hmm aku faham kau nak sampaikan ape.

tp, jujur dan terus terang aku cakap, aku xsetuju.

12 tahun. zaman budak. seronok. dan mudah terpengaruh. kecuali segelintir yg boleh befikir.

Tanpa Nama berkata...

APALA YANG HANG DOK MERAPU MERABAN NIH??? MENGUCAP AKU BACA POST HANG NIH...

Mrs. Eeza Herman berkata...

maaf ye en blog..
sebelum bagi pandangan apa2..adalah lebih baik selidik dan berilmu dahulu..
walaupun sy cetik ilmu...tapi jgn la sampai dgn pandangan dan kenyataan ini bakal mengugatkan iman dan memesongkan akidah org islam lain..

lebih baik saudari berjumpa ustaz dan mengucap.....
bukan sewenang2nya memberikan apa2 pandangan yg melibatkan akidah sendiri..

zuliana_me berkata...

Senang je Mantot. If u believe that we should officially declare the relagion only when we are 12, then don't teach your kids how to solat, mengucap dua kalimah syahadah. Kata nak kasi open kan.
Kalo ko ajar anak ko pasal Islam tapi tak bagi orang declare anak ko Islam sebelum 12tahun, hipokrit la. Budak perempuan pun kalau 9tahun ade yg baligh. Tiba2 dia kata 12 tahun nak masuk kristian, kenapa pulak ko nak halang? Sbb ko sendiri yg dah benarkan.

Memang mak bapak asuh dr kecil, tp pengaruh dr luar pun kuat. Aku x salahkan mak bapak aku kalo aku penah buat dosa, sbb aku ade otak. Mak bapak aku bukan ade dgn aku 24/7.

Dari dulu ko cerita masa ko sokong UMNO giler2 then PAS pulak giler2, the only thing that I notice is ko senang terpengaruh.

Kalo UMNO buat statement sama mcm Nurul Izzah hari tu, sure2 ko dah panggil org UMNO tu murtad. Kita pun tak sure lagi masuk syurga bro.

Unknown berkata...

kita setuju dengan mantop ... ASUHAN PENTING...kalau nak jadikan anak itu muslim, asuh dia dari kecil nilai-nilai dan hukum-hukum Islam ikut perengkat umurnya...lahir je azankan/qamatkan dan seterusnya ... kalau kita ambil anak baru lahir dari bukan-Islam dan kita asuh dia secara Islam, dia akan menjadi seorang Islam ... sebaliknya kalau anak kita diserahkan kepada orang bukan-Islam, mereka asuh mengikut agama mereka, anak itu akan mengikut agama mereka .... pilihan anak itu selepas baligh bergantung kepada ilmu pengetahuan yang telah diasuhkan kepadanya ...kalau dadanya penuh dengan ilmu Islam, inn syaa Allah, dia akan memilih Islam ... kalau dada penuh dengan ilmu tidak-Islam, na'uzubillah, dia kan memilih bukan Islam ... kita dulu pun diberikan ilmu Islam tak sampai 20% dari sepatutnya ...kita tetap pilih Islam ... mengapa ...? kita dijauhkan dari nilai-nilai dan persekitaran bukan-Islam terutama semasa remaja dan awal-dewasa iaitu ketika perkembangan akal fikiran sedang memuncak dan pegangan masih rapuh ... kalau terdedah pun kawalan ibu-bapa dan ahli masyarakat amat penting ... seperti Nurul Izzah juga, kita bersekolah di sekolah mubaligh kristian... hari-hari terdedah kepada nilai kristian ... simbol dan arca salib di mana-mana, nyanyian lagu kristian didahulukan dari lagu negaraku, pakaian rahib kristian dan berbagai-bagai lagi ...alhamdulillah, kita tetap Islam hasil asuhan Islam ....

berliku berkata...

bagi aku seseorang muslim itu bukan Islam jika imannya tiada, islam sekadar syariatnya bukan secara dalamnya...

solat, bagi sedekah kerana nak pahala tanpa sezarah pun niat beribadatnya masih lagi bukan Islam...

yg penting niatnya, solat sejuta rakaat tapi nk habuan pahala semata mata, tidak diterima Allah jugak...

tapi kita tak leh tau macam mana niat org, sebab 2 bab niat 2 kita jaga sendiri la...

apa aku bersetuju dengan admin, pasal jadi islam official lepas umur 12 2...

ada yg berkomen kat sini cakap kalau budak 2 mati umur 11 tahun macam mana? apakah bodoh sangat, pendek akal untuk memahami, 12 tahun official, nabi muhammad dulu dia daftar ke nama dia sebagai islam dalam JPN arab saudi? fahamkan sikit official dalam rekod negara bukan official dengan Allah

Unknown berkata...

risau bc mantot punye isu kali ni.. bnda mcm ni berbalik pd kita sndiri jugak. ingat kata Rasulullah kita yg menentukan apa ank kita.. nasrani yahudi or muslim.. tp kebebasan agama mcm awk ckp tu mantot umpama galakkan utk murtad..
didikan yg Rasulullah ajar waima dr kndungan lg.. declare dh declared bila budak tu kuar lg bila kita azan or iqamat kan dia. lainkali tot taip entry kena ada sikit bab akhirat ni.. jgn main taip je. ni soal akidah kita.. saya faham apa mksud awk, tp dlm ms yg sama.. klu lahir bkn islam n nk cr agama lain itu lain citer. kita wellknown dh islam, murtad is not an option. mcm sy ckp berbalik pd kita as a parent.. let say budak tu tetiba nk choose other religion sy nk tanya apakah hak kebebasan beragama yg kita manusia letak sbg undg2 melepaskn diri kita utk mnjawab kat akhirat kelak? tepuk dada tnya iman. next time isu not suitable kang byk yg jahil bg statement x kena.. kacau.

berliku berkata...

salah ibu bapa 2 aku tak setuju, sebab mak bapa ajar 100% cara islam tapi anak tetap rosak...

sebabnya?kerajaan tidak pandai mengawal hiburan melampau, budak2 walaupu diajar ilmu agama mudah dihasut...

lepas 2 mak bapak tak de masa sebab kena kerja keras cari rezeki sebab kerajaan kafir suka kenakan cukai macam macam

sebab itu aku nk sangat tukar kerajaan supaya anak anak lebih elok aklaknya..

Tanpa Nama berkata...

bila menggunakan akal untuk berhujah bab agama

Adiwira berkata...

macam-macam ko ni tot...ade gitu plk ko pk ye...astaghfirullahalazim...moga Allah beri hidayah pada ko....terlalu liberal dah pemikiran ko...ala-ala mustafa kemal ataturk....

Tanpa Nama berkata...

Carilah guru agar saudara penulis tidak tersesat oleh permainan logik akal sendiri.

AmenoWorld berkata...

Apa masalahnya dengan pendapat ini? Sangat bernas bahkan sangat keterdepan. Ini yang kita perlukan. ISLAM kualiti bukan kuantiti. Kualiti with kuantiti oke, kuantiti without kualiti, disaster, kualiti without kuantiti playsafe, so what's wrong with this article? I didn't find any. Thanks.

Tanpa Nama berkata...

Nazsabrina Iman Zulfikar>>> Contohnya katalah salah satu dari parents si ayah atau ibu adalah mualaf..bila mereka bercerai dia kembali ke agama asal...apa yang terjadi pada anak itu?

Reply: kau ingat tak kes gereja DEMC? salah sorg penganjur tu, mak dia mualaf yang dah peluk agama asal selepas bercerai dgn suami. pastu anak dia join pergerakan tu jugak(anak dia dalam REKOD - islam)




zuliana_me>>> Senang je Mantot. If u believe that we should officially declare the relagion only when we are 12, then don't teach your kids how to solat, mengucap dua kalimah syahadah. Kata nak kasi open kan.

Reply: ini komen paling bongok aku penah baca.

Tanpa Nama berkata...

manusia2 yang banyak bunyi konon2 nak suruh mantot pulang ke pangkal jalan ni mungkin sentap sbb mereka hanya islam dalam REKOD JPN.

aku pun tak nampak apa rasionalnya rekod JPN ni. tak membuktikan seseorang tu islam zahir & batin pun...

and betul sangat2 apa yg Encik Berliku December 4, 2012 9:13:00 AM GMT+08:00 cakap.. Rasulullah dulu takde pun cawangan JPN kat tempat dia.

Tanpa Nama berkata...

Bro Mantot.. Bahaya ko nie.. Pikir laen sangat pd org.

Ok..Awal agama mengenal Allah. Nk ajar agama camner klau ank tu xpasti lg agama ape sebelum umur 12thn.

So, Anak islam semasa dalam kandungan ibu yang bergama islam. Rujuk ustaz utk ko lebih faham.

Kanak² yang belum baligh, akal xsempurna. Sbbtu die org x dibebankan dengan kewajipan cam org yang dah baligh. xsolat pn xper. umur 10 thn xsolat baru pukul. ok.. paham kat situ. kanak² akal xsempurna.. mak bapak main peranan masa nie. kalau la ank nk pilih agama yg dier nk slepas umur 12 thn cam yg ko ckp, klau dier pilih slain islam camner.

Cadangan ko nie klau ko buat kat ank ko camner. Tgk agama ape yg ank ko nk pilih. Goyang x ko rs.

Senang ckp, mak bapak islam, ank² pn islam. Orang islam plak kene usaha iman and amal. Tiada tuhan selain Allah. Ini la iman. Pecaya. Nabi Muhammad pesuruh Allah. Ini amal sbb kita kene ikut nabi dlm sume pekara.

So.. kt ni stakat islam je ramai. xperla tu. Hidayah Allah kite xtau. Sape² n bile² pn Allah bleh bagi. jgan la ko nk rumitkan lagi dgn umur 12 thn plak. Nk lebih, buat la usaha atas iman ngan amal.
Br jadi org yg btul² islam bkn separuh².

Ok... Pesanan untuk diri sendiri n sume umat islam.

-Daun-

Sang Merah berkata...

kepada y x faham dan y buat konon2 faham...

sila fahamkan makna

- declare @ mengistiharkan

- mengajar

mengistiharkan anak islam dan mengajar anak islam adalah dua perkara berbeza...

lkjhgfdsa berkata...

Heheheh..

Rileks la everibodi. Bukan ke kita semua declare kat JPN kita Islam umur 12 tahun?

Sebab umur 12 tahun baru buat myKad. Tengok dalam myKid, ade tulis agama dak?

Basically ape yang Mantot cakap ni memang ape yang kerajaan Malaysia buat lah, tak gitu? Awatnya hampa semua marah sangat aihhh...

Apepun, Ibu bapa. Ibu bapa. Ibu bapa.

Pokok pangkal nya ibu bapa.

Pepatah melayu ade menyebut:
Bapak borek anak rintik.
Bapak kencing berdiri, anak kencing berlari.

Tengok, orang melayu sendiri kata mak bapak yang bertanggungjawap ajar anak.

lkjhgfdsa berkata...

BTW aku setuju ngan Sang Merah.

Tanpa Nama berkata...

You know what, even parents dah ajar Islam secara bersungguh2 pun, tak menjamin anak 12 tahun tu akan pilih agama Islam nnt. Kita try jag dia elok,didik dia elok, at school or tv or anywhere really, dia akan terexpose dgn things yg bole buat dia critical thinking. While its good to be critical thinking, at 12 you're also naive. You might choose whats not good for you. At 12 they still make mistakes. And as much as kita didik dia betul, there will be room for mistakes. Sbb kita bukan duduk sendiri, kita hidup bermasyarakat. Peer influence sgt besar at 12. Thats why sometimes kids need reinforcement. As guidelines. 12 year olds sekarang tak sama mcm 12 year olds dulu.

Unknown berkata...

Allah kan ada.. cube bwk bertenang. yg pentng sbg ibu bapa didik dgn betol.. jauh mcmmn pun dia pergi dia akn dtg blk. Iman xleh diwarisi.. tp guide kena ada. ni akhir zaman.. tgk cucu Rasulullah sndiri.. hasil didikan Rasulullah.. waima Sultan MOhamad Al Fateh hsl didikan ayah dia.. so jgn negatif sgt. betol kite patut risau dlm risau kita sndiri yg kena start dulu islam is the way of life. non other. salah mana2 pun budak wat salah even kita pun.. janji bukan salah yg berulang. klu ape pun jd dia bila dh besar at least tjwb kita kita buat. dugaan Allah bg mmg mcm2 ragam melalui ank pasangan n harta.. kat sini nilai tawakal kita.
saye setuju dgn daun..

Tanpa Nama berkata...

Salam sedare, so far ape yg aku faham dr penulisan di atas mengenai pentingnya ko nk tekankan peranan ibu bapa dlm membentuk anaknya sbg Islam sejati.
Ttpi gaya penyampaian & system yg ko nk tnjkkn blh menyebabkn slh fhm, lbh2 lg klau krg pemahaman agama.
Bagi yg lahir dr parent Islam, islamlah dia. Walaupn maybe dia x mengamalkan Islam disebabkn didikn (ibu bapa especially) smpi tahap mumaiyiz dia ttp bertangjawab dgn agama dia, bkn parents lg. Ilmu & hidayah tu spjg hayat ada peluang, x semestinya sblm 12 dh dpt. Bab2 dftr ni Malaysia je. (Nape nk ltk angka 12 kn sdgkn kita dipertanggungjwpkn semasa baligh yg tak sama). Jgn sempitkn ruang yg Allah bg.
Btw, kita mmg disuruh berfikir, ttp dlm konteks yg dibenarkn berlandaskan syariah..kalau x, blh jauh kelaut. Jgn semata2 follow aqal tu yg ada jd sesat.

Wallahualam.

Tanpa Nama berkata...

mantot marah bila org kata dia takut/pondan kalo tak jawab komen diorang...hehehe...lantak la diorang mantot...ada org tak paham, ada org salah paham, ada org paham..ada yg terlalu paham...aku pn tak berapa paham dan dah refer ke beberapa ustaz..bole kata yg tua2 tu tros merah padam reject..yg muda2 ckp kita baca betul2 dulu cuba paham dan bincangkan..sbb yg menulis ni mesti mempunyai fakta dan dah fikir ape yg nak di tulis...

Tanpa Nama berkata...

mantot ni seorg blogger murahan yg suka tulis benda2 kontroversi macam melodi dan majalah mangga juga utk naikkan rating dan trafik blog murahan dia. tegur orang mcm bagus, tapi diri sendiri macam celaka, dah la berlagak nak mampos. komen org ini tak islam la org itu tak ikut islam la, tapi kat blog sendiri tepek juga gambar2 perempuan separa lucah. tak pernah lagi aku jumpa ilmuwan agama yg macam celaka ni. kata dlm ic tak payah letak agama, nanti anak kau nak kahwin, bakal menantu ko tu muka sebijik keling tapi mengaku islam, tapi takde bukti sbb dalam ic takdak agama. depan ko punya la berlakon gila babi, sekali dah kawin sekali dapat menantu hindu daaa... habis dgn anak2 ko sekali diconvertnya ke hindu. kata bebas beragama kan, org melayu tu tak perlu islam kan. ok mantot, kalau jadi macam tu nanti, jgn tarik balik kata2 kau, jgn jadi serupa itu pondan

Bakaruddin Abu berkata...

Tot..

Aku kurang setuju dgn sistem yg ko cadangkan..bg aku ko bercakap sedikit sebanyak adalah berdasarkn fahaman politik ko..rase2 klu rosmah or najib yg ckp ape yg isu nurul izzah cuba bangkitkn tu mungkin pandangan ko dh jd laen..Aku rase la..

Hmm bg aku nk jlnkan hukum Allah ni ckp ssh bg org yg blom pnh rase nikmat iman tu walaupn parent die ssh payah ajar ank die berlandaskn jln islam..so, adakah ko rase klu bdk ble dh berumir 12 taun diorg akn still piloh islam ble die rase terbeban dgn hukum2? Mampukah bdk2 umur 12 tahun tu kenal akan Allah dan merasai nikmat iman?






Tanpa Nama berkata...

Eh bukan ke umur 7 tahun dah di ajar bersolat dan mengaji. Kalau umur 10 tahun di rotan kalau xmau solat. Ke nak kena tunggu umur 12tahun then tanya anak nak anut agama apa? Kalau macam tu kita kena ajar anak semua agama yg ada la, pastu umur 12tahun tanya dia suka agama yg mana satu???

mr_bread berkata...

aku rasa ramai yang salah tafsir dgn pandangan ko ni mantot...sbb aku pon memula rasa nak tempeleng gak baca ayat awal kau ni,tp untuk berlaku adil aku teruskan membaca dgn berfikiran rasional...

Pada hemat aku, mantot bukanlah bermaksud lepas umur 12 baru nak ajar agama. dia maksudkan lepas umur 12 baru 'daftar' kan dalam IC dan decide.kalau selama 12 tahun tu mak bapak ajar agama islam dgn penuh dedikasi kenapa perlu takut anak nak decide agama apa?kalau boleh buat pilihan mak bapak amalkan apa yg diajar atau sekadar trending?dan pemahaman aku jugak bahawa mantot maksudkan 12 tahun ini tempoh 'parole' utk anak2 dididik untuk yg beragama islam,and yes,certain parents kadang2 tak amek berat tentang akidah,itu yg menjebakkan diri anak2 utk mengamalkan Islam Protokol atau Islam Asuhan.

Aku rasa kau patut letak disclaimer la tot.bahaya makan sumpah maki je kau selama hidup nnt,haha.chill everyone~

mr_bread berkata...

aku rasa ramai yang salah tafsir dgn pandangan ko ni mantot...sbb aku pon memula rasa nak tempeleng gak baca ayat awal kau ni,tp untuk berlaku adil aku teruskan membaca dgn berfikiran rasional...

Pada hemat aku, mantot bukanlah bermaksud lepas umur 12 baru nak ajar agama. dia maksudkan lepas umur 12 baru 'daftar' kan dalam IC dan decide.kalau selama 12 tahun tu mak bapak ajar agama islam dgn penuh dedikasi kenapa perlu takut anak nak decide agama apa?kalau boleh buat pilihan mak bapak amalkan apa yg diajar atau sekadar trending?dan pemahaman aku jugak bahawa mantot maksudkan 12 tahun ini tempoh 'parole' utk anak2 dididik untuk yg beragama islam,and yes,certain parents kadang2 tak amek berat tentang akidah,itu yg menjebakkan diri anak2 utk mengamalkan Islam Protokol atau Islam Asuhan.

Aku rasa kau patut letak disclaimer la tot.bahaya makan sumpah maki je kau selama hidup nnt,haha.chill everyone~

Tanpa Nama berkata...

" tegur orang mcm bagus, tapi diri sendiri macam celaka"

Come on la bro. kalau semua manusia mentaliti macam kau, hancur dunia. Nak tunggu perfect baru boleh tegur ke? Hopefully kau berani lah tegur anak-anak kau kalau diorang buat silap. Jangan sampai nanti terlintas dekat hati " eh aku dulu pon solat tinggal, puasa separuh hari..ah biarlah diorang ni..aku bukannya bagus sangat pon..".

Imagine satu hari nanti, kau nasihat anak kau, then die reply "Diam la pak..dulu bapak pon bukannya bagus sangat. 2X5 je..ada hati nak bagi nasihat. "

At least entry Mantot ada point nasihat jugak. Ambil yang positif, negatif tu buang/ignore. Bukan susah sangat pon.

Tanpa Nama berkata...

Anon December 4, 2012 7:53:00 PM : SAYA SUKA ANDA.

Jefy Tan berkata...

BETUL. sebab itu orang yg peluk Islam tak sepatutnya dipanggil CONVERT. dia patut dipanggil REVERT makna kata dia berbalik ke agama asal. sebab itu anak2 kecil yg mati terus ke Jannah. mereka yg support murtad ini bodoh lagi membodohkan diri.

Jefy Tan berkata...

sempoi. well said

zuliana_me berkata...

PAS dulu perjuangkan ISLAM tp sekarang yg penting menuju ke Putrajaya kan... So hal agama pun boleh nego hak sama rata yea... Sorry la, tapi kalau sbb politik pendirian jadi rapuh/ terpesong, maksudnya mmg terpesong la.

Yeala, blog ko agak kontroversi mcm majalah mangga. Tapi kitorg baca & komen gak yea. bye. May Allah bless all of us. :)

Tanpa Nama berkata...

Kak, nak perjuangkan Islam kena ada kuasa. Dia kena selari. Politik dengan agama. Putrajaya tu simbol kuasa.
Macam jugak nak letakkan Islam di Amerika berkuasa dari Kristian atau Jews? Boleh tak. Tak bolehkan kecuali rakyat Amerika meletakkan Islam berkuasa.
Begitu juga perjuangan Islam di sini.

Jefy Tan, betul tu. Kanak-kanak yang mati dilahirkan ibubapa Islam atau bukan Islam terus ke syurga selagi blum baligh. Cantik kan Islam nie. Sebab ianya berkenaan fitrah. Ibubapa yang mencorakkan.

Tanpa Nama berkata...

balik umah g bukak tv9 kot tak silap cter pesan atuk.pg2 ade pasang.kat situ ko bleh tgk bdk kecik umo 4,5 tahun dok hafaz surah.KO ADE?aku tak rase la yg budak2 tu tak sedar diorg ni ISLAM.EH ALEH2 TERPANDAI PLK HAFAZ SURAH..toksah nak pandai2 no sembang bab akidah kat sini..g ngaji pandai2 bab akidah dulu baru bleh sembang..yg pembace2 blog ko ni ade lak yg terpengaruh plk tuh.BAGUS.TAK PASAL2 DAPAT SAHAM MENYESATKAN ORG ..aku ade?takdek..KO SORAnG JE YG ADE!

Tanpa Nama berkata...

ni la yg dinamekan BODOH SOMBONG.bodoh sorg2 takper,,ni nak bodohkan org laen same.da tau tak pandai blajar..da cukup ilmu baru bleh bagi pendapat ni tak tulis ikut suke kepale otak die jek.fakta ke laut..

UTK PENGETAHUAN KO...org melayu MMG DILAHIRKAN BERAGAMA ISLAM.mcm org cine lahir agama buddha, org india agma hindu etc.kite mmg dilahirkan ikut agama mak ayah. UTK PENGETAHUAN KO..bdk2 kecik yg belum baligh..dosanye MMG DITANGGUNG OLEH MAK AYAH.so takyah nak marah mak ayah sgtla kalo tak ajar anak.mmg dorg da dpt saham da.kalo ko tau bende ni tak perlu ade suggestion BANGANG KO soh declare agama mase umo 12 thn.WTH.n setahu aku..kat sekolah ade ustaz/ustazah ngajor subjek pendidikan islam secare lengkap.ptg ade kelas KAFA.mmg da ajar ngucap solat puase smela..taktaula kot diorg seme dok maen mase ustazah ngajor cam ko..
IMAN bukan diwarisi.sebagaimana Nabi Nuh as gagal menarik anaknye untuk beriman kepada Allah apelagi kite manusia biase yg bukan rasul pon.ko pon bleh JAMIN ke anak ko akan jadik ustaz/ustazah yg mengamalkan care hidop islam seislam islamnye?sebab tula kite diajar bace doa dikurniakan keturunan soleh dan kekal menunaikan solat.kalo da konfiden giler ngajor anak bagus giler..akan menghasilkan anak yg warak lagi alim..tak perlu la doa tersebut kot.

utk pengetahuan ko MENTALITI ORG CAM KO LA YG MENYEBABKAN BYK SGT ISU MELAYU MURTAD SKANG..da seme pk cam ko kan..EH AKU ISLAM PADA KETURUNAN JEK.AKU TANAK PON JADIK ISLAM,APE SALAH AKU NAK TUKA AGAMA.MAKE KALO SEME ORG PK CAM KO MAKE BERDUYUN2 ORG MELAYU YG BAK KATE KO ISLAM PADE NAME JEK MURTAD.patutnye ko tulis blog BAGAIMANA MENAREK GOLONGAN INI KEMBALI SEMULE KEPADA AGAMA ISLAM.NI TIDAK LAGI SOKONG ADE,ASTAHFIRULLAHALAZIM.MENGUCAPLA BYK2.

-pade yg sokong entry ni bek korg mengucap skang jugak takut lame2 jadik murtad tak pasal2

SyncRo MEOR berkata...

Don't take this the wrong way but it's been a while since a good post from you

SyncRo MEOR berkata...

hahahaha anon above me. seriously lawak. in actuality, it's your comment yang portray the term, bodoh sombong.

I've had enough really of 'religious' people using bad language and mocking and swearing other poeple off telling them that they're wrong.

It's a shame that we live in a country where bad attitude and giving feedback is a norm together. I'm really not siding with anyone here. Like I said, I've enough of this.

I remember when I was 8 I guess, I asked the class if we're all sons of god if nabi Isa/jesus is something like that la can't remember it cuz I was a heavy reader. The whole class looked at me like I'm some sort of devil's incarnate and I was almost referred to the principal. Haiz..

Honest questions always go unheeded. Don't even let me start on what happened when they found out I read the bible. yeah the one with the testaments and stuff.

But alas ada jugak la komen komen yang membina. Tak baca sume sebab banyak sangat. Again, tak pilih side - satu, sebab idea mantot baru lagi, tak refined. it's a bare fucken draft is what it is and should be treated as such. Dua, aku nak setuju tapi gila banyak komplikasi yang boleh ada yang aku pun tatau camne nak solve so.. yeahh...

Tanpa Nama berkata...

ooooo really..abes ..ko ingt bahase yg mantot gune tu elok sgt ke..name blog pon curSING MALAY kan .aku ikut name blog jek.nak marah bahase marah mantot.die kondem org gune bahase tak elok boleh.pesal aku nak kondem die takleh lak,die tu nabi ke.ni la namenye pencacai tegar mantot.tp yelah da bace bibble kan.nak ckp ape lagi.btw.post sampah menggunakan bahasa sampah turut menghasilkan komen yg jugak sampah dan err pencacai yg sampah gak kot..

SyncRo MEOR berkata...

oh ? aku tak baca blog ni sgt so tatau la kalau mantot rajin guna bahasa sampah. sarcasm is not bhs sampah bytheway. here's an example.

aku memang sayang bangsa melayu yang logik diorang kalau orang lain buat salah, dia pun boleh buat. aku rasa bangsa ini sangat produktif dan membina. tambahan lagi, mereka ini senantiasa betul lagi benar dibekalkan dengan keyakinan yang utuh yang mereka benar, walaupun tak tahu langsung apa yang mereka salahkan. aku sayang mereka mereka ni.

logik aku baca bible sama je dengan aku tengok twilight. aku tak suka bash something yang aku sendiri tak tau apa. aku boleh cite kat kau apa yg tak bestnye pasal twilight, sebab aku tengok, bukan bandwagon jumper.

again, tahniah kerana menjadi teladan kepada mereka diluar sana di dalam hidup anda. harap harapan, semua dapat sesuatu dari anda.

Komrad J berkata...

Good discussion. Btw, kenapa orang kita takut sangat dengan Bible?

Dan kecoh-kecoh pasal Bible version BM tu apa cerita dah?

jejaka hensem berkata...

Perghhh..gila bahaya komen ni.sbb bg org yg xcukup ilmu dia akan paham kot lain..xyah la nak komen atau post menda2 yang kita sendri pun masih dangkal..aku rasa stick dgn rule sekarang pn ok..xyah nak ubah2 umo 12 taun baru register sebagaai Islam sbb kalau menda ni dibuat 20-30 taun lepas ok la kot..sbb xde youtube,xde fb,xde blog yang menceramukkan pikiran orang..sekarang ni pada aku mmg xboleh..byk sgat racun keliling anak2 kita..mak bapak 100% salah,aku xsetuju..sbb semua kita ni khalifah..kalo mak bapak bagi 100% didikan agama semenjak umo 1 hari pon,tapi sekeliling dia penuh dengan pikiran yang macam2 selain Islam dia akan goyah..ia adalah tanggungjaawab setiap dari kita untuk didik dan tarbiah saudara seaagama kita..kalau kita dok tunjuk contoh xbaik budak2 tgk dan dia amalakn kau bertanggungjawab menyumbang kepada kerosakan umat..ko post menda yang bukan2 dalam ko, orang baca dan amalkan, ko pun menyumbang kepada kerosakan umat..so, dalam kedaaan sekarang masing2 dikalangan kita masih menyumbang kepada kerosakan umat..xyahla nak buat undang2 bangang cm2..Nurul Izzah pun bangang,nak dekat2 pilihanraya buat statement cm2..aku dh dpt byang apa jadi kt Mlaysia kalu PAS,DAP PKR amik alih putrjaya..

Tanpa Nama berkata...

Salam.
Sy agak setuju dgn komen ahmad arba'in. Apa yg sy perasan mgkin reader kat sini agak emosional dalam memberi komen. Tp ini menunjukkan ramai yg terasa bila isu agama disentuh, bagusla.

Untuk penulis pulak, tak sepatutnya isu sebegini ditulis & publish secara umu macam ni. Isunya bagus tp mgkin point yg ingin disampaikan akan dislah tafsirkan.

Kesannya berlaku la perselisihan faham, perpecahan. At last, hilangla Islam tu. Kadang2 isu2 yg minor macam ni boleh diabaikan je. Apa yg penting amalkan islam dengan betul. Elakkan perpecahan sesama kita.

Ini hanya pendapat peribadi sy. Tq,
Shahrol

Tanpa Nama berkata...

Tot....dis post suck

Dyman berkata...

disebabkan fahaman orang islam kalau mati, setelah dibakar selama beberapa tahun dalam neraka, akan dipindahkan ke dalam syurga.

so, buatlah maksiat sesuka hati sebab kau akan masuk syurga akhirnyer. what the heck!!

cuba bagi bukti dalam AQ yang menyatakan orang islam wajib dimasukkan dalam syurga setelah diseksa dalam neraka?

Unknown berkata...

memang ada.. klu buku psl akhirt pun ade cite.. kita akan dimskkan kedalam syurga wlu kita de sekecil2 iman..
persoalalnnya.. snggup ke nk ngadap neraka tu??? seringan2 azab,, pakai slipar neraka smpai didih otak ini kan plak dosa tak tutup aurat + mengumpat + fitnah + bla2... sanggup? x msk dgn siksa kubur... org gila pun x sanggup

Tanpa Nama berkata...

As simmple as Gov pye sistem corrupt,pendidikan islam hanya untuk exam,mak bapak asyik pikir duit nak hdup mewah,jiran tetangga x peduli anak org len,ahli agama hanya berceramah di TV(masyuk) dan masjid dan utama sekali dah Ketua Agama kencing berlari takkan anak2 kencing duduk kut?Ape yg mantot tulis untuk orang ada akal fikir agar sebagai ibu-bapa koranglah yg mencorakkan anak2 amanah Ilahi...Mak bapaklah yg akan tentukan anak dia jd Majusi,Nasrani,Yahudi atau ape saja..Yg korang duk pi kalot2 citer pasal suruh si mantot jgn letak Islam dlm IC anak dia mmg dia boleh buat pon,cumanye nanti pegawai JPN x bagi or repot dia kat polis or even heret dia ke mahkamah sbb nak cabar sistem Govt yg korup mengalahkan Indonesia ni ha...Dia cerita pasal sistem yg korup,mengarut dan pelik...Kat Mekah ade ke IC dorg tulis Muslim ke Yahudi?xdek plak aku rase la..So,yg dok pi kalot sgt nak suruh mantot try test kat anak dia apehal?dia rela je nak buat tapi xboleh...Satu benda ptg yg dia nak btau kt sbg ibu-bapa,ketua agama dlm keluarga kn jaga anak2,jd imam,jd guru,jd kawan,jd teman,jd pelindung pd anak2...xpayahlah salahkan mantot sbb dia xkan jd PM Malaysia pon dan tukar sistem Korup yg dah bersarang 55thun sejak Penjajoh Inggeris tglkan sistem Yahudi-Nasrani yg cukup lazat dan holistic ni...Kita dari merdeka even sblum merdeka dah hdup dgn cara Barat...Cuma sejak 20thun kebelakangan ini banyak Pertubuhan2 Islam mcm ABIM,JAWI,JAKIM dan juga TABLIGH wujud cuba menyelamatkan aqidah org2 Melayu terutamanya...So, ada la sinar pada mak bapak yg jahil nampak cahaya dan seterusnya diorg didik anak2 dgn acuan Islam...Even org2 KL suka htr anak2 dorg pg Tahfiz,pondok blajar Alim walaupon dorg x amalkan Islam pon kat rumah...Jd, ape yg korang takot sgt xkan jadi aku gerenti potong jari klu mantot jd PM atau wakil rakyat yg akan pinda akta JPN mansuhkan status agama pd IC anak2 korang...x yoh le mikior sgt Yeop-bak kata Zul Kulimangkok...huhuhu...yg ptg perkasa diri,perkasa peribadi didiklah anak2 dgn acuan ISLAM sebenar walaupun kita ni jahil..Aku pun Jahil tp aku nak belajar dan dgr agama untuk keluar dari kejahilan supaya aku bleh didik anak2 aku jd orang Alim Agama ISLAM...semoga kita semua fikir isi utama yg nak disampaikan dan bukan spin psl IC la,murtad la, nanti kafir la...ape ko takut?same la mcm satu parti politik tu ckp atau propa hari2 dlm TB:"kalau Pembangkang memerintah,kacau-bilau la Negara MELAYU ini!"-kita sering dimomokkan dgn mainan fantasi org2 Korup dan xpegang amanah,tapi xpenah fikir dah LAMO dah den kono TIPU sana-tipu sini...sekian...Wallahualam...

Tanpa Nama berkata...

bangang , ko patut dibinuh , ade ke patut cm tuu .. ko ckup tak smyg 5 waktu ? ko bkn ulamak nak ckp cm nii .. guna otak .. ko ni islam ke tak ? ke dah murtad .. jd manusia tuu bercakap guna otak , bkn guna pale lutut sedare .. sohaii laa luu ..

Tanpa Nama berkata...

ape punye logic akal laa nii , bangang betul .. patut dibunuh org cm ko nii , ikut hukum allah , bukan hukum manusia bro .. dunia ni sementara , yang abadi tuu akhirat , ingat sikit . bodo lah ko nii .. ish laa . ko nii islam ke ? tah tah dah murtad dah .. ko bkn ulamak nak ckp mcm nii .. ish ish .buat malu org mlayu je , eh mlayu ke ? sohai ~

Tanpa Nama berkata...

aku paham konsep yg nk disampaikan, point utama adalah nk letak tanggungjawab kefahaman agama pd anak2 ni dibahu ibu bapa. Undang2 hari ini hanya menyelamatkan aqidah secara zahir. Jauh disudut hati kepincangan yg berlaku, boleh kita rujuk berdasarkan masalah sosial kita hari ni..nama je islam tp perangai btul2 jahiliah.

Tanpa Nama berkata...

Anak-anak kecil lebih cenderung untuk ikut perbuatan/amalan ibu bapa berbanding kata-kata/nasihat ibu bapa. Cuba tgk bila kita tegur budak2 kecil. Dia bukan ikut pun teguran kita, Lagi diaorg lawan adalah. Dalam situasi lain, cuba tgk ibu bapa yg jaga solat hari2. Lama-kelamaan anak2 kecil diaorg pun akan berminat nak ikut solat jugak walaupun solat dia tak betul langsung. Jadi para ibu bapa jgn la risau sgt pasal perkataan Islam dalam IC anak2. Kita kena lebih risau pasal perbuatan/amalan kita sbb anak2 lebih berminat nak tiru perbuatan kita berbanding nak amik tau pasal ape yg ada tulis dalam surat beranak atau IC diorg.

Tanpa Nama berkata...

jangan kita berbicara tentang agama kalau kita x tahu apa2 dengan lebih mendalam. . ingat lah di akhir2 zaman ini akan berlaku banyak pergolahan. .rujuk kepada mereka yang layak bercakap tentang agama. . jangan main bedal sahaja. . takuwt2 yang mana salah faham boleh terjadi murtad dengan kata-kata. . sesungguh ny kata2 itu ibarat doa. . ingatlah. . belajar ilmu Islam biar mendalam. . dan selagi kita berpegang kepada Al-Quran dan Sunnah. . kita tidak akan sesat. . pandai2 lah fikir. . bunga sudah diberikan. . selidik lah akar2 ny. . andai ada silap dan salah mohon maaf dipinta. .

Tanpa Nama berkata...

ini lah padah kalau politik dikait an dgn agama. . ramai yang terkabur. . kepada mereka yang boleh berfikir. . bayangkan kalau Malaysia ini menjalankan hukum Hudud dan dalam masa yang sama Malaysia jgk membenarkan kebebasan beragama. . bayangkan seorang lelaki atau wanita yang cukup akal ny adalah beragama Islam. . tiba2 tukar agama ke agama lain. . bukan kah dia murtad. . tanya diri sendiri. . dalam hukum hudud apa hukum kepada orang yang murtad. . tolong lah . . sedar lah. . jangan terlalu taksub. . kalau betol nak berbicara tntang agama. .tlg rujuk pada orang2 yang lebih tahu. . terutamanya ULAMAK. . jangan kerana politik agama jadi taruhan dan dipertikai kan. . jangan sampai negara Malaysia ditimpa musibah. .

Tanpa Nama berkata...

X habis2 pertikaikan HUDUD...Korang yang anonymous ni takut sangat nak pkai nama sendiri kenapa?tkut org cari belasah korang ke hape?Manusia ni kalau hdup ikut undang2 manusia memang jahanam dan porak peranda la mcm yg kita alami sekarang. Korang cube bayangkan "manusia cipta robot,kereta,jet pejuang dengan MANUAL yang lengkap untuk end user/manusia tu pakai, tp end user tu decide nak buat manual sendiri maka al Jahanamlah kereta,jet,kereta kebal,robot ti ye tidak? Maka, samalah mcm manusia yg diciptakan ALLAH, hdup makan minum dan berjalan atas muka bumi ALLAH ni pakai undang2 SEKULAR BARAT JAHILIYYAH ALA YAHUDI, xke JAHANAM?ALLAH dah tetapkan HUDUD berdasarkan AL-Quran dan HADIS korang siap ckp negara berbilang kaum lah,murtad kena pancung lah,xleh bisnes arak la,pelacur xleh cari makan la,judi HALAL mcm TOTO,MAGNUM,GENTING yg sumbang besar pada GDP negara xleh operate lah...ape korang nak terus-terusan jd manusia FASIK?Klu itu pilihannya, undilah BARISAN NERAKA yang korang agung2kan sangat...SEKIAN....Wallhuallam

Tanpa Nama berkata...

kristian is best religion, u all ngaku2 org islam betul kah u tu islam???

Unknown berkata...

stakat komen pertikai agama Allah pakai anonymous xpyh cite

Tanpa Nama berkata...

Senario Islam di Malaysia ni berfokus kepada kuasa (Power). Dari manakah datangnya kuasa politik kalau tak dari Rakyat (Melayu). To stay in power, they have to grip their (malay) religion, Islam - Islam Registered. And made Islam as a source of power. Make them believe. Believe is an idea, a state of mind.

If "a Malay" has become a non-Muslim. The man in Power will lose a vote. Imagine if this rakyat "woke up" from their current state of mind, i guess the answer is boleh tengok filem "The Matrix Trilogy".

Islam registered or Islam by the heart.

Tanpa Nama berkata...

First, bukannya diislamkan, hanya disaksikan keislaman dia tu bagi tujuan nak dimasukkan dalam IC. Sebelum tu, sistemnya adalah untuk mendidik si anak tu, dan hidup dia adalah masih dalam keislaman.

Second, kalaupun si anak mati, perihal syurga neraka bukan di tangan manusia. So kita yak boleh kata ah, si polan masuk syurga, confirm, ah, si polan ni pulak masuk neraka, confirm. No. You manusia jangan sesekali nak buat kerja tuhan. Also, that's a child that dies. Far as i remember, kanak kanak sebelum baligh memang syurga lah tempat dia sebab dosa semua ditanggung si ibubapa. So your point is moot. Sorry mate. He makes sense.

Zamir Yusof berkata...

Bagus post mantot ni. Baru mak bapak ambil berat cara besarkan anak2 diorang.

Yang kita nampak kat ruangan komen ni (kebanyakan berselindung sebalik anon) banyak yang melayu acah2 Islam cepat melenting bila baca post idea seorang blogger yang terang-terang cuma kongsi sebuah idea, bukannya dari seorang pemimpin negara yang ingin ketengahkan undang-undang baru jadi buat apa nak takut/panik sampai nak maki penulis idea tu?

Tak suka dengan idea dan penulisan dia yg korang rasa x cukup Islamik, korang yang acah2 Islam tu aku tengok reply korang pun tak se-islamik mana pun.

kipidap mantot. walaupun aku baca ni di tahun 2015 tapi isi tu masih relevan.