April 20, 2012

Awkward Agama : Kitab Bapa Cheapskate Bab 04 - Bapa Yang Memenuhi Tuntutan-Nya

Kita orang Melayu banyak benar melakukan benda yang tak perlu. Kalau kau ikut cara kelahiran bayi ikut cara orang Melayu..memang banyak akan melibatkan kos yang tak sepatutnya. Ikut adat resam Melayu ; nak sambut anak kita disyorkan buat :

1. Majlis cukur jambul
2. Majlis naik buai atau ber-endoi
3. Majlis berzanji

Selalunya orang Melayu kita buat ketiga-tiga acara ni sekali dengan majlis akikah. Tapi dengan perkembangan zaman moden yang menggalakkan majlis diadakan secara berlebih-lebihan kita boleh nampak kewujudan bisnes menyewa buaian untuk majlis naik buai yang tumbuh bagai cendawan. Majlis naik buai dan bercukur ni diadakan dengan begitu grand sekali sehinggalah ada mak bapak yang menyewa buaian cantik dan siap beropol-ropol untuk anak naik dengan sewa mencecah ratusan ringgit....

Dan mungkin ramai yang tak tau, cukur jambul sebenarnya makruh ikut hukum.

Kalau anak tak nak naik buaian yang disewa tu macam mana? Dan kenapa kita perlu adakan majlis bercukur jambul? Dan pasal berzanji tu...aku tak sure boleh ke tidak. Ada orang kata salah sebab kita dah angkat Rasulullah setaraf dengan Tuhan.

Perkara menyambut anak ni sebenarnya lebih mudah kalau kita ikut permintaan Dia. Kos paling besar pun masa akikah.

1. Azan

Azan pada telinga kanan anak dan iqamat pada telinga kiri. Aku fail gila time ni sebab aku gelabah. First time seumur hidup aku pegang manusia bernama anak aku yang tulang dia tak form betul lagi membuatkan aku betul2 gelabah takut aku terpegang kuat2 sebab baby yang berusia beberapa minit sangat sangat sangat sangat lembut badan dia. Kos - sedikit masa dan suara

2. Tahnik

Pegi jumpa orang yang alim kemudian ambil sedikit kurma yang dikunyah oleh orang alim itu dan sapu pada mulut dan lidah anak anda. Kos kepada anda - minyak kereta dan sedikit sedekah kepada orang alim tu

3. Menamakan anak

Pilihlah nama yang baik. Kalau anak kau dinamakan Princess Consuela Banana Hammock bila besar nanti dia akan jadilah nama yang kau bagi kat dia. Perlu diingatkan...ini tanggungjawab bapak. Kos - Idea yang bernas dan minyak petrol untuk ke Jabatan Pendaftaran sebagai melengkapkan pendataran nama.

4. Mencukur rambut sampai licin

Anak aku masuk ICU lepas 2 hari bersalin sebab demam (automatically kalau baby bawah sebulan lahir akan masuk ICU) jadi aku tak dapat nak ikut 7 hari lepas bersalin cukur rambut dan keluar2 aje dari perut rambut anak aku dah panjang. Macam rock star pun ada gak aku tengok. Tak payah buat majlis atau apa-apa yang grand. Sekalikan dengan kenduri aqiqah lebih baik....tapi kalau tak mampu, tak apa. Kemudian minumla teh tarik cicah biskut bila dah selesai cukur. Kemudian timbang lah rambut tu....gantikan berat dia tu dengan berat emas. Gi sedekah kat masjid atau anak yatim. Aku cukur sendiri. Menggigil tangan nak cukur. Kos - Pisau cukur,teh tarik dan biskut. Sedekah.

5. Aqiqah

Anak lelaki dua kambing. Anak perempuan seekor kambing. Kambing curi tak boleh. Seekor kambing kampung dalam RM500 ke Rm800. Seekor kambing boer boleh cecah Rm1000 sebab saiz dia besar. Buat kenduri sekadar termampu.

Kalau kau tak mampu nak buat kambing, usha2 dekat area kau kalau ada orang nak buat akikah. Boleh ajak dia sekali dan sembelihla seekor lembu. Pakai lembu kau dapat 7 bahagian, share tujuh orang. Seekor lembu dalam RM1500 ke Rm2000. Jadi part seorang adalah lebih kurang Rm300 ke Rm500. Kos dia lebih rendah untuk individu asalkan kau dapat share dengan beberapa orang bapak lain.

Kos - Bajetkan Rm2000 untuk kambing dan keluarkan bajet kenduri yang kau rasa tak membebankan. Untuk lembu Rm300 ke Rm500.

.....................

Masalah paling besar bila kita nak jalankan majlis menyambut bayi ni adalah bila ada benda tak wajib dan tak patut buat dijadikan wajib dan kena buat...kalau tak ada orang merajuk. Kat sini, sebagai bapa kau kena jadi firm tapi kau juga kena bertolak ansur. Tapi kalau tiba-tiba ada pihak bagi cadangan suruh anak dibaptiste kan ala-ala Kristian ke atau celup dalam tepung sebab nak kulit putih gebu..yang tu takyah la ikut. Benda2 yang dilistkan di atas hukum dia adalah sunat. Kalau tak mampu buat takpe. Secara zahirnya...benda tu tak susah tapi akan ada complications bila ada banyak permintaan yang pelik2. Budaya kita....banyak benda tak perlu jadi mesti. Apa-apa hal pun jangan lupa...kau bapak dia.

Padahal sebenarnya benda ni sangat nak menyenangkan mak bapak..tapi sebab kita Melayu, dah jadi complicated. Sama la macam kahwin.

13 ulasan:

mr edz berkata...

adat melebihi agama

Tanpa Nama berkata...

tahnik tu, gelilah nak biar air liur org lain masuk mulut anak..baguih klu depa jage kebersihan mulut..

anyway, mane nk cari org alim skrg? aku xtau mane nk cari

ibu mengandung berkata...

aku sangat setuju mengenai adat melayu yg kalau tak perlu tu...

contoh macam berzanji, ramai pulak kaum wanita yg join berzanji dan mengeluarkan suara mereka yg aurat itu kpd umum. sejak belajar ilmu agama, mak aku dah tak sertai berzanji. kalau nk buat jugak, panggillah orang lelaki.

mengenai buai ropol2 dan nampak grand tu, haissshh...membazir duit. tapi tu la kalau kita tak buat, cuba teka siapa orang pertama yg nak melenting nak marah tak tentu pasal...mak dan ayah kita yg lebih2.

nak jaga hati orang tua, dan nak ikut kehendak diri sebagai seorang ibu bapa. pening kepala...aku harap kalau diberi penjelasan mengenai hukum agama, harapnya mak bapak yg terasa sgt nak ikut adat melayu ni dapat mengerti.

nice entry!

Tanpa Nama berkata...

pembetulan skit bro,

4. Mencukur rambut sampai licin

-gantikan berat rambut tu dengan berat emas atau Perak.

montot ko kan nak ajar orang jadi Cheapskate. so guna perak jer la.Murah lagi dari Emas.

Mantot berkata...

hahaha...aku terlupa perak pun buleh.

sbg cheapskate...cost cutting tu penting...tapi bab agama ni aku rasa kalau mampu bagi yg terbaik yang kita boleh bagi

wohaa berkata...

hampa boring..jom p sini ^_^

Ted berkata...

Anon,

geli nak bg org kunyah? Erm. Orang alim tu cr la imam masjid ke, tok bilal ke, tuan guru pondok ke.

kata org, nanti ikut perangai sape yang tahnik kan tu.

Cik Siti Fairuz berkata...

gigi Ustaz Don nampak putih berseri..crk ust.don la camni hehehe

Hidayah Humairah berkata...

aku rasa sweet plak ko share pasal nak jadik bapak instead of post yang menyakitkan ati n annoying selalu tu. hahaha. this is great beybeh. nmpk tak mcm mana lelaki boleh berubah sifat utk sesuatu yang dia syg? ngeh2

Rizza berkata...

Tang nama anak sekarang...kekadang naik nyampah lak.....apatah lagi kalo belek majaah wanita, nama tahapapa....
"i bagi nama anak i daniel sebab itu nama nabi..... "
"nape tak letak nama rasul? Rasul2 ulul-azmi? Nuh, Ibrahim, Musa,Isa, Muhammad?"
"eeiiiiii...kampung la nama2 tu......"

zaminc berkata...

Berzanji tu memuji2 Rasulullah kekasih Allah...
Menceritakan sirah Rasulullah...

Tanpa Nama berkata...

Kalau nk wat akikah tp x mampu wat kenduri, anta je kt kemboja. Ada yg wat online. Ko baya je 530 kt akikahkorban.com n dia setelkan suma. Kita leh dpt sijil dan gambar kambing. Aku penah wat masaanak sulung sbb murah n tau yg kambing tu siap dibuat kenduri kawin kt sana. Jimat n takyah wat kenduri sendiri. Hehe...

Idi berkata...

Salam,

Ada member aku bgtau, bab cukur rambut baby, sunat dibuat sebanyak 40 kali. (Tang sunat tu, aku tak pernah check, sesape yg arif pasal agama mintak betulkan kalau salah ya...).Dua minggu sekali ke, sebulan sekali ke kira OK la. Yang sedekah emas / perak tu, masa cukur kali pertama je la, yg slps tu dah tak perlu.

Dia kata jugak, ada kajian sains yg membuktikan, setiap kali kita cukur rambut anak, ia akan menyebabkan sel2 otak anak akan jadi lebih aktif, so anak akan jadik lebih pandai..