November 24, 2015

Kenapa Pulak Aku Kena Dengar Cakap Obama Dalam Bab Perkahwianan?

Dah dua hari Ustaz Zaharuddin muncul kat TV tiap2 pagi. Semalam cerita pasal aurat. Pesan dia, pakaian wanita ni, yang paling baik, adalah yang menyerupai sifat telekung.

Aku intepretkan camtu. BUKAN TELEKUNG tapi ADA SIFAT TELEKUNG. Ada perbezaan dia kan? Yang penting, pada dia, kalau ada ahli keluarga kau tak nak tutup aurat, jangan terus paksa. Tapi janganlah pulak sampai biarkan mempermainkan hukum yang diri sendiri dah tau.

Hari ini pulak, dia cerita pasal perbualan Iblis dengan Nabi Musa.

Janji Iblis pasal lelaki dan perempuan ni senang. Mana ada lelaki dan perempuan yang bukan mahram berdua-duaan, dia akan ada. Itu janji Iblis la. Aku tak rasa Iblis jenis mungkir janji ni.

Ikut statistik, ada 18 ribu kes anak luar nikah yang berlaku di Malaysia. Jadi puratanya, 50 pasangan dalam satu hari beromen tanpa ada niat nak simpan janin yang "terjadi." Sambil kau baca ni, ada satu couple tengah projek siang buta. Hihihihi.

Obama dah dua kali datang Malaysia nak desak kita pasal "perbetulkan" human rights negara kita yang katanya "tak menepati standard." Dalam sesetengah bab, betul, memang kita tak berapa menjaga tapi ada jugak certain2 topik yang pada aku, kita betul dan standard dunia yang salah.

Maksudnya hak LGBT. Hak beragama. Hak kanak-kanak sebagai individu.

Aku tak berapa setuju kalau kita dah jadi satu negara yang mula meletakkan human rights above anything else. Tak betul tu. Nak ke kita jadi macam satu kes kat Sweden tu di mana mak ayah sendiri kena jail sebab rotan anak? Apa yang berlaku kat sana wallahuallam tapi jika merotan anak menyebabkan aku kena jail, aku akan bantah.

Walau bagaimanapun, sebagai umat akhir zaman, dah memang tertulis dah pun apa yang akan berlaku sebagai peringatan kepada kita, untuk kita bersedia. Satu hari nanti, apa yang tertera dekat gambar yang aku selitkan tu akan jadi "jenayah" kerana menghina seseorang, menggunakan agama sebagai senjata, tidak bersifat mendidik dan menyamakan pakaian dengan maruah adalah satu perbuatan keji.

Tak mustahil satu hari nanti, kau pakaikan anak kau tudung, kau akan digelarkan "ibu bapa yang suka mendesak agama pada anak mereka."

Tak mustahil bang.

The Malaysian Insider dah mula jaja artikel pasal Obama sokong agama tak sepatutnya masuk campur dalam bab perkahwinan. Ada la nanti orang Melayu yang sokong.

Pada aku mudah aje.
"Who the hell is Obama?"

6 ulasan:

zer berkata...

Obama adalah #teamnajib

Mohd Hafidz berkata...

Assalamualaikom.

Tolong tukar balik Template lama, boleh?

Lagi satu, mohon kerapkan penulisan Post.

Seminggu 2 kali ke?

admin Master G berkata...

Kalau aku bg story kt ko mantot. Nak tak ?

Syaf berkata...

Tukar template lama, please.
#teamtaksukaperubahanmendadak

Tanpa Nama berkata...

i love your caption.."who the hell is Obama?"

Tanpa Nama berkata...

Aduiiiiu semak la kau niiiiiii..