Januari 27, 2015

Kepada Yang Masih Tak Memahami Apa Bahayanya Undang-Undang Larang Rotan Anak Kepada Ibu Bapa

"Biasalah orang malaysia. Baca berita tak habis dah menyampuk bagi komen macam2.

Hari ni lepas dengar radio BFM baru aku faham isu ni pasal apa sebenarnya. Bukan pasal nak jadikan mak bapak rotan anak satu kesalahan, tapi nak hadkan hukuman rotan kanak2 yang dijatuhkan oleh mahkamah tak melebihi 10 sebatan."

Ini komen aku dapat 9.40 tadi. Dekat BFM pukul 8.20 tadi memang ada talk pasal isu ni. Memang betul dalam BFM sebut undang2 yang akan dipinda adalah undang2 melarang kanak2 bawah 18 tahun mengalami hukuman sebatan atas sebab jenayah.

Tapi rancangan radio takkan berani sebut benda2 lain yang bersangkut paut dengan permintaan CRC ke atas negara kita. Sebelum kau mulakan membaca, kalau kau tak faham English, kau boleh ambik kelas English dengan aku. RM50 sejam. Aku serius. Atau yang lebih murah, kau copy ayat tu dan masukkan ke Google Translate. Takyah bayar aku RM50 sejam.

1. Kita fahami dulu apa dia bentuk hukuman yang CRC ni cuba jadikan satu jenayah jika dilakukan ke atas kanak-kanak.

“Any punishment in which physical force is used and intended to cause some degree of pain or discomfort, however light. Most involves hitting (“smacking”, “slapping”, “spanking”) children, with the hand or with an implement – whip, stick, belt, shoe, wooden spoon, etc. But it can also involve, for example, kicking, shaking or throwing children, scratching, pinching, biting, pulling hair or boxing ears, forcing children to stay in uncomfortable positions, burning, scalding or forced ingestion (for example, washing children’s mouths out with soap or forcing them to swallow hot spices). In the view of the Committee, corporal punishment is invariably degrading. In addition, there are other non

Physical forms of punishment which are also cruel and degrading and thus incompatible with the Convention. These include, for example, punishment which belittles, humiliates, denigrates, scapegoats, threatens, scares or ridicules the child.”


2. Kita cuba pula memahami apa yang disarankan kepada Malaysia untuk diubah atau disemak semula undang2 negara kita supara sesuai dengan perjanjian CRC

The Committee submitted its Concluding Observations to Malaysia in 2007, which included the following recommendations:

a. Review and abolish Malaysia’s reservations to the CRC
b. Ratify the two Optional Protocols and other international laws
c. Review Malaysia’s dual legal system (Civil and Syariah) as some domestic laws are obstacles to the realisation of the CRC in Malaysia
d. Review and reform domestic laws such as the Essential (Security Cases) Regulations 1975
e. Abolish capital punishment for children
f. Review the Children and Young Persons (Employment) Act 1966 to ensure that acceptable conditions of work are clearly and strictly defined to comply with international labour standards.

Sila baca point C betul-betul. OBSTACLES!
Apa maksud OBSTACLES? Halangan...


3. Ini adalah artikel 14 dasar CRC berkenaan dengan agama kanak-kanak.

Article 14

1. States Parties shall respect the right of the child to freedom of thought, conscience and religion.

2. States Parties shall respect the rights and duties of the parents and, when applicable, legal guardians, to provide direction to the child in the exercise of his or her right in a manner consistent with the evolving capacities of the child.

3. Freedom to manifest one's religion or beliefs may be subject only to such limitations as are prescribed by law and are necessary to protect public safety, order, health or morals, or the fundamental rights and freedoms of others.

4. Ini recommendation dari Child Rights Coalition Malaysia mengenai langkah2 yang kerajaan patut ambil dalam menyelaraskan undang2 supaya sepadan dengan apa yang diusulkan oleh CRC.

"Outlaw judicial corporal punishment (whipping) of child offenders including those under Sharia
laws, and prohibit by law all forms of corporal punishment in the school and the home."

5. Ini point last aku berkaitan LGBT, CRC dan apa yang UNICEF tengah perjuangkan menggunakan CRC ni.

Further steps should be taken to change attitudes and protect children and families from discrimination based on their sexual orientation and gender identity. Positive social norms that recognize and welcome diversity in cultures around the world should be reinforced to include the recognition, protection and promotion of the human rights of all people, regardless of real or perceived sexual orientation or gender identity.

Abuse based on real or perceived sexual orientation or gender identity should not be tolerated. All measures to protect LGBT children and LGBT parents should be enforced in a manner that truly is in the best interests of children, and does not simply silence the victim or drive the discussion
underground.

............

Ada banyak lagi isu lain yang bagus yang diutarakan dalam konvensyen CRC ni tetapi apa yang dah disebutkan oleh menteri kita dan bila dia menjadikan kes Sweden sebagai satu contoh; ini mungkin memberi sedikit gambaran bagaimana pelaksanaan negara nanti. Adakah kita akan mengikut jejak langkah Sweden?

Apa yang aku nampak, pelaksanaan sepenuhnya CRC akan membawa kepada beberapa perubahan dalam undang2 syariah kita.

Mungkin...ini semua kemungkinan ya...

Aku suka fikir kemungkinan2 camni. Prepare for the worst. Senang aku nak lari ke bukit sebab dinyatakan sampai satu masa nanti di akhir zaman, kau nak amalkan Islam pun, kau kena lari menyorok dalam hutan atau bukit.

a. Ibu bapa yang mempunyai anak LGBT tidak dibenarkan untuk melakukan apa2 terhadap tingkah laku anaknya kerana itu rights dia.

b. Kebebasan untuk memilih agama akan diberikan jadi mungkin undang2 yang dipakai selama ni iaitu mak bapak Islam anak Islam akan cuba dilupuskan. Kau tengok lah sendiri sekarang ni macam mana. 10 tahun lagi mungkin lebih ekstrim.

c. Berkemungkinan besar jika kanak-kanak Muslim ingin murtad, ibu bapa tidak lagi mampu menghalangnya sebab jika dihalang, ia akan berlawanan dengan apa yang dipersetujui dalam konvensyen CRC.

d. Apa yang CRC cuba push setiap negara buat adalah banned semua corporal punishment dan mereka akan jadikan Sweden sebagai negara contoh kerana kempen itu sangat berjaya. Ni benda yang ramai orang tak sebut lagi; penganjur2 CRC ni dah terang2 sebut hak perlindungan yang akan diterima oleh kanak-kanak ni bersifat universal jadi sedikit sebanyak, ia akan overwrite apa yang agama mintak kau buat; contohnya...paksa anak kau solat kalau dia tak nak solat. Paksa anak kau pakai tudung kalau dia tak nak pakai tudung.

Macam kes dekat Sweden tu lah.

Ini semua kemungkinan2 yang boleh berlaku.

Aku tau kerajaan kita tak sebodoh ni untuk declare yang diorang akan laksanakan apa yang dipersetujui bulat2 camtu. Isu yang akan timbul mungkin pada masa hadapan adalah apabila ada kanak2 yang menggunakan artikel2 yang terdapat dalam persetujuan CRC ni dan dibawa ke mahkamah dan undang2 negara kita dicabar oleh sesuatu yang telahpun negara kita persetujui.

Kau mungkin nampak pasal kes rotan tapi apa yang telah dipersetujui oleh kerajaan kita melalui konvensyen CRC ni berkemungkinan besar akan mengubah pelbagai benda lain. Part rotan tu sebenarnya kecik aje. Tapi implikasi dia..mak aih....

Ada banyak lagi benda yang kau boleh cuba baca untuk paham benda ni dari segi perspektif orang Islam dan kenapa benda ni bahaya jika dilaksanakan sepenuhnya. Aku harap kerajaan akan ambil langkah yang betul. Kita tak perlu tunduk pada desakan antarabangsa.

Aku setuju Akta Kanak-Kanak 2001 dinaik taraf. Memang outdated gila akta tu. Tapi, kenapa perlu kita berkiblatkan barat dalam membentuk undang2 yang bakal melahirkan generasi kita yang akan datang?

ps - kepada tuan punya komen yang aku siarkan di atas, tahniah. Anda salah. BFM pun sedikit salah sebab tak menerangkan betul2 apa isi kandungan yang nak diperkenalkan ni. Aku dengar talkshow tu bang.

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau Nak Jugak Rotan Anak, Baik Kau Tak Payah Ada Anak. Senang!

Tanpa Nama berkata...

aku cadangkan kau bawak perkara ni ke mesyuarat kabinet menteri biar menteri tau kau ni ada wawasan.

baru steam, ye tak mantot?

Unknown berkata...

Apa yang Karim Omar tulis setahun yang lepas..

"Apakah perkara yang belum Malaysia laksanakan? Di antara perkara yang belum Malaysia laksanakan ialah Perkara 14 yang memberi kebebasan kepada anak-anak untuk memilih agama mereka sendiri dan ibu-bapa yang menetapkan agama ke atas kanak-kanak mereka boleh dikenakan hukuman."

https://akarimomar.wordpress.com/2015/01/25/perlaksanaan-crc-apakah-suatu-kejayaan-comango/

Tanpa Nama berkata...

bahasa arab ko ok tak?...

Tanpa Nama berkata...

untuk peringatan penting kita bersama:

http://anjungrakyat.blogspot.com/2013/11/melayu-adik-beradik-yahudi.html

izzuddin

Tanpa Nama berkata...

mantot bukan setakat bahasa Arab...bahasa German pun dia power...dulu zaman 80an dia biasa layan vhs porno german...taik gigi aje bahasa arab nih...

Najib Razak Cousin berkata...

Tgh tggu Eddeved comment...hahahahhaa...lambat plak die kali ni

Tanpa Nama berkata...

ho ye ker patut lah perasan unik... nabi tahu bahasa arab jer, siap buta huruf lagi... faktanya tak pernah ada manusia yang lagi mulia dari dia, tak angkuh pon macam ko mankentot

Tanpa Nama berkata...

"tapi kenapa kita perlu berkiblatkan barat"...

kecuali PORN...

kena berkiblatkan Barat!

Tanpa Nama berkata...

Sebab kualiti video bro hewhew