November 07, 2012

Apa Benefitnya Kau Dapat Breastfeed Mana-Mana Kau Suka?

Ada satu pergerakan wanita yang disertai oleh ibu-ibu moden yang berhasrat menjadikan "menyusu bayi secara terbuka" satu benda yang normal. Slogan pergerakan ni seperti yang aku nampak adalah "Jika kami perlu berselindung semasa menyusu bayi, apa kata anda yang tutup muka anda?" atau dalam English nya...apa tah..aku tak ingat sangat,tapi bunyinya lebih kurang "Why should we cover oruselves when it should be you who cover your eyes?"

Adakah ada wanita di sana yang menyokong pergerakan tersebut? Ada? Bagus. Dah fikir masak-masak dan sure sama ada nak sokong atau tidak? Kiranya anda setuju dengan pandangan diorang, "seorang ibu boleh menyusu di mana-mana saja tanpa rasa malu." Fikir balik, kat mana sebenarnya malu anda? Anda tak ada rasa malu ke menyusu depan orang ramai?

Aku tak setuju langsung dengan pandangan diorang sebab sebagai seorang suami , aku tak suka isteri aku terpamer macam tu aje. Wanita ni kadang2 bangang jugak la...assume sebab benda tu "natural" dan "beautiful" takkan ada orang tengok. Kepala hotak kau tak ada orang tengok. Aku pernah tertengok nipple bini orang YANG PUNYA LAH BESAR....kau ingat aku saja-saja nak tengok ke?

Nak tak nak macam mana pun the first thing yang orang lelaki akan tengok kalau nampak seorang perempuan tengah duduk menyusu bukannya betapa comelnya bayi anda...tapi automatically lelaki akan tengok breast anda..walaupun dia cuba tengok tempat lain.Sebab benda tu natural. Kalau ada pempuan claim lelaki ni pervert lah,dirty minded la, horny bastard la...tapi nak buat macam mana...KALAU ANDA MENYUSU DI TEMPAT AWAM FIRST SEKALI BENDA LELAKI AKAN TERTENGOK ADALAH DADA ANDA.

Jadi, aku takkan bagi wife aku ambik risiko tu.

Tak ada rasa malu ke? Tak ada tempat lain yang lebih elok ke nak menyusu? Orang lain boleh aje anak nangis gi menyusu tempat tersorok tapi ada jugak "wanita-wanita" yang nak menyusu depan orang ramai dan mintak orang lain jangan sibuk-sibuk. Kalau ada lelaki bukak seluar  dan jalan rata2, adakah ada kemungkinan tak kau tertengok dia "punya anu"? Ada. Jangan tipu. Walaupun secepat mana pun kau pejam mata dan alih pandangan kau, kau akan tertengok jugak.

Sebab minda kita ni curious. Kalau ada seorang perempuan tengah duduk sambil tengah selak2 baju dia, akan ada mata yang tertengok punya. Even kalau kat highway sekalipun kalau kau berenti tepi jalan sebab anak kau nak kencing pun boleh mengakibatkan traffic jam. Orang kita suka menyibuk dan secara naturally, kita memang suka sibuk nak tau hal orang lain.

Aku tak setuju betul dengan permintaan diorang. Nak menyusu..gi menyusu dalam bilik susuan. Tak cukup bilik susuan? Cuba tanya kerajaan kenapa tak banyak bilik susuan dekat tempat public. Kemudian tanyakan kerajaan sekali... mana kemudahan compulsory untuk orang2 cacat kat tempat public. Aku admit, banyak bilik susuan kat tempat public amatlah tak convenient. Dengan sinki yang tak sesuai nak buat basuk berak anak dan tak cukup kemudahan2 lain.

Tapi apa yang kita expect dalam sebuah negara yang suraunya pun kadang2 tak convenient, busuk, hapak dan tersorok dekat penjuru ceruk mana yang tak berapa accessible? Salah DAP mungkin?

Kalau dah terpaksa nak menyusu, ada banyak cara yang lain,even nak breastfeed secara mobile pun boleh ...tapi masalahnya..heheh...cara tu hanya boleh dilakukan kalau anda bertudung. Betul kan puan2 yang bertudung? Nak tau apa benefit bertudung? Menyusu anak ni senang.

Mungkin golongan pendokong gerakan ni sebenarnya terlupa satu benda asas ni. Meh aku ingatkan.


203 ulasan:

  1. penah nak tulis benda ni kat blog tapi takut kena kondem.hehe.aku pun susukan anak(3 anak aku BF) tapi kalau in public..carilah tpt tersorok sikit,gilo ko hapo nak menyusu kat tepi eskalator ;).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun exclusive bf baby. Tp pakai nursing cover. Tak de la tunjuk dpn org aurat.

      Padam
  2. sokongla mantot... barula bole cuci mata dengan alasan tengok babynye comel........................................

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum,

    Saya seorang ibu juga seorang muslimah & menyusukan anak. Bila keluar rumah, ibu yang menyusukan anak secara terus (direct feeding) sangat perlu sebab penyusuan susu ibu bersifat demand/supply. tak kan tengah2 pilih barang, anak nangis nak susu berlari sakan cari tempat nak pam untuk beri anak susu badan? melainkan kalau ibu tu seorang ep mom (exclusive pumping mother).

    Sebagai seorang muslimah bertudung, bukan suami je saya sendiri tak kan sanggup tayang aurat pada umum. jadi dizaman serba serbi canggih ni bila nak menyusukan anak di public, kami ibu2 menyusu akan pakai nursing cover/poncho atau kain atau memakai nursing wear (sila google untuk lihat gambar ye)

    Jadi setakat buat blog macam ni, baik awak2 search kenapa ye ibu2 nak susukan anak, apa ye kelebihan susu ibu pada bayi, apa ye pandangan Islam bagi ibu2 menyusukan anak, banyak mana ye pahala & ganjaran yang Allah janjikan buat ibu2 yang nyusukan anak.

    Tolong ya, bukak minda, tambah ilmu sikit je tak banyak pun.

    Sekian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puan jannah : sy sgt sokong statement akak. Klu nak buat entry bf ni jangan melulu. Banyak faktor kena dikaji dulu sebelum tulis.

      Entry tuan blog ni sy tgk lebih kepada menuduh yg nursing mom ni bangga2 nak dedah aurat. Salah tu.

      Pendapat sy, cube tuan pandang dr sudut seorang ibu, pasti tuan akan faham..

      Padam
  4. Betul. Aku sokong comment pn nurul jannah. Aku rs ko x ckup buat research. skrg ni kalu nk menyusu xsemestinya kena buka baju keluarkan breast n bg susu kat anak. skrg da ada nursing cover. sarung je nursing cover tu, then ibu2 boleh menyusukan anak tanpa mendedahkan aurat dia sedikit pn.

    Buka minda skit bro. Byk post ko yg bagus. Tp post ni aku rs ko lum ckup info lg nk cite. Jangn emosi mendahului perbuatan

    BalasPadam
  5. saya seorang ibu yg xclusive breastfeed (BF) baby..even kt public pun saya BF baby..tapi,takde la saya BF anak macam dalam gambar tu.. kita boleh gunakan nursing cover.. aurat still tertutup.. :)

    memanglah weird untuk pandangan orang lelaki.. tapi, saya rasa, tak semua mall ada nursing room.. :D

    BalasPadam
  6. Dear puan jannah,

    Lepas bace komen puan, dua tige kali gak sy bace post mantot tp still xjumpe ape2 ayat mantot yg memperlekehkan psl breastfeed ni..sy rase ape yg mantot smpaikan simple je..tutup aurat ataupn jgn dedahkn aurat kt public..

    BalasPadam
  7. salam untuk penulis..
    "seorang ibu boleh menyusu di mana-mana saja tanpa rasa malu." Fikir balik, kat mana sebenarnya malu anda? Anda tak ada rasa malu ke menyusu depan orang ramai?"..

    Jawapan saya :
    Tak malu. Kenapa nak malu, saya tengah beri anak makan. Awak yang sepatutnya malu kerana daripada tulisan awak ni menunjukkan , bila awak ternampak seorang ibu tengah menyusukan anak, serta merta di kepala anda memikirkan PEREMPUAN TENGAH MENAYANG BREAST instead of ANAK TENGAH MAKAN.

    Please, belajar dulu sebelum menulis. Dari penulisan anda ini, saya tau anda tak tahu apa2 tentang breasfeeding.Anda tak tahu apa itu poncho, breastfeeding hat, baby wear etc. Anda juga tidak tahu keperluan bayi menyusu dan tabiat bayi sebab anda tidak berminat untuk ambil tahu..

    Kerana jika anda tahu, anda akan nampak ibu yang menyusukan anak, bukan perempuan yang menayang breast.

    Dan sekadar nasihat daripada saya, Islam menyuruh kita menjaga mata. JAGA MATA...JAGA MATA...JAGA MATA. sebelum anda pot pet pot pet tentang isu yang di ada adakan (aurat semasa menyusu - dah sah2la ibu menyusu akan cover), baik anda highlight kan tentang kekurangan nursing room...bukan setakat kat shopping complex, pasar malam,kedai makan,office etc.

    Jika anda masih tak faham, saya akan permudahkan. Anak yang sedang menyusu bermaksud dia sedang makan. Selepas ini saya minta anda praktikkan untuk tidak lagi makan di khalayak ramai...makan di bilik yang khas sahaja (spesifiknya diluar toilet - kerana disitulah selalunya nursing room berada).Anda tidak boleh sama sekali makan di tempat lain (di tempat awam). Cuba anda lakukannya setahun dan kemudian kongsi pengalamannya di sini......(ye ini satu cabaran)

    BalasPadam
  8. Berhati-hati. Anda keluarkan pendapat tanpa kajian. Ia tidak benar dan menyinggung hati banyak pihak.

    BalasPadam
  9. Bila gunakan gambar yang sah-sah gambar orang bukan Islam yang tak kisah fasal aurat dan letak di blog untuk tatapan diri sendiri, boleh pula? Tak tau malu pula? Hipokrit.

    BalasPadam
  10. Jantan bangang punye org!! Nyusu bb kt tmpt awam pn jd isu!

    BalasPadam
  11. saye sokong bakaruddin wlwpon sye ibu yg fully BF, Dia nk ckp tutup aurat-pakai tudung sng kalo nk myusu pon, Tak pakai tudung takyahla terasa, bukan pasal tak eloknya susu ibu(xsentuh lgsg pasal susu ibu tak elok)....Bace dgn akal bukan dgn emosi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau hanya psl tutup aurat, bnyk lagi org jalan2 tk tutup aurat kt mesia nih. Kenapa nk kaitkan dgn breastfeeding?

      Padam
  12. Mantot nak cakap pasal aurat. Bukan psl kebaikan menyusu.
    Bagus kalau ramai ibu2 ada kesedaran jg aurat semasa produksi susu gantung.
    kat rumah anak2 kecik diajar ttg bodypart & kemaluan yg perlu dijaga, bila keluar.. adults sesuka hati tayang aurat. agak bengong disitu.
    mantot nampak nipple besar?? brp score? keh keh keh

    BalasPadam
  13. Menulis tanpa menugunakn otak.itu diri anda!!! sebelum memulis sila buat kajian dlu,sy ibu yg menyusukn ank sgt rasa terhina dgn penulisan anda.sekarang zaman serba maju,kami ibu2 moden,juga tau menjaga batas aurat kami.skrg dh byk nursing wear,poncho,selendang utk menutup aurat ketika kami memberi zuriat kami 'MAKAN'. SO SEBELUM MENULIS SILA BUAT KAJIAN.ENTRI ANDA AKAN MEMBUATKN IBU2 MENYUSU DI LUAR MARAH!!!

    BalasPadam

  14. byk komen di atas ni macam tak baca full entry ni. pastu kata mantot tak buat research..


    ntah paham ntah tidak



    BalasPadam
  15. mentality vs integrity

    3 class punya minded.....

    speechless *suka ko lah nak fikir aper....sy sokong NIP kat public...

    BalasPadam
  16. Saya jugak ibu yg exclusive breastfeed baby dan saya silent reader blog nie... kebanyakkan post dr penulis saya suka...tp post nie betol22 buat saya kecil hati...

    Dan saya rasa semua wanita bergelar ibu, mmg sgt marah dgn statement penulis...

    BalasPadam
  17. lain kali buat research dlu sblum post.. bloggers ni tak pnh dpt susu ibu kot kecik2 dulu.. sian bini ko dpt laki mcm ni...

    BalasPadam
  18. Kesiaaaannnn
    Ayuh bang, ad ke rakyat malaysia kita yg mnyusu in public flash breast dia sesuka hati?? Ada munkin. Tp sgt sikit la. Sbb aku x pnh tgk lagi. n Klu byk smpi ko perlu up n3 ni, musti ko ada gmbar dia kan? So x yh susah payah ltk gmbr omputih.

    N cewek medusa. Anda pun laaagi kesian. Klu nk ckp bab aurat. Byk lgi eh cth lain.. Knp perlu hghlight ibu mnyusu?? Cerdik.

    Hayati Hashim

    BalasPadam
  19. Dear Bakaruddin,

    I don't mind if you're friend with this page owner, but as a mother, title yang dihighlight terang2 tentang breastfeeding (penyusuan susu ibu).

    Apa saya tekankan hanyalah suruh beliau buat kajian atau bacaan sikit sebelum post tentang isu ni. sebab kalau nak cakap pasal tak bertudung, ibu2 bukan Islam sah2 tak bertudung, tapi cara mereka menyusukan anak di tempat awam dah tentu cover bahagian sensitif agar tak jadi pandangan serong masyarakat.

    Kalau orang susukan anak dipandang serong, yang pakai baju tayang lurah tu kategori elok dipandang ke?

    Just be more sensitive, don't easily pick up on issue without doing any study ya.

    Wallahu'alam.

    BalasPadam
  20. ayat kamu yg ini: "Jadi, aku takkan bagi wife aku ambik risiko tu." dan yg ini "Tak ada rasa malu ke? Tak ada tempat lain yang lebih elok ke nak menyusu? Orang lain boleh aje anak nangis gi menyusu tempat tersorok tapi..."

    kamu ni dah kawen ke belum ek? dah ada anak ke belum ek?

    bagus kalau entry ni nak tekankan pasal nursing in public tu kena tutup aurat...syabas kalau utk point tu...

    tapi plz la, ayat2 dlm tu sebenarnya byk yg menyinggung perasaan ibu2 menyusukan...org zaman skrg ni bijak pandai, nak nursing pon pandai cover dgn poncho2/shawl/pashmina/sebagainya...kita sendiri pon tahu benda tu aurat...

    banyakkan membaca & buat research dulu...

    apa2 pon saya doakan supaya suatu hari nanti kamu paham situasi ni ...cuba positif & terima NIP ni sebagai satu benda yg baik sekiranya ibu tu sendiri sudah cukup menutup aurat...

    wallahualam~

    BalasPadam
  21. Slogan mnyusu d tempat trbuka tu bkn maksudnya. Eh, anak aku nagis, trus selak baju bagi susu kt anak ats escalator. Bukan. Maksudnya, sila trma kami tgh mmberi anak kami mkn d tmpt trbuka spt anda juga mkn d tmpt trbuka. Paham?
    Ko tau x mantot skrang we all ad nursing cover, poncho n so so? Klu ko rasa ko btol, up la pic ibu mnyusu public yg tyg niple.
    Ibu mnyusu ko malu tgk, yg pki x ckup kain nmpk lurah segala, ko x malu?? Baik ko up n3 pasal tu.

    N3 ko ni bangang sgt sila maklum.

    Nuur Hayati

    BalasPadam
  22. Kesiannnnn
    Ad ke org mnyusu flash breast merata? If ada, kasi up gambar la bang.. Wtpe guna pic omputih tu?
    Dan mamtot n lain2, tolg faham maksud mnyusu scara terbuka. Bukan buka baju tyg niple utk llki keji mcm ko yg tgk lurah ko tak jijik, tetiba ibu nyusu ko rasa jijik eh?


    Siti

    BalasPadam
  23. mantot kena lebih sensitif bila menulis. point ada, tapi olahan macam terpesong sikit..apa yang diperjuangkan oleh group tu bukan bermaksud dedahkan aurat masa breastfeed baby.kes ni rentetan kes ibu yang dihalau keluar dari sebuah mall sebab breastfeed anak dia (with cover) di kawasan public (bukan di nursing room). ramai masih terasa pelik bila ibu2 menyusukan anak di public spot walaupun dengan cover (tudung, etc)dan seakan satu diskriminasi.

    BalasPadam
  24. kak mah paham apa yang si mantot ni cuba sampaikan.

    akak buat kesimpulan ajelah ye:

    "kotye pun nak menyusu di tempat awam, tidak la salah dan bukan tak boleh, silakan, TETAPI carilah tempat tersorok sikit, kalau duduk kt restoran mana2, cari kat tepi dinding, etc. lepastu cover la mana2 bahagian yang patut. zaman skrg ni pun ada beberapa shopping mall yang sediakan tempat menyusu cth JJ dan mines shopping mall."

    eh macam panjang pulak la kesimpulan akak ni ish..

    BalasPadam
  25. Soalan : Apa Benefitnya Kau Dapat Breastfeed Mana-Mana Kau Suka?

    Jawapan :
    Demi Allah..saya menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang ibu untuk memberi makan kepada anak saya yang lapar dan faedahnya adalah saya berjaya jalankan tanggungjawab dan anak saya kenyang dan dia pun gembira......

    suami saya menyokong NIP ..asalkan berCOVER...saya tak pernah lagik terlihat dan terjumpa dan ternampak ibu yang NIPping dalam malaysia ni yang menayangkan nipplenya kepada org ramai unless 'orang ramai' berkenaan yang sebuk merenung dan mengintai sampaila ternampak part yg tak patut nampak...

    ibu-ibu yang NIP kat malaysia ni masih lagi peka terhadap sensitiviti masyarakat sekeliling...

    dan adakah penulis sensitif jugak terhadap isu ini sehinggakan menyinggung banyak hati ibu???

    fikirkan......
    assalamualaikum!

    BalasPadam
  26. Permintaan ibu2 utk 'mnyusu secara terbuka' dianggap sebagai normal tu bkn la mnyusu sesuka hati terbuka2.. Spnjg sy tgk ibu mnyusu in public Ni, x pnh la ternampak aset spt dlm gamba Cik Mantot tu.. Tmasukla yg bkn Muslim.. Baik btudung maupun tak.. Mngkin pd yg tnmpk tu, mmg kes yg sgt2 rare la kot.. Mngkin Cik Mantot kena btul2 kaji sedalam mngkin permintaan Dari pergerakan ibu2 moden tersebut yg sebenar2nya mksud 'menyusu secara terbuka' itu..

    Nota Kaki: Saya x suka gambar yg Cik Mantot guna di post ini. Terutamanya gambar org lelaki itu. Breastfeeding a baby maksudnya memberi Makan kpd ank.. Saranan Cik Mantot spaya jgn dedahkan aurat itu betul, tapi bahasa Dan cara Cik Mantot dlm post ini sgt berlebihan. Seolah2 SEMUA ibu mnyusu tidak pndai menjaga aurat ketika NIP. Saya seorg Isteri yg mnjaga aurat sy yg hanya utk pndgn suami sy.. Sy seorang ibu yg mnysukan ank brumur 9 Bln.. Tetapi alhamdulillah suami sy mmberi izin pd sy utk NIP Dan sllu mmbntu sy dgn sllu mnolong 'periksa' smada aurat sy ternmpk atau x semasa NIP.. Skiranya ya, dia akn mnegur supaya sy mnutupnya.. Wpun perkara ternmpk aurat sy Blm prnah brlaku). Kerjasama adalah amat pnting dlm situasi spt ini.. Beruntung sy mndpt suami spt dia.. Alhamdulillah..

    -Suraya Hani Ramli-

    BalasPadam
  27. wah!!! tempel gambar pompuan dedah aurat kat sini..berapa ramai yang dah tengok gambar yang awak post ni..sanggup ye tanggung dosa semua orang yang tengok gambar ni?

    apa benefitnya dapat breastfeed kat mana2?

    1. Tak semua tempat menyediakn nursing room yang sangat selesa untuk kami menyusukan anak, so,nursing in public is the solution selagi tidak menampakkan aurat yang sepatutnya

    2. Anak dah menangis kelaparan, diorang tak pandai nak tahan2 lapar macam kita yang dah dewasa ni..dah banyak kemudahan yang diberikan untuk menggalakkan ibu2 menyusukan anak di mana-mana sahaja.

    3. Breastfeed di tempat awam secara tak langsung menggalakkan orang ramai menyusukan anak dengan susu badan..itu rezeki anak dari saat pertama dia dilahirkan..be a mother, baru kamu tau susah senang nak menyusukan anak kat luar ni..

    4. Tu gambar mat saleh yang dok oversea, dah budaya diarang kat sana tak kisah pun nak breasfeed sampai mcm tu..i don't think breastfeeding mom kat Malaysia ni macam tu jugak..think before expressing your thought..

    Boleh ke kami para ibu ni nak tutup mata semua lelaki yang gatal sangat nak tengok benda yang tak sepatutnya? Kaum lelakilah yang kena control semua tu..even tak menyusukan anak pun kebanyakan lelaki mesti nak tengok jugak aset2 orang pompuan ni walaupun kami bertudung labuh menutup aurat dengan sempurna..imaginasi seorang lelaki kan unlimited..

    Ustaz Azhar Idrus cakap, harus menyusukan anak di tempat awam dengan syarat menutup aurat..

    Think wisely.

    BalasPadam
  28. wow!entry kau cam harem la!

    ok, ni link nursing cover. kau bukak, kau tengok ade tak nampak NIPPLE lagi? ade tak aurat terdedah sana sini. kot la kau nak highlight pasal jaga aurat bila breasfeed, kau tunjuk la contoh yg tutup aurat. yg tayang gambar omputih ape pasal. apa punye turrrrrr la!

    jangan lepas ni buat entry, ' tak kesian ke baby duk dalam nursing cover bla bla bla.'

    http://mybabycomel.blogspot.com/2010/06/contoh-pemakaian-nursing-cover.html

    BalasPadam
  29. en mantot berjaya menaikkan kembali rating blog beliau dikala semua sedang asyik melayan hapdet terkini US presidential race.. hihi..

    tot, jangan senyap je tot.. jawapp jawapp.. ke ko tengah cari modal apa nak jawap ni?? lama benorrrrr..

    BalasPadam
  30. bila nak menulis tak buat research dan tak mengikuti trend sekarang beginilah jadinya....

    tak payah nk komen panjang2....kesian pada penulis blog nih yg tak tau apa2 pon psl nursing in public sbnrnya...

    buat ibu2 yg EBF di luar sana...teruskan NIP tak perlu risau dgn anasir sebegini...tak ramai pon umat mcm nih...kebanyakkan dah blh trma NIP cuma penulis blog ni dan sekutunya sahaja yg belum tamat pengajian menenai NIP.

    WELL DONE EBF MOMS OUT THERE!!!!

    BalasPadam
  31. Tulisan saya tentang penyusuan di khalayak ramai: http://mygj.net/amy2lie/tak-boleh-tutup-mata-orang/

    Maksud kebebasan menyusukan anak sebenarnya, ibu boleh menyusukan anak di public, tanpa kena halau dengan security guard (kes ni pernah terjadi di klcc) dan tanpa pandangan serong dari orang ramai. Orang ramai perlu disedarkan betapa pentingkan penyusuan susu ibu.

    Kumpulan yang Mantot maksudkan juga, sekarang ini sedang memperjuangkan nursing room di setiap floor di semua shopping complex. Macam tandas pun setiap floor ada, nursing room pun perlu macam tu.

    Kami, ibu-ibu Muslim yang menjayakan penyusuan susu ibu sepenuh, insya Allah, akan tutup aurat sebaik-baik mungkin semasa proses memberi anak kami makan. Insya Allah. Sekarang ni dah banyak kedai jual nursing cover, poncho, nursing hat. Kalau kamu baca Blog Serius, ada link di tepi blog tersebut ada link Kedai Chomel yang jual nursing cover yang cantik2 untuk memudahkan ibu menyusukan anak tanpa rasa malu. Sebab ibu-ibu muslim ini, insya Allah pandai jaga aurat, maka mereka akan pakai nursing cover ini untuk menutup aurat mereka dan menyusukan anak.
    Aurat tertutup. Ibu gembira. Bapa lagiiii gembira.
    Kalau isteri anda tak beli lagi nursing cover ni, kan lebih baik, sebagai suami yang nak jaga aurat isteri, cover isteri baik2 semasa isteri sedang menyusukan anak anda?
    ;-)

    BalasPadam
  32. Puan Nurul Jannah dan puan2 yg laen..

    Firstly, ini bkn soal kwn dgn mantot atau tidak, in fact sy selalu xsetuju ngan ape yg mantot ckp. tp sbg seorg bapa, sy setuju ngan ape yg mantot cbe smpaikan.

    breastfeed sgt penting dan sy sokong mende tu dan sy pecaye mantot pn sokong psl breastfeed ni.

    ape yg cbe mantot sampaikan jgn buka aurat anda dikhalayak ramai. so klu pki poncho atau ttp dgn kaen skali pn dh bkn menayang aurat anda di khalayak ramai bukan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tayang ape nyer., kan dah di tutup.. xkan awk semua fikir ape yg ade di sebalik kain tu

      Padam
    2. Baca tajuk entry pun dah cukup buat hati panas ok....

      Padam
  33. Apasal aku rasa diorang ni tak faham point sebenar entri ni? Adoi la...

    BalasPadam
  34. anon: bukan tak faham point entri, tapi penulisan mantot yg kurang peka.

    BalasPadam
  35. Point bagus tapi cara penyampaian adalah teruk!

    Agak2 kalau cara ini penulis blog guna untuk tegur kakak dia ke, adik dia ke, isteri dia ke sebab menyusukan anak di kawasan awam.. mereka boleh terima tak?

    Tapi kalau entry ini untuk menaikkan rating lanjutan posting dan komen2 panas di laman rasmi Galaksi dan Laman Rasmi Mix.fm berkaitan isu ini memang penulis ni adalah pandai menangguk di air yang keruh..

    good job! good job!

    BalasPadam
  36. nursing in public bukanlah bermakna siibu boleh menunjukkan semuanya semasa menyusukan bayi mereka.
    terdapat pelbagai nursing wear yg digunakan yg dapat memastikan mata nakal n gatal seperti anda tidak dapat melihat apa yg tidak sepatutnya.

    BalasPadam
  37. haih la encik kat atas ni dok pahe aper yg nk disampaikan oleh ibu2 BF ni, en. ni penah tgk tak cover pocho mcmner ruper yer, tebal n mmg tak menampakkan bayang atau bentuk breast pon.....mahupon nipple, taktau la en. ni bermater xray leh nmpak aper yg dlm bju stiap pompuan....walopon dier tk BF kat public...huhuhu.....i'm a BF mother n i'm not ashamed of it....lantak la aper mantot atau org lain nk ckp per atau nk pndang berjam2 pon....heheheh...

    en. mantot jgn mare ek...aku tau niat ko tpi mcm mnyimpang skit jer, jgn dikaco tiger yg ader ank yg sedang mnyusu, ha ini la padah yer....smua org nk terkam ko....

    key peace no war >_< juju

    BalasPadam
  38. Assalamualaikum,

    Selama ni aku tak pernah komen dalam blog ni tapi hari ini aku terasa nak menyibuk pulak.

    Aku tak paham kenapa ibu2 sekalian terasa teringgung dengan artikel ini. Isu yang besar dalam ini adalah "AURAT", "AURAT" dan "AURAT" (walaupun gambar2 contoh yang digunakan memang tak patut). Kepada yang dah pakai menda nursing cover ke etc yang dah menutup aurat teruskanlah. Adakah hanya kerana anak, kita langgar perintah Allah.(At-Taghabun - 15)

    Jangan sibuk pakai nursing cover, etc.. tetapi kepala tak bertudung, peha terdedah. Confuse...confuse.

    Sekian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betullah,sy pun x fhm nape dorg emo.Kan ke mantot ada tulis,"Apa kelebihan bertudung?Nak menyusukan anak senang".Point mantot bkn utk condemn ibu menyusu,tapi pasal adab dan aurat waktu nak menyusukan bayi.Kalo dh pakai nursing cover,baguslah,consider tutup aurat lah.Dan itu tak termasuk dlm golongan yg dikutuk oleh en mantot ni.Kan ke mantot ada kention dia penah ternampak nipple.Kalo dh nampak nipple,maknanya org tu tak pakai nursing cover!Selamba je selak depan org.Itulah point mantot.
      Yg dh menjaga adab dan aurat,rasanya takde kene mengene ngan entry ni pon.Mantot kene tulis dgn lebih jelas lg lain kali.Malaysian are too sensitive n emotional.Baca betul betul lain kali.

      Padam
    2. ala,typo plak**mention,bukan kention.

      Padam
    3. ko yang x reti mentafsir apa yang ko baca nak tuduh orang lain emo plak. yang menulis entry ni pun satu hal. baik ko blaja dulu mcama menulis artikel yg berguna dan berfaedah sblm ko buka entry baru. Jgn semata mata nk naikkan trafik ko buat entry yg sensitif mcm ni.menyakitkan hati org je.

      Padam
  39. Yg komen ramai mengaku pandai,tp bace komen mcm x phm ape yg mantot nk sampaikan.aku rase simple je.nk bf kene tutup aurat.yg sampai emo bagai tu apekehel?yg klako lg siap keluar suruhan Allah bagai.haha..perempuan2..terlebih akal..

    BalasPadam
  40. Kau menulis tak tahu hujung pangkal sebenarnya. Dan jangan kata aku tak faham entri kau.

    I'm a mother and I used to breastfeed my son up to 1 years old. Aku tak pernah nursing in public (cuma sekali kat sudut Nando's, husband support tolong lindung/betulkan kain kalau terangkat sikit even tak nampak boobs/badan pun), tapi aku faham apa yang diorang ni perjuangkan. Diorang perjuangkan agar Penyusuan di Tempat Awam dibenarkan. Nursing in Public, bukan diorang minta supaya diorang bebas menyusu buka-buka baju and orang lain tak boleh tengok. Tak ada siapa pun minta hak tu, tak tahulah kalau itu dalam imaginasi kau je. Nak-nak kat Malaysia ni. Sebab there's a case terjadi kat KLCC, ibu dilarang menyusukan anak dalam restoran, walaupun dia bertudung, dan bercover (nursing cover/poncho). Konon mendatangkan ketidakselesaan pada pengunjung lain. Dah bertutup penuh padahal. So where's your point anyway? Kalau anak kau menangis kuat dan tak jumpa langsung tempat tersorok, langsung tak ada kecuali toilet atau kawasan tangga bau hancing tempat orang smoking, kau sanggup suruh isteri kau bagi makan anak kat situ? Kau sendiri tak sanggup makan dalam toilet, dan tempat hancing macam tu kan? Fikir, dan kaji sebelum menulis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju dgn husna.i selalu baca blog u..:)

      Padam
  41. ibu2 yg menyusukan di public dan menjaga auratnye dan tak menampakkan tetek x harus di pandang serong oleh masyarakat ...kalu x bagi ibu menyusu di public, kerajaan harus bina lbh bnyk nursing room...

    BalasPadam
  42. What an ignorance and stupid to the max post! Can I laugh at the mantot's wife...lol!! Or mungkin kesian the wife? This stupid husband think the wife will expose her buah dada or bf the baby macam the picture he posted? Tak tau apatu nursing cover ke? U are the joker of the day!

    BalasPadam
  43. susah kut nak jumpe org nyusu badan kat public...mmg awak beruntungla kut kalu jumpe dan saya percaya myb masa tu keadaan sgt2 terdesak bg ibu tersebut..kalu awak niat baek nak tegur pasal aurat..baek awak buat satu entri lain yg membincangkan isu pakaian pempuan yg nampak dada..yg nampak blablabla..kenape awak nak fokus pada kaum ibu yg bf anak yg agak minoriti di malaysia..kalu anda bru jumpre sorg dua yg bf anak dgn menunjukkan auratnya..berape ramai?? adakah tiap kali g supermarket awak nampak?? ataupun org tue mmg slalu berdekatan dgn awak??awak bt saya pk..kalu awak nampak je ibu nyusu..awak tgk dekat dada..maksudnya..kalu awak nmpak pempuan pakai seksi..awak tgk selalula yer...mmg susah kut nak atasi masalah mata ni..kecuali kalu mmg hati kita nie bersih..nampak sekali..toleh lain..nape awak xkondem wanita sebegitu yer...nape..sbb yg tue yg byk awak jumpe sebenarnya kat luar...ibu2 yg bf nie xramai sebenarnya..

    BalasPadam
  44. Kalau ibu menyusun dengan pakai cover pon kao rasa sesuatu....kao otak memang dah rosak. Kotor fikiran kao.

    BalasPadam
  45. bodoh la..ibu menyusu pun dianggap annoying..abis tu pempuan2 yg pakai baju tayang tetek tu tak dianggap annoying pulak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hhaha.. ibu NIP siap bercover bagai dier org kondem.. tp klu klu melihat perempuan pakai baju smpi blh nmpk mcm2 adalah satu rezeki bg mereka..mule2 TERpandang.. leps tu da sedap pula mta memandang, xkan xnk tgk lg kan.. kan kan

      Padam
  46. Salam.
    Terimakasih kerana ambil berat pasal aurat wanita ketika menyusukan baby. Tapi saya tak suka kalau ada yang berkata kami ibu2 ni dengan sengaja menayangkan buahdada ketika susukan anak. Kami dah cuba sedaya upaya kami untuk cover n menjaga aurat dan dalam masa yang sama beri keselesaan dan keperluan anak untuk makan.
    Ya, mmg kami kadang2 malu untuk menyusukan anak di tempat awam tapi atas desakan dan naluri seorang ibu, kami terpaksa susukan anak yang dah menagis meronta2 kelaparan minta susu...tak kan kami nak biarkan je anak nangis sampai tertidur kelaparan...lagilah kejam namanya tu...
    Pernah tak terfikir, lelaki yang merokok ditempat awam tanpa rasa malu dan segan serta tidak mempedulikan persepsi, pandangan, keselamatan dan keselesaan orang ramai yang berada disekeliling mereka adalah lebih teruk kalau nak dibandingkan dengan kes menyusukan bayi ditempat awam!
    Akhirnya, barulah saya faham kenapa lelaki tidak diberikan keistimewaan untuk menyusukan baby dengan susu badan dari buahdadanya sendiri...kalaulah ianya berlaku, serasa saya, ramai bayi yang hanya diberikan susu formula sahaja.

    BalasPadam
  47. entry nie bagus sebenarnya. untuk mengingatkan supaya menutup aurat and mengingatkan kerajaan supaya menambahkan kemudahan nursing room yang elok dan selesa. TAPI ayatnya sangat kurang ajar dan tidak memahami. Writer langsung tak buat research. Tak menghormati para ibu. Objektif gerakan tue pun writer salah tafsir. Kami kaum wanita tahu batas dan malu. Sebab tue sekarang para ibu semua pakai cover untuk menyusukan anak. Awak sebagai suami dan ayah, tanggungjawab awak untuk membantu isteri memberi makan kepada anak. Anak menangis melalak, perikemanusiaan la sikit. bukan ibu2 nie bogel pun..pkai cover..cover tue tebal and menutup aurat..selagi cover tue menutup aurat seorang perempuan itu tak digelarkan menayang breast dikhalayak umum ye. bukak minda. anyway congratez sbb traffic blog dah naik hehe

    BalasPadam
  48. macam ni

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=370074923075948&set=a.141214749295301.38706.122219631194813&type=1&theater

    ke pandangan ko mantot

    BalasPadam
  49. Salam semua,

    Kita tak bole salahkn penulis ini. Masalah yg diutarakn banyak berlaku di merata-rata tempat. Apa yg penulis lahirkn tak salah menyusukn bayi anda tetapi setiap ibu perlu menjaga aurat masing-masing. Apa yg diperkatakn ibu-ibu apabila ingin menyusu bayi mereka, pilihlah kawasan yg sesuai bukannya dikawasan terbuka yg menyebabkan masyarakat dapat melihat buah dada ibu-ibu. Saya pernah melihat seorang ibu menyusu anaknya di airport semasa berada di UK. Walaupon ia berada dikawasan public (kerusi panjang) dalam airport, sebelum beliau menyusu bayinya, terlebih beliau akan menyelimuti seluruh badan bayi nya dengan kain atau tuala nipis, kemudian barulah ibu tadi akan menyusukan bayinya.
    Apa yg saya perhatikn kebanyakan ibu-ibu di malaysia tidak melakukan perkara yg sama sedangkan kita ini berugama islam dan faham menyusu dengan menampakkan buah dada itu aurat dan haram dilihat bukan muhrim.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm ko sorg duk UK.ko ingat org Malaysia kolot sgt ker?Org UK jer yg pandai pakai nursing cover?Baca tak komen2 ibu ibu kat atas tu?Diorg pon tau lah nk pakai nursing cover!

      Padam
    2. pasti ke 'banyak berlaku dimerata2 tempat' ??? suka2 je kan... u ada buat research ke study ke... nk mengatakan ' byk n merata2' ?

      Padam
    3. dia bg komen ni sbb nk bgtau dia pernah g UK je. dia ingat breastfeeding mom kt Malaysia ni kolot sgt agaknya x reti nak cover bila menyusukn anak in public. kt Malaysia ni dah merata2 org jual nursing poncho n nursing attire ok. UK dh sampai tp pemikiran msh kampung lg.

      Padam
  50. la korang ni tak baca betul2 ke ape dia tulis. bukan masalah nak menyusu kat public, tp nyusukan dgn terdedah tu yg jadi masalah.. adoyai. terus2 je serang masalahnya tak dipahamkan betul2..

    BalasPadam
  51. sy faham apa yg en.mantot cuba smpi kan.dia tekan kan soal aurat. yg bfkan baby tp menutup aurat bagus lah

    BalasPadam
  52. First of all terima kasih la sbb mengutuk di samping mengingatkan juga ttg aurat masa breastfeed ni.. Btw,ada je nursing cover utk cover tpt aurat wanita ni semasa menyusu.. xde lah kot sengaja nak dedah2 begitu dan seorg ibu itu akan cpt react bila anaknya menangis nak menyusu..kdg2 x sedar main open ajekan,terlupa sbb kesian kat anak yg haus or lapar..maybe.. btw, di mana2 pun boleh menyusu asalkn ada nursing cover..at least bolehla tutup aurat kita sbg kaum ibu..dan kaum bapa pula bolehla selalu mengingatkan isteri msg2 kot la terlupa menyusukan anak di tpt awam tp x cover ape2..setakat ni la sy blom nmpk lg ibu2 yg menyusu ni bukak bgtu shj di khalayak ramai.. sekian,terima kasih. Peace no war :)

    BalasPadam
  53. Ape benefit yg dapat kita org susu kan anak kat mana2??..

    - dapat kenyangkan ank tanpa perlu halang kehendak anak
    - dapat tunaikan suruhan Allah..
    - dapat sbarkan kebaikan bf bila org tengok, org pun dapat ilmu..just org pandang je klau terbuka mindanya mesti nak belajar ttg bf.

    Cuma isu yg tuan bangkit kan ni isu aurat sgt2 ✗ relevan langsung..
    Anda tahu kami dlm group sntiasa beri semangat pada ibu2 baru yg seringkali ✗ confident utk NIP di umum.. Kami syer brbagai2 cara utk atasinya..
    Tahukah anda ketika anak kami beri hint utk sudah tiba dia menyusu prasaan dan emosi kami bercampur2.. Dgn tergesa2 cari tempat nursing..mahu segera supaya ank ✗ lebih menangis..mahu segera tunaikan kehendak anak.. Kami buang jauh2 perasaan malu demi yg terbaik.. Kami risau jika aurat boleh kelihatan.. Rata2 ibu baru berperasaan begini. Tpi keperluan dan kehendak utama anak yg wajib kami dulukan la yg buat kami ✗ kisah NIP di mana2..

    Persoalan anda la yg mmg kami takuti "aurat terdedah" tpi percayalah kami ibu2 menyusu sudah cuba sehabis baik utk tidak dedahkan.. Kami tau batas2.

    Sgt cetek pndapat sy pikiran anda hnya sekali pandang org NIP anda terus pikir ke breast.. Habis 2 acara sukan bina badan 2 boleh la kami kecam sbb bila hanya berseluar dalam perasaan kami sgt terganggu sbb ape yg kami nampak adalah di sebalik seluar dalam itu.
    Sy ✗ pandai berhujah dan menyusun kata2.. Harap ayat saya ✗ menyinggung emosi sapa2

    BalasPadam
  54. tuan blog...
    anda memperlekeh kan perjuangan kami... perjuangan kami "menyusu bayi secara terbuka" adalah bermaksud, menyusukan bayi di tempat khalayak ramai, bukan menyusukan bayi secara terdedah.. itu lah masuk tagline group ibu ibu menyusu.. sile phm kn sebelum menulis!

    BalasPadam
  55. kesian wife n anak penulis ni...hmmmm...pity u

    BalasPadam
  56. ORANG2 KAT DALAM NI...TAU MEMBACA KE X ?...MANTOT XDE CAKAP PASAL X BAGUS BF..MANTOT CUMA TEKANKAN AURAT..AND THEN KALAU IBU2 DAH JUMPAH SOLUTION APA KE NAMA PONCO TU BAGUSLAH..ISU KAT SINI ..YANG BF DENGAN X DE COVER APA2..BODOH KE X BACA ,,FAHAMKAN,, DALAM ISLAM PUN ADA KE BENARKAN KAU BUKA AURAT SEMATA2 BAGI SUSU PADA ANAK..DAH TAU NAK KELUAR PUM ISI BOTOL LA..MAKSUD BAGI MAKAN SUAP NASI DENGAN BAGI MAKAN DENGAN BREAST YANG GEBU TERDEDAH KAN BEZA..SENGGAL...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak semua baby minum dari botol..ramai yg direct breastfeed..bangang jugak kan kau ni

      Padam
    2. hello..ni lg sorang nak berkata2 tapi taktau facts...susu yg dah pam bukan boleh tahan kat room tempreture lama2..adoiyaii..

      Padam
    3. tolong jgn sebut ttg ajaran ISLAM bila komen sendiri tak menggambarkan anda seorg yg beragama ISLAM yg mengikut panduan Al-Quran n sunnah...

      Padam
    4. setuju sangat. komen sebut2 ajaran ISLAM tp diri sendiri tak menggambarkan yang sepatutnya.

      Padam
  57. masalh yer skang mantot tak brape phm aper yg diperjuangkan oleh pergerakan tersebut, gerakan tersebut menyokong BF bby dikawasan terbuka tpi dgn menutup pakei cover bkn tunjuk2 tetek la....pengkomen yg menyokong mantot pon kner la phm aper yg BF mothers ni komen....diorng bengang sbb mantot tulis wanita yg menyusu kan bby di khalayak rmei ni smua tunjuk tetek, mngkin la mantot tak tau kewujudan cover pocho sbg penutup semsa tgh BF bby.....cara mantot ckp tu mcm kasar...tu yg 1 lagi BF mother tak stuju....Bonding between ibu ngn ank yer susah nk describe, BF tu maksud yer bg makn kt ank kenyang2 tanpa ader batasan yer, biler mantot tulis mcm tu tanpa memahami pergerakan tu nk, tu yg BF mothers ni marah, bkn tak phm aper yg mantot cuber sampaikan, yer pompuan islam kner tutup aurat....sblum itu mantot kner phm jgk aper yg pergerakan ini nk....tpi pemahaman aku mngkin mantot tak stuju ngn slogan tu, mcm double meaning jer, hakikat yer tak, mnyusukan bby tpi dgn cover....cube phm kan btul2 ek...so pengkomen yg lain jgn la bidas BF mothers ni....diorg cumer bg mkn kat ank jer walopon dimana mereka berada mcm sy jgk....key....

    juju

    BalasPadam
  58. N3 ini sangatlah tak masuk akal.

    Ye! Ada yang sokong penulis sbb kononnya penulis nak bagitahu yang "JANGAN NAK MENAYANG NENEN TU". Sekarang ni dah ade memacam produk utk menutup aurat ketika df.

    Tak payahlah nak cerita ko pergi UK ke tgk org putih pun tutup aurat ke apa. Jgn nak meagungkan sgt lah. Ke baru sampai Malaysia??
    Ingat ibu ibu di Malaysia ni kolot sgt ke tak tahu apa itu ponco apa tu nursing cover. Adoiyaiii.



    BalasPadam
  59. BLOM PERNAH LAGI AKU JUMPA POMPUAN MENYUSU NAPAK TETEK.....

    penulis selalu napak ker???

    kat mana yer tetek yg ko napak itu????

    cara penulisan tue mcm selalu napak orn menetek jer???

    kalo ada info leh aku g tegur....abes citer....
    sengal

    BalasPadam
  60. Tajuk yg ntah ape2...sy selalu jer pun nip kat public x pernah lg terdedah aurat .kaji sebelum Tulis.

    BalasPadam
  61. SUDAHH LA.. AKU DH CKP.. MANTOT NI ASYIK TGK PORN JE.. TU PSL JD MCM TU..

    BalasPadam
  62. makanya sebelum nak buat entry buat research dulu takpun gunakan ayat yg menerangkan maksud yg sebenar, so org tak salah sangka okay! tak ade mommy nak tayang mcm dalam gambar, apa ko ingat nie zaman mak2 ko netekkan ko ke? ke ko kurang susu ibu tu pasal main sedap je menulis!!

    BalasPadam
  63. STRAIGHT TO THE POINT KAN SENANG

    NI SIAP PANJANG LEBAR EXPLAIN SAMPAI AYAT TU DAH MACAM MEMPERLEKEHKAN IBU2 MENYUSU

    KALAU IYE PON NAK TEKANKAN ISU AURAT, PERLU KE BANDINGKAN DENGAN LELAKI YG TAK PAKAI SELUAR?

    KAMI BUKAN TAK PAHAM LA PENULIS CUBA SAMPAIKAN, TAPI KAMI TAK PAHAM KENAPA NAK TULIS DGN BAHASA MACAM TU

    SEKIAN!

    BalasPadam
  64. org laki yg suke kencing merata2 tepi jln tu lg le tak malu.. eeee.. mantot ko taknak buat isu psl tu ke? ke ko pon kaki kencing merata??

    BalasPadam
  65. such a narrow minded post..nursing in an open place with cover and not open ur shirt for people to see...kalau dah nampak ibu yang bersusah payah nak susukan anak..tak payah la gi teropong mata tu sampai nipple orang tu pun tuan boleh nampak..kecualilah..kalau that lady terang2 bukak baju dia pastu letak anak kat breast maybe lah logik kalau orang lain boleh nampak nipple die..tapi selalunya ibu2 ni punyalah berhati2 bila nak menyusu..only confident mothers can do this in public u see..and it does takes a lot of courage doing this..dah anak melalak nak susu..the mothers are expected to run carik nursing room..kalau tempat tu bertingkat2..or nursing room tu kat ujung dunia..ibu ni kena marathon ngan bawak anak yang kelaparan ke sana?? adoii..most women are very sensitif regarding this issue..so think deeply and proof read before u post any sensitive entry...kalau nak tegur pun tegurlah dengan lebih baik..

    BalasPadam
  66. Tak ke lemas menyusu anak dalam tudung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa point ko bagi komen mcm ni kt sini? gi balik blaja tulis komen yg berfaedah ye.. jangan nk terjah je...

      Padam
  67. yg korang x paham entry ni n terus serang kenapa? dia bukan ngutuk pasal breastfeed di tempat awam. perasan tak dlm paragraph pertama, yg kumpulan tu perjuangkan bukan la pasal menyusu di tempat public tapi ni haa --> "Why should we cover oruselves when it should be you who cover your eyes?"

    apa kejadahnya yg korang terus serang tanpa memahami penulisan? aiyo.. kan dah bikin malu diri sendiri..

    BalasPadam
  68. yg komen "DAH TAU NAK KELUAR PUM ISI BOTOL LA" i doakan anak u reject bottle forever...so baru tau langit tggi rendah...ckp ikut suka mulut~tulis ikut sedap tangan x pakai otak...

    BalasPadam
  69. ko ni mesti dulu mak ko bagi susu lembu.. tu yg fikiran ko sempit.. kesian ko kan...

    ko tak suka apa yg ko ternampak, jgn tengok! jgn tenung lama2 sampai naik stim pulak.. tapi aku rasa aku tak pernah ternampak lg nursing mothers mendedahkan breast dia semasa menyusukan anaknya.. skang ni macam2 ada, shawl, ponco, nursing cover..like i said just now, fikiran tu jgn sempit sgt bole? tu lah, minum lagi susu lembu... kah kah kah
    breastfeed tu KEWAJIPAN IBU KEPADA ANAKNYA.. so shut the hell up!

    BalasPadam
  70. Mungkin kamu yang menulis ni masih kolot. Pernah dengar nursing cover? Pergi google. Jgn jadi bodoh tak bertempat. Menidakkan hak orang lain padahal kamu tu bodoh sombong otak kotor. Ptuii!!

    BalasPadam
  71. tulis guna otak. bkn mata lutut. zaman skrg kan ada kain yg bleh tutup. x bleh pk dgn baik ke? ko tegur je lah sapa2 bf public + nmpak aurat. xpun belikan kain tebal. isteri kau anak kau. kau punya pasal. huraian pun x munasabah. hahahaha. gila juga kau mantot.

    BalasPadam
  72. Rugi nye isteri kamu. Kesian dapat lelaki yang narrow minded. Kebodohan terserlah!

    BalasPadam
  73. Mantot.. Sory, point ko sal Pejuangan pegerakkan tu ko salah tafsir.. Menyusu di tempat tebuka ngan menyusu secara tebuka 2 bende yang bebeza.. try faham 1 1 dulu.

    Utk ibu² plak klau dah tutup kemas², dah xnmpk aurat, taniah. Dosa sbb bukak aurat je. Menyusu kat mane² pn x jadi isu. So kalau da tutup cantik² tu, xyah la nk panas bontot sbb mantot tulis bende yg nk citer sal AURAT nie.

    Musang

    BalasPadam
  74. Terlebih dahulu, saya fikir..jika ada yang kata segelintir pengomen disini tidak faham motif entri si penulis ini ditulis, saya kira penulis juga tidak faham motif disebalik apa yang cuba diperjuangkan disebaliknya oleh kumpulan ibu menyusu terbabit.

    Saya fikir apa yang cuba hendak disampaikan mengenai penyusuan ditempat awam bukan seperti yang cuba digambarkan oleh penulis seperti didalam gambar2 yang di paparkan dlm entri ini. Sy kira apa yang cuba hendak disampai oleh kumpulan ini adalah lebih kepada untuk membuktikan kepada ibu2 menyusu diluar sana bahawa tiada halangan dan usah malu untuk menyusu ditempat awam dengan lebih yakin yakni menggunakan peralatan dan pakaian yang sesuai agar aurat itu lebih terjaga..spt baju menyusu, nursing cover, nursing poncho dan pelbagai lagi aksesori penyusuan yg ada kini (yang kebanyakannya tidak diketahui pun oleh ibu2 menyusu).

    Selain daripada itu..ianya juga lebih kepada untuk mengajak ibu untuk meneruskan penyusuan dan meyakinkan para ibu itu bahawa penyusuan itu mudah. Ini kerana sikap segelintir masyarakat seperti ini yang membantutkan usaha ibu2 untuk meneruskan penyusuan dan memilih untuk memberi susu formula ketika diluar (kerana malu dgn pandangan org etc) dan akhirnya menggangu proses penyusuan itu sendiri (back to Supply& demand concept for milk production).

    Selain daripada itu..ada disesetengah tempat (di kompleks membeli belah yg ternama diKL) juga ada ibu-ibu menyusu yang ditegah oleh security guard kerana menyusukan anak dibangku dlm kompleks tersebut (sedangkan ianya dibuat secara tertutup) dan disuruh ke nursing room (yang cuma boleh dikira tempat)..dan bayangkan lah pada waktu hujung minggu bagaimana, adakan anak2 yg ingin menyusu ini boleh menunggu giliran? dan kerana itulah juga timbul acara2 spt flash mob etc di tempat2 tertentu untuk menuntut pihak pengurusan disitu untuk tidak mendiskriminasikan hak2 ibu untuk menyusu di situ asalkan sopan. Sedangkan jika bangku2 didalam kompleks itu dipenuhi oleh pasangan muda mudi yang 'beraksi' menjolok mata dan menjengkelkan tidak pula dihalau dan sebagainya.

    Kesimpulannya, menyusu ditempat awam bukanlah seperti yang perlu digambarkan seperti menayangkan payudara dan aurat sebagainya. Mengapa kita perlu berfikiran asal ibu menyusu ditempat awam..ibu itu tidak ubah spt org2 didalam gambar ini?..sedangkan kita negara Islam..Banyak lagi keadah dan mekanisme yg boleh kita gunakan yg sesuai dgn tuntutan agama kita..walaupun perlakuanya sama.

    just my 2cents

    BalasPadam
  75. Soalan : Adakah ada wanita di sana yang menyokong pergerakan tersebut?
    Ada? Bagus.
    Jawapan : ye saya...saya menyokong pergerakan tersebut!

    Soalan : Dah fikir masak-masak dan sure sama ada nak sokong atau tidak?
    Jawapan : ya..saya dh fikir masak2 masa nak “like” pergerakan tersebut..

    Soalan : Kiranya anda setuju dengan pandangan diorang, "seorang ibu boleh menyusu di mana-mana saja tanpa rasa malu."
    Jawapan : ya..saya setuju dengan pandangan diorang, "seorang ibu boleh menyusu di mana-mana saja tanpa rasa malu." Kerana, bukan diorang suruh dedahkan aurat pun semasa menyusukan anak...sekarang byk benda memudahkan ibu2 untuk menyusukan anak...beli je nursing cover..dan ibu itu pasti boleh menyusukan tanpa mendedahkan aurat dan tanpa memalukan diri dia, anak dan suami..

    Soalan : Fikir balik, kat mana sebenarnya malu anda? Anda tak ada rasa malu ke menyusu depan orang ramai?
    Jawapan : anda (penulis) yg harus fikir balik dan berasa malu kerana hanya pandai menulis mengunakan kepala lutut! Anda sendiri sedar anda bukan berada di zaman batu...sekarang 2012...dunia dihujung jari..jadi memudahkan bicara sila google images : NURSING COVER!!! Anda sendiri dapat lihat jawapAnnya! Buat apa nak malu kalo kami ibu2 menyusu tanpa mendedahkan aurat kami! Kami cuMa menunaikan tanggungjawap kami sebagai seorang ibu! Kami Cuma bg anak kami makan dgn mengikut syariat..kami menutup aurat!

    Aku pernah tertengok nipple bini orang YANG PUNYA LAH BESAR...dah ko pegi tgk tu watpe? Pompuan yg ko tgk masa mnyusukan mdedahkan aurat tu memang salah..yg tu sama ngok mcm ko!dalam islam dah kata..jaga mata! Jaga mata! Jaga iman!...kalo ko jaga mata, xushar pompuan tu..mn ko nak nmpk..sah2 anak die tgh ngs..sah2 jugak ko mesti tahu..budak tu nak nyusu..so larikanlah pandangan..jgn kerana nila setitik, rosak susu sebelanga...kerana ibu2 xmnutup aurat, ibu2 yg mnutup aurat kena tempias!

    Point anda tidak cukup kukuh...sila kaji semula...nmpk sgt xkaji..sbb ckp btudung j boleh cover nyusu...skrg dh bsersepah la kedai juai nursing cover..sepatutnya ending entry anda suruh wanita2 yg nyusu yg xcover aurat gi beli nursing cover! Bg nasihat tutup aurat masa nyusu anak..bukan Tanya xmalu ke nyusu anak! Bodoh! Booooo sama org xd otak! Geram betoi la...
    Eh korg2 yg komen, perasan anon yg dok bela2 penulis tu?ntah penulis yg komen! Hahahaha... :p

    BalasPadam
  76. Mantot kne bantai.haha.maafkanla penulis.dia xtau wujudnya cover utk menyusu.tu je kot.isi lain boleh diterima pkai.tp korg perasan x pmpuan ni klu membebel secara lisan mahupun tulisan sgtla pnjg.boleh menanah telinga dan mata.

    BalasPadam
  77. Kepada en blogger dan penyokong2 en blogger.dlm al quran ade tertulis tundukkan pandangan apabila melihat wanita2 bukan muhrim. xkesahla wanita itu sedang nip ataupon x.makenye kalo anda.sedang berdepan dgn wanita yg sedang Nip silela alihkan pandangan ke tempt laen bimbang nanti akan terlihat aurat yg X sepatutnye.sebelum encik blogger nak berceramah mengenai aurat.adelah lebih baik anda MENJAGA MATA DARIPADA MELIHAT AURAT.INI ADALAH LEBIH MUDAH DRPD MENYURUH SEME WANITA MENUTUP AURAT.anda pon tak.dpt dosa kering.btw tidakkah anda tahu.dgn mempaste gamba minah salleh sedg bf pon blh mendtgkan dosa sebab dah sah2 nampak.conclusionnye sekirenye en blogger seorg muslim.sejati isu ini xkan.timbul langsung!

    BalasPadam
  78. comment 1: bodoh.

    comment 2: menyusukan anak dgn rezeki yang Allah bagi di khalayak ramai tak sama dgn menayang kemaluan di khalayak ramai kerana: (i) payudara bukan kemaluan (ii) org menyusukan anak akan cover la oii. ingat suka2 diorang nak tayang breasts depan public? kalau ternampak, itu accident. tak sama dgn org yg saje2 tayang kemaluan depan public.

    comment 3: direct feeding adalah sangat penting dalam breastfeeding. sape yg komen suruh pam bila nak keluar tu, nak kene pelempang? pegi study balik pasal breastfeeding.

    comment 4: sangat lah kejam kalau biar anak menangis sbb lapar walhal kita ada makanan (susu ibu) utk dia. ko tak rasa kejam ke kalau ko takleh cakap n bergerak, and tgh lapar and bini ko taknak bagi makanan kat ko walhal dia ada makanan tu dah ready and ko tgh lapar gila? cube bayangkan sikit.

    comment 5: menyusukan bayi secara on-demand (baby nak je, bagi) adalah sangat penting dalam breastfeeding.

    comment 6: ko tak paham ape yg diperjuangkan oleh support group ibu menyusu tu sebenarnya.

    comment 7: malu ke bang TERtengok (ter- la sangat ye?) nipple bini org lain? gambar yg ko post ni tak malu pulak tgk ye? mesti masa ko google gambar2 ni ko nampak banyak breasts pompuan lain kan? mesti abes merah2 muka ko malu kan?

    comment 8: adalah amat tak adil kalau ko kata kalau nak menyusu in public kene pakai tudung. yg non-muslim takleh breastfeed in public la, gitu?

    comment 9: dah tulis post gini takyahla cover konon2 ko menyokong penyusuan and post ini adalah untuk menyedarkan ibu2 supaya cover bila menyusu. kalau ko betul2 menyokong penyusuan, ko takkan tulis post ni camni. the damage has been done, bro.

    comment 10: again, sila membaca lagi pasal breastfeeding. jgn menulis secara perasan bagus tanpa ilmu. nampak sangat bodoh.

    SUSU IBU ADALAH KURNIAAN ALLAH UNTUK ANAK KITA. SIAPA KITA UNTUK MENAHAN HAK ANAK KITA?

    BalasPadam
  79. Assalamualaikum encik,

    Saya ada dua soalan ingin saya ajukan kepada encik

    1. Isteri (jika ada) encik menutup aurat dengan sempurna tak?

    2. Dan adakah dia seorang ibu yang menyusukan anak dengan susunya sendiri (jika ada)?

    Itu saja soalan saya.Harap dapat jawab. Terima kasih.

    BalasPadam
  80. Sy salah sorang penyokong gerakan tersebut dan untuk pengetahuan en.penulis, kami sgt lah particular tentang isu aurat di khalayak umum, walaupun di kalangan penyokong bukan islam... Sy ada bertanya pd suami tentang entry ini dan juga pendapat beliau tentang sy menyusu di public dan jawapan beliau " abg x rasa apa2...tiada apa yg terdedah pun.." Kalau encik ialah seorang suami, mungkin encik perlu hadiri mana2 kelas persediaan penyusuan bersama isteri bagi mendalami ilmu menyusu terlebih dahulu sebelum menulis entry sebegini..sekian, terima kasih...

    BalasPadam
  81. Salam,

    Saya perempuan dan saya BF. tapi saya tak rasa tersinggung pun dengan entri ni sbb sy tak rasa point encik mantot melarang BF merata2. Mesti la dia pun inginkan anak2 dia dapat BF jugak kan?

    Hingga la saya baca semua komen2 di atas, saya still pelik kenapa rakan2 ibu sekalian rasa sangat2 tersinggung?

    Issue yang ingin disampaikan adalah, jaga aurat ketika BF, dan jangan expect org lalu lalang untuk tutup mata. kepada yang pakai nursing cover/ponco or mmg menutup aurat, kenapa perlu melenting? post ini bukan ditujukan kepada org yang menjaga dengan sebaiknya batasan ketika BF.

    baca balik perenggan first;

    "Why should we cover oruselves when it should be you who cover your eyes?"

    hmm.. ke saya yang tak faham point encik mantot hingga saya tak rasa post ni offensive.

    *maaf tiada akaun sbb dapat link ini dari kenalan.

    Pn Zahara
    -NIP mummy-

    BalasPadam
  82. mr,
    i think ur very narrow minded. n by being soo narrow minded u shud just mind ur own business n not make any comment on how other people's wife n mom's feed their own child.

    BalasPadam
  83. Masyaallah kenapa la shallow minded sgt blogger ni?selain nursing cover, ada jugak jual baju menyusu laa, tshirt menyusu la even baju kurung menyusu.adoii ibu2 menyusu ni pun bknnye suke2 nk tayang aurat.aduyaii ini namanya x peka peredaran zaman haishh benda mudah dibuat susah pastu mengundang kemarahan org lain plak.

    BalasPadam
  84. bahagian breasts yg TERdedah bila menyusu je aurat..rambut lengan kaki peha dada lurah perut pusat semua tu bukan aurat, cik abang ye??

    BalasPadam
  85. pergh isu panazzz komen berjela2... aku kalau tiba2 mata aku ternampak orang breastfeed kat public dan sometimes ternampak nipples dia tanpa sengaja dan aku faham yang dia pun bukannya sengaja nak tayang buah dada dia, aku terus paling dan that's it, nothing more to be seen, aku terus buat tak tahu dan ia terus hilang dari ingatan. tapi kalau orang perempuan yg sengaja pakai seksi tunjuk lurah depan aku, yg tu mmg sengaja nak suruh orang skodeng la tu.

    BalasPadam
  86. So u said that nursing mothers should cover their aurah - I AGREE.
    But u also said pergerakan ibu2 yg menuntut hak utk NIP adalah x patut - what the $&@**%?????
    Yes "org dulu2 tu bole je tak NIP pun". Ermm mmg ada cara mudah utk x nIP. Bg je anak susu formula. Tp some mothers (modern ones) choose not to give formula milk to their babies. so why not; u n ur CONSERVATIVE frens; have some respect to those mothers.
    FYI, it is a very challenging task to keep fully breastfeeding. But why do we still choose to do it man? Its for our baby.
    Maybe u dont know much abt this.
    Conclusion is.. Easier said than done.. Sigh

    BalasPadam
  87. Assalamualaikum Tuan Punya Blog,

    Saya perkenalkan diri saya sebagai salah seorang penganjur gerakan tersebut jika ini gerakan yang sama yang Tuan maksudkan sebab setahu saya ada satu saja pergerakan sebegini di Malaysia dan kami adalah gabungan ibu-ibu seluruh Malaysia dan bukan hanya satu kumpulan tertentu sahaja.

    Saya hanya ingin mengulas perenggan pertama Tuan yang terang sekali tidak tepat. Maka saya dengan rendah diri ingin membertulkan persepsi Tuan tentang pergerakan kami.

    "Slogan pergerakan ni seperti yang aku nampak adalah "Jika kami perlu berselindung semasa menyusu bayi, apa kata anda yang tutup muka anda?" atau dalam English nya...apa tah..aku tak ingat sangat,tapi bunyinya lebih kurang "Why should we cover oruselves when it should be you who cover your eyes?"

    Saya faham mungkin pehamaman Tuan tentang isu ini agak 'diluted' berbanding misi asalnya. Misi asalnya ialah untuk meyakinkan ibubapa untuk tidak gemuruh dan kelam-kabut apabila anak menangis di tempat umum kerana mahukan susu ASALKAN aurat dijaga. Sebagai penganjur utama breastfeeding mob tahun ini dan tahun lepas, saya dan rakan-rakan penganjur amat mementingkan terpeliharanya aurat kami. Jadi kerana itulah sepanjang kami mengaturcarakan program tersebut, kami berulang kali mengingatkan ibu-ibu untuk menutup aurat dan bapa-bapa pula untuk menolong isteri-isteri untuk menjaga aurat. :)

    Jadi statement "Why should we cover ourselves when it should be you who should cover your eyes?" adalah tidak tepat sekali dalam konteks penyusuan ibu di Malaysia. INI MEMANG BENAR DALAM KONTEKS PENYUSUAN IBU-IBU DI BARAT TETAPI BUKAN DI MALAYSIA. Saya sendiri sebagai ibu menyusu Timur kerapkali mengingatkan kawan-kawan ibu Barat saya yang tinggal di Malaysia tenting kepentingan untuk menjaga aurat mereka ketika menyusu di Malaysia. Itu adab kita dan mereka harus hormati.

    Maka perenggan pertama Tuan sudah terpesong dan perenggan-perenggan lain sama terjejas. Tapi saya fikir mungkin ini kerana Tuan tidak jumpa blogspot kami tentang pergerakan ini? Kalau Tuan taip "breastfeeding flash mob malaysia", tentu sekali Tuan dapat jumpa laman kami dan dalam beratus-ratus gambar di sana, semua ibu-ibu duduk menyusu dengan kain menyusu masing-masing. PERGERAKAN KAMI TIDAK SEKALI-KALI MEMPERJUANGKAN PENYUSUAN TERBUKA DAN TERDEDAH seperti yang disampaikan Tuan.

    Menyusu di tempat terbuka VS menyusu terbuka ADALAH DUA KONSEP YANG BERLAINAN. Adalah tidak logik untuk kami memperjuangkan penayangan aurat atas nama menyusukan anak.

    Kenyataan "If breastfeeding offends you, put a blanket over your head" seperti yang difahami Tuan itu memang ada kami paparkan dalam salah satu slogan kami semasa acara mob tersebut tapi kenyataan tersebut lebih dituju kepada mereka-mereka yang rasa kurang senang dengan ibu-ibu yang menyusu WALAUPUN BERTUTUP KEMAS. Percaya atau tidak, itu hakikatnya. Ada di antara kami yang tertutup kemas tapi masih dihalau ke tandas untuk menyusu. Lain lah kalau terang2 terdedah. Saya sendiri akan tegur suruh tutup. ;)

    Saya harap entri Tuan ni dapat membuka mata orang ramai untuk mengnormalkan penyusuan ibu dan bukan sebaliknya.

    Terima kasih.

    Ayuni

    BalasPadam
    Balasan
    1. well said,sis ayuni...
      speechless bla baca byk sgt komen sini...

      Padam
    2. well said,sis ayuni...
      speechless bla baca byk sgt komen sini...

      Padam
  88. If we want to flash out our treasures, we will just flash! Why should we wait to get pregnant and bear with it for 9months, bear down a baby out of our body or being cut open on a table just to show people like you our bosoms? We BF mother would never intended to expose our bosoms ye. Oh by the way, dah terlanjur encik budiman ni nak sangat educate BF mothers on aurat, sekali lah ye educate our muslim women yang pakai seksi sampai tersembul isi dada. Ataupun itu yang anda mahu?

    BalasPadam
  89. say menyokong NIP kerana sya suka tengok nipple...

    jaga mata?...hahahahahaha bagus lah kalau perempuan expect lelaki akan jaga mata....


    BalasPadam
  90. tahniah kepada ibu2 yang berjaya mempertahankan aurat ketika BF.

    saya sokong public breastfeeding, anak yang lapar dapat makan, tak menangis, jadi tak ganggu orang lain.

    kalau anda menutup aurat betika BF, tak payah rasa tersinggung ke apa, apa yang anda buat tak salah langsung.

    masalah yang besar satu je, bila breastfeeding tak menutup aurat. PERKARA NI DAH SELALU SANGAT BERLAKU. percayalah, dah terlalu banyak kali aku nampak orang yang public BF tak menutup aurat.

    tolong la cari kain nak cover ke apa. ini bukan kat rumah, ini tempat public.

    sekali lagi, kepada puan-puan yang berjaya menutup aurat, tahniah saya ucapkan, saya pandang tinggi orang yang macam ni.

    BalasPadam
  91. kah kah kah mantot kena tembak terus senyap speechless...selalu sangat tembak orang itu tak betul ini tak betul,kena sekali atas dahi baru tahu langit itu tinggi rendah.ingat bro,u're not always right,belajar terima pendapat dan pandangan org lain,bukan ikut kepala otakmu je

    BalasPadam
  92. Matlamat x halalkn cara..klo niat nk menegur sekalipun, adab kene jaga..gmbar kt atas tu SGT la x senonoh.

    BalasPadam
  93. Assalam.

    Alahai isu nak naikkan rating? Hoh mmg entri sengaja cari nahas.

    Alhamdulillah aku seorang mummy used to breastfeed my first baby hampir 9months. Sepanjang tempoh breastfeeding anak, banyak kali juga aku buat Nursing In Public (NIP) merata tempat. You name it. (kalau ada yg provide nursing room of course aku ke situ). Experienced aku alami adalah mereka orang awam tak pernah tunjuk muka atau pandang dgn pandangan semacam. Most of them tak pandang langsung apa aku buat (always wearing nursing cover). Mungkin bukan jenis curious tak tentu pasal or respect me as breastfeeding mom. Betapa selesanya aku. Rasa nak ucap thank you to everyone!

    Dan fyi, aku pernah terserempak dgn few mothers yg tengah breastfeed anak beliau. Aku tengok tertutup je. Tak nampak pulak any 'pendedahan' sepertimana certain supporters kau tekankan kononnya ada ternampak boobs. Hello kalau betullah. Kalau betullah, boleh tak kau respect sikit wanita itu dgn alihkan pandangan kau? Dia tgh susukan anaknya mungkin tak pandai control kedudukan atau apa.

    Dah la. Orang lain dah bahas kau pun dalam komen di atas. Lepaskanlah buah fikiran kau yg sempit tu. Aku faham kau tekankan AURAT tapi penulisan kau seolah menuduh semua breastfeeding mom melanggar peraturan Allah.

    Sekian terima kasih.


    BalasPadam
  94. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  95. padan muka mantot kena marah.. Lol!

    BalasPadam
  96. Saya faham penulis cuba tekankan soal aurat ketika breastfeeding di tempat awam, tetapi ayat2 yang digunakan sangat lah low class seperti tahap tapak kasut saya yang baru terpijak tahi khinzir. Sgt menjijikkan. Tajuk serta permulaan perenggan juga penulis secara terang-terangan mengkondem penyusuan di tempat terbuka, bukan membincangkan soal aurat. Salahkah memberi makan kepada anak di tempat terbuka? Isu yang patut dibincangkan SECARA BERHEMAH dr awal perenggan hingga akhir ialah menutup aurat ketika menyusukan anak di tempat terbuka. Post ini juga seperti post murahan untuk menaikkan rating namun menyerlahkan kebodohan tahap cipan tuan empunya blog dan ramai bersimpati kpd isteri dan anak2nya. Sekian.

    BalasPadam
  97. Zaman dh maju en.mantot ...xyah tunggu nk p bilik menyusu dh skang ni...beli nursing cover rm50 dh boleh menyusu di merata alam...mayb u n ur wife kurang ilmu bab penyusuan...

    Len kali google skali gmbr pmpn y nip cover dgn nursing cover...belambak2...klu google gmbr pmpn susu ank bukak tetek mmg itu jala y u akn dpt tgk...

    Hewhewhewhewhew...

    BalasPadam
  98. First of all, Ayuni, congrats!well said!

    dan

    Assalammualaikum wbt wahai empunya blog,

    Kemahiran utk NIP adalah skill yang sgt tinggi bagi ibu-ibu yang menyusukan.sy dah ada 2 org anak wahai encik yang budiman wlupun anda tak berapa nak berbudi bahasa.Masa anak yang no 2 ni, setelah umur dia 8 bulan baru sy konfiden utk NIP.sebab sebelum tu sy practice di rumah, practice dlm kereta, practice kat bilik adik beradik pengantin kalau sy pegi kenduri kawen etc.

    Pump susu dan put in bottle sebelum keluar berjalan.Menyusukan dalam kereta sebelum masuk shopping mall, shopping selama sejam dua kemudian otw balik ke rumah, menyusukan lagi dlm kereta.Trust me, i have been there, i have done that.Menyusukan secara langsung lagi memudahkan sy utk bergerak ke mana2 bersama keluarga dan anak2 ( shopping brg dapur mostly).Pasni jgn pulak suruh ibu2 yang BF ni duk umah je pulak kang...

    Ibu2 dan kawan2 BF sekalian, maafkan lelaki ini yang nafsunya memang dah terletak pada mata.Alhamdulillah Allah kurniakan sy suami yang cukup memahami.Kalau anak sy merengek nak susu in public, kalau tak sempat lari ke tempat yang secluded sikit, my husband will use his body, mengiring sedikit posisi bdn dia ketika duduk di sebelah sy, to cover me.Alhamdulillah.

    Cuma sy tak paham kenapa anda, wahai penulis blog budiman,lelaki yang ada 1 nafsu dan sembilan akal boleh tertewas dan menulis mengikut emosi mengalahkan perempuan yang post partum blues sedangkan sepatutnya fikiran lelaki lah lebih rational, bukan emotional.

    Perempuan memang dikurniakan Allah 9 nafsu dan 1 akal.Sebab tu mudah emosi bila diperlekehkan sedemikian ye tuan-tuan.Tapi kita cuba sehabis baik gunakan akal yang satu tu insya Allah.Cuba bayangkan kalau anak tuan-tuan, mengalami masalah kesihatan yang menyebabkan dia tak boleh tolerate susu selain susu ibu?Klaua minum susu tepung pula boleh mengakibatkan allergy dan paling teruk, warded sebab anaphylaxis shock,koma dsb?Lepas tu reject botol pula?U definitely cannot answer this because u have no experience nor empathy .

    Utk tuan blog, akhirul kalam," sarang tebuan jangan dijolok, andai dijolok juga terimalah padahnya"

    I know u make this entry to increase ur blog traffic, tahniah lah ramai dtg baca entry ni, in a way u have succeed, but in another way u have fail.

    Sekian

    Sy ibu yg BF dan NIP
    Dr. Maizatul

    BalasPadam
  99. ko tak pernah nak beri anak ko makan ngan susu badan ko sendiri ..jadi jangan nak cerite banyak...ko tak tau situasi dan tak paham konsep..ko langsung tak layak bercakap...apetah lagi menulis pasal hal2 penyusuan..tak kisah dalam bentuk ape pon...tak kisah ape sekalipon niat ko...selagi bukan ko yang beranak sendiri...dan cuber bagi anak ko susu badan ko sendiri [kot la ade kan] ko bukan orang yang betul2 berilmiah apetah lagi orang betul2 cerdik nak cakap hal ni semua...atau dengan kate lain..tak cerdik langsung ar ko nih...atau mungkin..kalau ar ko yang kene direct feeding anak ko..ko rela tak kuar umah sepanjang ko nyusukan badan kat anak ko..[tak mungkin tuk ko kan] atau mungkin ko tak akan bf dan df anak ko tu langsung...huhu...dasat ar ko..[annoying]

    BalasPadam
  100. bukak minda..banyakkan solat..

    BalasPadam
  101. "Saya faham penulis cuba tekankan soal aurat ketika breastfeeding di tempat awam, tetapi ayat2 yang digunakan sangat lah low class seperti tahap tapak kasut saya yang baru terpijak tahi khinzir. Sgt menjijikkan."

    komen ni paling menusuk jiwa arghhhhhhh...

    BalasPadam
  102. kebanyakan prempuan yang komen kat sini dan x stuju dgn pnulis blog kebanyakan nye x menutup aurat dgn smpurna, pkai tudung tapi...pastu nak marah org yang tegur. WTF!!! dan ya aku jenguk blog korang nak tengok mcm mane perempuan2 kat atas ni smua jaga aurat. hahhh bodoh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan semua ye dani.

      Sincerely- norhaslinda saadon.

      Padam
  103. TIL: the true definition of butthurt.

    Para ibu sekalian, usah gundah gulana. Keadilan pasti ditegakkan.

    Untuk sebarang aduan, sila isi borang ini ya.

    Terima kasih.

    BalasPadam
  104. well said, ayuni! to author, entry ni bertujuan untuk apa? menarik perhatian? nak trafik tinggi2? kot ya pon nak komen, please do your research. jangan suka hati je nak hentam. me always NIP, in front of my husband lagi but im well covered.

    en mantot dah kawen ke? ade anak? mesti u nak terbaik untuk anak u kan?to us, mother's milk is the best. ayat u awal2 lagi dah kondem ibu2 yg breastfeed nih. i quote "Ada satu pergerakan wanita yang disertai oleh ibu-ibu moden yang berhasrat menjadikan "menyusu bayi secara terbuka" satu benda yang normal." itu mukadimahnye kan, tapi u teliti tak conditionnyer? setiap benda ada syaratnya. macam BR1M.die announce dapat bantuan, tapi syarat2nya takde la diceritakan panjang lebar masa speech kan??so please, do ur homework. kalo niat tu nak dapatkan trafik, well tahniah. memang trafik u mencanak2 la masuk kannnnnnnnnn

    BalasPadam
  105. AKU KESIAN KAT KAU MANTOT. BAJET MACAM PANDAI SANGAT TAPI BANGANG. LAIN KALI SEBELUM TULIS TU STUDY BETUL2 DULU JANGAN MAIN BEDAL JE.AKU TAK TAU BERAPA RAMAI TENGAH MENYUMPAH KAU. INGATLAH YE KAU PON ADA ANAK BINI.

    BalasPadam
  106. ape yg buat ko rasa tibe2 buat entri ni?

    aku paham point yg nak disampaikan oleh ko. tp gaya bahasa ko amat menyinggung perasaan ibu2 yang sedang menyusukan anak sepenuhnya.

    aku tak tau la bini ko fully breastfeed ke tak anak ko.. sebab ko tak tau emosi dan perasaan ibu2 yang fully breastfeed ni, pengorbanan dan halangan yang mereka lalui di rumah dan di tempat kerja untuk memberikan yang terbaik utk anak. kalo ko faham ko takkan tulis mcm ni.

    pls la more sensitive.

    BalasPadam
  107. Mantot selalu aku boleh terima & boleh hadam entry ko. But not this one.

    Sebab aku seorang ibu yang menyusukan anak & aku amat menyokong nursing in public.

    aku bercakap wakil ibu2 yang beragama islam, yang breastfeed anak & masih menjaga aurat.

    menyusukan secara terbuka, bukan bermakna ibu2 flashing boobs to public. banyak tools yang ibu boleh guna untuk menyusukan anak & menjaga aurat. nursing cover, tudung labuh dan macam2 lagi.

    tapi untuk kami berlari2, kelam kabut mencari tempat yang tersembunyi atau bilik menyusu & anak dah meraung nak susu,itu satu mende yang pd aku menyusahkan.

    aku lebih prefer untuk menysukan anak aku di mana saja & aku pastikan aurat terjaga.

    untuk laki2, yang asal nampak bf, nampak breast tu aku rase ada masalah ngn minda dia. come on mantot, u are better than this.

    BalasPadam
  108. ini semua freemason.....

    BalasPadam
  109. Skrg kan dah ada nursing cover, nursing poncho..kalau nak menyusukan kat public pakai je benda alah ni, mmg cover tak de la terdedah apa yg tak sepatutnya..nak menyelak baju pun tak segan sbb mmg dh cover..err..ko tau tak nursing cover tu pebenda??

    nota kaki : jgn sempitkan fikiran lu , brader

    BalasPadam
  110. assalamualaikum wbt..

    slps sy bc entry awak nih dan comments dr kawan2 yg len..sy nk bt sikit pembetulan..KL Flash MOB yg geng2 bf bt arituh bukanlar nk minta menyusukn anak depan org ramai sampai terdedah2 bagai tuh..tujuan KL FLASH MOD arituh nk minta those shopping complex dan pihak pembangunan yg ada skrg dan akan dtg menyediakn kemudahan utk kitorg sbg ibu2 yg menyusu nih menyusukn anak2 kami..tau tak, punyelar kami nk jaga aurat dan part yg SEKSI sgt tuh sampai kami sgp menyusukn anak kami dlm toilet yg mana zaman sblm nih bj yg berkemudahan menyusu takde..so, kesimpulannyer terpaksa menyusu kt toilet dan surau..cam KLCC yg gah tuh..ade ke kemudahan utk menyusukn anak?..takde kan?..thats yg diorg perjuangkn..bygkn kalo isteri awk nk cari tpt tersorok tp takde..finally kena menyusu kt dlm toilet yg kotor dan busuk..taktaular kalo u takkisah..huhu..ttg yg len2 tuh, u pikirlar sendiri sblm bt statement..uols geli tgk org menyusukn anak2 diorg yg mane ternampak nipple dan skin diorg..tp uols takde plk nk protes dan geli tgk model2 dan artis2 yg berpakaian seksi hampir ke bogel???..suke plak tgk artis luar negara yg seksi bagai tuh??..lg satu, gambar yg u tunjuk tuh gambar org yg mmg bkn kt malaysia nih..sy cabar u dptkn gambar org MALAYSIA or MUSLIM yg menyusu camnih..kalo ade..mmg kami respectlar u..

    BalasPadam
  111. i am a mother of 2..sy still tgh BF yg kecik yg sekarang dah 2 tahun setengah...

    Ntah kenapa..sy mmg no feeling bace entry ni..jaga aurat sy amat setuju...

    Mungkin kalian semua adalah terlalu open minded,sy bukan begitu..sy mmg dilahirkan amat pemalu..

    Dan sejujurnya..rasanya baru 2 kali sy bf di public..sy tak suke menayang susu sy perah dlm botol dlm FB,sebb malu...walau sy pump mmg berlambak sy dpt..

    Walau anak sy menangis..sy akan try my best utk cari nursing room, pastu pergi masuk dlm car..and last pakai nursing cover..tp anak sy sedari 4 bulan mmg benci ngan cover..siap tarik2 lagi...

    UTk elakkan terbuka di khalayak ramai,sy pilih utk bf dlm car shj...sy mmg takkan amik risk utk terselak depan org ramai ke..malunyee...

    Susu sy yg pump kat opis pon ,kalo sy simpan dlm fridge sy sorok ckit so that kwn2 lelaki tk nampak..sy tak mau,nanti diorg nampak sy terbyg susu saya yg byk...pastu byg mende lain pulak..

    agaknya mummy kat cni dah very open minded kot,sy mmg out dated..tp yg pastinya anak saya membesar dgn baik dan still bf till today...

    So sy rasa entry ni okay je...sy setuju jugak..sebb sy pernah je nmpak, chinese yg bf direct terus kat meja mkn..malu eh tgk...ape tah lagi melayu yg pakai nursing cover,pastu anak tarik2...pastu ternmpak...

    Kalau sy, ber nursing di khalayak,pilihan terakhir...surau pon byk...car ada..nursing room(sebb tu sy pilih shopping di sosgo or jusco)kdg2 ade...

    apepon pilihan sendiri...kita tak boleh stop org tgk kita..kita lah cuba control apa yg mampu...

    BalasPadam
  112. yang post entry ada 9 akal 1 nafsu,yg comment dan hantam kaw2 punya pulak ada 9 nafsu dan 1 akal...so,kesimpulannya adalah setiap komen yang anda berikan mencerminkan diri anda...

    BalasPadam
  113. jon jack:

    hahaha.. klakar2 aku bc komen korg sume.. sblm korg bkk blog si mantot ni msti korg da tau cmne cr penulisan die.. penulisan seorg LELAKI kbnykan y penuh ngn imaginasi, syok sndr n luahan hati dgn point2 y kdg2 leh dtrima akal.. so,korg kene la bersedia jiwa n mental sblm mmbc stiap entry di blog ni.. nnt korg jgk y jiwa kacau,jd mrh2 x tntu psl.. mane point y korg rs baik kite amik, n mane y point mengarut tu kite jdkn peringatan kpd kite.. anggap la itu pndangan sisi gelap sorg lelaki kbnykan y kite perlu amik perhatian.. dont be a typical meleis dude..

    BalasPadam
  114. Salam tuan punya blog,

    Ni mencari sensasi ke ape nih?

    Perempuan malaysia yang bertudung mana ade menyusu anak kat public sampai terbukak aurat macam tu?

    U dah ada anak kan, rajin2 la survey nursing cover, poncho semua tu untuk kemudahan isteri.

    U punya entry biasanya I suka bro, mantap..tapi yang ini, u kurang research laa, sorry to say. Tapi berjaya bikin sensasi lah.

    BalasPadam
  115. wah ramai yang emo. baca tak abis ye kakak2 sekalian? nak bisjut?

    BalasPadam
  116. Main point entry ni ialah :

    -KALAU NK BREAST FEED KAT PUBLIC, SILA COVER AND TUTUP AURAT. THAT'S IT!

    -YANG MERAPU KATA DIA ANTI BREASTFEED APA HAL PULAK. ADOI

    BalasPadam
  117. YOU ARE A JOKER LA!KESIAN LA... RESEARCH FIRST LA DIK, OMPUTEH MMG LA TAYANG MCM GMBAR TUH, KALAU YG ISLAM BYK CARA BLEY COVER, CHER GOOGLE APA ITU NURSING PONCHO.

    BalasPadam
  118. wellllllll...
    aku bukan mak yg kejam biarkan anak melalak kelaparan kendian terhegeh2 berlari sana sini nak cari nursing room. alamak! nursing room takde. tumpang surau ah! OMG! pak guard halau.. no!no!no!
    tot, ko rela ke tgh2 syiok berjumba ramba, anak meroyan??
    bikin spoil mud bebeh!


    BalasPadam
  119. kalu nk berckp dr sudut pndang seorg lelaki atau seorg bapa... gune la ayat yg berlapik sikit...

    saya pernah bertanyakan pd suami sy..penah ke dia nmpk ibu2 yg menyusu kt public smpai terselak2 baju hingga menampak kn ape yg x sepatutnya... dia ckp..so far x pernah... sy tanye dia lg... awk ade masalah kalu ternmpk ibu2 yg menyusu kt public dgn cover nursing atau shawl..?? n dia ckp xde masalah...sy tanye lg... awak ade masal kalu sy menyusu kn anak kite kt public dgn bercover..?? dia jwb xde masalah...

    itu pndangan dr seorg lelaki, suami, dan bapa...

    sy rs penulis blog ni belum ade anak or belum jd suami or belum jd bapa...

    SOALAN SAYA DI SINI KEPADA PENULIS BLOG...

    SEKIRANYA ANDA TERNAMPAK IBU-IBU YANG MENYUSU KT PUBLIC DGN COVER BAGAI... ADAKAH ANDA AKAN PANDANG 2X..??? N TERTANYA2 PEMPUAN TU BUAT APE..?? BUNGKUS2 ANAK...SELUBUNG ANAK2...??? ADAKAH KEADAAN ITU BUAT ANDA X SENANG...??

    WANITA YANG WELL EDUCATED XKAN SUKA2NAK TANYANG BREAST... HOW ABOUT PEMPUAN YANG SUKE2 PAKAI SEKSI2 TERDEDAH TERSEMBUL NAMPAK ALUR SEGALA BAGAI TU..???

    RASANYA TUAN PUNYE BLOG NI KENA TARBIAH KN DULU PEREMPUAN2 YG SEBEGITU SEBELUM NAK TARBIAHKAN IBU2 YANG SEDAH TERANG2 TAU TANGGUNGJWB N SYARIAT ISLAM...

    USTAZ AZHAR IDRUS KATA... BIAR KITA BODOH... TP JGN HIGHLIGHT KN KEBODOHAN KITA...

    BalasPadam
  120. Aku sokong mantot. Aku jgk suami yg bakal menerima anak kedua. Tp aku x sokong menyusu secara terbuka kt public. Sekurangnya sembunyi2 lh ckit sbb malu weh. Bini aku dulu bg susu kt public, pakai cover tudung semua. Tp ada 1 kejadian dimana anak aku selak tudung tu menampakkan sebelah tetek. Malu weh eksiden terbuka aurat x sengaja tu, so selepas tu aku suh bini aku bg susu tempat tersorok atau aku pegang tuala buat langsir klu dh terdesak sgt.

    Kpd yg marah2 kat atas, paham betul2 apa yg mantot tulis. Bagus bg susu badan....tetapi cover2 lah ckit sebab aurat anda adalah tanggung jawab suami.

    BalasPadam
  121. suka dgn anan November 8, 2012 10:21:00 AM

    banyak yg sentap xtentu pasal napa...
    aku pun mak org gak...penah gak menyusu....
    kita yg pompuan pun kekadg tetgk wlaupun xnak tgk..ni kan plak klau yg pompuan bukan muslim tgk..kan ke aurat jgk 2...

    BalasPadam
  122. mohon mantot tukarkan genre blog ni drpd isu politik dan hal semasa kpd isu breastfeed dan boob semate2..
    sbb ramai yg ske menulis menggunakan emosi semata2 dr digest ape yg cube ko smpaikan..

    mmg btol la perempuan ni 1 akal 9 nafsu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmgla tp dgn satu akal tu buat diorg pk sebaik2nye. Dari 9 akal tp yang pakai nye suku. Bodoh mmg tak blh diubati. Kesian..

      Padam
  123. Aku sokong mantot. Aku jgk suami yg bakal menerima anak kedua. Tp aku x sokong menyusu secara terbuka kt public. Sekurangnya sembunyi2 lh ckit sbb malu weh. Bini aku dulu bg susu kt public, pakai cover tudung semua. Tp ada 1 kejadian dimana anak aku selak tudung tu menampakkan sebelah tetek. Malu weh eksiden terbuka aurat x sengaja tu, so selepas tu aku suh bini aku bg susu tempat tersorok atau aku pegang tuala buat langsir klu dh terdesak sgt.

    Kpd yg marah2 kat atas, paham betul2 apa yg mantot tulis. Bagus bg susu badan....tetapi cover2 lah ckit sebab aurat anda adalah tanggung jawab suami.

    BalasPadam
    Balasan
    1. So patutnye dia keluarkan la ayat- bagus bf in public. Asalkan bertutup. Tak nampak aurat.
      Tp aku x nmpk pun ayat tu. mana? Main hentam taram je.

      Padam
  124. Pemilik blog ni sebenarnyer tak faham apa motif dan asas penubuhan utama pertubuhan persatuan ibu2 menyusu yang menuntut hak nursing in public ni. better buat research dlu jgn bergantung pada slogan2 mereka yang anda tafsir dengan otak sendri tanpa ilmu tentang apa yang diperjuang kan semata2..

    BalasPadam
  125. Mantot oh mantot....len kali buat research dgn lebih mendalam dulu, bukan main taram. Slogan "Why should we cover ourselves when it should be you who cover your eyes?" adalah BUKAN slogan yang dipegang oleh kami, wanita beragama ISLAM yang menyusukan anak secara direct. Kami sokong penyusuan ibu di tempat terbuka, tetapi dengan aurat yang tertutup. Tak pernah dengar ke nursing cover, poncho dan sebagainya? Sy sendiri pernah mengalami masalah nak menyusukan anak di sebuah shopping complex. Nursing room takde. Nak nyusukan kat tandas busuk, x sampai hati. Nak nyusukan anak kt surau takut dia melalak kacau org tgh sembahyang. So kat mana lagi sy nak nyusukan anak? Nk letak susu dalam botol, anak sy x minum guna botol. Nak direct sahaja. So?

    X salah awak nak menekankan pasal aurat ketika penyusuan di tempat terbuka, tapi cara awk menegur sgt salah dan mengguris perasaan wanita Islam yang menyusukan anak. Padahal awak x tau betapa banyak cabaran yang harus dilalui oleh mereka utk menyusukan anak secara sempurna seperti yang disarankan oleh agama kita.

    BalasPadam
  126. nk tegur biar dgn hikmah ye tuan punye blog...
    agaknye kalu awk nk tegur isteri n anak perempuan pun main sedap mulut je kan...
    tegur biar dgn hikmah...itu la kindahan islam... adui ai...~

    BalasPadam
  127. whatever... janji nampak tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek tetek

    BalasPadam
  128. Bodo bak hang! tak penah dgr menatang nursing cover ka? google dulu sebelum up entri. pfft. plain stupid. Not to mention, annoying and pervert!

    BalasPadam
  129. patut la ramai anak-anak sekarang jadi kurang ajar.

    mak-mak dekat sini pun ramai yang kurang ajar. haha.

    well said semua. kah kah kah.

    *grab a popcorn*

    butthurt coming in 3..2..1..

    BalasPadam
  130. babi kau anon. lantak la aku jadi mak nak kurang ajar ke apa. lancau la. dah memang natural perempuan macam ni. pukimak betul la kau.

    BalasPadam
  131. WOI JANTAN BUDUS....APA MOTIFNYA KO BUAT PERBANDINGAN IBU MENYUSU DI PUBLIC DENGAN JANTAN BUKAK SELUAR DI PUBLIC...??? TU NAMANYA JANTAN GILA SEKS, FAHAM?????!!!!!!

    BalasPadam
  132. What ever... Husband aku sokong nip. Akupun x penah terflash apa2 malah cover abes ngan nursing poncho. Sbb dia sedar anugerah allah bg kat isteri ngan anak dia. So aku kesian kat anak bini kau yang dinafikan hak mereka. Aku pun tak ingin bg makan anak aku kat toilet n tmpt tukar pampers yang rata2 bau taik. Cth kat curve aritu. Bau taik anak org lain masa bg baby minum. Lagipun sapa2 yang pernah terflash tu kecuaian anda sendiri. Mantot mantot. Otak kau kat kaki ke?

    BalasPadam
  133. kau nak ayat camtu kau karang la sendiri karangan cik adik oi

    BalasPadam
  134. lantak pi la depa nak NIP. janji yg lelaki bole cuci mata. apa? nak cover mata kami? kami pervert kot bhai... mana bole lepaskan peluang...

    BalasPadam
  135. Alahai anon oi..kau tu yang tak baca habis kan
    "Kalau dah terpaksa nak menyusu, ada banyak cara yang lain,even nak breastfeed secara mobile pun boleh ...tapi masalahnya..heheh...cara tu hanya boleh dilakukan kalau anda bertudung. Betul kan puan2 yang bertudung? Nak tau apa benefit bertudung? Menyusu anak ni senang. "
    BUTA ATAU PEMALAS, TAHU NAK MAKI JE SUKA HATI2, MAKI_MEMAKI TU SERONOK KAN?

    BalasPadam
  136. aku mewakili semua ibu2 dekat sini nak cakap yang lelaki ni pervert babi pukimak.

    *tutup kes.*

    BalasPadam
  137. Tahniah tot. Banyak betul yg tersentuh lantas bertukar mjadi pahlawan papan kekunci. Surely ada ksimpulan atas persoalan ini. Persoalan kejantinaan perlu diberi perhatian yang lebih. Teruskan menggarap idea bersandarkan kpd jalan yg diredhaiNya.

    BalasPadam
  138. saya tertarik dengan komen anon sorang ni. somehow, its true.

    "patut la ramai anak-anak sekarang jadi kurang ajar.

    mak-mak dekat sini pun ramai yang kurang ajar. haha.

    well said semua. kah kah kah."

    BalasPadam
    Balasan
    1. nur sakinah,
      pasti ke yg anon anon maki hamun tu pompuan or mak mak org?Kalo ada sekalipon,dlm komen ni baper kerat sgt pon.Ingat kalo anak kuang ajar,emak punya salah lah?Abih tu bapaknya buat apa?Sebab tu lah Allah dh tetapkan suami dan bapa yg kene tanggung dosa isteri dan anak anak sebab dia lah yg kene jd pemimpin dan imam.
      Dan,kenapa syurga di bawah kaki emak bknnya ayah?Sebab dia menanggung seksa dr mengandung,melahirkan hinggalah membesarkan.Cthnya,nk menyusu pon kene condemn,dipandang hina,jijik dan sbgnya.
      btw,betul ke awak pompuan?Toksah menyamar lah yer

      Real Sakinah

      Padam
  139. ape la bangang sangat si real sakinah ni. bajet dia sorang dalam malaysia ni nama sakinah. hahah. nak real fake pulak. pathetic gila babi.

    BalasPadam
  140. "aku mewakili semua ibu2 dekat sini nak cakap yang lelaki ni pervert babi pukimak."

    Anonymous

    November 8, 2012 7:02:00 PM GMT+08:00

    ye ye main dengan lelaki babi pukimak, dapat anak babi pukimak...pastu menyusu dan perjuangkan NIP untuk anak babi pukimak ... gitu kalau analisis ko punya komen

    BalasPadam
  141. Anonymous Pn. Maizatul said...

    lelaki semua babi.

    November 8, 2012 4:16:00 PM GMT+08:00

    bapak ko babi... main dengan mak ko, pastu mengandung, dapat anak nama maizatul... adakah ko anak babi?

    BalasPadam
  142. Wah,bestnya mantot bg anon komen.Bulih perang perang,maki hamun segala.Tahniah mantot.Selain dr membenarkan anon bersuara,anda juga berjaya buat dorg bermaki hamun dgn isu sensitif.
    P/S:Hargailah IBU anda..eh,aku pon anon jugak

    BalasPadam
  143. Salam mantot (pertama kali masuk blog ni dan komen)

    korang. Tak payah pakai anon kalau nak address pendapat. Kamon. Ia macam baling batu, sembunyi tangan.

    Mantot. Aku faham apa sebenarnya yg kau cuba kata. Tak larat juga nak baca semua komen di atas baru nak komen. Mahapkan jika terulang kata.

    Komen aku. Jangan kerna sesetengah insan yang menyusukan anak, cuai dan korg terlihat aurat dia harus kau tulis begini. Ratio tak ada malu bagi seorg ibu (Yg kau ternampak nipplenya) dengan terdesaknya dia utk menyusu anak in public itu sgt rendah. sgt rendah dan hampir tiada. Maybe yg buat mcm tu dah terlalu westernize. Lalu, norma norma org malaysia x boleh terima, macam kau ni lah.

    Selain dari ibu ibu yg sebegitu, almost none yang kau boleh lihat nipple nya. Kalau ikut akal normal, xde siapa rela org tgk. Ramai dah pakai nursing covers. Might be, ada yg x peka utk cari alternatif utk cover, buat ko buat entry macam ni.

    Apapun. Banyak lagi ayat berhikmah kau boleh karang utk ibu ibu faham niat kau ni. Bukan kau tak tahu, perempuan bila kau dah tegur macam ni, ramai yg tend to xnak faham pun niat sebenar kau menegur.

    Aku pun one of NIP mommies. Kipidap bro.

    BalasPadam
  144. aku paham baby akan demand susu bila2 je..walaupun aku takde baby tapi aku tengok anak2 buah aku, sedara mara..kadang2 aku pun malu bila diorang semacam tak segan menayang2 masa breastfeed..walaupun perempuan sama perempuan tak malu ke..apetah lagi breastfeed kat luar..walaupun ada nursing cover, tapi still aku rasa agak kurang sopan...yang aku tengok, bilamana ibu2 sangat terbuka dalam breastfeed bdk2 kecik ni, diorang akan terbiasa..bila nak susu je terus selak baju mak, tak kira la depan sapa pun...

    buat ibu2 jangan lah cepat sentap dengan entri ni, sesungguhnya kat mata aku tengok walaupun pakai nursing cover kalau kt tempat terbuka agak kurang sopan...korang tak tau kalau2 ada sex maniac dan lelaki2 pervert yg dok merati, tengok korang sampai tembus lalu nursing cover tu....macam tu jugak dengan gambo hasil perahan susu, cukup2lah upload kat fb...aku geli kalau ada lelaki yang komen, 'nak sikitttt'

    BalasPadam
  145. salam...

    kepada cik montot..anda harus berhati2 ketika menulis...point anda amat kabur dgn ayat2 mukadimah anda MEH SAYA QUOTE SKIT AYAT ANDA

    "Ada satu pergerakan wanita yang disertai oleh ibu-ibu moden yang berhasrat menjadikan "menyusu bayi secara terbuka" satu benda yang normal. Slogan pergerakan ni seperti yang aku nampak adalah "Jika kami perlu berselindung semasa menyusu bayi, apa kata anda yang tutup muka anda?" atau dalam English nya...apa tah..aku tak ingat sangat,tapi bunyinya lebih kurang "Why should we cover oruselves when it should be you who cover your eyes?"

    Adakah ada wanita di sana yang menyokong pergerakan tersebut? Ada? Bagus. Dah fikir masak-masak dan sure sama ada nak sokong atau tidak? Kiranya anda setuju dengan pandangan diorang, "seorang ibu boleh menyusu di mana-mana saja tanpa rasa malu." Fikir balik, kat mana sebenarnya malu anda? Anda tak ada rasa malu ke menyusu depan orang ramai?"
    -->NIE SY BG PENJELASN PASAL AYAT DI ATAS ,tujuan pergerakan wanita2 tersebut adalah untuk memperbanyakkan lg nursing room kat malaysia nie ecspecially in shopping mal k..itu adalah tujuan sebenar pergerakan itu....nie mmg jelas si PENULIS X BUAT RESEARCH...

    tue ayat2 anda, yg membuatKAN ibu2 BERTUDUNG DAN MENUTUP AURAT NIE TERASA... SILA AMIK PERHATIAN...

    DAN DIAKHIR PARAGRAPH BRU ANDA MENYATAKAN INI.."Kalau dah terpaksa nak menyusu, ada banyak cara yang lain,even nak breastfeed secara mobile pun boleh ...tapi masalahnya..heheh...cara tu hanya boleh dilakukan kalau anda bertudung. Betul kan puan2 yang bertudung? Nak tau apa benefit bertudung? Menyusu anak ni senang."
    itu br point yg anda nak sampaikan ..bagus..tp x kena cara dan tempat..wrong place..anda da mmbuatkan ibu2 menyusu nie marah berlebih..sebelum anda menyatakan ap yg sepatutnya..termasuk saya yg menjalankan tanggungjawab seorang ibu..


    DAN SI PENULIS...biler anda meletakkan gambar ibu2 yg menyusukan anak mereka(ORANG ASING) itu lg akan menambahkan kemarahan ibu2 malaysia...harap maklum..dan sila amik perhatian....

    BalasPadam
  146. Penganjur breastfeeding flashmob sendiri pun boleh jawab dengan sopan santun and civilised, kenapa mak-mak lain ni sentap bukan main sampai nak carut2, babi2, bodoh2 ni? serius tak paham.

    I'm a mother, I breastfed my daughter. kalau disagree sekali pun dgn mantot, komen ajelah baik2. sebagai ibu dan seorang wanita, kita kan perlu bersabar banyak2.

    baca dengan minda terbuka. comment and argue secara berhemah, jgn serang membabibuta sampai menunjukkan betapa ceteknya pemikiran anda.

    kalau anda maki2 kata mantot adalah seorang yang shallow and narrow-minded, APA BEZANYA ANDA DENGAN DIA KALAU ANDA SENDIRI OTAK SEMPIT HANYA TAHU MAKI2 DAN TIDAK TAHU BERDEBAT SECARA SIHAT?

    If you agree to disagree, why not you just try to enlighten him. Maybe he would understand your so-called perjuangan?

    kan?

    BalasPadam
  147. Salam...

    saya nampak ada komen Anonymous " yang menggunakan nama sy (Pn. Maizatul) dengan caci mencaci dalam komen ini.

    Semoga anda dirahmati Allah dan diberikan Nur supaya tidak menggunakan nama orang lain dan membuat fitnah selepas ini.

    Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah atas rahmat Allah amin.

    Dr. Maizatul

    BalasPadam
  148. salam dr maizatul, just to let you know that the name 'maizatul' just not belong to you alone.

    just go google and i thought you are smart with your 'dr' title. i hope you are so.

    by the way, this is internet. what do you expect?

    tq. salam.

    BalasPadam
  149. mantot ko tak tengok komen2 kat atas tu ke?
    semua perkataan tak elok keluar..
    entri ko menyebabkan perbalahan sesama sendiri..
    memaki hamun sana sini..
    rating naik ko suke hati..
    tutupla entri ni..
    bikin la lain entri..

    BalasPadam
  150. tak payah tutup. biar semua orang nampak yang perempuan sekarang tak boleh ditegur. biar orang nampak yang perempuan macam ni lah role model untuk generasi akan datang.

    sarang tebuan jgn dijolok? just show us their true colour. thanks mantot.

    BalasPadam
  151. padahal bini mantot rilek je.banyak betul emofags sini.takat dia bg pandangan dia,tak pyh butthurtla.bukan dia paksa implement pun.kalau dah rasa NIP tu wajar sangat,teruskan jelah.peduli dgn mantot.kalau rasa apa yg dia ckp ada point,apply mana patut.

    kalau rasa NIP is freedom for ibu2,sama jugak freedom of speech.

    BalasPadam
  152. konklusi: ikut keadaan sekeliling anda :)

    BalasPadam
  153. copy pasta komen aku dlm entri mantot yg ke depan:

    hm... let me put it this way:

    tetek ialah anatomi perempuan yg menimbulkan rasa ghairah di kalangan lelaki. tetek juga sering diguna dalam foreplay.

    bila ada orang (bayi juga org) hisap tetek di depan org ramai walaupun bertutup, ianya menimbulkan rasa kurang selesa bukan saja di kalangan lelaki bahkan juga di kalangan wanita. tetek ialah alat seks selain kelenjar nutrisi bayi.

    jadi sebab adab, adalah lebih baik jika ibu yg nak menyusukan anak cari tempat yg agak tersorok dan jgnlah menyusukan anak asal teragak macam ibu kucing.

    *tak sangka pulak entri pasal NIP ni sampai 3... tambah lagi tot sampai 10. ruangan komen ko banyak dpt sambutan. mcm artis la.

    BalasPadam
  154. dulu satu masa camni gak...masa aku kata breastfeeding tu wajib sampai 2 tahun anak tu (aku tgk Azhar Idrus punya video dan aku repeat balik aje apa dia cakap)

    berduyun2 keluar attack aku kata dia bz lah,skrg zaman moden lah, dia tak berkemampuan lah...

    sama aje situasi dia skrg ni...

    kadang2 tak percaya, diorang ni wanita. bunyinya macam diorang ni...pontianak.

    BalasPadam
  155. ahahahhahaha pontianak. memang pun.

    BalasPadam
  156. pasal breastfeed sampai 2 tahun tu memang ada dalam Quran ayat apa aku x ingat. tp Quran x cakap wajib. dia cakap jika wanita2 mahu menyempurnakan penyusuan, susukan anak hingga dia berumur 2 tahun. so ini adalah option utk wanita. ada yg x mampu nk susukan anak sampai 2 tahun, ada yg x mampu langsung sbb x cukup susu. ianya x wajib.

    ladies, kalau x setuju sekalipun, sila kaji dulu kenyataan mantot atau Azhar Idrus sblm bertempik x setuju bagai pontianak. bawakan bukti supaya anda tidak dilihat beremosi tanpa fakta.

    BalasPadam
  157. Mak aku pun pening nengok perempuan zaman sekarang..

    hahahahaaha...

    BalasPadam
  158. entahnya... semua emosi tak kena gaya. sentap tahap puaka. baca rilek2 je sudah... bukannya mantot pegi physically pegang tetek kau pun.

    BalasPadam
  159. Panulis ni da ade ank blum?klu ade bf ke bg susu lembu..klu blum ade ank or tk bf meh sini aku lempang.tkde keje cr keje..da kne sumpah..suwey la idup ko..

    BalasPadam
  160. Adooiii laa.. Orang bagi straight point kot. Banyak pulak scumbang menyimpang. Terasa sangat kenapa? Dia point kat mereka yg tak cover.. Kalau dah cover tu diam2 lah.

    Betul kata orang,pompuan ni complicated. Suka putar belit. Ya,mohon terasa.

    -Naida.

    BalasPadam
  161. Sekarang zaman modern..pegi boutique Dynas Nursing Attire di the curve seorang celebrity yg sokong panyusuan ibu secara exclusive dan susu kan anak di tempat awam dgn baju yg direka oleh dia.tak nampak pun aurat bila susu kan anak.

    BalasPadam
  162. "Wanita ni kadang2 bangang jugak la...assume sebab benda tu "natural" dan "beautiful" takkan ada orang tengok. Kepala hotak kau tak ada orang tengok. Aku pernah tertengok nipple bini orang YANG PUNYA LAH BESAR....kau ingat aku saja-saja nak tengok ke?"

    amboi...kemain BANGANGkan dan KEPALA HOTAKkan orang nampak...
    rasanye penulis ada masalah sexual ...tengok pic 1st pun kita dah boley assume awak mcmn...publish pic tu tak malu pulak...ibu2 yang susukan anak, yang berikan hak anak kat public ko malu pulak...

    "kau ingat aku saja-saja nak tengok ke?"
    jawapannye...ya, memang ko sengaja nak tengok, nak selak, nak tunjuk aib orang...sebab kalau kat Malaysia ni, belum ada ibu yang NIP saje nak tayang nipple yang ko nampak besar tu kat orang lain, melain ko memang dok usya tengok berapa diameter nipple dia tu...

    BalasPadam
  163. biarlah mantot, wanita2 akhir zaman ni ada je alasannya. ya la, diorag semakin bijak pandai. aku pun kerja di bhgn kesihatan, dan tau pasal faedah penyusuan bayi. sbb tu wanita tak digalakkan bekerja atau keluar rumah. rasulullah saw pun ada kata penghuni neraka pun ramai wanita masa perjalanannya di isra mikraj. Wanita2 moden sekalian, sila baca "Secret of Dajal" tulisan Ahmad A.Suci dlm Buku Siri PraAkhirat. Maafkan saya jika berkasar tapi saya bertujuan baik

    BalasPadam
  164. .: haha. bf mmgla bagus, soalan yg diutarakan kat sini ialah bf di luar tu bakal nampak nipple. kalau anda tutup, apa nak kesah? bukan nampak nipple anda pun. tp bg anda2 yg nipple nya nampak, tu yg mendatangkan imaginasi.

    apa yg mantot cakap tu betul. bukan tujuan matlamat dan visi lelaki utk asik tgk nipple. tp jika lelaki terpandang ada aegan nak bf, kompemla nipple ada yg ternampak. masaalahnya nipple kita tu aurat.

    nak bf baby mmg sesuatu yg mulia. tp matlamat tidak menghalalkan cara. kalau anda seorang muslimah yg nak bf tapi tdk cover (aka menampakkan nipple), bermakna anda tdk sensitif dgn lelaki d sekitar. even aurat sesama perempuan pun kena jaga, apatah lagi aurat tika bf an baby.

    nak seribu daya, taknak seribu dalih. kalau betul berusaha blh je bf tanpa buat dinampakdi public. kalau mcm tu, kalau tunjuk nipple is very natural dan beautiful, jgn marah kalau ada lelaki amik gambar dgn sematfon diorang sbb lelaki suka amik gambar ibu yg bf kan baby sbb gambar tersebut pastinya natural dan beautiful. blh share dlm Youtube dan fb. boleh buat fap fap fap bg mereka yg suka salahguna gambar.

    (kita nak mencegah dr membiasakan dedah aurat, ini bf pula dikatakan tak dedah aurat? amboiiiiiiiiiiiiiii~~).

    utk pengulangan yg agak boring kalinya, entri blog mantot di-dedicate utk mommy yg bf tp nampak nipple. mantot ni kalau anda baru baca blog dia,dia ada buat homework bg topik2 yg sensitif utk dia dan isteridia. tak caya baca post lama. bg mommy yg public bf tapi x nampak nipple anda berisiko membuatkan baby lemas. cuba try minum dgn muka ditutup kain. upload kat youtube seksa ke tak seksa menom air camtu. :.

    BalasPadam
  165. Dear Sob,
    Alhamdulillah, your wife is very lucky to have you as husband. It is tremendously tiring to work, breastfeed & pump and taking care of you & household.

    Dear Mantot,
    In your profile, it's written that you are a teacher. As a teacher, your perception on NIP and the words & pictures used in this post are surprisingly seemed very shallow. The future of our next generations lies in your hands. I wish them and you success.

    BalasPadam
  166. aku rasa point tu ade betul cume cara diolah dan disampaikan tu agak kasar.Mmmg patut penulis kene fikir sebelum menulis..so far belum pnah tgk pon mana2 mat saleh kat sini selamba je bg direct feding camtu..kalo kat oversea tu dah normal cam dalam gambar tu..yg ko pon pegi tayang gamba tu tak ke nampak cetek sgt fikiran ko tu? sanggup google gamba camtu tepek kat blog?sama cam nak menghina..peringatan tutup aurat tu bagus..cuba ko tepek gamba pompuan muslimah takpon amik bini ko sendri tgh bf bercover ponco??haa ko malu jugak kan?nak menulis biar bertempat, berpada dan berisi bernas..bukan melulu saje cari kontroversi murahan ...aku pnah NIP jugak..tade la sibuk2 tayang or NIP terang2 ..kalo tgh mkn carila sudut tepi..husben cover sisi..tudung kene labuh dan baju nursing or pakai cardigan or Nursing cover..aih mcm2 carala nak pikir lokasi! tadenye tgh2..tetibe anak melalak nak susu kite stop duk tepi mana2 then bukak!!!guna akai la bro sebelum menulis!!

    BalasPadam

Tolong letakkan nickname untuk mudah mengenalpasti siapa anda.