Disember 26, 2012

Cop Mohor Rasmi Penjajah Dalam Minda Melayu Bab 01

Semua orang yang melakukan sesuatu mahukan usaha mereka dihargai, tak kiralah kau orang-orang susah yang kerjanya setiap hari mencari rezeki untuk anak-anak makan ataupun kau pemimpin masyarakat yang mahukan kerajaan mengiktiraf jasa kau.

Orang-orang Melayu lagilah, ramai antara kita yang melakukan sesuatu atas sebab supaya sumbangan kita dihargai dan dipandang sehingga kita bergelar Datuk atau Datin atau Tan Sri, kerana kita tahu, bila seseorang itu punya gelaran, itu tiket untuk buat duit lebih besar.

Tapi kenapa, pengiktirafan orang luar jauh lebih besar dan lebih berharga pada pandangan masyarakat kita? Seolah-olah kalau orang Melayu buat something, selagi kita tak diiktiraf orang luar, kita bukan boleh dikira sukses.Adakah ini masih lagi menandakan kita masih lagi dijajah dalam minda?

Beri contoh, seorang penyanyi Malaysia, hebat dalam negara. Berjaya dapat pelbagai anugerah, pandai cipta lagu, pandai main muzik, tapi hanya selepas diberi pengiktirafan orang putih atau ada orang barat mahu bekerjasama dengan beliau, beliau diangkat satu takuk ke atas lagi, lalu bergelar artis bertaraf antarabangsa.

Atau sebuah studio animasi yang sekian lama menayangkan animasi mereka di TV9, penonton suka, ibu bapa suka, nenek datuk suka...bagaimanapun bila siri animasi mereka tertayang di Disney channel, masyarakat mula mengangkat mereka ke satu level lain, studio animasi bertaraf dunia.

Nampak apa aku cuba tuliskan?

Ramai antara kita buat sesuatu, untuk dapat recognition orang barat, supaya kita dijenamakan sebagai "individu bertaraf dunia" oleh orang putih. Apa yang terjadi apabila ada orang putih iktiraf kita sebenarnya ?

Orang putih itu iktiraf kita sama peringkat dengan dia. Seolah-olah hanya dengan usaha gigih dan pengiktiran tersebut, barulah kita boleh dikira sebagai sukses.Sukses hanya akan datang bila kita sama level dengan orang barat...ada pernah kau terfikir macam tu?Mesti ada. Kita orang Melayu...bangsa yang dijajah.Mental kita dah dibentuk sekian lama untuk rasa diri kita inferior berbanding mereka.

Hakikatnya, dunia ni dah macam ni. Bila kau buat sesuatu yang exceed apa-apa saja yang orang2 barat boleh buat, kau akan dibeli oleh mereka. Ambik contoh, apa-apa saja teknologi baru yang dicipta oleh orang-orang India akan dibeli oleh orang Barat dan dijenamakan supaya nampak macam orang Amerika yang cipta. Kau tulis novel yang mempunyai cerita yang epik dan jadi best seller di negara kau, orang barat nampak, diorang ambik jadikan filem dan filem itu jadi filem dia.

Mentaliti kita sangat berbeza dengan orang barat kerana mereka menjajah dan kita orang dijajah. Kerana itu bila ada kaum kerabat Great Britain datang ke Malaysia, kita letak dekat muka depan akhbar kita kedatangan mereka, kita buat setem peringatan, kita tunjukkan dalam TV.

Cuba PM kita ke sana, haha.

Contoh paling baik dan paling besar dalam pengaruh penjajahan kepada kita yang paling obvious adalah bolasepak. Semua orang ada team kesukaan mereka dalam BPL. Ada yang bergaduh2 mempertahankan pasukan BPL mereka, padahal dia orang Kuala Kangsar gaduh dengan orang Pasir Gudang. Jika kau tanya peminat-peminat bolasepak BPL ini, salah satu impian mereka, adalah untuk ke England, menonton perlawanan bolasepak pasukan mereka di stadium. Aku tak terkecuali.

Kenapa kita begitu?

Kenapa orang kita, simpan impian dan sanggup bersusah payah nak ke sana, semata-mata nak tengok pasukan bolasepak mereka walhal pasukan kesayangan mereka datang ke sini, main bola macam nak tak nak, asal main dah la, sebab dah kena datang.

Privilege mereka untuk datang ke sini adalah untuk buat duit daripada hasil kerja kita tapi kita sanggup ke sana untuk spend titik peluh hasil kita. Kita spend beli jersi, beli scarf, beli merchandise, bayar Astro nak tengok bola, tapi...sedar tak apa yang kita buat sebenarnya? We are paying for our entertainment while we are also making the rich, richer. One way street punya sistem.

Pada pandangan aku, begitulah caranya orang barat mengawal dunia ni.Cipta benchmark untuk orang lain kejar, kawal orang2 yang capai benchmark ni dengan iktiraf dia supaya dia hormat dekat orang barat ni dan kalau ada siapa-siapa yang terlebih pandai berbanding orang barat, mereka beli orang tu.

Sebab mereka tahu, tidak ada orang boleh resist satu-satunya benda yang paling menarik dalam sistem yang mereka ciptakan ini. Duit. Siapa kawal duit? Siapa banyak duit? Duit mana yang dijadikan ukuran ekonomi dunia? Sistem ni akan menguntungkan mereka dan merugikan kita kerana kita, mentaliti kita...kita berasa sangat selesa dijajah.

Tak percaya? Cuba bayangkan...apa jadi dengan life kau, kalau hiburan-hiburan barat tak ada dan gantikan dengan montaj orang tawaf keliling Ka'abah sepanjang hari.

Dari dulu sampai sekarang, aku tak pernah lagi dapat jawapan, kenapa hati aku senantiasa kata, kerajaan kita sayang Queen Elizabeth.

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

N nk xnk ko pn kena mngaku ko pergi emirates utk tgk stadium Emirates.

N nk xnk kita kena mngaku arsenal main dh xcantik mcm dlu, wlpn emirates cntik.

Arsenal dh xwat aku bdebar-debar mcm time henry, pires, bergkamp, vieira berlari dgn bola tgh padang.

Satu masa dlu kalo arsenal main n menang, sok harinya aku lebih bersemangat g skolah

Skrg x lg


Mcm tu la gak, tgk liga msia main, aku pn xpenah rs bdebar debar...


Adekah itu betmakna aku juga dijajah org putih n half black?hehe

-peugeot-

Tanpa Nama berkata...

Aku dah pergi kesana menjenguk ke sana tiada apa yang perlu dibangakan pon..

Orang putih banyak lagi bangang dari orang Melayu..

Tapi munkin mentaliti peningalan sejarah yang membelengu masyarakat seolah mereka supeior..

Buangkan la sifat tu semua hanya pengiktirafan dari tuhan yang paling tinggi..

Dunia hanya sementara akhirat juga yang kekal untuk selama-lamanya.

Wan Tu Som berkata...

Aku rasa betul apa kata Mantot tet tut. Kita tak sepatutnya mengharapkan diorang sebagai tulang belakang kita.

Seharusnya, kita sendiri menjadi tulang.

Master Yoda berkata...

walaupun aku terkecuali tuk sokong EPL ni, tapi aku tak terkecuali tuk sokong kelab2 luar negara...tapi bukan EPL la...

tapi mmg ye pun, aku ada je simpan hajat nak gi Nou Camp kalau ada rejeki lps jejakkan kaki kat bumi Makkah...

Prince of Noob berkata...

mendapat pengiktirafan dalam negara dah cukup membanggakan, bila dapat pengiktirafan negara luar adalah suatu bonus. macam juga shah rukh khan, walau dah diiktiraf di negara beliau dan merata dunia, masih tak boleh lawan pengiktirafan dari negara kita memberi beliau gelaran datuk menjadikannya datuk shah rukh khan... mesti bangga datuk srk dapat pengiktirafan dari negara malaysia

Tanpa Nama berkata...

Sama la kalau Ada Anak pi oversea..dibanggakan sgt Smpai pndg rendah kat org lain yg blaja local U je..

plain83 berkata...

LoL noob si tapak sleman pink.. ya aku stuju ngan mung XD

Kak Mah berkata...

lord save the queen..

Tanpa Nama berkata...

ijazah dari univertsiti luar negara pun lebih diterima bakal majikan daripada ijazah dari universiti tempatan..

Tanpa Nama berkata...

Mentaliti local yg sambil lewa / asal boleh, akan menghasilkan produk yg so-so kualitinya. Pembentukan polisi yg lemah & berubah-ubah seolah-olah tanpa halatuju tanpa pendirian yg teguh membuatkan org semakin kurang yakin dgn pengiktirafan negara sndri, sbb hujan emas di Negara org...
Drp;
RYSMHP

Tanpa Nama berkata...

dh namapun international mmgla kne ada pengiktirafan luar negara.lgpun kalau dpt pengiktirafan luar adalah 1 value added.ini bukan 1 penjajahan minda.sama jugak ms korg blaja dulu.nk sgt kumpul sijil dari luar.kenapa xkumpul je sijil dr aktiviti dlm sekolah je?

kalau bab2 kualiti university,queen elizabeth dan lain2 aku setuju la.

SyncRo MEOR berkata...

i've always thought pengikhtirafan orang luar, people not of my kind is a measure of success. you know you did good when your product breaches boundaries of race and culture, and love all the same. salah ke ?

where's the creativity in exclusivity ?

SyncRo MEOR berkata...

*loved