Ogos 09, 2012

Salah Faham Orang Melayu Mengenai Bulan Puasa


Mungkin masih ramai yang keliru dengan benda ni masa puasa.

Sebenarnya, korek hidung dan korek telinga masa bulan puasa, tidak membatalkan puasa asalkan dengan niat nak membersihkan kotoran. Aku tak tau siapa yang ajar kata batal puasa, sebab dari kecik aku dah ingat macam tu. Sebab tu lah time puasa, ramai orang melayu, tahi hidung tergantung dan terdedah, tapi terpaksa dibiarkan...sebab kita dah pegang hukum yang salah.

Janganla ada pulak yang kata, "Wow! Tak batal eh? Kalau lalu mulut aje batal eh? Bolehlah aku tuang air sirap ikut telinga aku! Tak batal!"

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betul..sama seperti memberus gigi..x batal masukkan berus gigi..hukum makruh..sebab Allah lebih suka bau mulut orang puasa..trend ilmu agama islam kat malaysia sekarang pakai copy & paste..itu masalahnya...x berguru ..x de basic ..x paham..sebenar sesuatu maksud...tu yang banyak kata hudud tu kejam..zalim...dan pemimpin boleh sama2 merayakan perayaan agama lain...

pasbs2@gmail.com berkata...

Betul ...kena rujuk guru agama atau ustaz bukan guru ekonomi atau sejarah sahaja.Jangan malu walau dah berumur 30 ke atas , kena tanya apa-apa yg musykil.Ruang bertanya online dgn Ustaz Azhar idrus ada, semasa kuliah di surau dan masjid .gunakanlah

Prince of Noob berkata...

terima kasih atas panduan yang diberi ya akhi ustaz mantot menyumpah melayu... mohon kongsi

ana berkata...

nak buat macam mana..yg ckp camtu dulu ustaz dgn ustazah masa sekolah agama..dulu2 cakap cikgu kita lebih percaya daripada cakap mak bapak..

bila dah besar sikit dah dengar byk ceramah agama dah baca byk buku baru faham maksud sebenar..dulu masa sekolah nak main lari2 lompat2 pun ustaz kata "Tak Takut Batal Puasa Ke"..macam la puasa tu kita kena lemah longlai semata2..

Tanpa Nama berkata...

ala..korek je mlm pe ssh..org melayu kn byk kiasan...

Sixth Element berkata...

Jadik nak salahkan ustat ustajah dulu la ni?

Tanpa Nama berkata...

agaknya petua kecantikan yang dia amalkan korek idung atau telinga kena waktu siang, nanti x naik seri ke muka. Itu yang dia buat gak tu masa bulan puasa ni.

TAPI berkata...

Tapi tot, antara perkara yang membatalkan puasa: memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan.

gosok gigi, pakai alat athma semua tu mmgla masih boleh.

Tapi penerangan dia, niat membersih tu kat luar2 la,jgnla layan korek mcm nikmat gileer..eww..

Cik Siti Fairuz berkata...

Btol tu TAPI. jgn korek2 syok masuk dlm. Tu mmg mbatalkn. Kalau setakat taik idung tergantung2 kt hujung tu mmg la kena bersihkan.

Kalau berak pn pastikn teran taik terus keluar. Kalo kau terkemut blk masa taik dah keluar & taik masuk dlm semula..ini pn bole kira batal. maaf cerita benda kotor ni. ini apa yg aku dgr. Kalau salah, tegur aku baik2. Aku ni manja orgnyer.

PELiK berkata...

Aku diajar dekat sekolah agama. Tapi aku rasa aku faham kenapa ustaz/ustazah tu cakap camtu. Memang secara general salah tapi kalau dihalusi, boleh. Ustaz/ustazah tu malas agaknya nak terangkan hukum-hukum ni dekat budak-budaknya jadi dorang ringkaskan secara general. Nanti ditanya macam ayat terakhir kau tu, mampus nak jawab. Imaginasi budak-budak ni dah la pelik.

zaminc berkata...

memasukkan sesuatu ke dalam RONGGA adalah membatalkan poasa... ni kata ulama2 Syafie...

Nilza Othman berkata...

...even kalau ambik ubat jantung yang letak bawah lidah yg dia akan dissolve sampai ke paru2 tu pun tak membatalkan puasa...refer majalah al-ustaz edisi ramadhan. Dulu aku dok ingat boleh batal puasa kalau astma, pastu kena ambik gas/ventolin inhaler.punyelah tahan sampai buka sib baik tak apa2.hehe. jahil punya pasal...