Januari 10, 2015

Terrorist Agama, Bangsa dan Videogame

Al-kisah ada tiga orang sekawan yang hidup di sebuah negara Eropah.

Seorang bernama Abdul Malek, lelaki berdarah Arab beragama Islam berketurunan Morocco dari Datuknya yang berhijrah ke negara Eropah tersebut. Seorang lagi bernama Akinbiyi, anak pelarian Senegal yang mempunyai salasilah keluarga yang kucar-kacir, tetapi kini menjadi warga negara tersebut dan dia adalah keturunan ke empat yang menetap di situ. Yang terakhir, Jean Picard, seorang warganegara negara tersebut, seorang pelajar yang average tetapi kacak wajahnya.

Pada satu hari, Abdul Malek berjalan lalu ternampak sebuah majalah memaparkan karikatur Muhammad yang dijadikan jenaka. Dia menyelak majalah tersebut dan baru dia tahu, itu adalah isu istimewa "Jenaka Islam dan Mari Melawak Bersama Muhammad."

Abdul Malek marah.

Dia menulis email kepada penerbit majalah tersebut dan sehari kemudian, dia mendapat balasan yang menyatakan;

a. apa yang mereka lakukan tak menyalahi undang2 negara tersebut
b. apa yang mereka lakukan adalah menepati konsep penerbitan mereka
c. apa yang mereka lakukan selaras dengan kebebasan bersuara yang diaplikasi di negara tersebut

"Get used to it."
Itu ayat terakhir email tersebut dihantar oleh Ketua Pengarang majalah tersebut.

Makin berang Abdul Malek. Dia membuka Whatsapp lalu menghantar mesej kepada Akinbiyi dan Jean Picard. "My bro, aku memerlukan pertolongan mu. Majalah mempermainkan agamaku. Apa kita boleh buat?"

Akinbiyi membalas, "kita baling cat dekat ofis mereka dan ludah muka mereka."Jean Picard menambah, "kita pancitkan tayar kereta pengarang majalah tu." Abdul Malek membalas. "ok. Set. Esok pukul 9.30 pagi kita buat."

Keesokannya, mereka bertiga melaksanakan rancangan mereka. Akinbiyi ditugaskan untuk meludah ketua pengarang majalah tersebut kerana kahaknya yang pekat berbanding mereka semua. Abdul Malek pula akan memancitkan tayar kereta ketua pengarangnya dan Jean Picard pula, yang paling atlit antara mereka, akan mencantikkan pintu masuk pejabat penerbitan majalah tersebut dengan cat merah.

Tepat 9.30 pagi, rancangan mereka bermula serentak. Tiap2 satu rancangan mereka berjaya tetapi sayangnya Jean Picard tersadung kerusi menyebabkan dia jatuh dan sempat ditangkap pengawal. Setelah disoal siasat oleh polis, Jean Picard terpaksa memberikan nama kedua-dua lagi rakannya. Duduklah mereka di lokap semalam sementara menunggu soal siasat esok hari.

Esoknya, datanglah ketua balai dan ketua pengarang majalah tersebut. Mereka disoal siasat bertalu-talu. Apabila ditanya kembali kenapa ketua pengarang majalah tersebut menghina Islam, beliau menjawab "apa salahnya? Undang2 negara kita membenarkan kebebasan seperti itu. Jadi saya boleh buat apa saja yang saya nak. Saya tak salah. Kamu salah. Kamu vandalize pintu ofis saya, memancitkan tayar kereta saya dan yang paling pedih, ludah dia ni tepat masuk ke dalam mulut saya kerana pada ketika itu sedang ingin makan croissant."

"Apa jenis manusia kamu ni?" tanya ketua pengarang tersebut.

Mereka bertiga diam.

"Tapi saya berasa sangat baik hari ini jadi saya tak akan membuat sebarang pertuduhan. Cuma, ambil ini sebagai pengajaran, jangan buat jenayah!" kata ketua pengarang tersebut. "Tapi saya ada satu syarat."

Mereka bertiga melihat sahaja dia bersuara tanpa memberi sebarang reaksi.

"Saya akan mengeluarkan berita mengenai kes ini di majalah saya minggu depan. Apa yang saya akan laporkan, mestilah dipersetujui oleh kamu semua. Dah ramai yang bertanyakan saya mengenai kes ini jadi saya perlu buat satu kenyataan rasmi," beritahu ketua pengarang tersebut.

"Sila tanda tangan surat ini. Surat ini akan membuktikan tiada tuduhan dilaporkan dan anda semua bersetuju dengan apa yang saya cetakkan minggu depan!" tegas dia lagi.

Abdul Malek bertanya, "apa yang akan ditulis minggu depan?"

"Terpulang kepada saya, soalnya, sama ada setuju atau tidak?" ugut ketua pengarang itu.

Oleh kerana risau akan masa depan mereka, mereka bertiga bersetuju untuk menandatangani surat tersebut. Selepas itu mereka pun pulang ke rumah.

Seminggu kemudian, Akinbiyi berlari2 mencari dua rakannya yang sedang melepak di tepi padang. "Malek, Picard! Majalah tu dah keluar!" jerit Akinbiyi sambil tangannya memegang majalah yang dimaksudkan. Abdul Malek dan Jean Picard bangun lalu Abdul Malek melihat muka depannya.

"Memang cilaka!" jerit Akinbiyi.

Muka depannya tertera gambar poster iklan jawatan kosong yang menyatakan ada jawatan kosong sebagai Muslim dengan syarat "perlu pandai meludah, memancitkan tayar dan membaling cat kepada penerbit majalah."

"Ini sudah lebih..." Abdul Malek merungut.

"Bukak lagi!" Akinbiyi mengarahkan mereka.

Tertera wajah mereka yang telah di hitamkan matanya dengan kotak hitam. Tajuknya tertulis "1 Muslim dan 2 Dumbass."

Abdul Malek membaca artikel tersebut.

Pada minggu lepas, saya, Jeremy Baptiste telah diserang oleh 3 pemuda disebabkan artikel-artikel kami yang banyak memperjuangkan kebebasan bersuara seperti amalan negara kita. Untuk makluman tuan puan, kami sudah menarik kembali dakwaan ke atas mereka bertiga untuk menunjukkan sifat toleransi kami.

Setelah di selidik dan disoal siasat oleh pihak polis, dapat kami simpulkan tindakan sedemikian dilakukan atas faktor berikut;

1. Ketua mereka adalah seorang Muslim, jadi kita sudah tahu bagaimana kita nak klasifikasikan perangai mereka, iaitu orang Islam yang gemarkan keganasan. Sila rujuk ruangan istimewa kami minggu ini untuk melihat bagaimana Muhammad mengajarkan pengikutnya mengahwini budak bawah umur untuk habuan seks.

2. Pemuda kedua berketurunan dari Afrika, jadi punca utama beliau membuat tindakan bodoh itu adalah kerana bangsanya yang sedikit primitif berbanding bangsa kita. Saya beruntung kerana dia bukan seorang Muslim, jika tidak, mungkin saya sudah mati dibunuh.

3. Akhir sekali, pemuda terakhir adalah anak tempatan ibu negara kita. Sayang sekali beliau juga terlibat sama dengan kejadian tempohari. Setelah disoal siasat, beliau bertindak sedemikian kerana terpengaruh dengan permainan video.

Sekian, terima kasih.
Jeremy Baptiste.


8 ulasan:

Sicher berkata...

Kalau orang putih pulak, jenayah disabitkan atas 'mental tak stabil'. Tak pernah pula disebut agama. haha

Tanpa Nama berkata...

Surat Al-Baqarah [verse 120] - And never will the Jews or the Christians approve of you until you follow their religion.

Tanpa Nama berkata...

Mereka cuma mangsa tak perlu diangkat jadi hero.Hero apa kalau kerja menghina agama orang lain.Lepastu nak guna kebebasan bersuara untuk backup diri sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Muslim shooter = entire religion guilty
Black shooter = entire race guilty
White shooter = mentally troubled lone wolf

Sumber- https://mobile.twitter.com/sallykohn/status/546701181310218240

Seriously berkata...

mana pergi komentar2 backup orang putih tu mana2 celakak punya perangai jijik memang double standart bukan malaysia je kat luar pun sama x perlu nak agung sangat budaya barat puihh dasar bodoh penjilat barat....

Tanpa Nama berkata...

http://www.darkmoon.me/2015/the-paris-massacre-they-had-it-coming/

Tanpa Nama berkata...

spot on!

-cinderella-

F Wong berkata...

Memang lumrah islam dihina2, dlm Al Quran pun dah jelaskan siapa musuh ketat yg nyata, mereka takkan berhenti memusuhi islam.

Moral of the story : org buat kejahatan kpd kita, kita balaslah dgn kebaikan.

Caci maki semua tu tidak menolong apa pun.