Jun 26, 2014

Kenapa Melayu Berlumba Nak Ikut Arab? Kenapa Tak Nak Jadi Macam Non Muslim?

Kau tau ada kewujudan yang bertajuk Khawwater Ash-Shab (Khuatir Asy- Shabab?) Aku tak tau camna nak eja nama dia betul2.

Rancangan tu ditayangkan kat TV Al-Hijrah, dulu waktu Maghrib, sekarang ni, dah ubah. Aku rasa petang kot. Untuk sesiapa yang tak tau, rancangan tu memaparkan pengacara yang bernama Ahmad Sughairi, seorang belia berumur yang suka buat perbandingan mengenai betapa berbezanya bangsa Arab dia sendiri berbanding bangsa lain yang tak semestinya Islam.

Cara dia mendidik tu, kadang2 agak keterlaluan sebab dia agak berani dan dia jugak tak takut konfrontasi. Ada satu episod, seorang lelaki Arab double park kereta dan block kereta lelaki Filipina ni dan dia dengan selambanya pegi tanya "kenapa kau buat camtu? Kau tak ada rasa bersalah ke buat camtu kat dia? Malu la, dah la kau Islam. Mintak maaf dengan dia!"

Tergelak aku tengok tu sebab kelakar bila tengok seorang Muslim Arab dengan muka bangganya minta maaf tersipu2 dekat seorang lelaki Filipina yang dah berpeluh tunggu nak balik.

Apa saja yang dia tonjolkan dalam rancangan dia, adalah betapa berbezanya kelakuan bangsa Arab berbanding bangsa lain yang menetap di Arab Saudi. Dia ada buat special season melawat Jepun dan yang memilukan hati, sebagai seorang Islam, pada akhirnya, dia terpaksa mengaku...

"Orang Jepun, yang bukan Muslim dan bukan Islam, jauh lebih dekat dengan Islam berbanding orang dia dekat Arab Saudi."

ORANG JEPUN! YANG SUKA PORN! YANG SUKA TENGOK TENTACLE PORN! YANG SANGAT GEMAR MEMAPARKAN AKSI GADIS BAWAH UMUR MENYELAMATKAN DUNIA SAMBIL SKIRTNYA TERANGKAT DITIUP ANGIN!

Jadi kenapa aku menulis pasal dia ni hari ni?

Sebab dua hari lepas, TV Al-Hijrah ada tayangkan season baru dia. Tengah layan thumbnail channel dekat TV, wife aku bersorak "Woah! Dia datang Malaysia!" Woohoo. Mamat ni datang Malaysia. Cepat2 kitorang tukar. Alih2, rupanya, dia datang Singapore.

Dan di sinilah aku pulak timbul rasa malu.Aku tak tau pasal Singapore. Student aku yang asal Singapore semua ok aje. Aku tak pernah pegi sana. Kalau ikut mulut orang kita, Singapore adalah ;

1. Tempat orang Cina kiasu
2. Tempat Melayu kena jajah
3. Singapore suck
4. Melayu memang jadi kuli Cina aje

Itu yang aku rasa kita semua dengar, kan? Mungkin benar, mungkin tidak, aku tak tau. Tapi aku setuju terhadap apa saja yang kerajaan diorang buat pasal rokok dan merokok. Aku tak nak cakap kerajaan kita tak kompeten, tapi.....kalau zon larangan merokok pun orang tak peduli, ada sesuatu yang tak kena dengan undang2 dan pendidikan negara.

Ok, berbalik kepada Ahmad Sughairi, dalam episod dia pegi Singapura yang aku tengok, dia pegi masjid. Kemudian dia bandingkan masjid kat situ dengan masjid kat Arab Saudi. Betapa besarnya perbezaan sebab jelas dan terang, masjid kat Singapura tu jauh lebih progressif.

Ada library! Ada playground untuk budak main sementara mak abah solat! Ada bilik rehat. Carta organisasi masjid diketuai oleh seorang CEO dan juga Imam Besar Masjid. Dalam struktur organisasi masjid tersebut jugak, terdapat AJK yang dilantik untuk mengembangkan peranan masjid dalam masyarakat. Aktiviti dalam masjid bukan sekadar untuk solat. Masjid dijadikan pusat komuniti.

Bila dia tunjuk Masjid kat Arab Saudi, apa yang ditonjolkan, saling tak tumpah dengan apa yang kita boleh hari2.

Masjid hanya sekadar jadi tempat solat. Budak nak main dalam masjid dihalau. Masjid sunyi kalau bukan waktu solat. Fungsi masjid tidak dikembangkan dengan sempurna. Bila kita tengok carta organisasi masjid kita pulak, yang menyedihkan, macam kat kampung wife aku la.....semua yang pegang kuasa dalam struktur masjid adalah orang2 politik tahap kampung yang kau hanya akan jumpa dia kat masjid, kalau ada event2 penting sahaja. Jawatan yang politician kampung ni tak nak, imam, bilal dan tok siak.

Aku rasa fungsi masjid boleh diperbanyakkan lagi di Malaysia apa? Macam2 kita boleh buat. Letak court takraw ke, court badminton ke, buat kelas-kelas yang tak melibatkan ilmu agama macam kelas melukis ke, buatkan satu playground supaya budak2 datang masjid, main dalam masjid.

Ini balik2 sunyi sepi. Macam rumah kosong yang terbiar.

Aku agak terkejut bila tengok Singapore macam tu sebab aku tak sangka dia se-progressif tu dalam bab Islam ni. Memang aku tau sijil Halal diorang agak strict implementationnya tapi bila bab masjid, tak sangka jugak yang Singapura sebenarnya dah mendahului kita....Membuatkan aku rasa macam kita ni sebenarnya mentaliti takuk lama lagi.

Yang sangat2 menyedihkan aku, selama aku tengok rancangan ni dah berapa tahun, apa yang berlaku dekat Arab Saudi dan apa yang aku nampak dekat Malaysia, adalah benda yang sama. Orang Islam hidup tanpa mengamalkan Islam. Kebersihan? Out. Moral? Out! Adab? Kita ok sket kot dari diorang berdasarkan footage yang dia tunjuk selama ni.

Kita berlumba2 untuk lebih menyerupai Arab Saudi sedangkan negara2 yang patut kita contohi, maaflah, bukannya negara2 Islam. Lupakan sebentar mengenai Jepun dan perihal mereka mengenai awek dan tentacle atau porno censored dekat faraj....mentaliti mereka dalam kehidupan tu, sebenarnya jauh lebih Islam berbanding kita.

Dekat Singapore aku tak tau tapi berdasarkan kepada cerita2 yang aku dengar sendiri, rumours mengenai Singapura tu kalau boleh, janganlah dipercayai semua sekali. Selidik lah dulu. Buktikan pada orang yang Melayu Malaysia tidaklah sebodoh itu.

Memang memalukan bila tengok benda camtu. Kita Islam jadi kita assume kita dah terbaik. Mungkin itu yang membuatkan kita jadi lalai dan kita berenti berusaha jadi terbaik? Rasulullah kata kita umat terbaik, tapi takkanlah setakat itu aje kepercayaan kita?

Mana usahanya untuk jadi terbaik? Kalau semua orang kata kau handsome tapi kau tak mandi, kau still busuk kan?

168 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I agree. Aku tgk rancangan tu dn rasa amat malu. I teach Arab students and seriously have no respect for their very shallow and closed minded culture. Too assabiyah. Different from Japanese students. Satu yg aku perasan, kebanyakan mereka syok sendiri rasa diri dorg terlampau pandai dan exclusive..Which is also similar to malay culture. Xnk ambik cth bagus sbb rasa diri dah cukup bagus... Not all but still enough for me to streotype.

DennouTantei berkata...

Quote "Mana usahanya untuk jadi terbaik? Kalau semua orang kata kau handsome tapi kau tak mandi, kau still busuk kan?"

point yang kuat.. yah malaysia kurang gila orang yg berusaha nak kebaikan geng yg x usaha tu lagi...rmi mcm ak... sembang je kuat kat komen haha

dark knight berkata...

Mantot. Mungkin aku satu-satunya fan kau yg non-Malay and non-Muslim. Aku cuma nak cakap thanks untuk post2 kau yang sangat-sangat memberangsangkan. I've been your fan for years. You are one exemplary Malay dude. You break all Malay stereotypes.

Just a request. Boleh tak next entry kembangkan pasal isu ini?? Sangat menarik isu ini.
How about start with Ireland??? The no.1 Islamic country in the world. Pastuh kupaskan pasal apa yg jadi kayu ukuran bagi index tersebut. And bg contoh2 yg lebih luas how those countries adopt and adapt Islam in everything political and economical. Being a Christian state and adapting Islamic value takes major balls. Even Islamic countries don't do that.
Sadly but true, Israel is more Islamic than most of the Islamic nations.

So boleh tak mantot??
Kupaskan isu ini.
Itu pun kalau kau ada masa and sudI laa.

Apa-apa pun thanks utk segala post kau selama ini. Looking forward to more great brilliant posts from you.
Keep up the great work dude.
Will be supporting you all the way man..

Unknown berkata...

Gua syak peruntukan bulanan untuk masjid tak banyak...

Pernah dengar kes dekat kampung gua.

Iman Bilal bergaduh sebab nak ada nama dalam senarai jawatan kuasa iman dan bilal..

Sebab bila ada nama dekat situ baru dapat gaji sebagai iman dan bilal.

wat da hel...

Unknown berkata...

Dark Knight,
Kau adalah antara bukan melayu yang memecah tradisi untuk menulis dalam bahasa Malaysia dengan sungguh tidak canggung, tahniah :)

Mantot,
Jadi penulis sepenuh masa ke sekarang?

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju dgn ko, buat apa nak jadi macam Arab. org Arab budaya sama, etnik sama, bahasa sama, bahasa sama, tapi pecah jadi +20 buah negara. tu pun sbb kenapa nabi terakhir adalah org Arab, sbb kaum yg teruk je yg ALLAH turunkan nabi.

Dr R Azrin berkata...

Bila Islam di Singapura ditindas... mereka ertindak untuk kembangkan lagi Islamiah Mereka... dan masjid tidak dapat funding dari pemerintah ataupon Muis. Semua tarik dari tabung masjid.

Sesuai dengan itu... Masyarakat Singapura diajar untuk lebih berbakti dan menderma. Lihat tabung jumaat. $2 banyak...tapi lebih banyak lagi $5, $10 dan selalu nampak derma $50 note. Disini, nak di isi RM1 pon payah.

Civic Education is the Key to a Civilised Society.

Salam Sejahtera Selalu

Tanpa Nama berkata...

aku rasa kenapa Melayu S'pore bersatu utk Islam sbb minority mentality. tu sbb org Cina Malaysia rajin dan bersatu, sbb mereka minoriti. pi ke Beijing tgok org Cina tanah besar kat sana. rajin mcm Cina Malaysia ke? org Melayu pi dok US tanpa bantuan kerajaan, sure rajin sbb xde sapa nak tolong. sama mcm pendatang kat Malaysia, bnyak jadi kaya sbb rajin.

Unknown berkata...

Salam,

Saya selalu pergi Singapura. Memang macam tu pun. Walaupun orang kita (Malaysia) bising kata Azan tak boleh guna pembesar suara di sana, imarahnya masjid di sana ala-ala kita masa bulan puasa. Ada seorang pakcik beritahu, sekatlah azan tu, takkan di dalam telefon bimbit pun tak boleh kita pasangkan. Kan Kan.

Satu lagi, sungguhpun Singapura orang kata kiasu dan sebagainya, hakikatnya kerajaan jaga institusi keagamaan ini sebaik mungkin. Tanyalah mana-mana pekerja di Singapura, ada atau tidak potongan khas untuk rumah ibadat di sana :).

Saya teringat pengalaman berbuka puasa di sana, seronoknya hanya Allah yang tahu. Mungkinlah tak adalah gotong royong memasak untuk berbuka puasa macam kita, tetapi orang berebut belikan makanan untuk orang berbuka puasa, sampai tahap berkat (makanan yang dibawa balik dalam bekas - orang Jawa) sehinggakan tiga empat plastik.

Oh ya, kalau kita musafir, ada tempat dan asrama untuk berehat di masjid (saya pasti ada di Masjid Sultan).

Akhir sekali, saya teringat satu perkara yang betul-betul menyebabkan saya tersentak. Kali kedua ke Singapura, persidangan antarabangsa. Sehari sebelum makan malam perasmian, penganjur (yang bukan muslim) tanya, ada atau tidak muslim di persidangan imi. Saya dan seorang lagi dari Nigeria angkat tangan. 2 orang dari 500 orang. Habis persidangan, saya tanyakan penganjur kenapa. Rupa-rupanya, polisi di Singapura, walaupun ada satu orang Muslim di dalam mana-mana aktiviti, wajib semua makanan adalah halal (bukan "no pork no lard") dan mendapat pengesahan MUIS ke atas masakan tersebut bukan syarikat.

Kita di Malaysia, adakah kita jaga makanan sehingga se tahap itu.

Kadang-kadang saya terasa tidak perlulah pandang ke timur tengah jika perkara asas, lihat sahaja dahulu diseberang tambak.

Errr, menggagung-agungkan sesuatu bangsa bukankah seperti Yahudi - bangsa terpilih....

Prince of Noob berkata...

pasal singapura tu memang setuju. mak aku selalu join group usrah pergi buat lawatan ke masjid2 dan surau2, dan apa yang dia cerita kat aku, pengurusan dan kemudahan masjid kat singapura berkali2 lebih bagus dari yang di malaysia yang negaranya sebuah negara islam siap ada ketua agama islam lagi.

tapi kat malaysia ni walau negara islam, majoriti penduduk islam, tapi takde lagi aku tengok orang berpusu2 ramai2 gi masjid, yang ada orang berebut2 borang nak masuk akademi fantasia

Tanpa Nama berkata...

@Prince of Noob

kalau tak spam link URL belog kau tu takbleh ker

Prince of Noob berkata...

haah tak boleh

dark knight berkata...

Haha. Dari zaman UPSR sampai STPM, BM aku sentiasa A. Tak pernah nak B. Lagi pun aku lahir, membesar, dan tinggal di kawasan yg rata2 masyarakat Melayu. Pengasuh, keluarga angkat semuanya orang Melayu. Jadi aku tak pernah ada masalah untuk berkomunikasi atau memahami adat istiadat Melayu.

Bagi aku lah kan, Bahasa Melayu bukan untuk orang Melayu sahaja. Bahasa Melayu hak setiap rakyat Malaysia. Setiap anggota masyarakat perlu belajar dan paham Bahasa Melayu. Itu lah cara nak satukan India Cina dgn Melayu. Tapi sedihnya, tak ramai bukan Melayu yang ada mentalitI seperti aku.

Orang bangsa aku sendiri anggap aku belajar Bahasa Melayu sebab nak pikat awek Melayu.

Yang aku sangat-sangat hormat masyarakat Melayu ialah sikap keterbukaan dan menggalakkan bangsa lain memahami adat dan budaya mereka.

Unknown berkata...

Azhar Ahmad,

Seronok baca pengalaman abang. Memang dah lama rasa there's somethhing worng with us (Muslim) in Malaysia. Sebab tu berharap sangat dapat travel dan luaskan pandangan, nak tengok perbandingan masyarakat non-muslim dan muslim itu sendiri sebagai satu bentuk muhasabah diri.

Tanpa Nama berkata...

Aku keje kat singapore. Selalu jumaat aku kat masjid an nur singapore.masjid dia ada 2 tingkat. Dan memang lebih mesra islam. ada ruang kanak berjaumpul ada bahan bacaan- ibu ibu boleh jemaah. Sebelah ptg ada kelangs quran untk dewasa dan kelas fardu ain ditingkat atas- lebih kepada kelas. Yg best nya . Masjid ni beri peluang pada masyarakat islam kat sini buka gerai- di sekeliling masjid. Bila abis jumaat. Macam pasar. siap ada jual makanan, boleh tapau - masuk keje balik,.ad a screen. Kutipan zakat tahun tersebut dan jumlah agihan pada badan kebajikan berapa bnyk dan sebagainya. Memang ia lebih pada kompleks islam. Jadi masjid tu sentia7atada aktiviti. Cuma memang saiz sempit . Smbhyg lambt memang kat parrking la.. Speaker hanya dipasang sblh dalam . Kalau khutbh luar x dengar sangat.

Tanpa Nama berkata...

Susah la taip pakai hp. Pandai2 koranglah nak paham .

Unknown berkata...

Pernah je tgk tabung masjid ade rm50 banyak2.. tp.. tp...kemane menghilang?

Razel berkata...

Bila satu kaum menganggap dirinya terlalu superior, maka hilanblah sikap rendah diri mereka, fikiran menjadi semakin sempit. Humble itu sangat powerful. Ianya membezakan orang yang beragama dan yg tidak beragama atau agamanya hanya pada budayasahaja.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu, bertahun2 dlu aku berpengalaman served onboard passenger dari seluruh pelusuk dunia, yg selalu je bg aku kenangan sedih mmg org Arab lah.. Macam2 la nk cerita pun tak habis karang. Tp yg plg dahsyat tu aku pernah kena penampar dgn sorg perempuan Arab. Tampar kuat gile kt pipi kiri aku.. Sakit wey, nasib baik tray makanan tak terlepas. Alasan dia tampar sbb aku pass makanan kt org yg duduk bhgn dlm dahulu. Dia kata tak bole, dia kata dia sepatutnya terima dahulu! Gile kan. Pdhal selama ni mmg prosedur pass makanan utk yg seat dlm dahulu. Tp mmg la tak ramai follow procedures but aku dah terbiasa. Mudah kerja. If pass yg kt tepi aisle ni dahulu, nnt bila nk pass tray kt dlm payah skit takut accident ke, terlanggar cawan dia ke.. Masa tu pipi rasa kebas n bdn gigil je thn sebak. Tp kerja kena kerja beb.. Kena lah habiskan serve makan satu cabin dulu , pastu terus lah lari masuk galley lepaskn perasaan. Airmata berjurai je time tu.. Ish ini baru satu cerita.. Kena buat buku la klu nk cerita ttg kisah aku dan passenger Arab.. Klu bangsa lain bole lagi la nk handle.. Jepun lah plg seronok dan mudah.. Mudah dan mereka mmg menyenangkan kami.

Tanpa Nama berkata...

Pernah dgr kan pepatah hujan emas ni negeri orang hujan batu di negeri sendiri??
Btw agak2 berape masjid ye di singapore 2? N agak2 berape masjid ade kat malaysia? Jauh kot beza diakn... xkan semua nk complete cam kat singapore yg ade beberape masjid n surau. . Malaysia ape kurangnye ade sekolah agama, sekolah pondok n ade kls mengaji lg better kot.. malah kat surau2 or masjid pun ade je kls2 fardu ain kelas ngaji, kls bahasa arab nk xnk blaja je.. dkt masjid dkt surau mesti ade gotong royong lg ari khamis malam jumaat sbb nak bace yasin or ceramah.. ade ke pg?? Ke x pnah tau.. bab permainan plak ade je pertandingan sepak takraw bola tampar.. sape yg gi surau tau la yg x pg xtau la mane nk tau patutnye anak2 mude yg mengerakan aktiviti2 surau or masjid ni x sebok dok jd keyboard worrior. . Gajah depan mata x nmpk semut kat hujung nmpk.. pelik melayu..

Tanpa Nama berkata...

Emonya.. yg terasa sgt ni pehal... nampak sgt ape yg mantot tulis tu betul

Zainol berkata...

Actually masjid2 kat malaysia nih makin progresif. Kalau rajin pergi masjid tau la. Setakat dengar citer pasal masjid masa sembang kedai mamak takyah la tulis. Buat dulu research seblom main bantai je

Tanpa Nama berkata...

salam. saya setuju en.zainol. masjid as-salam puchong antara masjid berdekatan yg bagi saya meriah. di bahagian bawah ada ruang kelas agama, pejabat,¨library. kelas agama ada setiap hari 2.30-4.30 belajar kitab2 fiqh dan sebagainya. kedatangan full house. library sentiasa ada students2 mentelaah selepas waktu sekolah. ustaz2 available di pejabat bwh masjid klu nak rujuk apa2 permasalahan. termasuklah pengurusan wang bantuan kepada fakir miskin. ada 1 pagi sy disana 9 pagi sudah ada 2 pakcik nak berurusan di pejabat tu. ada rekod yg kemas updated on all sumbangan dan kepada siapa fakir miskin penerima. di bahagian hadapsn masjid ada kotak transparent besar utk org menderma beras minyak makanan wang. kotak ini sentiasa meriah ada isi. boleh di collect oleh fakir miskin sendiri jika memerlukan. hari jumaat perkarangan masjid ada tumbuh gerai2 kecil org berniaga seawal 10 11 pagi.

bagi saya masjid hanya meriah dan dimakmurkan jika kita yg memeriahkan dan memakmurkan. turun, terlibat. wallahu a'lam

Tanpa Nama berkata...

..dan oh berapa ramai antara kita di sini (termasuk saya) yg rajin i'ktikaf dalam masjid berlama2 baca Quran?

mari kita sama2 memeriahkan masjid. barulah masjid tu tak sunyi sepi. jgn kita celup2 datang 5 minit solat then ketupas cabut.

Tanpa Nama berkata...

My husband pernah kerja singapore.... kerja kat united square building...adalah dlm beberapa kerat muslim yg husband I pernah nampak..... so coz beberapa.kerat muslim yg ada...surau utk building tu adalah diparking lot....ok???? Dr tepi corner yg di tutup.pakai playwood ke parking lot....

Tanpa Nama berkata...

Berapa kerap kita gi masjid?
Apa yg kita buat utk memakmurkan masjid?
Komplen mmg mudah

Tanpa Nama berkata...

*Imam

-iZ- berkata...

aku setuju dengan points kau. tapi adalah lebih baik kalau kau tak include contoh porn apa semua. coz it just deletes the credibility out of you.

Tanpa Nama berkata...

Masjid Al Falah Usj 9 terbaik. siap ada kedai unting rambut lagi. Penceramah jemputan lak hebat2 dan bukan calang2. Sheikh, habaib, Murobi, ustaz, ulamak. ramai lg. tipa2 mlm wajib ader program lepas maghrib. try la pegi. bkn nye rugi pn g masjid. xkene bayar pn. tgk bola kene bayar boleh.

Unknown berkata...

brp byk masjid la kt msia ni yg nk dibandingkan dgn masjid kt singapore 2..kt cni byk je masjid yg dh sistematik xmcm yg kau ckp 2..ade je yg komen masjid kt mn2 yg ok..dh bgus ..kt tmpt aku pon cm2 jgk..ade playground..kelas fardhu ain dan mcm2 lg..trpulang pd masyrakat utk imarahkan..jgn tau nk komen je..ckp org xbtol sesaje...btl la arab aku pon tau perangai dorg cm2..tp knp kutuk melampau sgt melayu?org ckp melayu je biz ade hasad dengki..2 mitos semata2 kalau ckp cina xd perangai cm2..lbh kurg je dasyat..brparang bagai pon ade..sori bkn emo..nkbgtau je

Tanpa Nama berkata...

Di area2 bandar, masjid kita mula ok dah..kt area2 kmpg..betul sgt dah apa yg ditulis tu..

Tanpa Nama berkata...

Kalau setakat 'surau' plywood kat carpark ke, kita org Islam Singapura syukur sangat. Mana mana pun boleh sholat. Dah alhamdullillah ada ruang khas. Penulis cakap pasal masjid, stick to the topic please.

Akiwa berkata...

Dlu ada satu kotak cadangan utk menambahbaik surau , aku pergi letak
cadangan taman permainan,perpustakaan, kedai mainan dan mcm2..
ada pakcik tu marah aku kte peruntukkan surau mne cukup buat semua ni..dah ko letak kotak cadangan mmg la aku bercadang. ada peruntukkan duit hilang, mcm mne ni?

Tanpa Nama berkata...

Di singapore, masjid mmg canggih & bagus... tapi islamnya level jahiliyah. Anak lelaki bawa girlfriend tinggal sebilik di rumah keluarganya. Mak ayah & jiran mcm takde perasaan apa2 pun. Pakaian remaja perempuan islam di sana dah mcm kafir, shorts & bra shj.
Imam/ceo masjid bt panjang (nama Amri) malam2 kacau BINI org dgn whatsapp berjela minta gambar dsb... what the hell dgn islam singapore

Tanpa Nama berkata...

Korang ni yg bg komen sentap mmg tak blh fikir. Singapore bukan Negara Islam tp tgk mcm mana mereka mengimarahkan masjid. Tp Msia Negara Islam. Kat Sabah tu korang tgk lah mcm mana masjid. Cuba chk berapa masjid di kawasan org Islam. Bila kita bercakap ttg masjid dan islam di Msia, korang jgn lupa Sabah & Sarawak. Dr kawasan Bandar KK smp ke Sembulan berapa byk kawasan perumahan. Tp masjid ada 1 saja. Itu pun masjid negeri. Surau tak nampak pun. Di perumahan Tmn Seri Gaya tu, setiap kali bulan puasa kami terpaksa pergi ke masjid negeri pdhal klu ada surau/masjid berdekatan psl ramai umat Islam yg tinggal situ adalah lbh baik.

Yg kata surau kat parking lot tu, cuba chk sikit kat Msia ni. Ada saja surau ditempatkan yg sendu dan jauh terperosok. Ruang pun kecil saja. Korang ni cubalah belajar terima kritikan. Ini bila di kritik terus melenting. Maksum sgt ke korang ni.

Tanpa Nama berkata...

Saya tak berapa setuju pasal arab tu. Lima tahun saya duduk kat Mesir (orang kata arabnya paling ganas di dunia Arab), banyak benda baik yang saya nampak pasal diorang. Tapi tak nafikan juga benda buruk yang korang dengar tu betul.

Bab disiplin dan kebersihan memang dorg 'out'. Kadar buta huruf di Mesir pun masih tinggi. Pendek kata kalau dilihat kebudayaan material memang dorg ni teruk dan jauh cicir kat belakang. Tengok eskalator pun masih jakun. Perasan bagus, mentaliti rendah, memang betul la tu. Tapi bukan majoriti arab gitu.

Benda ni semua kesan penjajahan yang teruk terhadap sistem sosial dorg. Penjajah memang hancurkan peradaban Islam kat sana gila2 punya sampai KO tak bangun2 lagi. Mana yang kaya mampu la hantar anak2 ke sekolah inggeris, sekolah antarabangsa. Yang tak berduit ni nak dapat sekeping roti pun payah.

Tapi nilai spiritual dorg pulak sangat jauh macam langit dengan bumi berbanding muslim di tempat lain. Nilai kekeluargaan dorg sangat erat. Lelaki sama lelaki pun dorg boleh jalan pegang tangan dan cium pipi. Jangan kata gay. Itu solidariti. Dorg sangat meraikan tetamu, sangat hormatkan orang luar yang sopan-santun macam bangsa melayu. Kalau sorg arab buat niaya kat foreigner, akan ada arab lain datang bela. Masalahnya org melayu yang datang Mesir tak pandai nak adapt dan anggap org arab macam alien.

Solat jemaah jangan cakaplah. Masjid2 cantik kat malaysia semua boleh buang ke laut. Cantik saja tapi kosong. Orang arab boleh solat di mana-mana je kat muka bumi ni. Waktu Jumaat kedai boleh tinggal terbukak takde sape nak curi barang.

Tuan rumah saya dah macam keluarga angkat kat sana. Kawan-kawan dah macam adik-beradik. Bila balik malaysia dan tengok ramai arab di bukit bintang, saya cuba tegur sapa dorg. Tapi dorg sombong dan berlagak tak macam arab yang saya kenal di tanahair dorg.

Kalau dah kaya gitu lah pulak perangainya. Tapi jangan cop dorg jahat. Nak tahu sendiri perangai arab cemana pergilah bergaul sendiri.

Unknown berkata...

Saya tambah kat Sabah tu.

Masjid memang susah. Surau tak tahulah - mungkin saya tak nampak signboard (berdasarkan driving dari KK ke Sandakan). Tak apalah, kita boleh solat hatta kat tepi jalan pun.

Tapi..... Chapel dan gereja... Sangat banyak.

s a L o m a berkata...

Pax sepak kau, and u did nothing? Aku taktau kau kerja airlines mana, tp seingat aku adab bangsa arab, diangkat martabat wanita tu tinggi2, sampai dalam fight, yg disuruh serve dahulu adalah ketua keluarga, kedua: perempuan paling tua. Kadang2 dapat husband baik hati dia suruh bini dia makan dulu.Punya sayang/hormat laki2 arab ni kat mak/bini diorang. Tapi tak semua lah of course. Sebabtu kalau dalam mana2 airlines kat mid east, benda ni diorang dah explain dalam training.

Tapi dlm kes kau ni, kalau dah dia rasa 'besar' sebab berbangsa arab, selayaknya kau tampar balik muka dia dengan tray. Hahahahaha kidding. The only way nak ajar bangsa2 macamni, tanya dia balik, kau islam dan ini yang agama kau ajar? selalunya diorang akan malu sendiri. I've done it couple of times. It works. :)

Tanpa Nama berkata...

itu bukan spam.. itu perkongsian pendapat.. guna internet dengan cara betul..

Edy Amir berkata...

Kalau anda mahu membandingkan jumlah masjid di Malaysia, maka wajiblah juga anda membandingkan jumlah pengamal agama Islam di Malaysia dengan Singapura.

Tanpa Nama berkata...

tunjuk 1 jari 4 jari lg menghadap sendiri. pandai tulis org sini xde adab ko punya esei pun cara ko tulis mcm belajar darjah 6 gua musang
solution xde kutuk je lebih
ciri2 org x belajar ti**i..(tak pro)

Tanpa Nama berkata...

tunjuk 1 jari 4 jari lg menghadap sendiri. pandai tulis org sini xde adab ko punya esei pun cara ko tulis mcm belajar darjah 6 gua musang
solution xde kutuk je lebih
ciri2 org x belajar ti**i..(tak pro)

Asparado berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Yes, so true. Sy pun prnh solat kt 1 msjd ni. Msjd ni kt dlm office tower. Kalau kt msia,normally office tower sdiakn surau kck jek. Diorg sediakn msjd. Kalau tgk kt luar, mmg ramai foreigner dr muslim. Bbrapa kali jgklh kalau ada meting kt sngapore. Zohor n asar penuh jemaah.kbnyakannya org2 ofis. Even time2 mcm tu pun ada yg sdekahkn makanan.

Pasal mkanan tu, sy br tau.no wonder la kalau sy attend meting yg kbnyakanya org non muslim, waiter n waitress mcm sedia maklum, no pork. And staff yg entertain weols pun so respect on our need.

Encik Kobain The Undisputed. berkata...

Prince of noob everywhere

Tanpa Nama berkata...

sembang macam ko sorang je pegi masjid/surau bro...orang lain pun pegi jugak...selalu ke bilang saf time subuh?

Tanpa Nama berkata...

husband sy pun keje di spore, di raffles place. surau mmg di parking lot. ada jugak kan? bole rehat dan makan2 kat situ. pokok pangkalnya hati dan iman. kalau surau tepi opis, tp malas nk solat, tak jadi jugak. masjid di spore semakin banyak. wpun saya org Msia, sy bangga dgn perkembangan mcm ni. :)

Tanpa Nama berkata...

kat kampung aku pengurusan masjid mmg progresif... depan masjid ade buka gerai2 tapi malangya time solat tetap lengang... peniaga rileks je xpegi berjemaah walupun bniaga dalam kawasan masjid... yg bestnya semua peniaga ni melayu...

Tanpa Nama berkata...

Setuju sangat.sepatutnya masjid dan surau dijadikan pusat terpenting untuk menyatukan dan membangunkan umat..

chuya - the mother of A's berkata...

Aku terpegun. Kalaulah semua seperti kamu...

Adik beradik mak aku sendiri tak lancar bahasa melayu sedangkan kakaknya (mak aku lah tu) dah masuk islam. Sepupu aku ada yg langsung tak tahu cakap melayu.. ya islam bukan melayu sahaja tapi indah kan kalau depa pun sama2 belajar adat melayu.

Tanpa Nama berkata...

i like ur idea, tapi kalau kita lihat dari sudut yg lain tentang tmpt main sepak takraw, badminton dan lain2 di masjid, kita kena fikir pemakaian org melayu kita skrng ni. rata2 lelaki melayu sngt2 la suka pakai seluar pendek, aurat terbuka dan macam2 lagi la masa bersenam. dan nak buat tmpat besenam ni di masjid, sbb rata2 org malaysia susah nk tegur org buat salah. lagi lagi kalau dah kawan2 sendiri. poyo katanya.. kalau kita tegur pula esok harinya tak datang situ dah, silap2 terus bermasam muka. kadang2, naik bas pun susah nak cakap terima kasih, apetah lagi senyum. idea untuk buat tempat rekreasi di masjid ni bagus sebenarnya tapi itulah mentaliti org melayu, xboleh ditegur. cepat sangat sentap. melayu perlu ubah mentaliti ke arah sikap keterbukaan dalam menerima pendapat org lain.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullillah..terimakasih kerana berkongsi pandangan anda. Saya orang jati Singapura. Dimana dan kemana pun saya pergi di pelusuk dunia ni, bila berjumpa orang dari Malaysia (mintak maaf banyak-banyak) soalan yang diajukan kepada saya ialah - kenapa masih duduk di Singapura, bukankah Melayu Singapura ditindas? Alhamdullilah, perkara itu tidak berlaku kepada kami sekeluarga. Kami bebas menunaikan kewajipan agama walau di manapun, hatta di tempat kerja atau di sekolah. Bos dan rakan sekerja cuma 2 sahaja yang Islam tetapi mereka tidak keberatan kalau kami bersolat. Anak-anak pun bebas menunaikan solat disekolah masing-masing. Rezeki pun alhamdullilah sangat-sangat. Hendak seribu daya kata pepatah Melayu. Terimakasih sekali lagi.

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah rasa hebat sangat Singapore tu, pergilah duduk sana, x malu ke pandai kt mulut je tapi jasad duk merempat kt sini yg x bagus sgt ni...

Tanpa Nama berkata...

Nama blog pun cursingmalay.. Tlg lah org Melayu.. Korang lagi pandai dari mendengar dan setuju membuta tuli je dgn mamat blogger x sedar diri ni...

adisu berkata...

Org melayu ni mmg x boleh di kritik & tak boleh terima kalau org kata kita ada kelemahan ek?? Baru compare mcm ni pun ramai nk melenting...

Tanpa Nama berkata...

Ada sebab knapa nabi dan rasul dturunkn dlm golongan kaum arab. Allah tahu btapa keras kepalanya kaum arab ni. Jd allah nk dakwah dsampaikn kpd kaum arab sebeluk smpai ke kaum lain.

markus fulus berkata...

Kesian dgn mentaliti sesetengah melayu. Penulis just bg pandangan, take it positive la. Haiyo.. mmg lambat lagi la msia nak maju kalau ramai melayu mcm ni.

Xleh kena tegur, rasa hebat sgt dh jadi melayu kt msia ni, kalau kena puji muslim kt msia kembang abis, kena condemn sket melenting halau keluar msia.

Oh Malaysiaku.. melayuku..

*sigh*

es berkata...

persamaan arab saudi & malaysia? muslim majority / islam as state religion = taken for granted. other places (Singapore etc), muslims are a minority.

go figure.

Syafinaz berkata...

Dark knight, tertarik dengan ayat: "Israel is more Islamic than most of the Islamic nations." In what aspect? Can you elaborate? *bertanya sebab musykil dan tak tahu*

Anyway, artikel ni sangat2 bagus. Membuka mata semua orang. Seluas2nya.

Unknown berkata...

Ya.Setuju.Nak deal dgn Arab, peringatkan bhw tindakan menampar tersebut haram di sisi agama Islam. Cukup dgn beri peringatan bukan, beri penampar.She is Muslim, u are Muslim, Muslims are all one brothers and sisters! Pasti dia malu..

Anna berkata...

My parents in law ke Tokyo Jepun said the same thing, deorg amaze tgk rakyat Jepun (sila abaikan porno dll) sgt beradap lebih dari org Melayu Islam. Berkali-kali deorg mention this same thing, with a few incidents etc.

Saya pun tak tahu nak gambar. Kalau nak tahu kena pergi sendiri kot. Yang baik kita tauladani yg buruk kita ambil ikhtibar.

mummy_icha berkata...

Yep, aku pun tgk rancgn khawater tu & memang inspiring kan isi rancgn dgn pengacara yg provokatif centu. Yg psl Jepun tu pun best gak, lps kena jatuhan nuklear, diorg ambik 7 tahun je utk bgn semula.

Mmg terrer la krj dia 'mendidik dan mendisiplinkan' rakyat dia supaya jaga kebersihan, punctual & mementingkan budaya bangsa. Tgk jelah kanak2 dia. kecik2 dah disiplin.

Psl S'pore, aku x la se-stereotype pendpt ko, maybe sbb aku dah byk kali g spore & rasa amazed dgn budaya neg diorg especially bab kebersihan & disiplin. Bukan takat tu je, klu g toilet, makcik cleaner pun speaking english berhabuk wpun org melayu. Penguatkuasaan diorg mmg hebat. Smpaikan klu xde pun polis dekat2 ko, tetap rasa cuak nak buang sampah. Cthnya lah.

Maybe, majoriti Muslim kat negara Islam ni take for granted. Takde apa yg nak dirisaukan. Whereas, minoriti muslim kat neg muslim tu maybe ada rasa perlunya berjemaah untuk menghidupkan syiar islam.

Tp masjid kat perumahan kitorg ni x mcm yg ko tulis ni. AJK masjid semua profesional, jenis2 ustaz, pensyarah, dokter pun ada. Ceramah boleh katakan tiap minggu ada. Jemputan x kurang hebat la. Tak pulak sunyi dan hanya sesak masa solat je. Byk aktiviti yg jemaah masjid buat mcm aritu khemah ibadat lah, gotong royong lah, kuliah lps solat, kelas mengaji, etc. Masa solat jemaah tiap waktu pun org ramai. Cuma kitorg je yg mcm ala2 tak sempat nak g jemaah sama errr...

Maybe masjid kat kpg2 kot yg sunyi & dimonopoli org politik.

Tanpa Nama berkata...

No pork tak semestinya halal..and suci ...in most hotel they cook using the same utensils
Masjid tak meriah salahkan diri sendiri kerana jarang ke masjid and most masjid memang ada library..
Kat johor pun ada masjid dalam shopping complex..setiap kali tazkirah lepas solat semua shoppers boleh share mendengar

Tanpa Nama berkata...

Prince of noob..which part of malaysia you come from?
Saya suka mengembara dan selalu singggah mesjid/surau..meriah je..ke awak yg yg tak selalu memeriahkan masjid/surau.
Usrah tu nak buat kat mana mana pun boleh...tapi selalunya setiap kali lepas solat memang ada tazkirah.

Tanpa Nama berkata...

Hahaha...org melayu kalau ada makan barulah meriah..masjid tak de makanan maknanya masjid tak meriah
Jgn cakap je..sendiri mau ingat..pergilah meriahkan masjid barulah meriah.

Tanpa Nama berkata...

aku tengok racangan al - kawather tu yg masa dia compared arab dengan japan. dan dengan pengalaman aku sendiri yang pernah ke jepun pun, memang aku respect adab dan budaya mereka. ya, mereka bukan islam, tp cara hidup, maksud aku dari segi kebersihan, hormat orang, berdisiplin tu, patutnya memang amalan org islam. maaf la cakap. tanda derang bersih sgt. wpun derang pakai tisu, tapi bersih. takde pun tisu sepah2. memang dah di didik kot kena pastikan tiada apa2 kat mangkuk tandas sebelum keluar. belum cakap psl kebersihan yang lain2. memang bersih. beratur is a must.

tadi ada org tulis husband die solat kat parking lot. akak, surau kat sogo pun kat parking lot. wpun ada aircond, but still, parking lot. kite nak solat, kat mana2 pun boleh. tolong jangan jadi tipikal malay yg nak solat kena ada surau atau masjid. sepanjang aku travel, kalau tempat tu bersih je, aku bentang sejadah, n solat. tp takde la aku solat kat tgh2 orang ramai. cari tempat tersembunyi sket. aurat kena jaga.

pandangan mantot tu tak salah. so kite sama2 amik pandangan yg positif itu. tp ya, saye setuju dgn beberapa komen kat atas. masjid kat mesia pun dah ada program macam2. die ikut kariah dan penduduk kat situ la nak memeriahkan macamana. saye penah g masjid al falah usj. memang best. macam2 ada.

so sama2 kite mainkan peranan.

salam ramadhan.



Tanpa Nama berkata...

Di singapore masjid adalah satu satunya tempat utk org islam buat aktuviti tentulah meriah ..jgn lupa kat singapore pun dah ada persatuan murtad...ramai org islam yg murtad..

Ara Refine berkata...

Setuju...pasal masjid malaysia kena mula buat playgroud untuk kanak2 mungkin bagus juga tapi kalu nak kekalkan keadaan sekarang pun ok sebab anak2 kalu ada activity dalam masjid bercorak keagama lagi bagus..macam shah alam masjid kekadang buat activity..kedai2...oklah kan...

Tanpa Nama berkata...

Fuk u

aNiQaH RaBiAtUl aDaWiYaH berkata...

maaf klo aku ckp,aku paling xbekenan dgn org suke bt pebndingan warna kulit, negara, agama..sebenarnya setiap masalah itu bergantung pd diri sendiri..nk kan perubahan dunia blaja untuk berubah pda diri sndiri..klo diri pn xmampu nk mengubah apatah lgi dunia..henti menuding jari..sama2 berubah..jgn cari kesalahan org lain smpai lupa diri sndiri pn de kesilapan..knp malaysia pny masjid xramai jgn tny org lain..mana diri kita sbg islam mengajak org ramai kemasjid??hari ape kita ke masjid?waktu ble je kita ajar anak2 kesurau ke masjid??hari jumaat je ke?tarawikh ja ke?solat hari raya je ke?

Tanpa Nama berkata...

Betul ke malaysia berlumba2 untuk lebih menyerupai negara Arab Saudi?

Tanpa Nama berkata...

yg baik jadikan teladan..yg buruk jadikan sempadan. apa salahnya buat perbandingan kalau dgn perbandingan tu boleh membuka mata ramai orang...

MrMarshall619 berkata...

Like

Tanpa Nama berkata...

Susah beb kalau kita nak berubah selagi kita tak rasa kita perlu kan perubahan.

Orang pentingkan kualiti bro. Memang ada sesetengah masjid yang aktif, mesra rakyat dan best kat Malaysia ni. Tapi xbanyak. Walhal muslim kat Msia ni ramai.

Pokol pangkal memang kita kena pergi kepada asas. Semua berkait. Orang2 muda x suka pergi masjid. Orang tua je ramai. Harap ramadhon ngn event2 tertentu je. Dan masjid pon kuramg activities tarik perhatian orang muda terutamanya. Ceramah agama asyik2 tajuk sama. Belom lagi yg suka mempolitikkan ceramah kt masjid/Surau.

Sebab ramai anak muda lalai dgn yg bukan2

Tanpa Nama berkata...

Betapa ceteknya pemikiran anda. Masalah sosial, masalah pakaian, masalah Akhlak bukan hanya di singapura. Bagai menepuk air ke dulang, air terpercik ke muka sendiri. Negeri Islam tapi tak mengamalkan gaya hidup islam. Islam singapura level jahil? Lihat sendiri islam di malaysia. Kalau anda rasa, level anda lebih hebat dari negara lain, memang anda hidup di bawah tempurung. Typical melayu yang sering DENGAR sahaja dr mulut orang lain tapi TAK TAHU keadaan sebenar. Pls, jangan sempit pemikiran tu.

Don berkata...

sy setuju. sy ada involve dengan pelajar dr sebelah timur tengah sbg postgrad. banyak komplen dari bukan muslim ttg perangai mereka (yg mostly Islam) yg suka pakai barang orang, xjaga equipment dan xmahu bergaul dgn yang lain. jenuh jugak usahakan nak bagi mereka dapat input macam yg kami dapat. tp jgn xjadi je.
ada juga yg bagus. tp macam pepatah kita la. yg baik jd tauladan, yg buruk jadi sempadan. cuma masalah kita ni stereotype berlebihan sgt smpi xnmpk mana buruk mana baik. kita yg tau ni kena la jadi pemimpin melalui teladan. xsenang. tp kalau kita teruskan, I'Allah menjadi.

Unknown berkata...

aik?? sejak bila plak Islam suruh kita contohi pak pak Arab tu?? deyrang tu manusia jugak, tak sempurna...
kenapa ambik contoh org Jepun dan Singapore?? (not that im saying these people are not a good example, jgn salah anggap plak)...
cuma heran, kenapa tak nak jadi kan Quran dan Sunnah sebagai benchmark??
Nabi Muhammad saw tu adalah sebaik baik nya contoh utk semua umat Islam.. it happens that Muhammad saw is an Arab, but dat doesnt make the whole Arab people perfect and patut di contohi...
Islam is beyond race or nation, dont limit it to Arabs only.. that is sooo wrong...

Tanpa Nama berkata...

Setiap negara ada kelemahan dan kelebihan.. Jepun ada Islam yg kita sendiri tak mampu buat lagi.. begitu juga singapore msjid dia yang penuh dengan aktiviti.. Walau bagaimana pon Malaysia ada banyak kelebihan berbanding negara2 tersebut.. sy bersyukur sebab dilahirkan di sini kerana disini "lahirnya sebuah cinta"

Tanpa Nama berkata...

singapore ker msia ker jepun ker afrika ker amerika ker sabah ker indonesia ker..yg penting tepuk dada tanya iman..kat mana pun kalau ada iman tk kira negri mana pun akan sesuai..enough said...stop the arguments....sampai kiamat pun tk abis....bercekau..bertekak..bergaduh..rimas la ...

Mohd Fazli bin Abdullah berkata...

Orang Melayu tak perlu ikut sesiapa. Baik Melayu, baik Arab atau Cina atau mat saleh. Semuanya sama disisi Allah. Tidak ada bangsa yang lebih hebat dari bangsa yang lain. Jadi kalau sudah dilahirkan Melayu, Melayu sajalah. Tak perlu tiru sesiapa.

Totol berkata...

Slm.... Yg baik ambil, yg buruk tinggak tak kira dari siapa. Sebelum cakap tengok diri sendiri. Tgk mereka yg bawah ko... Anak, bini. Buat apa yg ko boleh buat.... Jangan harap org lain buat apa yg ko rasa dia patut buat... Dia mungkin harap ko buat utk dia.

Tanpa Nama berkata...

Cuba ko pegi kelantan.tgk ada tak

Tanpa Nama berkata...

Cuba ko pegi kelantan.tgk ada tak

Tanpa Nama berkata...

agree with you zainol
utk yg berkenaan kalau tak setuju tak payah lah guna komen yang tidak ada etika.

Tanpa Nama berkata...

orang tua pun ramai yang lalai..guru kencing berdiri anak murid kencing berlari ..jangan asyik menyalahkan orang muda.

ketam berkata...

Btul..kita sama2 cermin diri kita dan sama2 muhasabah diri...

Tanpa Nama berkata...

I went to the West and saw Islam, but no Muslims; I got back to the East and saw Muslims, but not Islam.Muḥammad 'Abduh (1849 – 11 July 1905)

http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Abduh

Tanpa Nama berkata...

yang aku pelik mne ko tawu jepun censored kt faraj?? msti pnh tgk ni.. hahahaha

Tanpa Nama berkata...

Memang betol pon..Malaysia pengotor..korang tengok tandas awam je..teruk..Kita patou ikot Jepun..Dr sekolah rendah lagi derang cuci tandas sekolah..Didikan bermula dari rebung..buang sampah merata dengan selambenyer..Pasal mengimarahkan masjid, aku rasa banyak gak masjid yang aktif..ada kelas pengajian malam/hujung minggu...ceramah agama...sekolah agama...kem ibadah..kem cuti sekolah..kelas jahitan...cth : Masjid Shah Alam ada rakan masjid..info dpt melalui sms..Msjd Pndn Indh, Msjd Al-Ghufran Taman Tun KL..ada jugak yang teruk..Msjd Sungai Koyan, Pahang...byk lg la...

Tanpa Nama berkata...

I go to SG I saw more Islamic qualities. I go to US I saw more Islamic qualities than MY.

Why? Because they dont have the law to block you from leaving Islam. Naturally this allow people who are interested in Islam to join. Once they join then naturally they will see the beauty in Islam.

Here we are obsessed with prevent and punishing people for leaving Islam that we forget by doing so we are actually preventing more people from embracing Islam.

The law against murtad, snatching body of converts, bible siezing, all the paranoia did nothing to help but to reinforce the image that Islam is hard harsh amd ugly. Why??!!

Tanpa Nama berkata...

I want to add. Maybe those who are born Islam can be prevented from leaving Islam. But those who converts should be allowed to leave.

There should be no compulsion in religion.

azza berkata...

Dekat malaysia banyak juga yang menderma.. tp xtahu kemana duit tu disalurkan begitu juga dengan zakat yg kita bayar.. kalau betul duit tu digunakan sebaiknya sudah tentu masjid kita dah jadi yg terbaik.. susah betul jika semua perkara di Malaysia dipolitikkan. Terutama jawatankuasa masjid dan sistem pendidikan.

Tanpa Nama berkata...

Masjid tu nama dia masjid kotaraya... sebelah menara johorcorp dan depan city square..

Tanpa Nama berkata...

prince yg noob

kat mane2 negeri pon ade saje yg buat...tapi cuma segelintir sahaja yang mengikuti/memeriahkan/mengamalkan...
so,ini bukan masalah sesebuah negara/negeri/bangsa, tetapi ini adalah masalah individu itu sendiri..
yg bermasalahnya, si individu itu sendiri tak sedar langsung yg dia tu bermasalah!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya menetap dan bekerja di Saudi Arabia for quite sometime. Still, and belum terfikir nak balik. Diorang semua okay je. Perangai dekat jalan raya je yang teruk sikit. Tu pun budak budak sekolah. Bawak kereta macam nak terberak cari tandas. Sama je macam Malaysia. Saudi ada budak merempit pakai kereta, Malaysia ada budak merempit pakai motor.
Time solat, masjid penuh. Subuh ke maghrib ke isya ke penuh je. Most of them baik baik. Nak generalize diorang teruk is baseless.

Nak tengok seseorang tu, jangan tengok bangsa dia. Tengok secara individu. Kalau orang kata Melayu pemalas, tapi kalau kita grad top of the class from Cornell mesti kita marah kan?

Anyway, masjid kat malaysia ok je. Pergi la survey tengok dulu. Belambak masjid yang meriah. Kalau sebijik masjid tak meriah, tak bermakna semua masjid tak meriah.

See, do not generalize. Bye.

Unknown berkata...

dah lama aku nak bangkitkan benda ni tp takut kena hentam, faham2 la org melayu ni keras kepala dia lain macam. kenapa kita mesti ikut arab bulat2? bukan nak kata ikut arab tak bagus tp aku tgk ada yg taksub sampaikan cara cakap pun nak ada accent arab pekat padahal dia org melayu, duduk pun kat malaysia. pakaian dkt arab pun menjadi ikutan (ini tak salah pun tapi....) sampaikan org anggap benda tu wajib pakai kalau tak aurat terdedah, padahal pakai pakaian lain yg menutup aurat dh memadai. dr segi keagamaan aku boleh kata ikut lah arab, tp dr segi moral aku lebih suka cara org jepun. sbb aku tgk masyarakat arab tak jauh beza dr malaysia, jd kita ambil lah contoh yg lebih bagus iaitu jepun. dalam kita nak ikut cara arab ada terlintas tak dlm fikiran kenapa kita nak ikut arab? kenapa kita tak nak jadi lebih bagus dr arab sendiri? sudah tentu kita jd masyarakat islam paling maju dan menjadi negara contoh islam. dah tentu org arab pulak berlumba2 nak contohi kita.

Zolraya berkata...

dalam kehidupan diorang... apa yg Rasulullah buat dan pesanan dari Baginda, menjadi budaya di sana.

Tanpa Nama berkata...

Ya.. Di sentosa island pun surau kt parkg lot. Bkn guna plywood tp mmg mcm bilik. Cuma tang tmpt bwudhuk klu brtutup lg bgus. Tp, Ok apa.. Ada lah juga.. Drpd kt bgunan sblh leisure mall cheras.. dulu kami trpksa solat kt parkg lot. Mmg space utk park..coz surau (bilik, xpsti..yg diktkn surau la) brkunci.. Thn bila lupa dah.. Hrp da berubah la skrg..
Anyway, pnulis ni mgkin cuba nk share bnda2 baik yg dia prnah jmpa brbnding pgalmn dia d msia. Jgn sentap.. Tp sy pun mmg setuju dgn dia yg masjid d spura mmg best.. Cer tgk masjid assyakirin d Jurong. Canggih.. Msjid d msia pun da byk yg ok.. Alhmdulillah.. Sy rs pnulis hy kgum coz islam d spura msih lg trjaga wlu org luar yg xprnah jejakkn kaki d sana slalu dok komen mcm2.. Lg satu, tang nk kira brape byk je msjid di spura tu..fikir la sikit.. Spura tu pun brape besar je negaranya..? Hmm.. Nk buat prbndingan pun, alahai.. Anyway, yg baik kita sokong n puji, smg akn diikuti jejak lgkah yg baik tu..

Acho berkata...

Jgn mencarut.. Dosa..

Acho berkata...

Setuju.. Ikut alquran dan sunnah.. Dijamin selamat dunia akhirat..

Tanpa Nama berkata...

masjid di kl pon dah byk berubah. ada semua yg kat negara maju ada. contohnya masjid at taqwa & masjid kat bukit jelutong or masjid naza kat seksyen 13 shah alam. nampak? kat area urban baru ada sinar perubahan.

apapon, sebelum cakap banyak2, toilet masjid tu bersihkan dulu. dari masjid wilayah sampailah ke masjidil haram punya toilet, mmg tak islamic langsung. kotor dan jijik.

kita ke arah itu. cuma perlukan lebih masa.

Acho berkata...

Sebenarnya kita kena ikut.. Sunnah nabi saw... Cara pakaian hingga perlakuan.. Kalau bercakap cara nabi saw pn dapat pahala sunnah.. pakai jubah, serban, walau cara buang air besar pn.. Kalau kita ikut cara yg nabi saw ajar dan praktikkan.. Dapat pahala.. Xkira lah kita ni bangsa apa.. Ikut alquran dan sunnah..

Tanpa Nama berkata...

I think what you mean is musollah corner, bukan surau.

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa begini sahaja. Tak perlu membeza-bezakan di antara masjid ataupun umat Islam di Arab, Malaysia, Singapura atau mana2 negara sekalipun. Setiap negara ada kelebihan dan kekurangannya yg tersendiri. Maka dengan itu, masjid dibina dengan mengikut kemampuan serta keperluan negara tersebut. Sebagai kaum minoriti di Singapura, tentunya kami tidak mempunyai masjid sebesar yg di Arab Saudi mahupun di Malaysia. Kami mencuba sedaya upaya menjadikan masjid yg kecil itu seperti hub utk umat Islam. Kami ada deduction dalam gaji yg dipanggil Mosque Building Fund dan dari wang tersebut serta wang sumbangan kepada masjid inilah masjid kami didirikan. Tak perlu bertelagah tentang umat Islam mana yg lebih baik..atau masjid mana yg lebih gah..just appreciate what we have. Isnt that what Islam teaches us to do?

Aiman Amin berkata...

Assalamualaikum!

Thanks for this blog post.. :)

- Saudara Singapura

Sukur berkata...

Jadi terbaik mula dengan diri sendiri insyaAllah. Mulakan dengan niat Ramadhan kali ini berhenti tgok porn, sehingga selepas Ramadhan & selamanya insyaAllah. Mulakan dgn istighfar sebanyak2nya krn malu dgn Allah kalau kita pun termasuk yg hny pndai cakap, tp tak pandai buat.

Unknown berkata...

Ano no 1 : Saya tak tahu yang dalam tower. Kebetulan selalu conference kat Suntec, senang nak gi Bugis.

Ano no 2 : Yup agree. No pork No lard tak semestinya halal. Sentapnya. Keh keh.

Ano no 3 : Yup. Masjid Kotaraya. Jumaat pun kat sini. Atas Kebayan kan? Cuma kalau orang tak biasa, dia tak perasan masjid ni. Dari depan tak nampak (kalau jalan kaki).

akus berkata...

jelas agama islam gagal,tukar la agama lain

akus berkata...

kenapa cakap jepun lebih islam?singapore lebih islam?jepun lebih jepun,singapore imply value singapore pada org islam,org islam value gagal,mengaku saja

Tanpa Nama berkata...

Saya xfaham dan xnampak kat mananya yang orang Malaysia mula tiru arab?

Kat majlis selawat ke? Kerana menjemput habib2 dan masyaikh? Atau kerana perempuan mula berpurdah dan berjubah hitam? Kat mana ye org Malaysia tiru arab?

Then...tiru orang putih dengan segala hitam-kelabu budaya dan bahasa diorang...takpe pulak?!

Bangsa arab dihina sekarang sebab dorg mundur. Tapi jangan lupa Nabi kita SAW adalah dari kalangan bangsa arab. Nak kagum dengan moral bangsa lain, silakan. Kita ambik mana baik. Nabi kata ilmu tu milik orang Islam walau dari mana pun ia datang: jepun ke, yahudi ke apa...

Takde masalah nak berfikir luar dari kotak ke, tapi cara menyampaikan tu menentukan kesan nasihat yang kita bagi. Ko suka orang kelar leher ko semata2 nak bagitau lampu kereta ko tak padam? Atau tikam lengan ko semata2 nak bagitau anak ko tertinggal dalam kereta? Mesti xsuka kan. Macam tu la gamaknya bila kita menegur dan berpesan-pesan.

Nak tegur bangsa melayu, buat cara melayu supaya teguran kau jadi manfaat. Kalau tak, penat2 ko menaip sume buat berat dosa kau je di depan Allah.

Tanpa Nama berkata...

Maaf ye, saya org spura... Di spura, makanan yg disediakan untuk meeting, jika ada 1 orang muslim, selalunya mereka akan menyediakan buffet halal... Do spura ni sudah banyak penyedia makanan sudah mempunyai sigil halal... Org spura ni kiasu dan kaki complaint, jadi kalau sekiranya berlakunya ada meeting, tapi takde logo halal... Cfm jadi kecoh di media... Jadi Sila tolong jgn memperkecilkan cara kami terutama dari bab makanan halal

Tanpa Nama berkata...

Maaf... Kalau nak berbual pasal murtad, tak payah ckp pasal persatuan... Pergi je ke kelam kelab di KL... Takde org Islam ke? Jadi itu apa, bukan murtad? Pada saya, orang Islam dimana mana pun sama... Sendiri mau ingat... Di Singapore ni mmg negeri kami kecik, dan kalau nak dibandingkan jumlah masjid, mmg tak terlawan la... Tetapi, jumlah penderma, Alhamdulillah.. Kerana kerajaan pastoral tiap tiap Bulan gaji kami dipotong $5 untuk tabung pembangunan masjid...mungkin itu lah sebabnya masjid kami lagi advance...

~lady X~

Tanpa Nama berkata...

I think u yg get it wrong... He is not saying abt jgn ikut sunnah... He memperbandingkan negara Msia yg seluruh dunia tahu ianya negeri Islam... Dengan negeri bukan Islam... Kalau dah negeri Islam tu takkan laaaah tak ikut Sunnah dan Al Quran... Tak masuk akal kan

Tanpa Nama berkata...

Ya precisely, it's cursingmalay but not cursingislam... So?? Antara kau paham ke kau macam paham.... Ni lah masalah stereotype muslim, so narrow minded... It's just a blog name...

Tanpa Nama berkata...

Another stereotype and narrow minded Malaysian Islam... Cara kau reply dan cakap ttg ugama Islam di spura level jahiliah aje telah menunjukkan diri kau tu JAHIL... Astarghrafirullah...

Joe berkata...

Memang org Malaysia dok try tiru Arab.. dressing bagai ok tgh padang pasir dah.. nama pun susah nak sebut ejaan/sebutan mcm arab dah.. kereta pun penuh sticker Gaza apa segala dah.. tapi penghayatan sebagai seorang Islam takdak.. start dengan kebersihan, pakai tudung labuh berpurdah, anak kecik 3-4taun pun dh diajar pakai tudung, anak2 berkopiah songkok, buang sampah merata cam biasa jgk, tak jaga image sebagai seorang Muslim, buat malu je kat kaum lain.. situasi paling simple, makan kat McDonalds, cuba perhatikan family yg makan kat 'fast food' outlet tersebut, masa diorg tinggalkan meja, adakah bersih meja, kawasan sekeliling or disusun kerusi balik seperti asal? yang saya nampak 95% of the time, konfem bila family tu balik, mcm tongkang pecah, potato chips bersepah sampai jatuh ke lantai, cili sos disalap serata meja.. katanya "Ahh kita bayar service tax ape utk diorg kemaskan.. biar la org tu kemaskan".. apa salahnya kalau meja makan tu dikemas selepas makan? kalau kita kemas sendiri, takdak la pangkat 'tukang kemas meja' kat McD tu.. betoi dak? situasi ni sangat berbeza bila saya tgk org Jepun makan kat McD Msia, lepas diorg tinggalkan meja, semua berada dlm keadaan asal, bersih n kemas.. fahamkan konsep Fast Food bermaksud kedai yang kita beli kat cashier counter tu sendiri (self-service), gunakan meja yang disediakan, kemaskan sendiri meja lepas makan, 'clear-tray' tu sendiri kat waste-bin disediakan disetiap penjuru kedai makan tu.. kkdg tu bila saya clear-tray saya sendiri kat McD, org semua jeling mcm nak gelak, mcm pelik, mcm "apahal mamat ni clear sendiri, kerja sini kot?" ... mungkin sebab saya dah biasa duduk overseas, travel, belajar macam mana adab orang overseas.. saya harap org Malaysia bila dah pi overseas tu balik2 Msia, adopt the good habits, kalau tak, sia-sia pengalaman overseas anda tu...

Hal dressing plak, saya dah lama memerhatikan trend org Malaysia skarang, saya rasa dah mula timbul fahaman/mazhab baru -Mazhab Malaysia dimana org pakai tudung buleh pakai dgn skinny jeans, legging, tanktop.. bila dtg issue keagamaan, posting kat facebook mmg keyboard worrior dah, meletop letop.. solat udah ke? aih selfie dgn tudung dulu pastu posting duluu.. kain telekung dalam almari tu dduk dalam plastik lagi.. tunggu Solat Tarawikh nanti baru nak kuarkan.. sampai masjid, selfie lagi~ "Salam dari Masjid Xxxx".. dduk kat perkarangan masjid, facebook duluu... situasi ni pun terjadi pada kaum adam, sampai depan masjid, check-in dulu, tag gambar masjid pastu caption "Jom solat dulu" dapat 100 like.. solat utk diri sendiri dgn Allah SWT atau utk bangga yg diri tu dah sampai masjid? kalau tak salah saya masa kat skolah dulu ustazah kata sikap/sifat Riya' tu berdosa oo.. mcm berlagak plak dah sampai mesjid kan? tak gitu?

Tahukah anda, Facebook tu Yahudi yang punya? owner dia sapa? Mark Zuckerberg tu bkn Yahudi kah? kenapa nak diposting kat Yahudi-network? dlm friendlist saya ada banyak orang dari arab n negara-negara lain, dalam banyak2 posting isu politik, isu Islam, yang saya nampak masuk 'news feed' semua posting org Msia.. part ni renung2kanlah sendiri kenapa Yahudi sendiri tak guna network ni utk canang cerita2 diorg.. tak bersocial-network tak salah.. as long as you know what you are doing and doing it right ;)

Kalau bab makan plak, kena makan yang halal -yes. Kes Cadbury baru ni, ohhhhhh Haram, sebab apa? sebab masuk berita ada DNA babi.. tapi berkepit dgn boyfriend girlfriend tu tak haram? yang over-conscious bab halal-haram tu kena faham apakah itu Halal dan kenapa halal itu penting.. bukan sekadar cop atau label pada packing makanan yang anda nak beli/makan tu..

FOOTNOTE:
kepada posting AnonymousJune 28, 2014 at 11:36:00 AM GMT+8 , lebih baik saya buat dosa kat sini dan betulkan kesalahan saya hari ini daripada hidup in IGNORANCE for the rest of my life... thumbsup mr/ms blogger cursingmalay for picking this topic

Tanpa Nama berkata...

Kalau mcm tu esok keje ko naek unta jgn naek keta kata ikut cara nabi kan

Tanpa Nama berkata...

Aku dilahirkan di arab saudi tempat di terdapatnya masjidilharam... ade sapa2 yg komen kt sini pernah tiba masjidilharam? Pernah tau apa yang ada dlm masjidilharam? dari segi Kelengkapan, kemudahan dan lain2? Tgok rancangan utk comparision, mmg ade dia akn cr masjid yg ceruk2 mne di arab saudi utk dimasukkn dalam rancngan dia... boleh pulak kau compare kn pasal islam dgn negara maksiat cm 2 , even budaya dan cara dia bgus. Jgn compare dgn islam and arab saudi.. . Kau dh pernah pergi singapore? Brp byk masjid yg ade? And semua baik mcm yg ko tgok kt rncngan 2 ke... nk msuk rncangan mst dia masjid yg the best condition... kalau mcm 2 ko compare la the best masjid singapore n the best masjid di saudi... ko ckp masjid sunyi le pe, ko sendri pernah dok masjid kalo bukan waktu solat? Dok dr subuh, tggu zuhur? Pernah? Itu semua terpulanglah kepada satu2 masyrakat setempat di tempat 2... jangan sesekali membndingkan negara kelahiran nabi MUHAMMAD S.A.W. dengan negara yang hina dan jijik ( bila ko sebut pasal bende xsenonoh td) siapa nk support islam lg kalo bukan islam sendiri... THINK about that... ALLAHUAKBAR... !!!

Unknown berkata...

U nak tahu kenapa masjid kita jd mcm tu sebab politik malaysia ni haru biru...tak tahu apo yang sebenarnya diperjuangkan sama ada perjuangkan islam atau pemimpin politik....

Apostolos Velios berkata...

jauh kau berjalan noob

Tanpa Nama berkata...

Sbb kaum yg teruk je yg Allah turunkn nabi. - so agree with that.

Boy Ipoh berkata...

I have to disagree and agre certain point. Ikut arab? Ikut sunnah sebenarnya. Bkn sebab nak ikut arab. Hadis ada sebut "jgn menyerupai sesuatu kaum". Jadi meyerupailah seperti seorg islam. Anyway still tak salah nak pakai cara apa pun asalkan tutup aurat.

Kenapa anda fikir jepun suka tgk porn? Itu tanggapan anda je. Dlm rancangan al kawatir tu nak bagi kesedaran kpd kita. Dlm islam mmg ajar kita bab kebersihan. Jd dia kaji dan nak tunjukan yg bkn islam lagi bersih dan berakhlak. Bkn nak suruh kita jadi ikut jepun.dlm islam tu dah complete cumamuslimnya tak dpt ikut semua. Manusia mmg tak perfect. Bak kata setgh org. Dont blame islam. Blame the muslim. Islam is perfect but muslim are not.

Ok bab masjid, kat msia ada byk je masjid mcm singapore tu. Kamu yg tak explore. Cuba pi tour masjid sana sini time tarawikh ni. Byk je masjid ada kemudahan, ada playground, wifi, atm machine pun ada, gerai gerai jualan makanan aunnah produk islam, library pun ada, taska pun ada, dewan utk seminar, kenduri nikah, bilin bilik kecik utk kelas pun ada. Surau kat rumah saya ni ada je taska kat sebelah dgn pkayground lagi. pertandingan futsal, badminton , pun ada dibuat dlm kawasan masjid. Kamu je tak explore ni. Yg saya tak kumpa lagi ialah eco sistem cahaya lampu yg masjid singapore tu je..lain msia pun ada. Seroous byk masjid saya pernah yg confirm ada skarang mostly mesti ada sekolah tahfiz dan taska..playgroud, mini library, ruang dewan dan bilik bilik kecik utk kelas mengaji dan sebagainya...

Kamu juga missed episod yg dia ada dtg msia. Depa pi tabung haji kelana jaya. Al kwatir puji msia dan dia sendiri ckp org di mekah byk yg ckp dan pujj msia antara jemaah yg bersih, berdisiplin.

Akhir kata saya. Bersyukurlah dgn apa yg ada. Jgn disebabkan anda baru nampak lihat sebahagian di luar negara anda terus nak condemn negara sendiri. Masing masing ada pro and cons. Pi swiss la dok sana..isteri bersalin suami pun dpt cuti 3 bulan.. baru nampak bab tu
.tak tgk bab cukai dan sebagainya...

Ada lah sebab sebab dan hikmahnya semua ni berlaku.

Tak payah nak compare jepun je dlm bab kebersihan. Dulu melayu suka kutuk cina tak bersih la..cuci pakai tissue bagai. Saya jaga asrama..majority melayu islam asrama kotor teruk. Yg cina walauoun minority tp semua srama saya pergi dorang yg paling bersih. Apa cier?

Yg penting kita masih islam dan bukan muslim yg perfect. Mereka yg kafir walaupun bersih tetapi masih juga akan jd api neraka.

yes cuma malu la..kita cemarkan nama islam atas kesilapan kita. Akhlak da adab kita. Sekian. Selamat bersahur dan berpuasa.

Boy Ipoh berkata...

Salam alaik. Nak berfacebook tak jatuh hukum haram atau dosa. Kita tak sumbang kat dia pun.

TEguran disini bahwa islam tidak benci yahudi semata mata. Yg dibenci ialah Yahudi yg menentang islam. Zionist.islam juga tidak larang yahudi masuk islam.

Ketahuilah kamu bahwa kebykan nabi juga dari kaum Yahudi / israelites. Nabi Muhammad saw juga berurusan niaga dgn yahudi. Salah seorg isteri nabi juga dr kaum yahudi. So pi kaji sejarah ni dahulu. Yg haram sekiranya betul duit org yahudi ini betul betul dia salur ke kerajaan dia utk menentang palestine. Yg itu barulah boleh kita boikot.

Pi baca bab berfb ni kat web ustaz zaharuddin. Sekian

Tanpa Nama berkata...

Wah kelakar ko ni blja agama mane tibe2 mase club murtad??? Hadis mane ko bace bro bleh tolong bgtau

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju sgt dgn ko bro.. ramai yg x pg masjid ye lah pg masjid time solat jumaat je mane nak tau... ni tibe2 org singapore dok melalak ni knp serius x phm.. padahal yg org malaysia yg selalu pg masjid kat singapore ni dok puji negara dia

Tanpa Nama berkata...

Tgk dlm fb pun tau dak singapore siap bertatu patu tayang kat dlm profile badan wa cantik pakai tatu di bahu mcm the rock patu ckp alhamdullilah peh style doh org islam singapore

Tanpa Nama berkata...

Ko ni bahlol ape mmg zaman nabi dulu ade unta je ke??kuda ko x nk ckp lak.. berfikir dulu sblm ckp.. org cite sal sunnah nabi ko ni mesti syiahkan

Tanpa Nama berkata...

Ko ni mesti pekerja mcd kan mrah tol org x buang sampah.. lain kali blaja elok2 bkn panjat panjat pagar sekolah.. x pe2 aku doa kan ko jd manager k xde kena buang smph da

Tanpa Nama berkata...

Boy ipoh aku setuju sgt ngan ko.. diaorg ni yang melalak bgai pg masjid time jumaat je.. mane nak tau patu tau kutuk negara sndri padahal xtau pun bnyk je msjd malaysia di mcm kat singapore 2...

Unknown berkata...

Tu la diorg ni.. kan Azhar Ahmad dh tulis ada pengesahan dr MUIS... huhuu.. baca jgn separuh2...anyway.. yg penting kita ni yg kena berubah..

Tanpa Nama berkata...

Sy muslim. Mmg sy mengaku ada kelemahan pd ummat akhir zaman.

Sy xnk berckp Islam n melayu shj. Islam seluruh dunia xkira bangsa.

Lemah dr semua perkara berpunca dr iman n ilmu serta meninggalkn amalan agama n sunnah Rasulullah saw.

Ummat Islam lemah disebabkn mengabaikn melalaikan perintah Allah n sunnah Rasulullah. Serta pudarnya nilai kasih syg sesama ummat.

Jika ummat Islam kuat 3 perkara diatas, dunia dibwh kaki org Islam.

Sy akui kelemahan n mmperbaiki dari mencari kelemahan org n mencaci serta mmburukkn mereka.

Tanpa Nama berkata...

Muslim yg mmberi komen disini perlu sedar n mmbaiki diri. Mulakn dgn diri sendiri.Jgn sekadar syiok berkomen.

Ayuh dgn bismillah di bulan ramadan ini kite muslim bngkit berubah.

Ps- jgn mmbodohkn org lain jika kite belum cukup cerdik wahai admin.

Tanpa Nama berkata...

hmmm kesiannye anon kat atas ni. apa2 pun selamat menjalani ibadah puasa

Tanpa Nama berkata...

Ada point i setuju n ada point i xsetuju sbb xd bukti kukuh n maklumt sokongan.

Sori admin jst my opinion.

Tanpa Nama berkata...

Muslim perlu besyukur krn Allah lahirkn kite as a muslim.

Bile kite xikut n melalaikn perintah DIA. Kite akan dihina krn kite sendiri.

Tanpa Nama berkata...

@anon 3:53
"no pork x semestinya halal dan suci...in most hotel they cook using the same utensils" - sigh...tsktsktsk. Jom belajar lagi.

Tanpa Nama berkata...

I believe this is caused by minority mentality.
Umat Islam Melayu di Singapura adalah minoriti di sana. Mereka menempuh jalan yg lebih sukar daripada umat Islam di Malaysia. Jadi, kepimpinan dan kesatuan sgt pntg untuk minoriti. In fact, a lot of my friend from Singapore admit that the Singapore Gov was ultra racist and kiasu towards Muslim and Malay. Well, i guess i need to stay there for couple of years to prove thay.
Minority mentality juga berlaku di Malaysia. Tetapi bukan pd umat Islam dan Melayu. Mentaliti ini berlaku pada kaum Cina dan India di sini. Ini kita boleh buktikan melalui rekod 20 org terkaya di Malaysia. Majoriti adalah jutawan berbangsa Cina diikuti India. Dalam 10 org terkaya pula, hanya seorg shj bangsa Melayu Islam di dalamnya. So, mentaliti inilah juga yg mendorong kpd kejayaan kesatuan Islam di Singapore sana.
Apa yang kita Umat Islam di Malaysia harus lakukan? Jawapannya:
Jangan berusaha nak ikut cara Arab. Sebaliknya, berusaha ikut cara Nabi saw. Rasulullah saw diutuskan di dalam satu bangsa yang kasar,sentiasa berkonfrontasi di antara satu sama lain, di antara puak dan fahaman. Hikmahnya adalah, walau seteruk mana pun sesuatu kaum itu pasti boleh berubah dengan mengikut Al Quran dan Sunnah. Islam is way of life. Kita kena terima hakikat ini, ada bangsa lain yg bukan Islam lebih "Islam" dari umat Islam. Lebih menepati konsep Islam dari cara kita mengekspresi Islam. Pakat2 lah kita semua berubah. Tak semestinya dia kafir, apa yg dilakukannya itu perkara yang salah di sisi Syara'. ^_^

Tanpa Nama berkata...

Nonmuslim xyah highlite masjid kosong. Mmg sbgmuslim aku akui kekurangan.

Tgk gereja hari ahad ada org tu pun xpun xpenuh. Kenapa xhighlite.

Tokong tao buddha lg xdorg. Tok pekong duduk bersila mkn limau sorang2.

Masjid walaupun xramai tetap ada org setiap hari. Tp kene dipertingktkn dgn program2.

Xpyh highlite kekurangan org lain sbb kekurangan sendiri jelas n terang.

Tanpa Nama berkata...

Islam xgagal. Tp penganutnya ada kekurangan.

Yg gagal adalah mereka yg menyembah selain Allah swt, one God.

Tanpa Nama berkata...

Admin kene round 1 negara tgk kearwah masjid sebenar. Sbb rakyt malaysia lebih percaya persepsi dari fakta.

Xyah la generalis. N mmburukkn agama

Anis berkata...

Assalamualaikum,

saya suka dengan apa yang ditulis di sini. Memang betul negara bukan Islam amat menjaga kemudahan rakyatnya yang beragama Islam. Saya pernah tinggal di Jepun selama beberapa waktu. Ada satu hari saya sedang berjalan melawat kawasan di Saitama prefecture & waktu solat hampir habis. Saya terpaksa bertanya kepada orang tempatan di mana masjid, mereka bukan saja menunjukkan arah malah menemani saya berjalan kaki hampir 30 minit untuk ke masjid. Bila sampai di masjid, saya dapati kawasan masjid sangat bersih, teratur dan ada kain telekung (Jepun) untuk solat. Sangat terharu.

Saya juga pernah tinggal di Mesir untuk beberapa waktu. Apa yang boleh saya lihat, sangat jauh berbeza keadaan masjid di sini. Masjid di sini mungkin kotor disebabkan keadaan berdebu iklim panas Mesir. Namun begitu, orang mereka sangat pengotor. Sampah dibuang di mana saja. Kucing liar disepak dan bukan dibelai. Kebersihan masjid di abaikan dan pemakaian perempuan mereka amat memalukan ya Allah. Bayangkan pemakaian mereka adalah aurat dibalut bukannya ditutup. Sangat menyakitkan mata.

Saya malu, Malaysia sekarang sudah mengikut gerak arus negatif mereka. Perempuan malaysia sudah tiada malu dalam pemakaian. Masjid diabaikan, Islam hanya pada nama. Mungkin inilah akhir zaman.

Tanpa Nama berkata...

Kita di Malaysia berdepan dengan politik kebencian yang melampua yang sudah pun menjadi barah dalam masyarakat, sebaik manapun kebaikan yang dilaku pihak Lain tetap akan dianggap budak dan keji disisi mereka.

Tanpa Nama berkata...

Saya pun setuju dgn Boy ipoh..org melayu suka sangat kondem bangsa sendiri. instead of buat sesuatu, asyik nak mengutuk je kerjanye. Cubalah BANGUN dan BUAT instead of CAKAP AJE dan asyik cari salah org. kalu nak blog pun, bubuh la article yg dapat menyemarakkan perubahan bangsa kita, bukannye kondeming your own bangsa..merugikan! Don't be a TYPICAL MALAY BUT BE AN OUTSTANDING MALAY!..

Tanpa Nama berkata...

Huhu....Malaysia pun negara maksiat gak..Kelab malam berlambak-lambak.Kilang arak pun ada.Anak luar nikah makin banyak..Sedap mulut kau je nak panggil negara orang lain hina dan jijik.Kat mana2 kau berpijak pun itu tanah yang dicipta Allah bro..Hormatlah perasaan orang lain..

Tanpa Nama berkata...

Melayu ni mulia sangat ke sampai tak boleh condemn?Dah bagus sangat sampai tak boleh terima kritikan?

Tanpa Nama berkata...

lastl

Hime berkata...

lastly masjid jadi tempat lepak atau port mat2 gian bertandang... sedih gile...

Tanpa Nama berkata...

ttstakat tulis kat blog..

Tanpa Nama berkata...

Kalau x boleh terima kritikan..nk dgr puja dan puji je..selamanya melayu x maju..byknya kita melayu ni sbg pengguna je..bkn pencipta..kalau bangsa melayu dilupuskan dr muka bumi ni...bangsa2 lain x terkesan pun

sabree hussin berkata...

aku pun ase banyak yang tak kena dengan bangsa aku sendiri

Tanpa Nama berkata...

We live in the Middle East for a long time.. we've seen the Arabs and they are definitely not the best, far from it, down right embarrassing. Arrogance is the word.. tak mulianya kalau ikut budaya Arab. Sekarang baru saya faham kenapa Nabi s.a.w di turunkan dikalangan mereka

Tanpa Nama berkata...

My personal opinion.....saya rasa bukan isu negara mana, negara Arab ke negara barat ke Singapura ke Malaysia ke.....semua adalah hamba Allah, bezanya adakah seorang muslim adalah muslim hanya pada nama. Kita sebut kita Muslim or Islam , atau negara Islam, tetapi semua ajaran Islam tidak dipraktikkan... itu yang mungkin ingin disampaikan. Jepun bagus dari segi adabnya, itu adalah ajaran Islam, tapi ada yang mengaku Islam ..tidak cantik adabnya...sama juga yang pergi masjid mereka mungkin Muslim pada nama tapi tidak sepenuhnya muslim secara perlaksanaannya....wallahualam...
maka bukanlah menuding jari mengatakan siapa yang salah tapi semua kena ambil inisiatif mentarbiah..yang sudah Muslim dimuslimkan kehidupannya, yang belum Muslim tapi muslim kehidupannya marilah didakwah kepada Islam.


Tanpa Nama berkata...

A writer wrote that Malays are being arabised because they are starting to use words like hijab, iftar, eid mubarak, and solah. Then, muslim youths in Malaysia like to don the thawb instead of baju Melayu. I dismiss it for it sound like a petty issue (still is, so, read on)

For a moment, I thought this trend came from religion but upon talking to ustaz, imams and hardline conservatist, they prefer to use Malay terms more than Arab terms, I realised that this new trend is hardly religious motivated.

Then, what?

It took me a while to realise. I didn't realise it at first because I subconsciously use them in my day to day conversation. I only realise it after observing my relatives from Bolton, UK, who came to visit us. Actually, our youths becoming hijabista and masyaikh is not a product of arabisation but a form of westernisation. Since western muslim speakers rose into popularity, people like Yasmin Mogahed, Tariq Ramadhan and Nouman Ali Khan had a big impact on our youth in Malaysia. All these terms existed in the Western Muslim English corpus. I used them a lot because in the West, we speak English with one another.

This is further proven when I look at the background of youth who uses these terms on facebook. A lot of them are anglophone Malays. Eg, Eid Mubarak, peeps. So, this is my conclusion. In an era when the government asked us to look to the West to take good examples, this habit of utilising Arabic terms is the product of our youth wanting to be like the western Muslims. It is. Here is another thought. Was niqab made popular because Saudi women wore them? Not really. It became popular after the niqab issue in France.

So, are we being more Arab?
Or, are we being more western?

Judging by the writer's article and how he was happy with us using English and wearing western clothings, he should be happy to know that the popular usage of Arabic terms and Arab culture in Malaysia is the product of our youths wanting to be like the western Muslims. Our youths don't follow Arabs because they never seen one but they had seen syeikh Yusuf Estes, Dr Ingrid Maddison, Nouman Ali Khan and many more western Muslim speakers who uses Arabic terms in their talks and don Arabic clothing. That shouldn't be a problem since we always employed a double standard that anything from West is better than anything else.

MOHD FUAD YAHAYA berkata...

Skrang isu utama adalah isu BANGSA? manusia bernama MELAYU pening kepala mereka sbb diorg nk bawak adat dan budaya BANGSA ARAB! mereka lupa yang DIRI mereka tu bila berdiri di depan cermin adalah bertubuh MELAYU.. jadi banggalah dengan DIRI MELAYU kita ni..BANGSA MELAYU ADALAH BANGSA YANG PENUH ADAB BUDAYA YANG TINGGI...lantak lah apa orang nak cakap apa pon...aku bangga dilahirkan sebagai MELAYU sbb atok nenek moyang aku MELAYU dan aku melahirkan anak2 aku pon MELAYU...
jadi lupakan fahaman sempit yang cuba mencampurkan hal BANGSA dan AGAMA...

Unknown berkata...

Emo nya hehehe

Unknown berkata...

Mentality manusia yang cenderung merasa mereka lebih superior dari warga negara jiran, akan suka menghina dari memuji. Sedangkan menjaga hati dan perasaan jiran itu adalah Islam

Unknown berkata...

Dapat solat di surau atau di sudut parking lot pun sudah cukup baik kerana dapat dirikan solat. Lain ikan lain lubuknya. Semuanya bagus

Unknown berkata...

Dapat solat di surau atau di sudut parking lot pun sudah cukup baik kerana dapat dirikan solat. Lain ikan lain lubuknya. Semuanya bagus

Unknown berkata...

Satu perkembangan baik ni. Moga lebih banyak masjid begini

Unknown berkata...

Walaupun saya bukan Singaporean tapi saya kurang setuju mengecam keseluruhan remaja di sana. Masalah sosial yang teruk bukan sahaja berlaku di Singapore. Ia sudah berlaku hampir semua masyarakat Islam sedunia. Tengoklah sendiri di Malaysia

Unknown berkata...

Bukan semua Malaysians beranggapan Melayu Singapore dijajah. Jangan pukul semua sama rata

Unknown berkata...

Kalau tak suka dengan blog ni jangan baca. Banyak lagi blog yang saudara boleh lihat

Unknown berkata...

Rata-rata bangsa Melayu sudah lama hidup dalam penafian (living in denial). Cuba kita pelajari sejarah Korea yang dahulunya lebih mundur dari kita. Mereka belajar menerima kelemahan diri dan kritikan yang membina. Sejak tu mereka banyak belajar dan bersaing dari negara jiran mereka Jepun

Unknown berkata...

Sedihkan.

Unknown berkata...

Saya pernah ke sana pada tahun 2001. Mereka mempunyai nilai moral dan sivik yang sangat tinggi

Unknown berkata...

Sabar sabar

Unknown berkata...

Tak salah pun nak ambik kritikan ni sebagai positif. Saya rasa admin blog ni just cakap secara general. Bukannya dia pinpoint sesapa. Dont take it personal

Unknown berkata...

Emo nya hehehe