Julai 12, 2016

Lelaki Ini Ada 9 Saman Memandu Melebihi Had Laju, Tetapi Dia Masih Lagi Boleh Memandu

1. Kita semua tau baru-baru ini ada sebijik bas telah melanggar 10 bijik kereta di lebuhraya PLUS.

2. Ramai yang dah mula tuding jari pada kerajaan, sedangkan masalah ini bukan sekadar masalah kelemahan akta.

3. Tak ada masalah jika kita mempersoalkan kenapa pemandu yang ada 9 saman masih boleh memandu dan kenapa sebuah bas dengan no.pendaftaran tersebut yang mempunyai 63 saman masih boleh berjalan.

4. Hakikatnya yang gagal adalah pengusaha syarikat bas tersebut.
100% tanggungjawab tragedi tersebut bergantung kepada syarikat bas tersebut.

5. Kerajaan boleh memperkenalkan undang-undang dan akta, tetapi jika peraturan tersebut tidak dipenuhi dan dipatuhi, itu salah masyarakat.

6. Kereta berjalan di lorong kecemasan, salah kerajaan yang tidak memantau atau salah pemandu yang bangang?

7. Orang kita mudah benar shift the blame. Semua hal yang tragedi kita salahkan pihak lain.

8. Tetapi masyarakat kita seolah-olah takut nak menggalas tanggungjawab dan mengakui, "ya, saya salah, kami salah." Kita tak punya integriti tersebut.

9. Untuk orang yang benci benar kerajaan, mereka akan spin pula dengan mengatakan "menteri ada integriti ke? PM ada integriti ke?" Tipikal pembangkang@ macai.

10. Sampai bila kita nak teruskan budaya dalih mendalih ni dan mencari kambing hitam?

11. Punyalah kita kagum dengan pemimpin orang luar yang letak jawatan kalau berlaku kesalahan yang dilakukan kerana kita kata mereka penuh integriti. Dibandingkanlah dengan pemimpin kita yang khabarnya tak ada integriti.

12. Tetapi dalam bab bas ekspress atau apa saja tragedi yang melibatkan perkhidmatan awam ni, kerajaan punya campur tangan tak menyeluruh kerana selebihnya, lebih bergantung kepada integriti pihak pengendali.

13. Macam mana kerajaan nak pantau rekod pemandu yang diambil bekerja sedangkan pihak pengendali perkhidmatanlah yang perlu mempunyai integriti melakukan yang terbaik untuk memastikan perkhidmatan terjamin.

14. Apa yang kerajaan boleh buat amatlah terhad. Superman pun kena fokus kalau dia nak guna x-ray vision dia.

15. Selebihnya bergantung kepada masyarakat kita jugaklah. Kalau kita ada integriti, kita tak biarkan pemandu yang mempunyai rekod buruk memandu ramai orang.

16. Walau bagaimanapun, cadangan aku dari dulu kepada kerajaan satu aje pasal bas ekspress ni.

17. Bawak kereta wajib pakai tali pinggang, kenapa tak wajibkan pengusaha bas ekspress wajibkan penumpang pakai tali pinggang?

18. Rutin kita, kita dah tau, tiap-tiap kali terjadi, kita akan carik siapa yang fucked up.

19. Kalau kerajaan dah wujudkan akta, pengusaha bas dah buat yang terbaik, penumpang dah diwajibkan pakai tali pinggang.....dijadikan cerita ada seorang penumpang yang tak pakai tercampak keluar masa tragedi.

20. At least kita boleh kata yang penumpang tu la yang salah, kan?

21. Dalam sistem masyarakat, itulah dia integriti. Kerajaan dah buat, pengusaha bas dah buat, sekarang tinggal individu itu aje nak ikut ke tidak.

22. Orang kita ramai tak nak ikut, tapi dia selalu nak jugak salahkan orang lain. Kena saman kesalahan bawak motor tak ada lesen pun dia salahkan JPJ, sebab saman dia.

23. Kena saman sebab potong barisan dia salahkan sekolah memandu sebab tak ajar dia.

4 ulasan:

Boley Jalan berkata...

Songlap 2.6B billion pun menang pilehanraya......
Mentality melayu biar kena tipu dgn melayu tak pe! Bangsa lain jangan nak ajar, kerana melayu islam, menegur melayu sama dgn menegur islam.

Tanpa Nama berkata...

kalau dah ada banyak saman dibiarkan lagi jalan bas
sapa yang salah ???

susah snagat ke nak cari sapa yang salah

mana nak sorok kalu betul di siasat pihak mana yang
cuba lindungi pesalah ni

ada yang bersubahat kut???

Tanpa Nama berkata...

ko dah mellow yellow lah mantot. bagusla

Tanpa Nama berkata...

yg pasti pemandu tu bukan penjenayah....dia hanya pesalah JALANRAYA...