November 16, 2015

Jamil Khir Baharom, Yapeim, Duit Zakat, Tiang Agama dan Perang Persepsi

Kita dah boleh nampak dah rantaian dia.

1. Skandal Jamil Khir dibongkar. Betul atau tidak wallahuallam.

2. Oleh kerana dibongkar hari Jumaat, ada masa 3 hari untuk benda tu viral sebelum dapat jawapan rasmi dari pihak Yapeim.

3. Ramailah yang akan kata "MANA HILANG JAMIL KHIR WOI! TAKUT LA TEUWW! " padahal waktu tu weekend.

4. Yang dah percaya terus buat keputusan yang Jamil Khir akan dibakar dalam neraka oleh Allah. Mungkin dia lagi tahu dari Allah.

5. Ramai yang mula rasa berat hati nak salur bantuan ke Yapeim lagi dah.

6. Ada pulak yang viralkan balik isu duit perbelanjaan kes saman Jamil Khir tahun 2011. Kenapa? Ajinomoto. Nak hentam kena kaw2.

7. Adalah yang mula kaitkan isu JAKIM dengan YAPEIM.

8. Ramai pulak Melayu yang akan makin tak percaya institusi Islam padahal sebelum ni tak ada isu langsung pun.

9. Kepada yang rajin korek, dia akan cuba korek lagi apa saja yang tak kena pasal Jamil Khir ni. Apa saja dapat, viralkan.

10. Sementara itu, badan agama lama kelamaan akan makin dipandang dengan persepsi lain dan kadar keboleh percayaan akan beransur kurang.

11. Sedikit demi sedikit Muslim sendiri akan mula merasakan yang badan agama Islam tidak relevan dan perlu dimansuhkan.

12. Nampak macam character assasination ke atas Jamil Khir Baharom pada dasarnya.

13. Tapi yang paling rugi sebenarnya orang Islam jugakla.

14. Apa-apa hal pun, betul atau tidak wallahuallam.

15. Yang pasti, jika ini semua fitnah atau salah faham yang bertukar jadi fitnah....

16. Tak ada seorang pun yang akan mintak maaf dengan mereka yang dituduh.

17. Tapi kredibiliti badan Islam tetap tidak akan pulih seperti sediakala.

18. Aku harap kau faham kenapa dalam Islam sendiri...yang dituduh tidak bersalah selagi tidak dibuktikan salah.

19. Bahaya zaman sekarang ni. Tak perlu betul pun takpe sebab once skandal yang 50-50 dah viral....cukup dah. Minda orang dah terubah.

20. Semua yang tak setuju dengan pendapat aku, dia beruk. Sekarang tugas kau, buktikan pada aku, kau bukan beruk.

21. Kalau kau baca apa aku tulis tanpa prejudis terhadap mana2 parti, kau akan nampak sebenarnya kita tak boleh hukum seseorang tanpa benar2 100% pasti dia salah.

22. Basic je ni. Siapa tak setuju, beruk.

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bkan smata2 jamil khir je, isu yg anak beranak gaji besar dlm yapeim tu snyap je,

Unknown berkata...

NOW datang dgn bukti. jamil tak menafikan tapi ugut nak saman malu. tak payah la nak memberukkan orang nanti org lain membabikan awak mcm mana. kebenaran pasti terbongkar.

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

no 4 ayat last tu kau hati2 tot. tanye la pakar agama.

Khairi Mohd berkata...

orang melayu ni kita gelar dia beruk dia marah tapi perangai dah sebijik macam beruk. cuba jadi rasional sikit, xpayah jadi tuhan kat fb tu, xde gunanya. rileks dah la, baca paper, pangkah kertas undi dengan rileks, pergi tolong orang2 susah dengan rileks, senyum...

orang makin berjawatan main byk dugaan dia. paham yg tu dah la.

Ahmad Tajuddin berkata...

Aku tak setuju mantot. Bukan nak jadi beruk, tapi masalahnya kalau nak guna alasan weekend tak boleh nak jawab, alahai, apa gunanya ada Facebook, TV dan sebagainya?

Lagi satu, hang tak terfikir ke pasal kes YaPEIM ni, kes Najib nampaknya senyap? Hang rasa ini kebetulan atau dirancang?

Aku tak menghukum, cuma dalam bab ini, silap besar Jami Khir kalau dia tak boleh nak keluarkan satu kenyataan bertulis yang mengatakan bahawa "Segala dokumen NOW itu adalah palsu. Tiada sehari, tiad 2 hari, jumpa di mahkamah sekarang."

Mantot berkata...

Semua benda hang nampak konspirasi.

Padahal weekend tu jugak Arul Kanda bukak sesi soal jawab 1MDB kat PWTC. Hang dah tengok?

Segala dokumen NOW tu, nampak macam legit. Jadi buat apa dia nak kata palsu? Masalahnya sekarang ni betul atau tidak berlaku penyelewengan? Aku tak nampak ada berlaku penyelewengan dalam dokumen tu cuma memang dia perlu jelaskan kenapa spending tu banyak sangat.

Bila hang nak buat apa2 statement dalam kes camni, seeloknya hang jangan buat sendiri. Hang kena ada lawyer untuk guide hang. Macam hang tgk tv, cerita polis, bila dia tangkap orang jahat apa dia baca?

"You have the right to remain silent. Whatever you say can be used against you in court.." camtu la lebih kurang. Situasinya sama la. Dalam waktu camtu, elok diam. Fight kat mahkamah.

Dia tak boleh jawab guna media sosial, guna TV, sebab dia kena melalui YAPEIM. Bukan Jamil Khir yang kena tuduh ni.....YAPEIM. Jadi benda ni kena dijawab melalui saluran Yapeim. Weekend mana ada depa ni kerja.

Jadi, Akmal Nasir ni sebenarnya attack YAPEIM.
Kau kena jelas benda ni.

Ada dua kes sekarang ni, Akmal Nasir vs YAPEIM dalam bab perbelanjaan YAPEIM dan juga Akmal Nasir vs Jamil Khir dalam bab "Jamil Khir makan harta anak yatim."

syuk berkata...

Dah lama kes ni. Boleh check dengan kakitangan Yapiem. Penuh dengan bukti nak apa lagi. Tolong berjuang dengan ilmu dan strategy, bukan nafsu dan emosi

syuk berkata...

Dah lama kes ni. Boleh check dengan kakitangan Yapiem. Penuh dengan bukti nak apa lagi. Tolong berjuang dengan ilmu dan strategy, bukan nafsu dan emosi

Mantot berkata...

Maksud hang apa Syuk?
Benda ni betul? Ke benda ni sebenarnya takde isu pun?

Ibu Hana berkata...

aku ada rasa yg sama
cuma tak pandai nak zahirkan
sebab aku pun tau pahala aku tak byk mana
kang aku share maki hamun
cukup kuat ke aku nak cari si polan nk minta maaf.

Tanpa Nama berkata...

pada segi hukum sekular, takde apa-apa, semua beres .... pada segi hukum addin, Allah Maha Mengetahui ....jangan cuba nak tipu le ...persepsi ke apa ke....!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

makin megarut je mantot ni ...pemikrana makin macam orang bodo...

admin Master G berkata...

Mindset korang pembangkang n the same time, korang nak mantot follow korang.. Come on la.. Aku antara penyumbang dana walau pun tak banyak rm5 je sejak 2008.. Tapi aku setuju dgn kenyataan mantot.. Yang kurang enak sebab kena berok

cibai berkata...

Harap yapiem dapat buat road tour satu amereeka dari California ke hawaii untuk bagi penerangan khursus kawin... sory mantot... buat pertama kali sepanjang wa baca blog lu..wa kureng setuju dengan penjelasan/statement lu kali ni...

cibai berkata...

Harap yapiem dapat buat road tour satu amereeka dari California ke hawaii untuk bagi penerangan khursus kawin... sory mantot... buat pertama kali sepanjang wa baca blog lu..wa kureng setuju dengan penjelasan/statement lu kali ni...