Februari 12, 2015

Ke Arah Malaysia Yang Moden, Adakah Kita Akan Terus Hidup Macam Melayu Bawah Tempurung?

Negara kita dilaporkan akan berjaya mencapai sasaran menjadi negara berpendapatan tinggi pada tahun 2018 dan mungkin terpaksa menurunkan sedikit kadar sasaran negara maju menjelang 2020.

Jika kau dengar semua pakar ekonomi, mereka akan kata Malaysia adalah negara yang ekonominya sangat cekap dan kerajaan yang memerintah mempunyai kemampuan untuk menginjakkan ekonomi Malaysia supaya terus berkembang, walaupun ramai pihak dari barat khasnya, yang akan terus memburukkan imej negara pada mana2 indeks ekonomi.

Aku bukan pakar ekonomi jadi aku akan ambik pandangan diorang yang lebih pakar. Bagus, jadi kita tidak perlu risau mengenai krisis ekonomi sebagai contoh kerana, kerajaan kita dah menyediakan satu platform yang mampan untuk menangani kelembapan ekonomi negara.

Lembap...tapi bukan krisis.

Kau tau, jika kau ikut perbincangan2 orang mengenai hala tuju Malaysia menjelang tercapainya taraf negara berpendapatan tinggi, yang mana aku still sangsi sebab kau perlu tahu...78.6% pencarum KWSP di Malaysia, mempunyai pendapatan RM3000 ke bawah, bukannya perihal ekonomi yang perlu dirisaukan;

Yang perlu dirisaukan adalah mengenai perkembangan mentaliti masyarakat kita menjelang era menjadi negara maju.

Kau sendiri setuju kalau aku katakan mentaliti kita memang tahap bangkai? Tak percaya? Sebagai contoh;

a. Kau beratur panjang dekat traffic light dah 20 minit. Sampai giliran kau jalan, tiba-tiba ada mangkuk ayun dengan muka tak peduli terus cilok masuk depan kau tanpa beratur. Kau himpit dia balik tak bagi dia laluan, dia yang maki kau. Itu manusia bangkai.

Tak cukup satu contoh?

b. Kalaulah wujud akta yang melarang penghisap rokok di tempat awam, kau akan nampak reaksi orang yang melawan akta tersebut walaupun akta tersebut sebenarnya sangat berfaedah kepada masyarakat. Itu semua kerana dia nak merokok di mana sahaja bila-bila masa dia suka.

Tak cukup kuat lagi contoh aku tu?

c. Kalau kau nampak orang yang merokok dan kau tegur dia merokok dengan muka kau yang tak puas hati tetapi sopan, respon yang kau akan dapat adalah muka tak puas hati, nak ajak bertumbuk dan bajet dia gangster dengan pandangan "siapa kau nak tegur aku hisap rokok kat sini?"

Itulah dia contoh2 manusia bangkai. Manusia backwards yang otaknya tersangkut pada zaman 80 an di mana masyarakat Islam pada ketika itu masih boleh merokok pada bulan Ramadhan.

Masyarakat kita dah suka tidak ada undang2 yang kawal dia dalam benda2 camtu. Berapa orang kat sini yang takut nak buang sampah rata-rata? Even dalam bab merokok ni pun baru aje semalam aku tengok CIKGU SEKOLAH MEROKOK DALAM KAWASAN KANTIN SEKOLAH!

Tak ke primitifnya orang camni?

Pemikiran2 orang macam ni lah sebenarnya yang menghalang masyarakat Malaysia maju ke depan sebab orang2 macam ni lah yang akan vokal sekali bila hak diorang disekat. Hak merokok merata-rata. Hak langgar peraturan jalan raya supaya dia sampai cepat. Hak buang sampah merata-rata sebab dia tak nampak ada tong sampah disediakan.

Itu baru sikit.
Tapi itulah benda asas yang kita dari dulu sampai sekarang FAILED nak patuh.

Kau boleh kutuk SIngapura macam2 tapi kalau Singapura adalah sebuah negara KOMUNIS YANG TINDAS ISLAM DAN MELAYU SERTA HANYA MENGUNTUNGKAN MASYARAKAT CINA SINGAPURA SEPERTI KATA RAMAI MELAYU....

.......kenapa Singapura lebih bersih dari Malaysia?

Sedangkan...ramai orang kata...ehem ehem..kebersihan sebahagian dari Iman? Aku tak nak masuk bab Jepun. Cukuplah aku katakan, dalam ramai2 cikgu yang mengajar aku, satu2 nya cikgu yang betul2 rasa bersalah kalau dia terlambat masuk kelas adalah Cikgu Bahasa Jepun aku yang agamanya aku tak tau apa dan aku tak pernah pun bagi salam kat dia.

Sebab dia orang Jepun.

Jepun di bom pada tahun 1945. Semenjak dari hari tersebut, apa yang kerajaan dia buat adalah dia ubah sistem masyarakat dia, perkenalkan bermacam sistem, budayakan budaya yang sistematik dan sangat tersusun untuk accelerate balik negara dia selepas musnah pembangunan akibat bom atom tu. Apa yang kau nampak sekarang adalah hasil daripada pengenalan budaya tersebut.

Kau cuba bandingkan kelajuan orang Jepun berjalan dan kita berjalan. Atau kau cuba bandingkan tahap kekemasan negara dan kebersihan masyarakat dia berbanding kita yang masih lagi selesa bawak keluar sampah kedai makan melalui ruangan makan pelanggan sambil pelanggan hirup mee bandung.

Apa jadahnya?
Kau nak buang sampah jangan la lalu tepi customer yang tengah makan.

Dalam banyak2 perkara mengenai sasaran negara, benda ni lah yang paling merisaukan kerajaan. Mentaliti kita masih lagi mentaliti yang ditakuk lama. Mentaliti di mana kita tolak perubahan yang membawa kebaikan hanya kerana kita takutkan perubahan.

Persoalannya, kau macam mana?

Adakah kau masih lagi memilih untuk buat tak kisah sampah sarap yang kau buang dari tingkap kereta sebab dah ada "bangla" tolong kutip sampah kau? Kau masih lagi berharap agar kesalahan trafik kau boleh dielakkan saman sebab kau dah tau polis trafik memang mudah kena suap? Kau masih lagi fikir kerja kau sebagai kerani kaunter sebuah agensi kerajaan, masih sempat kau breakfast dulu pada jam 10.00 pagi dan biarkan seorang pekerja lain handle satu kaunter sorang2 sebab dia pekerja yang lurus bendul?

Kau lebih gemar kita kekalkan macam ni sekarang, di mana orang yang buat salah boleh maki kau balik sebab kau tak benarkan dia buat salah?

Unik kan Malaysia ini.

Cuba kau blok motor2 yang selalu menyelit masuk ikut plaza tol kereta sebab dia malas nak ikut jalan motor. Kau tengoklah berapa kuat dia maki kau. Cubalah. Rekod video ya? Kemudian upload ke Youtube.

Nak salahkan kerajaan dalam bab kelakuan asas ni pun takleh.
Bodoh mana kau sampai jangan buang sampah merata-rata pun kau tak tau boleh ke tidak?

13 ulasan:

Haris Adams berkata...

Den bab lain den suka.. cuma part Mat motor tak nak ikut laluan motor tu... Cubalah mantot ko ikut highway federal laluan motor dia hari2 pegi keja ulang alik..aku rasa cukup 365 hari, kapchai merah aku tu boleh terbelah lapan..jalan macam haram..so salah siapa kalau mat2 motor xnak ikut laluan motor?

Mantot berkata...

dulu aku lalu situ hari2 masa aku kerja Damansara. ini sebelum jalan motor tu dinaiktaraf seperti yang kau nampak macam sekarang.

terowong dulu mana ada lampu. aku pernah cerita dulu ada rider ular jatuh atas dia masa dia tengah bawak motor

skulluv berkata...

kat sesetengah area, kereta yang masuk jalan motor pun ada. Hehe. Tapi tak banyakla jalan motor yang kereta boleh masuk.

Norizzuddin Kasim berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Norizzuddin Kasim berkata...

Setuju dgn Mantot.

Semalam solat Zohor kat sebuah Hospital swasta kat Ampang KL. Kat luar pintu surau ada rak kasut dan notis suruh letak kasut dlm rak. Yg terjadi, kasut2 bersepah atas lantai. Aku bukak pintu rak kasut, ada 2 pasang je kat dalam tu.

Maka, dengan segera aku dan anak aku masukkan kira 15 pasang kasut yg bersepah tu ke dalam rak kasut. Lepas tu aku masuk ke dalam bilik solat lelaki. Tak lama kemudian, kedengaran pompuan kecoh2 kat luar cari kasut, ingat dah kena rembat hinggalah derang bukak rak kasut. :)

Moral of the story: Nak didik anak, kita kena buat dulu baru, nnt dia ikut.

Tanpa Nama berkata...

Nak aku tambah ke mantot?

Peruntukan pembelian alatan bengkel,makmal,matapelajaran adalah bank bagi pengetua,guru besar dan penolong kanan.bukan sedikit cikgu cikgu yang ditukar sekolah sebab cakap benda ini dalammesyuarat,soh seh belakang kantin dan paling berani bocorkan dalam pibg.tengok,aku pakai anonymous,aku bukan ada jantan pun.

Tanpa Nama berkata...

Ada orang Melayu merempat di Singapore? Kadang-kadang aku terfikir Malaysia dan Singapura patut bergabung kembali. Golongan pekerja pun untung sebab gaji dibayar dalam SGD. Dapat SGD3000 sebulan, dua bulan sekali boleh melepak kat Ben Thanh Market kat Vietnam sana

Tanpa Nama berkata...

Abih tu,jalan motor Guthrie punyalah luas tapi masih x mahu ikut macam mana? Sila berhenti beri alasan. Aku yg naik motor pun dah meluat tengok perangai puak x reti bahasa ni.

todakfc

Tahir Jaafar berkata...

http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2015/02/destroying-capacity.html

Tanpa Nama berkata...

hahaha selalu terkena perkara a.... dah la cilok depan kereta aku pastu bawa slow2 je sampai org lain pula cilok depan dia....atau pun sampai traffic light dah tukar kaler kuning...

Tanpa Nama berkata...

Keje aku tangkap org hisap rokok...bila kene tangkap siap kene marah balik dan ada cuba bg penumbuk dh salah buat salah mengaku je la...yang tak tahan lg bini siap backup suami bila kene kompaun..jadi pikir la sendiri bagaimana generasi akan dtng...

Tanpa Nama berkata...

perokok memang macam bangkai. kita dok makan anak beranak, dia datang nyala rokok fuh fuh fuh sebelah kami macam takde langsung rasa bersalah, eh ada budak kecik la kang sesak nafas ke apa. menyusahkan betul. kita pulak yang kena pindah meja lain angkut la anak2 dgn makanan semua tu. kang kalau tegur mau bergaduh kat situ. selfish macam dunia dia yang punya sorang sukati tak reti nak tengok orang keliling.

yang paling bangkai sekali, perokok yang merokok kat depan anak2 sendiri dekat kedai makan. sok2 anak kau mula hisap rokok masa sekolah menengah jangan salahkan cikgu atau kawan2 anak kau, tengok sikit apa yang kau pernah buat.

nurulni

mey haruka berkata...

[>>>] NONTON FILM ONLINE


[>>>] STREAMING


[>>>] DOWNLOAD BOKEP JEPANG - SAORI HARA


[>>>] MEMEK PRAWAN


[>>>] Toket ABG SMA Merah





[>>>] NIKITA WILLY HOT


[>>>] TEMPIK BASAH


[>>>] BOKEP INDONESIA TERBARU


[>>>] BOKEP KOREA TERBARU


[>>>] BOKEP BARAT TERBARU






[>>>] SMA NGENTOT DI KOS


[>>>] TOGE MULUS MERAH MERONA


[>>>] SKANDAL TANTE VS ANAK


[>>>] NGENTOT RAME RAME


[>>>] HOT CHERIBEL






[>>>] GAME SEX


[>>>] ADULT MOVIE


[>>>] ADULT GALLERY


[>>>] PRAMUGARI NGENTOT DI KAMAR MANDI


[>>>] DI AJARI GURU BERCINTA





[>>>] SEKOLAH PENUH GAIRAH


[>>>] AYAM KAMPUS VS DOSEN


[>>>] DI AJAK BERCINTA SAMA TANTE


[>>>] ANAK SMP MASTRUBASI DI KAMAR


[>>>] CEWEK JILBAB MINTA DI ENTOT





[>>>] BERCINTA DI SEKOLAH SAAT JAM ISTIRAHAT


[>>>] BERCINTA DENGAN 6 GADIS SEKALIGUS


[>>>] HANGATNYA TUBUH TANTEKU


[>>>] BERCINTA DI SEKOLAH SAAT JAM ISTIRAHAT


[>>>] BERCINTA DENGAN 6 GADIS SEKALIGUS






[>>>] IBU TIRI YANG HOBI SEX


[>>>] NGENTOT DENGAN SEPUPU BOHAI


[>>>] ML PERTAMA DENGAN PERAWAN


[>>>] ADEGAN TANTE MURNI SEBELUM DI GANG BANG


[>>>] KUMPULAN STREAMING BOKEP TERBARU






[>>>] NGENTOT DENGAN KARYAWAN BANK


[>>>] ADEGAN HOT SEORANG WANITA PNS


[>>>] AKSI ANAK SMP


[>>>] DI BANTUIN NGOCOK SAMA ADEK


[>>>] SISKA MULUS GOYANGNYA MEMBAHANA