Disember 04, 2012

Wedding Day Mau Grand,Lavish dan Perfect Tapi Dada Tayang Depan Tetamu

(Bersambung drpd semalam.)

Aku ambik idea Sdr Hanafi semalam pasal kiasan dia pasal Islam dan tudung.

Selalu ramai orang pempuan khasnya mengalami masalah ni, kala dia pakai tudung labuh. Budak2 kita,kalau tengok perempuan pakai tudung labuh...khasnya cikgu..diorang assume cikgu dia tu Ustazah. Even secara generalnya pun, kalau kau nampak kawan baik kau tiba-tiba pakai tudung labuh, kau akan tanya dia,"eh kak, tiba-tiba dapat hidayah ke?" atau "Wahhh...alim nampak hari ni."

Masyarakat kita yang Melayu...yang Islam..dalam surat beranak tulis Islam, dalam IC tulis Islam....tapi bila nampak minah tudung labuh (tudung labuh jatuh bukan main tarik2 ikat leher) dia kata minah tu Ustazah, minah tu alim

Kenapa kita macam tu? Kenapa budak2 kita macam tu? Kenapa? Sebab dari kecik kita dah dilatih camtu. Kita dilatih benda yang salah.

Kau mungkin tak bersetuju dgn apa yang aku tulis smlm tapi fikirkan benda ni, kenapa masyarakat kita mentaliti sekarang terima tudung labuh itu satu benda yang unik, rare...dan semua orang yang pakai tudung labuh itu alim? Kenapa benda tu tak jadi kebiasaan? Padahal semua orang Melayu itu Islam (mintak2 la).

Pegi mana2 universiti lah senang, khasnya IPTA. Kau duduk la dekat tempat makan dia dalam setengah hari dan tengok pecahan student2 dia. Geng2 minah ranggi pakai make up tebal gi kelas satu group. Geng2 minah biasa dalam satu group. Geng tudung labuh....minoriti. Dan mereka selalunya satu group diorang aje makan sesama diorang. Sama lah jugak geng2 lelaki..geng2 bermotor RXZ satu geng, geng2 nerd satu geng, geng2 berkopiah AJK Badan Agama...satu geng.

Islam itu agama....tapi Islam itu juga cara hidup. Kau tak boleh pisahkan dua-dua benda tu. Dan point aku paling penting....kau tak boleh pilih hanya nak run satu part aje dan satu part lagi kau tinggal. "Takpelah aku tak puasa dulu...asalkan aku tak murtad." Islam separuh-separuh.

Padahal, kedua-duanya perlu run serentak.

Adakah pemberian Islam daripada "keturunan" membuatkan orang Melayu ramai yang leka, sebab dia tak perlu earned the hidayah dan dia dah rasa diri dia penghuni syurga? Mungkin. Tapi kenapa pula golongan yang dari awal bertudung labuh ni boleh pulak excel dari segi pemakaian mereka? Sebab dari kecik dah camtu la kot.

Sdr Hanafi kata, perempuan pakai tudung ni kalau tak sempurna pun takpe. Persoalannya Encik Hanafi, boleh atau tidak pegi futsal main short atas lutut asal ada pakai short?

Masyarakat kita,wedding day nak sempurna,grand,meriah....tapi dalam bab agama, asal boleh,asal ada... jadi la. Apa cerita?

..............

Jadi, sebab dunia ni dah macam ni rupa dia, lagi ramai orang yang takut nak berbicara pasal agama sendiri tapi dengan rela hati berbincang pasal siapa cerai dengan siapa, siapa yang couple dengan siapa...(sebelum ni ada Melodi aje, sekarang dah ada Galaksi, Paparazzi lah) penutupnya aku tanyakan satu soalan.

Dalam sebuah negara yang pemerintahnya yang mewajibkan masyarakatnya lahir2 Melayu terus Islam,mengapa masyarakat kita masih lagi penuh dengan budaya yang menghalalkan benda yang haram dan kenapa, pendokong benda2 tu kebanyakannya orang yang lahir2 terus Islam?

Kenapa orang yang convert Islam, khasnya di Malaysia, selalunya tak berani buat apa yang orang Islam keturuan berani buat? Pengarah filem melayu berani suruh lelaki melayu peluk pempuan melayu lain dalam filem melayu tapi, kalau dia deal dengan pelakon bukan melayu tapi Muslim, dia tak berani nak arah2 camtu. Even nak ambik ajdi pelakon pun segan.

Apply kan la benda tu dekat mana2 situasi seharian sekalipun.

Here is the thing yang aku takkan paham kot....kenapa tak ada orang tegah? Kenapa tidak ada orang ajak boikot filem Melayu yang mana pelakon2 nya terpaksa buat dosa untuk berlakon dalam filem itu tapi kita lagi suka boikot McDonald sebab....Yahudi.

Sebab ini industri filem Melayu agaknya, jadi kalau orang Melayu tak nak sokong, siapa lagi nak sokong, kan? Biarlah diorang nak berpeluk2 camna pun dalam filem asalkan...IC diorang, Islam. Asalkan mereka ini tidak murtad biarkanlah mereka. Kita tengok aje la....

ps - Kenapa takut sangat nak berbicara pasal agama?

27 ulasan:

Sang Merah berkata...

aku pn x faham kenapa org kita takut sgt ngan open discussion..terutama bab 3R (Religion.Royalty.Race).....berbunyi seperti x boleh terima perbezaan pendapat x kira sama ada ia betul atau salah....dh nama pn open discussion...

ili berkata...

Orang sekarang, asal bab agama je rujuk ustaz, ulama etc. Taknak dan takut untuk berfikir bila berkaitan dengan bab agama.

NenetPenne (NP) berkata...

haaa kan..ombak rindu tu..kemain ada adengan peluk2, atas katil semua bagai... tak sibuk pun..eh ke ada yang sibuk tapi i yang tak tahu...

nanti orang kata, mekdi tu lain, citer drama melayu peluk2 tu lain...

kau rasa?

Tanpa Nama berkata...

apa kata ko yg jadi org tgh? ko kan bijak, pandai, berani, tegas, out spoken, mentallity kasta tertinggi. ko kan dilahirkan sebagai pemimpin. maka pimpinlah kami ke jalan yg benar.

Tanpa Nama berkata...

Mungkin mereka yang merujuk ulama/ustaz dalam bab agama (or bab lain dalam kehidupan)telah mengetahui sesuatu itu secara umum tetapi untuk lebih memahaminya dengan mendalam, ulama mengambil tempat sebagai pakar rujuk.

Mungkin juga merujuk ulama/ustaz kerana takut salah penafsiran. Sebab syaitan bleh twist pemikiran kita kalau kita tak berguru/berada dalam lingkungan orang 'alim,baik2,ulama etc.

Itu perlunya pandangan dirujuk kepada pakar supaya selari dengan agama. Pemikiran kita mungkin terbatas pada luaran sahaja tetapi pemahamam pakar rujuk mesti lebih mendalam.

Ditakuti juga termasuk dalam kategori meletak urusan agama bukan pada ahlinya. Tapi kalau dah belajar agama, eloklah diajar or share ilmu itu. Tapi kena tauliah pulak. Yang tu story lain.

Macam kita tau sesuatu perkara, dibincangkan dengan orang yang lebih tahu dalam bidang itu, sudah tentu ada isu baru yang kita akan tau. Itulah kekuatan 'ilmu pakar rujuk.

Merok berkata...

Ulama Islam malu nak bertegur sapa. :8)

Tanpa Nama berkata...

Itu la Masalah dan pendidikan kita dan orang takut nak mempelajari agama sebab macam susah aje..

Padahal Nabi dah pesan sampaikan walau satu ayat.. dan Berkatalah benar walaupon pahit..

Bila dah agama diSUSAHkan maka orang lebih ambil mudah jadi la punk rockers.. buat itu ini yangtak susah..

cucoq berkata...

senang ja..
mau dengan tak mau..
nak semayang? takmau..
nak posa? tak larat..
hukum potong tangan? susah nak kerja..

orang kita anggap suruhan Tuhan ni boleh buat pilihan..walhal itu ARAHAN..

Ahmad Arba'in Ali berkata...

sebelum kau mula tulis something, kau tanya diri sendiri,
"agak2 org yg baca ni pernah terfikir tak apa yg aku nak tulis ni?"

sebab bila seseorang menulis satu benda dengan cara yg KONONNYA kritikal thinking, tp semua org dah fikir, semua org dah tau masalah depan mata, kau ada potensi buat diri kau nampak bodoh.

huh. bosan.. huaagghh. (menguap)

hanafijaafar berkata...

aku harap tak ada yang salah faham dengan komen aku semalam, bukan bermaksud aku nak menghalalkan yang haram, tapi dalam kita menuju matlamat yang baik tu, usaha yang nampak tak sempurna tu adalah tetap usaha yang terpuji.

ni video youtube pasal tudung tu, dar ustaz zul http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OjmPYGbKpa8

jangan kita lupa, Islam dalam hal pengharaman arak pun berlaku dalam tiga peringkat, dan ketiga-tiga peringkat tu ada rekod dalam al-Quran. nak ubah satu budaya yang dah lama sebati sebegitu bukan dengan usaha semalaman, tapi memerlukan masa selama beberapa generasi.

Laici berkata...

kita bukan tak tahu hukum Islam,

come on la, dari sekolah rendah kita belajar pendidikan agama Islam, tahu hukum hakam

tapi bila kau diajar lain, dan suasana realiti yang kau nampak lain;

agak2 mana kau nak pilih? kalau jenis mak ayah bertegas dalam agama; dari kecik didik suruh solat, tutup aurat dgn smpurna, bila besar kau ada kesedaran sendiri


tapi masalahnya bila kita belajar Islam sebagai teori jer, praktikal kita tak buat.. org buat filem pelakon peluk, mentaliti kita; aaaw, sweetnye,,kan bes u romantik camtu; *ckp gf pd bf @sbaliknya

tonton filem melayu pgg tgn smbil blari2 tpi pntai, timbul perasan nak wat cmtu gk..pdhal kita diajar yg benda tu HARAM;

tpi sebab yg mempraktikkan perkara tu MAJORITI; kita jadi lali..sbb tu kita tak tkejut ada kes buang bayi,zina,nmpk awek mlayu pkai sexy tnmpk lurah dada..

kita - "meeh...standard la tu,besa je"

umK.O. berkata...

aku pun nak try mnampakkan diri bodo dgn tulis benda yg semua org dah fikir dan tau: arak haram (huuaaaggghh), mecurik bdosa (huuaaaggghh), bsenam baik utk kesihatan (huuaaaggghh), jgn isap rokok (huuaaaggghh). uuiihhh byk sungguh benda bodo dlm suratkhabar selama ni ropenye. trima kaseeh enche' mat kerna menyedarkan saya
ps.. sama2 la kita mngumpul kekuatan memboikot gogeel

q4yyum berkata...

ade tauliah ke nk ckp pasal agame nie? kalo tkde nanti kne tngkap ngan jakim.... hahahahaha..

Prince of Noob berkata...

aku rasa ramai je tak takut cakap pasal agama, tapi ramai yg tak peduli pasal agama dah.

sama juga ramai orang takut mati, tapi ramai yang tak takut tuhan. so marilah kita muhasabah diri kita dan orang sekeliling

plain83 berkata...

cerita2 melayu islam sekarang makin lama makin crappy dan tak cukup kain...tu aje komen aku...

Master Yoda berkata...

Citer psl agama pun kene tauliah ke? Agama sendiri kot, yg dlm IC...

But, nak citer, kene ada ilmu, and kalau nak ada ilmu, kene belajar...

Belajar throuh books atau dgr dari mereka2 yg ada kepakaran dlm ilmu agama...

Belajar bukan setkt dgr, take note, revise, amalkan (kalau berkaitan ngan feqah)...

Kalau nak tau betapa seriusnya agama ni just cosmetic je, hang pa pi tgk keputusan subjek agama tuk mana2 sek menengah biasa...

FAIL tu toksah citer ler brape ramai...ALASAN yg dibagi: SUSAH NAK HAFAL...Hahaha, bagi aku, ni alasan dangkal wa baghal...

Pls la...Kalau depa blajar atas dasar nak faham betoi2 agama sendiri, FAIL is NOT AN OPTION...Bebdk skang ni jadi camni atas SALAH siapa?

Tanpa Nama berkata...

actually aku rs ramai yg dh tau jawapan kepada soalan2 ko tu.tanya iman masing2.isunya sama ada nak tak nak je.

Tanpa Nama berkata...

hanya ilmu je yang boleh menjadikan kita Islam dari keturunan kepada Islam is my way of life. Ilmu harus ditimba di tempat yang sesuai; masjid, surau, bergaul dgn ulama dan org2 soleh. juga internet dan media2 elektronik lain.with caution.

kita yang lahirnya sebagai Muslim sangat bertuah. tidak perlu mencari2 lagi tentang kewujudan Allah. rugilah jika tidak digunakan sepenuhnya.

and nak semai cara hidup Islamik bermula dgn institusi keluarga. Bak kata Ustaz Pahrol, institusi kekeluargaan, gelanggangnya kecil sahaja tetapi peranannya amat besar.

f1f12003

Tanpa Nama berkata...

aku dah lama boikot filem melayu...keje donlod jek kat jieazz...hahaha

Aslina berkata...

Btol. Secara logiknye, patut camtu lah. Agama sendiri kan? Kalo tak diri sendiri amik peduli, amik tahu, sape lagi? Takkan kot2 tepi jalan ko jumpe org agama lain yg minat sgt nk tau pasal Islam... Takkan ko nk suruh dia tunggu jap ko nak contact mana2 kawan2 ko yg bertauliah nk suruh cerita kat dia? Alasan, ko takde tauliah... C'mon... At least basic kne kuat, kne confident... Kalo pasal student lak, wallahualam. Susah nak hafal kan? Nak buat camne sistem pendidikan kite mmg galakkan budak2 menghafal je lebih utk lulus... Bile blaja hati ke laut, takde minat, camtu la jadinye... Hurmmm...

Tanpa Nama berkata...

membaca entry berkaitan islamik di blog yg namenye mmg tak islamik langsung cursing malay=melayu yg menyumpah seranah buat aku rase nak muntah.tulis cam bagus sgt kondem org tu kondem org ni..konon cam islamik sgt la konon dok tego org tu tak betul org ni tak betul.sampai luper nak nasihat diri sendiri tu yg tak betul.tak malu ke dok tego org dedah2 aurat yg awak tu sendrik dok tepek gamba lisa tak pakai tudung sambil peluk tomok tu watper.bape byk dose org yg tengok yg awak kene tanggung.ade soal diri sendrik.ustazah ajar kt sekolah rendah seblom umo 12 thn pon murtad boleh terjadi melalui 3 cara.dgn perkataan,perbuatan dan niat.sbb tu org tkt nk ckp bab agama kalo tadek ilmu.takut2 salah ckp kang terus terkeluar dari islam.org cm mcm awak jek tak takut.ckp ikut sedap mulut je.janji NIAT AKU BETUL APE,APE AKU MAKSUDKAN BETUL APE.tak kire dah dose pahale.imam shafie pon berguru ngn ramai org.sebab tula kalo nak belajar kene berguru.bukan ikot sedap mulut ko jek nak bagi pendapat.nila die kalo blogger berselindung di sebalik KEBEBASAN BERSUARA.NI AKU PYE BLOG.AKU PYE SUKELA NAK TULIS APE.

-toksah sebok2 nak nasihat org nasehat dirik sendirik sudah.kepimpinan melaui teladan.diri sendiri pon tak betul sebok nak betulkan satu dunia.CIT POOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORAHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

ko nk tau kenapa org takut?? sbb takut sesat.. bljr agama tak hbs lagi, tapi kita dh tafsir pakai otak.. beli solusi tak smpi 15 rggt tu, baca la tiap2 blan.. aku tak kisah mantot nk tulis apa, tp bab agama kalau salah tafsir blh berpecah ORG ISLAM... hidayah terbahagi kepada tiga, slh satunya drpd keturunan.. yg tak boleh diwarisi hanyalah iman.. sprtimana mantot tegaskn institusi beraja bkn ahli agama, ko juga bknlh ahli agama..

Tanpa Nama berkata...

camnila.kalo ko rase seme bende dlm msia ni tak betul.masyarakat melayu islam dlm msia ni tak betul.pemerintah tak betul.sistem tak betul.mak bapak tak betul..smela dlm msia ni tak betul di mate ko..ape kate ko pindah jela g mekah ke arab saudi ke..mane2 negare islam yg ko rase mengamalkan agama islam yg sebetul2 betulnya..tu pon kalo ko ckp beriman la nak diterime kat negare2 tu..toksah la nak dok sebok menyemak dalam negare ni lagi..MALAYSIA amnya dan MASYARAKAT MELAYU ISLAM KHUSUSNYA tak memerlukan org yg asyik nak dok kondem bangsenye sendri cam ko.TAK TAU MALU DA TAU TAK BETUL NAK DOK KAT SINI JUGAK!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

apada korang yg tepekik telolong ni... takyah tunggu mantot tulis camni pun, umat Islam kita MEMANG DAH BERPECAH BELAH. bukan dgn tulis mantot ni yg boleh start pecahbelahkan org. kamon laaa, bukak mataaaa. Penganut agama Islam ni memang dah terbahagi kepada macam2 jenis, macam2 mazhab, macam2 ajaran sesat, macam2 fe'el! sepatutnya agama kita cuma satu - ISLAM. tapi cuba kita berapa banyak kategori Islam yang ada sekarang?

Unknown berkata...

hehe.. sy kesian tgk yg memekak tu.. sedar x nilai islam di malaysia ni mmg nauzubillah.. bila nmpak berjubah bertudung labuh dipnggil ustazah n so on.. pkai ketayap blagak alim., hehe.. kita yg tak diajar utk hidup dgn cara islam yg betol. islam bukan sekadar agama tp peradaban cara hidup.. dah mak bpk kite tak implement.. yg generasi br shud start.. sy slalu dgr Prof Muhaya pnye ceramah or talk.. so start ajar ank2 dosa pahala syurga neraka n so on dr diorg kecik.. bisaekan dgn sunnah Rasulullah.. ajar nilai islamik dlm ank2.. jgn ajar ank tgk vid gangnam tgk cite astro ceria yg bukan2 tu.. sy sndiri alhamdulillah dh berhijrah terus hjrah cara didik ank.. nk ank soleh solehah diri sndiri kena soleh n solehah dlu.. smbil blajar smbil ajar ank.. n biasakn bckp mngenai agama sntiasa br la kurg dosa sbb kena remind slalu..
n sy xsuke cite melayu susah sy nk ckp dgn ank2. klu citer omputeh harry potter ade bab yg usik akhlak sy leh ckp itu bukan akhlak org islam. klu tgk cite melayu?? so bek tgk katun.

Fara Abdul berkata...

ps - Kenapa takut sangat nak berbicara pasal agama?

sebab ustazah, ustaz, guru cakap nanti sesat. jadi biar saja diaorang pot pet pasal agama dan kita dok diam terima aja tanpa banyak fikir.

tasya berkata...

kalau nk tgk drama melayu yg islamik, silalah tgk tv alhijrah..sekian..