Januari 16, 2008

Kedalaman Lurah Melayu Ajaran Islam Hadhari


Aku teringat gambar hadapan surat khabar The Star 3 hari lepas kot yang memaparkan gambar Pak Lah,Khairy dan Nurin (sp?) sedang berposing sakan memegang cucu baru Pak Lah yang diberi nama Jibrail.

Jibrail Khairy.

Kelihatan gembira betul Pak Lah dapat cucu yang gemuk dan sihat.Tapi aku bukan nak bercerita pasal cucu dia,bukan pasal kegilaan Pak Lah terhadap duit dan melelapkan mata.Cuma nak bercerita pasal lurah Nurin yang terpampang jelas di muka hadapan paper tersebut.

Entahlah apa nak jadi dengan darah ulama' yang mengalir dalam diri Nurin.Mungkin darah tu dah dihitamkan oleh pengaruh Khairy yang sememangnya berdarah hitam.Aku bukan nak mengutuk secara terang-terangan kalau aku nampak cleavage gadis Melayu cuma Nurin ni anak Pak Lah,Imam Besar Islam Hadhari.Itu yang aku kesalkan.Aku tak pernah pulak nampak cleavage Marina Mahathir dekat muka depan akhbar walaupun bapanya bukan seorang yang mengaku dia kuat ibadah.

Kenapa perempuan dijadikan sebegitu rupa sekarang?tak ada lagi ke perempuan Melayu yang nak tutup dirinya dari pandangan umum?

Pakai tudung labuh?Kolot.Kuno.
Kalau pakai tudung mesti nak lilit bagi nampak dua bukit.Baru masyuk.
Kalau bukak tudung baru nampak moden,baru ada kelas.
Kalau pakai tudung lepas tu buat video blue lagi ada kelas.

Aku berharap benar agar Nurin tak dijadikan contoh gadis-gadis Melayu dalam bab berpakaian.Sekarang idola-idola gadis-gadis adalah perempuan yang boleh diibaratkan berpakaian dan berlagak seperti pelacur,seperti Paris Hilton,Lindsay Lohan takpun Madonna.

Aku tulis ni sebab aku menyampah.Menyampah tengok perempuan Melayu berlagak macam orang putih.Lurah mesti nak tunjuk.Baju mesti nak ketat.Seluar mesti sendat-sendat.Kalau berani sangat nak tunjuk lurah,kenapa nak marah kalau aku tengok?Kalau berani nak tunjuk,mesti kene sedia berani bagi tengok.

Mungkin sebab dia anak Pak Lah yang aku marah tengok dia pakai camtu.Anak Imam Besar Islam Hadhari.Kalau dia kata dia pakai macam tu sebab die isteri Khairy,takpelah,kita faham Khairy macam mane kan?

Nasib baik Pak Lah dah tak tanggung dosa si Nurin ni.Kalau dia jugak yang menanggung,berbilion bilion lah dosa Pak Lah dapat setiap kali ada orang beli paper tu dan tengok lurah si Nurin.Bagus jugak la si Khairy yang tanggung.

Tiba-tiba dapat idea pantun lak..

Kerajaan Bapak rakyat nak sepak,
Menantu Bapak namanya Khairy,
Lurah si Nurin jelas lah nampak,
Itulah ajaran Islam Hadhari

Sekian.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betul tu brader, kalau berani tunjuk lurah, berani lah tanggung kan. pancut masuk dlm kang hahaha.