Februari 05, 2017

Bacaan Hujung Minggu : Berani Lawan Kerajaan, Kena Beranikan Diri Lawan Majikan Juga

Bacaan Hujung Minggu

1. Banyak masalah masyarakat urban wujud kerana kos sara hidup. Pusinglah macam mana pun kes skandal menteri dijaja, perkara asas orang tak puas hati dengan kerajaan majoritinya berpunca dari kos sara hidup dan kualiti hidup.

2. Tol naik, minyak naik, jalan sesak, ada highway masih jem, masa banyak terbuang atas jalan, kos hantar anak nursery naik dll.

3. Orang bandar mengharap kerajaan ditukar untuk memperbaiki semua masalah ini dan mengharapkan supaya orang luar bandar pun sama-sama berani undi macam orang bandar, supaya kerajaan baru mampu memperbaiki semua masalah kos sara hidup ini.

4. Tapi masalah dia bukan dekat kerajaan.

5. Masalah dia dekat gaji kau kecik.

6. Itu aje.

7. Di Malaysia, purata perbelanjaan gaji dan keuntungan syarikat tidak seimbang. Gaji di Malaysia memang dibayar rendah. Itu fakta yang majikan jenis tamak tak boleh sangkal.

8. Sebab tu ada yang kerja sampai malam tanpa dapat overtime tapi bos mampu tukar kereta mewah kerap kali.

9. Rezeki dia memanglah rezeki dia. Tapi kalau dia tukar kereta mewah tapi pada masa yang sama, sengaja bayar gaji rendah kat pekerja dan banyak ambil kesempatan kerana dia BOS, itu masalah. Aku pernah kerja dengan orang yang tak bayar gaji tapi dia tukar kereta baru. Sakit hati bang.

10. Masalah tu takkan selesai hanya dengan pertukaran kerajaan. Kita ada akta yang melindungi hak pekerja, kita ada akta yang memastikan gaji minima sejam berapa. Kalau anda sebagai pekerja tak tau dan tak peduli pasal benda-benda ni, susahlah.

11. Tahun 2017, aku masih lagi dengar cerita jawatan admin di bayar RM800, beratlah.

12. Susah kau nak jumpa majikan yang peduli pasal kebajikan pekerja dan yang mampu berlaku adil. Yang tak perah kau lebih dari apa yang kau perah dia. Kalau dapat, bersyukurlah.

13. Bagaimanapun, kita kena pandailah.

14. Takkanlah semua benda kita nak harap orang lain lawan untuk kita?

15. Jika di Amerika, gaji minimum 8 dollar sejam pun pekerja McDonald kata tak cukup lalu diminta USD15 sejam, nampak benar solusi dia bukan sekadar pelaksanaan gaji minima.

16. Pekerja kena mula kenal apa hak dan kuasa mereka kerana dah terlalu ramai jutawan Melayu yang hebat lahir, tapi dia jugaklah majikan yang paling kedekut haji bakhil.

17. Walau bagaimanapun pucuk pangkalnya, persoalannya yang asas sebelum anda mula melawan majikan, "adakah anda pekerja yang baik?" Kalau ya dan diakui oleh orang lain selain mak anda, teruskan melawan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nak lawan majikan, tapi ada dua masalah ni
1) Takde masa sangat sebab sibuk kerja, buat overtime semua.
2) Takde orang berani buat kepala.
3) Takut kena buang bang, merana.