Januari 07, 2015

Aku Boleh Nampak Sekarang Apa Godaannya Hantar Anak ke Sekolah Hari-Hari Kalau Cikgunya Lawa-Lawa

Selamat berbahagia cikgu-cikgu semua.

Minggu depan anda semua akan masuk mengajar semula selepas cuti yang dipanjangkan tempohari. Seronok bercuti? Sempena kehadiran tahun 2015 ni marilah kita sama-sama berfikir sejenak mengenai kenapa kau jadi cikgu?

Kenapa kau jadi cikgu?

Adakah jadi cikgu itu satu last resort kepada kau setelah puas kau interview kau tak dapat? Atau kau give up dengan kerja kau dan kau jadi cikgu? Atau kau rasa kau boleh sumbang sesuatu yang lebih kepada masyarakat? Atau kau memang nak jadi cikgu dari awal dan kau sambung belajar pun kau buat majoring pendidikan?

Apa saja reason kau jadi cikgu; itu tak penting lagi dah. Usah dipedulikkan apa saja orang kata. Kau cikgu terpaksa ke, kau cikgu bidan terjun ke yang penting, kau dah jadi cikgu. Jadi cikgu ni......adalah kerja paling mulia dalam dunia. Kau tak puas hati kalau ada orang kutuk kau apa2, ingatkan kau benda tu.

Cuma masalahnya, ada satu mentaliti guru yang aku harap kita boleh ubah dalam sistem pendidikan negara kita. Sistem? Itu kau layan aje la apa saja eksperimen Kementerian kita nak buat. Kalau kau rasa tak setuju dengan Kementerian, voice out la. Korang ramai. Apa nak takut? Kau tau tak Kementerian lagi takut guru2 boikot tak masuk mengajar berbanding tunjuk perasaan depan bangunan Kementerian sebenarnya?

Tapi aku tau kau sayang anak murid....sebab tu apa saja Kementerian buat, betul atau salah atau karut, korang tahan aje.

Cuma itu pasal sistem. Nak ubah sistem, kau kena ubah Kementerian. Nak ubah Kementerian? Kau kena ubah Menteri. Nak ubah Menteri? Hehehe. Aku alu-alukan apa saja yang kau boleh buat. Sampai bila pihak guru nak dijadikan macai parti politik, tak boleh itu, tak boleh ini, jangan melawan. Korang guru tu woi! Kalau kau sendiri kena rantai, macam mana kau nak lahirkan masyarakat yang bebas fikirannya?

Ok, berbalik kepada satu mentaliti yang kita kena ubah dalam sistem pendidikan kita; adalah betapa berbezanya layanan sesetengah guru kepada pelajar. Ada beberapa faktor yang menentukan benda ni;

a. Tahap kepandaian pelajar
b. Bangsa pelajar
c. Taraf kewarganegaraan pelajar

Seorang pendidik ni, aku boleh kategorikan kepada dua jenis utama. Dia pendidik atau dia penghukum yang mendidik.

Jadi cikgu, kau perlu adil! Tak kiralah pelajar kau pandai, malas, Bangla, Indon, busuk, tak mandi, suka ponteng kelas atau ayah hisap dadah. Cuma masalahnya, kita Melayu....bila ada anak orang bangsa lain dalam kelas, kita jadi agak prejudis sikit. Kemudian bila dipersoalkan kenapa buat camtu...dia akan jawab "hak eleh, kau ingat cikgu bangsa lain tak buat camtu ke kat budak Melayu kalau dia masuk sekolah jenis kebangsaan?"

Masalahnya; kau claim cikgu lain pun buat camtu, tapi kau memang dah buat camtu, sebab kau mengaku kau dah buat camtu.

Penyakit paling besar dalam sistem pendidikan kita adalah sikap cikgu yang mengkastakan budak-budak. Ada yang dia pandang tinggi, ada yang dia pandang rendah. Ada yang dia tak pandang langsung sebab pada dia, student dia tu hopeless.

Kau tau tak, kalau kau cikgu dan kau rasa student kau tu dah tahap hopeless; yang gagal sebenarnya bukan dia....tapi kau? Kau cikgu dia.

Cikgu sepatutnya boleh kenal pasti ke mana hala tuju budak2 hopeless ni  sebab jika kau membiarkan budak2 yang hopeless terus tak ada hope, kau gagal dalam tugas kau sebagai seorang guru. Itu tak masuk lagi bagi layanan double standard kepada anak pendatang asing. Alasannya, diorang ni menyemakkan Malaysia. Tak layak dapat belajar. Tak patut dapat masuk sekolah dan kelas dia.

Sedarlah....guru tak sepatutnya pilih pelajar dia.

Siapa2 saja yang datang belajar dengan kau; kau ajar dia sama macam kau ajar sapa-sapa pun. Kalau dia malas, push dia lagi. Kalau dia masih malas, push dia lagi.

Kenapa budak2 jadi hopeless? Sebab cikgu dia dah stop push budak2 tu lagi dan cikgu dia dah letak dia dalam group hopeless tak boleh diajar. Jadi, kepada sesiapa yang nak jadi cikgu, terpaksa jadi cikgu atau terasa nak bertukar jadi cikgu, ingatlah pesanan ni.

Kalau kau ada rasa nak give up mengajar seseorang hanya kerana kau rasa dia tu dah tak ada peluang lagi.....takyah lah jadi cikgu. Cariklah kerja lain di mana kau akan buat sehabis baik untuk orang yang berada di atas kau. Mungkin itu kerja yang lebih sesuai dengan mentaliti kau.

Cikgu adalah profesion yang memerlukan kau buat sehabis baik dan jangan give up untuk mereka-mereka yang berada di bawah kau. Tak kiralah dia orang negara mana, bangsa apa, mak bapak naik motor aje ke, bangang atau bebal atau bodoh mana sekalipun. Mesti ramai cikgu yang mengeluh kalau dia kena mengajar dan kalau boleh, nak mengelak kena ajar kelas tercorot.

Tapi....apa cabarannya mengajar budak pandai maintain pandai, kan cikgu-cikgu?

Semua orang suka cerita pasal underdog yang tempuh rintangan dan berjaya. Kau bayangkan betapa seronoknya kalau kau dapat jadi cikgu kepada sekumpulan underdog yang defy expectation orang ramai.

Sebelum mengamuk, macam biasa, disclaimer aku.
Siapa terasa nak mengamuk, dia lah yang terasa bila diketuk.

23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

The problem is the imbuhan/pangkat diberikqn kpd guru2 yg train budak2 sedia ada pandai utk score A. Recognition langsung tak diberikan kpd guru2 yg membantu budak2 corot yg meningkat performance diorang dari F ke C. Yeah, the system sucks. Kesian pelajar2 kita.

Tanpa Nama berkata...

Ramai lelaki suka perempuan jadi guru kan.

Encik Rasis berkata...

agaknya kalau ikut ukuran kementerian, aku ni gagal kot mantot... memanjang je tak dapat nk tambah bilangan pelajar yang dapat A...

tapi aku paling bangga bila ada budak yang aku ajar, dapat 2A je dalam spm 2013, aku nasihatkan dia pilih aliran kemahiran... dia balik jumpa aku & ucapkan terima kasih sebab buka mata dia tentang peluang lain yang ada walaupun keputusan dia tak sebaik orang lain...

Mantot berkata...

nak buat camne bang...faktor kecemerlangan sekolah adalah based on berapa ramai pelajar pandai kau hasilkan.

sampaikan budak2 ingat, lingkup SPM, habis la masa depan dia.

Mantot berkata...

dan aku setuju dengan Anon first tu...

seolah2 peningkatan pelajar corot ke sederhana tak diiktiraf dan hanya yang dapat A diiktiraf.

even kementerian sendiri nampaknya lebih gemar mencanang peningkatan peratus A berbanding kualiti student yang meningkat (kalau meningkat la)

Tanpa Nama berkata...

kalau yang cerdik, cerdik jugak ... kalau yang bengap tu, bengap juga ... yang cerdik tidak semestinya ada ijazah atau phd ... yang bengap ada yang ada ijazah ... contoh: hassan malik ....!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Tot

Masam manis dunia keguruan

Tanpa Nama berkata...

aku ingat mantot nak cerita cikgu seksi2 gi sekolah atau cikgu suraya.

Unknown berkata...

Kalu En rais jadi cikgu saya dulu.... Saya yakin saya akan jadi PM sekarang.... Saya dipaksa buat buat perkara yg saya tidak suka...... Benci betul aku dgn sistem time aku dolu dolu... Geram betul aku... Wasted years boto...

Unknown berkata...

Sori sori... En Rasis.. Bukan en rais...

Tanpa Nama berkata...

aku que up nk bank in duit kat mesin...ada la cikgu pompuan sekolah rendah depan aku..dia dok borak dgn member laki yg dok que up skali...dia ckp sendiri kat member dia yang budak-budak tak pandai tu dia ngajar ala-ala kadar ja...nak tumpu budak pandai ja...
bagus la kalau camtu cikgu...lingkup lagi la generasi akan datang...baru sekolah rendah kot....tu pun dah pilih bulu....bulu dia laaa...bebulu telinga aku.....

Tanpa Nama berkata...

Kesan die dah boleh nampak dah sekarang mantot.... Budak2 pandai keluar U zero...yg tak pandai zaman sekolah tu la yg bina kerjaya selama kawan2 pandai belajar U... Street smart really kick ass.

Tanpa Nama berkata...

teringat aku time form 4 (sekolah harian biasa) dulu - last day sblom pindah sekolah (masuk skola asrama). jumpe cikgu2 untuk ucap terima kasih di Bilik Guru.

Tengah2 borak ngan sorang cikgu perempuan nih, ade cikgu laki belakang dia tegur cikgu pompuan nih

" Cikgu Latipah...ade tak senarai kedatangan budak2 lembu ni"

" lembu mana?"

" budak kelas 3S " - 3S tu kira kelas tercorot, paling belakang.

Sang Ceritera berkata...

Apabila menuding satu jari, tiga jari lagi menuding diri sendiri. Penulis ibarat bercakap dengan cermin.

Mantot berkata...

tak ada comeback yang lebih berguna ke berbanding ayat tipikal camtu?

kalau aku menuding dengan kesemua jari aku..nanti orang kata aku kurang sopan pulak

Tanpa Nama berkata...

Aku seorang cikgu, apapun keadaan pelajar aku, aku layan mereka sama rata, aku buat yg terbaik mengikut kemampuan mereka, hati aku paling berbunga kalau ada di antara mereka yg menunjukkan usaha.

Bagi aku, guru adalah golongan paling rapat utk melihat bagaimana rupa generasi kita pd masa hadapan. Serius cakap, generasi hari ini terutamanya pelajar2 sekolah aku (aku cikgu sekolah menengah), majoritinya amat menyedihkan.

Dalam kebanyakan masa, aku lebih byk rasa kecewa berbanding rasa gembira. Bersengkang mata aku siapkan kertas soalan, pelajar biarkan kosong sahaja, bersungguh aku aturkan kelas tambahan, beberapa kerat shj yg muncul. Dah macam2 teknik PdP aku buat, seronoknya mereka belajar cuma ketika itu saja, tp di rumah tiada support system dr keluarga, akhirnya apa yg diajar fahamnya sekejap sahaja.

Itu x cerita lg tugas aku sbg guru disiplin. Pelajar bawa rokok ke sekolah itu dah perkara biasa, budaya samseng begitu juga, sekarang ni pulak dgn fesyen rambut botak di tepi (mcm mana mak ayah boleh biarkan anak pergi sekolah dgn rambut mcm tu), sebelum cuti hari tu AADK dtg ke sekolah buat urine test, 15 org pelajar disahkan positif dadah.

Pelajar yg pandai aku doakan berjaya dlm hidup mereka, pelajar yg lemah pun sama. Cuma utk pelajar2 yg lemah aku selalu nasihatkan smbg ke vokasional/teknik atau institut latihan, kerana bidang kemahiran adalah pilihan yg lebih baik buat mereka drp membuang masa belajar subjek yg mereka tidak minat dan sukar utk faham. Pernah juga aku isikan permohonan online secara senyap2 utk mereka, Alhamdullilah.. ada yg dpt tawaran mereka terima tp ada yg juga yg menolak.. itu aku x boleh nak buat apa2.

Tidak kira banyak kali manapun kelakuan pelajar yg menyakitkan hati dan mengecewakan aku, tidak kira betapa negatifnya pandangan masyarakat teradap guru, tidak kira berapa banyak pihak pengurusan membebankan guru dgn tugas2 sampingan yg terlalu banyak, itu tidak pernah melemahkan semangat aku dan niat aku sebagai cikgu cuma satu, aku mahu pelajar2 aku menjadi manusia berguna dan berjaya.

Maaf terpanjang pula komen, mungkin terlahir dari rasa penat dan kecewa.

Cikgu Luqman

typo berkata...

kita kena carik calon2 cikgu cam Onizuka, baru mantap...

@Cikgu Luqman, teruskan perjuangan anda...

Tanpa Nama berkata...

baca la btl2..jgn skimming..leceh ar

Tanpa Nama berkata...

Betul,yg mengajar anak org asli smpi pandai membaca tak dipandang..mentaliti org kita,yg mengajar mrsm@sbp dipandang hebat.

Tanpa Nama berkata...

aku dulu kelas plg last..tp bukan kelas last tuh sbb semua tak pndai..msuk kelas ikut pendftran.yg dftar awal..msuk kelas pertama..pengetua aku..tak nak bg kelas aku buat ujian pertngahan disebabkan dia cakap kelas aku kelas terakhir..so nmpk sgt dia tak peduli pun dgn prestasi student..dan skrg ada rkan sekelas aku dh jd engineer, dan ada jugak kelas pertama yg jd suri rumah,kerja kerani..
tak hina..tp jgn cikgu2 judge murid kelas last tuh kelam hidup dia...

Tanpa Nama berkata...

ada cikgu ni dia ketua panitia bhsa melayu disebuah sekolah..bukan pilih bulu antra pndai dgn tak pndai tp hati busuk sbb studnt dr kelas lain yg dia x ajar bleh score lagi up up dr student dia..dan tmpran hebat lg..guru yg ajar subjek bhsa melyu kt budak td tuh cikgu cina..lg la hati ketua panitia ni berbulu,,mcm karpet bulu di kedai paskitan..hahha

Tanpa Nama berkata...

CIKGU LUQMAN...terima kasih sebab tak pernah membandingkan murid2.terima kasih kerana tak pernah berputus asa..jgn risau cikgu..murid tahu menilai guru msg2...

to cikgu surendren.cikgu zul,cikgu eng..cikgu tq krna tk pernah pilih kasih..cikgu yg best...plg dirindui...
cikgu norzihana..wlpun sy selalu fail math modern..tp disebbkan satu ujian aku lulus cukup2 mkn..dia bg buku nota kecil..buku nota tu penguat dan pembakar smngt aku..hasilnya..disebabkan keikhlasan dan tidak pilih kasih..sikit pun tak jemu wlpun 5,6 org student jumpa dan tnya soalan yg sama..kerna dia..aku dapat A1 mtmtik modern..smpai mak aku terkejut sbb ak dr kecik memng tak cerdik math...LANGSUNG!!
love u cikgu


BEZA GURU LAMA DGN GURU PELAPIS BARU..MAJORITI (MAJORITI BUKAN SEMUA)SEKARANG NAK JD GURU HNYA KERANA MASA DEPAN LEBIH CERAH..ITULAH MUNCULNYA "LEMBU" BODOH,PILIH KASIH..BERUNTUNG ZAMAN AKU DPT JUMPA GURU HEBAT SEPERTI MEREKA
TP CIKGU DULU JD CIKGU KERANA INGIN MENCURAHKAN ILMU DAN MEMBANTU,,SEBAB ITU ZMN DULU MURID YG DIHASILKAN BERKUALIT..WLPUN TAK SCORE TP MASIH BOLEH BERJAYA SDGKN MURID ZMN SKRNG..WLPUN SCORE TIBA2 TERKANDAS

Tanpa Nama berkata...

bab pilih kasta bngsa bgai aku xstju klo murid pilih kasih..tp bila masuk bab anak pendtg asing..yg mak dia indon dtg sini sbb nk idup snng..tkr wrga ngra..then bila wrgangra bru dia kutuk,kata mcm2 pda bekas negara dia..terus melenting...dn hina ngra bru dia..hehehe..nsb aku bkn cikgu sbb mmg xblh blah dgn ank indon,bngla,pkistan,nepal,ronghiya dll